doy

Αντιμέτωποι με κατασχέσεις και πλειστηριασμούς θα βρεθούν από τις 30 Απριλίου όσοι οφειλέτες της εφορίας δεν υπαχθούν στο νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας.

Εγκύκλιος του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργου Πιτσιλή ξεκαθαρίζει το πώς θα κινηθούν οι εφοριακοί από  τις 30 Απριλίου απέναντι σε όσους επιλέξουν να μην υπαχθούν στο διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη.

Η εγκύκλιος ξεκαθαρίζει πως η προστασία  του νόμου Κατσέλη εξέπνευσε στις 28 Φεβρουαρίου 2019 και πως από την 1η Μαρτίου 2019 δεν υφίσταται πλέον η δυνατότητα του οφειλέτη να υποβάλει δικαστικώς αίτηση για εξαίρεση της κύριας κατοικίας του από την εκποίηση για οφειλές. Σε σχέση δε με το νέο καθεστώς προστασίας του νόμου 4605/2019 ξεκαθαρίζεται πως η ισχύς των νέων διατάξεων αρχίζει από τις 30 Απριλίου 2019.

Βάσει της εγκυκλίου όσοι δεν υπαχθούν ή δεν επιλεγούν στο νέο καθεστώς θα βρεθούν αντιμέτωποι με  πρόγραμμα πλειστηριασμού της πρώτης κατοικίας τους. Αλλά ακόμη και εάν τους παρασχεθεί προσωρινή προστασία θα γλιτώσουν προσωρινά μόνον τον πλειστηριασμό και όχι τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης ή ασφαλιστικών μέτρων.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο Πιτσιλή, όσοι υποβάλλουν αίτηση συναινετικής ρύθμισης και κριθούν επιλέξιμοι κατά τον προέλεγχο ισχύει αυτοδίκαιη αναστολή κάθε πλειστηριασμού της κύριας κατοικίας τους, ακόμη και έναντι των πιστωτών που δεν περιλαμβάνονται στην αίτηση, μεταξύ των οποίων και το Δημόσιο. Η προστασία αυτή δεν θα ισχύει εφόσον δεν επιτευχθεί συμφωνία ρύθμισης με έναν τουλάχιστον πιστωτή, για αναστολή πλειστηριασμού ή σε περίπτωση εμπρόθεσμης υποβολής αίτησης δικαστικής ρύθμισης.

Αν ο οφειλέτης δεν κριθεί επιλέξιμος κατά τον προέλεγχο επιλεξιμότητας δεν ισχύει η αυτοδίκαιη αναστολή από πλειστηριασμούς και θα έχει τη δυνατότητα να αιτηθεί την αναστολή του πλειστηριασμού της κύριας κατοικίας του με επίκληση της διαδικασίας του άρθρου 1000 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Σύμφωνα με το άρθρο αυτό, ύστερα από αίτηση του οφειλέτη, η οποία κατατίθεται, με ποινή απαραδέκτου, δεκαπέντε τουλάχιστον εργάσιμες ημέρες πριν από την ημέρα του πλειστηριασμού, το δικαστήριο μπορεί να αναστείλει τη διαδικασία του πλειστηριασμού έως έξι μήνες από την αρχική ημέρα του πλειστηριασμού, αν δεν υπάρχει κίνδυνος βλάβης του επισπεύδοντος και εφόσον προσδοκάται βάσιμα ότι ο οφειλέτης θα ικανοποιήσει μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα τον επισπεύδοντα ή ότι, αν περάσει το χρονικό αυτό διάστημα, θα επιτευχθεί μεγαλύτερο πλειστηριασμό.

cnn

doy

Πριν από το Πάσχα αναμένεται να προχωρήσει η κυβέρνηση στη θεσμοθέτηση της ρύθμισης για τις 120 δόσεις προς την εφορία.

Η νέα ρύθμιση δεν θα προβλέπει περιουσιακά κριτήρια, παρά μόνο εισοδηματικά, ενώ δεν θα υπάρχουν «κόφτες», όπως αυτοί που προβλέπει το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, αναφέρει δημοσίευμα της «Καθημερινής».

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, οι οφειλέτες της εφορίας με εισοδήματα έως 10.000 ευρώ, ανεξαρτήτως ύψους χρέους, θα μπορούν να αποπληρώσουν τις οφειλές τους σε έως και 120 δόσεις.

Από τις 10.000 ευρώ και άνω θα ενεργοποιούνται τα εισοδηματικά κριτήρια.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει δημιουργήσει έναν αλγόριθμο με βάση τον οποίο θα προκύπτουν οι μηνιαίες δόσεις.

Θα λαμβάνεται υπόψη η ετήσια ικανότητα αποπληρωμής δια το χρέος που έχει ο οφειλέτης, η οποία θα είναι ανάλογη με το ύψος του εισοδήματός του.

Για παράδειγμα, για οφειλέτη με ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ, το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι η ετήσια ικανότητα αποπληρωμής ανέρχεται στο 5% του ετήσιου εισοδήματος. Δηλαδή ότι μπορεί να δίνει 500 ευρώ τον χρόνο (41,6 ευρώ τον μήνα). Αν στο παράδειγμα αυτό ο οφειλέτης χρωστά στην εφορία 3.000 ευρώ, τότε θα έχει δικαίωμα αποπληρωμής του χρέους σε 72 δόσεις (3.000:41,6). Στην περίπτωση οφειλών 5.000 ευρώ θα έχει δικαίωμα αποπληρωμής του χρέους σε 120 δόσεις.

Η ετήσια ικανότητα αποπληρωμής θα είναι συνάρτηση του αριθμού των μελών της οικογένειας. Για παράδειγμα, ο άγαμος με εισόδημα 10.000 ευρώ θα θεωρείται ότι έχει ικανότητα αποπληρωμής 5%, ενώ ένα νοικοκυριό με ένα παιδί και το ίδιο εισόδημα θα θεωρείται ότι μπορεί να αποπληρώσει το 3% του εισοδήματός του.

Στη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν μισθωτοί, συνταξιούχοι, άνεργοι και επιχειρηματίες που δεν συμμετέχουν στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

Η ρύθμιση θα προβλέπει διαγραφή των οφειλών από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Ανάλογα με το ύψος της οφειλής αλλά και τον χρόνο που δημιουργήθηκαν αυτές θα κλιμακώνεται το «κούρεμα» στις προσαυξήσεις, το οποίο θα φθάνει στην πλήρη διαγραφή σε ορισμένες περιπτώσεις.

Καθημερινή

enfia katashesi

Βαρύς θα είναι ο λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ που θα πληρώσουν το 2019 οι ιδιοκτήτες, μάλιστα νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Ο φόρος θα υπολογιστεί με τις ίδιες αντικειμενικές αξίες, αυτές δηλαδή που ελήφθησαν υπόψη το 2018, ενώ η λυπητερή αναμένεται να έρθει στα τέλη Ιουλίου.

Η πληρωμή του φόρου θα ξεκινήσει από τον Αύγουστο αντί για τα τέλη Σεπτεμβρίου, όπως γινόταν τα τελευταία χρόνια, με τους φορολογουμένους να έχουν ήδη πάρει την κρυάδα των εκκαθαριστικών της φορολογικής δήλωσης.

Η μείωση 10% μεσοσταθμικά που θα ισχύσει στον φετινό φόρο ακινήτων δεν θα αγγίξει καθόλου όσους έχουν στην κατοχή τους μεσαία περιουσία.

Ειδικά οι περίπου 450.000 φορολογούμενοι με ακίνητα αξίας άνω των 250.000 ευρώ για άλλη μια χρονιά θα πληρώσουν πάνω από 1 δισ. ευρώ για τα ακίνητά τους ή το 40% του ΕΝΦΙΑ που βεβαιώνεται. Ομως, ακόμα και για τους περισσότερους μικροϊδιοκτήτες η έκπτωση που θα δουν στο ραβασάκι θα είναι της τάξης των 20, 30 και 50 ευρώ. Δηλαδή ψίχουλα μπροστά στην υπερφορολόγηση που έχουν υποστεί στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο, για να ξεπεράσει τον σκόπελο των ανατροπών που θα προκαλούσε στον φετινό ΕΝΦΙΑ η νέα αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, φαίνεται να έχει αποφασίσει ο φόρος ακινήτων να υπολογιστεί φέτος με βάση τις τιμές ζώνης που ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2019.

Η λύση αυτή εξυπηρετεί τα σχέδια της κυβέρνησης, η οποία, οδεύοντας προς τις κάλπες, από τη μια δεν θέλει τα νοικοκυριά να λάβουν στα χέρια τους το καλοκαίρι ακόμη πιο φουσκωμένα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ λόγω των νέων τιμών ζώνης και από την άλλη θέλει να πουλήσει το αφήγημα της μείωσης κατά 10% μεσοσταθμικά του φετινού φόρου ακινήτων. Μια μείωση η οποία αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό των φορολογικών επιβαρύνσεων που έχει πνίξει τα νοικοκυριά.

Οι αλλαγές:

1. Οσοι έχουν ακίνητη περιουσία η συνολική αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τα 60.000 ευρώ θα δουν τον φόρο να είναι μειωμένος κατά 30% σε σχέση με το ποσό του πλήρωσαν το 2018. Το ετήσιο όφελος θα είναι μόλις 55 ευρώ κατά μέσο όρο ή σχεδόν 5 ευρώ τον μήνα. Στην κατηγορία αυτή βρίσκονται περίπου 3,5 εκατ. άτομα από το σύνολο των 5,88 εκατ. που πληρώνουν όμως το 23,5% του συνολικού φόρου που βεβαιώνεται.

2. Για περίπου 1 εκατομμύριο φορολογουμένους που κατέχουν ακίνητη περιουσία μικρής αξίας, από 60.001 έως και 100.000 ευρώ, η μέση ετήσια κατά κεφαλήν ελάφρυνση ανέρχεται σε 80 ευρώ. Δηλαδή, καθένας από τους φορολογουμένους αυτούς θα έχει κατά μέσο όρο ελάφρυνση περίπου 7 ευρώ τον μήνα.

3. Οι 588.000 φορολογούμενοι με ακίνητη περιουσία συνολικής αξίας από 100.000 έως 150.000 ευρώ θα δουν μια μέση φοροελάφρυνση 57 ευρώ τον χρόνο ή σχεδόν 5 ευρώ τον μήνα.

4. Για 280.000 φορολογουμένους που διαθέτουν ακίνητα αξίας από 150.000 έως 200.000 ευρώ η μέση φοροελάφρυνση θα ανέλθει μόλις σε 21,40 ευρώ τον χρόνο ή 1,78 ευρώ τον μήνα.

5. Τον ίδιο λογαριασμό για την ακίνητη περιουσία τους θα λάβουν οι φορολογούμενοι που διαθέτουν ακίνητη περιουσία που υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ. Ειδικά, για τους περίπου 450.000 ιδιοκτήτες που πληρώνουν και συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, δηλαδή για αυτούς που κατέχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 250.000 ευρώ, όχι μόνο δεν προβλέπεται καμία απολύτως ελάφρυνση, αλλά θα συνεχίσουν να πληρώνουν διπλό φόρο για τα ακίνητά τους (ΕΝΦΙΑ και συμπληρωματικό φόρο) που συνολικά υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ.

parapolitika

taxisnet2018

Μεγάλες ανατροπές στις μεταβιβάσεις ακινήτων θα φέρει το νέο σύστημα ηλεκτρονικής δήλωσης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), το οποίο θα εφαρμοστεί πιλοτικά από τον Μάιο.

Η ταλαιπωρία για τους πολίτες θα λάβει τέλος, αφού θα μπορούν να ολοκληρώσουν τη μεταβίβαση στο γραφείο του συμβολαιογράφου, όπου θα γίνεται όλη η διαδικασία της δήλωσης, υπολογισμού και έκδοσης ταυτότητος οφειλής για τον φόρο που πρέπει να πληρωθεί για τη μεταβίβαση ακινήτου.

Σήμερα, η διαδικασία συνεπάγεται αρκετή χαρτούρα, αλλά και επίσκεψη του ενδιαφερόμενου στη ΔΟΥ, όπου ανήκει το ακίνητο. Συγκεκριμένα, για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή και η μεταβίβαση ενός σπιτιού, θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να πάνε στην αρμόδια εφορία και να πληρώσουν εκεί τον φόβο μεταβίβασης, κληρονομιάς ή γονικής παροχής.

Αυτό, λοιπόν, η ΑΑΔΕ φιλοδοξεί να το σταματήσει, συνδυάζοντας το τερπνόν μετά του ωφελίμου, αφού έτσι θα μπορεί να κάνει πιο εύκολα και αποτελεσματικά ελέγχους.

Στόχος είναι το σύστημα να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή έως τον Οκτώβριο.

Τι αλλάζει σε Ε9 και ΕΝΦΙΑ

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το νέο σύστημα ηλεκτρονικής δήλωσης θα φέρει αργά ή γρήγορα και την κατάργηση της ανάγκης για δηλώσεις ακινήτων Ε9, που πρέπει να καταθέτουν όσοι έχουν συναλλαγές σε ακίνητα.

Αυτό διότι όλες οι αλλαγές που θα δηλώνονται ηλεκτρονικά σε ΑΑΔΕ και Κτηματολόγιο, θα ενημερώνουν άμεσα και την μεταβολή των περιουσιακών στοιχείων με βάση τα οποία εκδίδεται ο ΕΝΦΙΑ και έτσι δεν θα υπάρχει ανάγτκη υποβολής των δηλώσεων στο Taxis.

doy

Έκπτωση φόρου – υπό μια σημαντική προϋπόθεση- δικαιούνται μισθωτοί και συνταξιούχοι, κάτι που ουσιαστικά είναι η παροχή του αφορολόγητου ορίου.

Και ποια είναι αυτή η προϋπόθεση; Να έχουν δαπανήσει ένα μέρος του εισοδήματός του από μισθωτές υπηρεσίες με τη χρήση ηλεκτρονικού τραπεζικού μέσου, δηλαδή με πιστωτική ή χρεωστικήκάρτα ή με πίστωση τραπεζικών λογαριασμών των επιχειρήσεων ή των επαγγελματιών από τους οποίους αγοράζουν προϊόντα ή λαμβάνουν υπηρεσίες αντίστοιχα.

Με απόφαση που υπέγραψε η υφυπουργός Οικονομικών, ΚατερίναΠαπανάτσιου, επήλθαν δύο αλλαγές στη σχετική υποχρέωση. Απαλλάσσονται από την υποχρέωση ηλεκτρονικών πληρωμών για την οικοδόμηση του αφορολόγητου ορίου οι φορολογούμενοι που έχουν ετήσιο πραγματικό εισόδημα έως 6.000 ευρώ, καθώς και όσοι έχουν ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα έως 9.500 ευρώ, αναφέρει η εφημερίδα «Έθνος».

Πρόκειται, δηλαδή, κατά κύριο λόγο, για περιστασιακά απασχολούμενους ή ανέργους με ελάχιστο ετήσιο εισόδημα οι οποίοι, για να οικοδομήσουν το αφορολόγητο όριο, λαμβάνοντας την έκπτωση φόρου θα πρέπει να συγκεντρώσουν χάρτινες αποδείξεις.

Η έκπτωση φόρου που οδηγεί στο αφορολόγητοόριο για τους μισθωτούς, συνταξιούχους και κατά κύριο επάγγελμα αγρότες είναι:

• 1.900 ευρώ για όσους είναι άγαμοι ή έγγαμοι χωρίς παιδιά.

• 1.950 ευρώ για όσους έχουν ένα παιδί.

• 2.000 ευρώ για όσους έχουν δύο παιδιά.

• 2.100 ευρώ για όσους έχουν τρία ή περισσότερα παιδιά.

Η έκπτωση φόρου χορηγείται ολόκληρη για εισόδημα έως 20.000 ευρώ και για υψηλότερο εισόδημα περιορίζεται κατά 10 ευρώ ανά 1.000 ευρώ εισοδήματος.

Ο φόρος εισοδήματος υπολογίζεται με την παρακάτω κλίμακα:

• Έως 20.000 ευρώ με συντελεστή 22%

• Από 20.000 έως 30.000 ευρώ με συντελεστή 29%.

• Από 30.000 έως 40.000 ευρώ με συντελεστή 37%.

• Από 40.000 ευρώ και άνω με συντελεστή 45%.

Ποιοι απαλλάσσονται

Από την υποχρέωση ηλεκτρονικώνπληρωμένων για την οικοδόμηση του αφορολόγητου ορίου εξαιρούνται μερικές κατηγορίες φορολογουμένων, όπως είναι οι φορολογούμενοι 70 ετών και άνω, άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, οι περιστασιακά απασχολούμενοι με χαμηλό εισόδημα, κ.ά.

Οι φορολογούμενοι αυτοί θα πρέπει να συγκεντρώσουν αποδείξεις σε φυσική μορφή. Το ελάχιστο ποσό των αποδείξεων υπολογίζεται με την ίδια κλίμακα που υπολογίζονται και οι ελάχιστες δαπάνες με πλαστικό χρήμα.

Για την οικοδόμηση του αφορολόγητου ορίου αναγνωρίζονται οι παρακάτω κατηγορίες δαπανών:

• Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά

• Αλκοολούχαποτά και καπνός.

• Ένδυση και υπόδηση.

• Στέγαση, εξαιρουμένων των ενοικίων.

• Διαρκήαγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες.

• Υγεία

• Μεταφορές, εξαιρουμένης της δαπάνης για τέλη κυκλοφορίας και της αγοράς οχημάτων, πλην των ποδηλάτων.

• Επικοινωνίες.

• Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες, εξαιρουμένης της αγοράς σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών.

• Εκπαίδευση.

• Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια.

• Άλλα αγαθά και υπηρεσίες.

cnn

kartes anepafes2018

Με δύο χρόνια καθυστέρηση το υπουργείο Οικονομικών αναθεωρεί την απόφασή του να επιβάλει υποχρέωση να δαπανούν το 10% τουλάχιστον των εσόδων τους με τραπεζικά μέσα πληρωμής, ακόμα και σε εκείνους που… δεν έχουν καν εισόδημα!

Η απόφαση που ανακοίνωσε πως υπέγραψε η υφυπουργός Οικονομικών κυρία Αικατερίνη Παπανάτσιου, ανατρέπει όσα ψηφίστηκαν τον Δεκέμβριο του 2016 και ίσχυαν από 1.1.2017, για νοικοκυριά με ανέργους ή υποαπασχολούμενους που αν είχαν έστω και 100 ευρώ εισόδημα (πχ από ένα περιστασιακό μεροκάματο που έκαναν) θα έπρεπε να πληρώνουν με κάρτες και e-banking για να εξασφαλίσουν το αφορολόγητό τους. Για να μην προκληθεί τραγέλαφος με τέτοιες περιπτώσεις, φέτος έσπευσε το υπουργείο Οικονομικών να προλάβει τις φορολογικές δηλώσεις που θα ανοίξουν τον Μάρτιο, αλλάζοντας τα δεδομένα «στο παρά ένα» της εκκαθάρισης φόρου για τα περυσινά εισοδήματα.

Έτσι οι άνεργοι και περιστασιακά απασχολούμενοι εξομοιώνονται πλέον με τους συνταξιούχους άνω των 70 ή τους βαριά αναπήρους (από 80% και άνω) που εξαιρούνταν από την υποχρέωση να συναλλάσσονται με τα POS. Και μαζί τους εξομοιώνονται με την ίδια απόφαση και οι πρόσφυγες – μετανάστες που ζουν στη χώρα μας υπό την ομπρέλα προστασίας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ. Αντιθέτως όμως, δεν καλύπτει ανάπηρους με αναπηρία πχ 67%-80%, για τους οποίους επιβάλλεται ακόμη η χρήση POS και ebanking.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέτρο θα ισχύσει και αναδρομικά για το 2018, στις δηλώσεις φόρου εισοδήματος E1 που θα υποβληθούν εφέτος. Δεν θα δουν πρόστιμο όσοι δηλώσουν πραγματικό εισόδημα κάτω των 6.000 ευρώ, με την προϋπόθεση όμως ότι δεν έχουν τεκμήρια που να ανεβάζουν το τεκμαρτό εισόδημα πάνω από τα 9.500 ευρώ. Αν αντιθέτως για πχ ένα ακίνητο και ένα αυτοκίνητο φτάνουν στις 10.000 ευρώ τεκμαρτό, τότε απαιτείται να καλύψουν με τραπεζικές πληρωμές το 10% του τεκμαρτού (πχ 1.000 ευρώ) ακόμα και αν είχαν πραγματικό εισόδημα κάτω από 1.000 ευρώ! 

Και όσοι εξαιρούνται όμως, όπως και υπερήλικες συνταξιούχοι ή οι πολύ βαριά ανάπηροι, θα πρέπει να συνεχίσουν να συλλέγουν χάρτινες αποδείξεις –υποχρέωση πάντως που δεν έχει κανένας ως το 2016 που επεβλήθη το νέο σύστημα! 

Ακόμα χειρότερα, ανάπηροι (έως 80%) ή ηλικιωμένοι που ζουν καθηλωμένοι στα σπίτια τους ή σε μικρά χωριά , απαιτείται και πάλι να προσκομίζουν αποδείξεις (εφόσον τους ζητηθεί) για να καλύψουν το 10%-20% του πραγματικού ή πλασματικού εισοδήματός τους, όπως το υπολογίζει η εφορία.

Με την λογική του υπουργείου Οικονομικών πάντως, ενώ κατανοεί ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιούν POS ή κάρτες τα άτομα που δεν έχουν χρήματα ή δυσκολεύονται λόγω της κατάστασης της υγείας τους, επιμένει να ζητά «χάρτινες» αποδείξεις που –μόνον αυτοί- θα υποχρεούνται να μαζεύουν!

Διευκρινίζεται πάντως πως ο νόμος απαιτεί δαπάνες 10%-20% επί του φορολογητέου εισοδήματος. 

Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα:

– άνεργος ή απλήρωτος εργαζόμενος με εισόδημα 1.000 ευρώ και με τεκμήριο 9.000 ευρώ: δεν χρειάζεται να δαπανήσει 100 ευρώ με κάρτες

– ο ίδιος άνεργος ή απλήρωτος εργαζόμενος με εισόδημα 500 και με τεκμήριο 10.000 ευρώ: πρέπει να δαπανήσει 1.000 ευρώ με κάρτες, αλλιώς θα πληρώσει «πρόστιμο» στην εφορία 110 ευρώ.

– κατάκοιτος με 70% αναπηρία και τεκμήριο (σπίτι) 9.500 ευρώ: πρέπει να μαζέψει «χάρτινες» αποδείξεις 950 ευρώ, αλλιώς θα πληρώσει πρόστιμο 209 ευρώ.

kartes anepafes2018

Τις κινήσεις τραπεζικών καρτών που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό, αλλά χρησιμοποιούνται με μεγάλη συχνότητα στην Ελλάδα βάζει στο μικροσκόπιό της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων σε έναν έλεγχο τον οποίο θα «τρέξει» για πρώτη φορά και αναλόγως των ευρημάτων μπορεί να ανοίξει νέους ορίζοντες στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής έχει δώσει εντολή στους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς να επεξεργαστούν τα στοιχεία κινήσεων τραπεζικών καρτών αλλοδαπής στην Ελλάδα. Πίσω από τη χρήση τους μπορεί να μην υπάρχει τίποτα, παρά μόνο φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής οι οποίοι απλώς χρησιμοποιούν τις κάρτες τους στην Ελλάδα.

Το σκηνικό αλλάζει όμως εάν προκύψει ότι ο χρήστης έχει δηλώσει φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής αλλά χρησιμοποιεί τις κάρτες του στην Ελλάδα για διάστημα το οποίο υπερβαίνει τους έξι μήνες. Πολλαπλάσια δε, εάν μέσω των καρτών καταναλώνονται στην Ελλλάδα, μεγάλα ποσά με αυξημένη συχνότητα χρήσης.

Κάθε χρόνο, οι τράπεζες αποστέλλουν στην ΑΑΔΕ, συνήθως έως το τέλος Μάρτη, τα στοιχεία κίνησης τραπεζικών καρτών στη διάρκεια του προηγουμένου έτους. Τα στοιχεία επομένως για τα προηγούμενα χρόνια ήδη βρίσκονται στη διάθεση του ελεγκτικού μηχανισμού και για το 2018 εάν δεν έχουν ήδη αποσταλεί αναμένονται εντός των ημερών.

Στη βάση αυτών των στοιχείων θα επιχειρηθεί ένα πρώτο σκανάρισμα αναζητώντας τις περιπτώσεις εκείνες όπου οι κάτοχοί τους δηλώνουν φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, αλλά ταυτόχρονα εμφανίζονται για παράδειγμα να κάνουν χρήση σημαντικών ποσών μέσω των καρτών τους στην Ελλάδα για διάστημα που υπερβαίνει τους έξι μήνες. Η συχνότητα των κινήσεων, το ύψος των δαπανών μέσω καρτών και η εμφάνιση πληρωμών για διάστημα που υπερβαίνει τους έξι μήνες θα συνθέσουν μια πρώτη «μαγιά» για στοχευμένους ελέγχους στη συνέχεια.

Εννοείται, σύμφωνα με την πάγια πρακτική του ελεγκτικού μηχανισμού ότι ο έλεγχος δεν θα εστιαστεί σε δαπάνες του 500άρικου. Αν όμως εμφανίζονται αλλεπάλληλες πληρωμές εντός Ελλάδας με χρήση καρτών αλλοδαπής για μεγάλο χρονικό διάστημα και μεγάλα ποσά, το σκηνικό μπορεί να αλλάζει. Και πάλι μπορεί οι πληρωμές να είναι απολύτως «καθαρές» . Αλλά αυτό θα προκύψει μετά τη διενέργεια των διασταυρώσεων στοιχείων, που ενδέχεται να βγάλουν στον αφρό μεγάλα «ψάρια».

Τι θα μπορούσαν να δείξουν οι διασταυρώσεις; Πιθανόν, περιπτώσεις φορολογουμένων που δηλώνουν φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής επομένως για τα εισοδήματά τους φορολογούνται στο εξωτερικό, αλλά αναλώνουν μεγάλα ποσά εντός Ελλάδας για οκτώ μήνες για παράδειγμα, υποδεικνύοντας ενδεχομένως ότι δεν είναι πραγματικά φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής.

Οι διασταυρώσεις θα ξεκινήσουν να τρέχουν πιλοτικά εντός των επομένων ημερών και στόχος είναι να ολοκληρωθούν άμεσα ώστε εντός του πρώτου εξαμήνου τα ευρήματα, εφόσον προκύψουν, να οδηγήσουν σε διενέργεια στοχευμένων ελέγχων.

Οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:

1. Φορολογούνται στην Ελλάδα μόνο για το εισόδημα που προκύπτει στην Ελλάδα και αποκτάται μέσα σε προηγούμενο της δήλωσης φορολογικό έτος.

2. Δεν δικαιούνται αφορολόγητο όριο και κατά συνέπεια δεν προσκομίζουν αποδείξεις δαπανών.

3. Πρέπει να δηλώσουν την αλλαγή φορολογικής τους κατοικίας. Αλλιώς φορολογείται ένας κάτοικος Ελλάδος και αλλιώς ένας Έλληνας που είναι όμως κάτοικος εξωτερικού. Η αλλαγή αυτή γίνεται κυρίως με την μεταφορά του ΑΦΜ στην ΔΟΥ Κατοίκων εξωτερικού.

4 .Τα τεκμήρια για αυτοκίνητα, κατοικίες κλπ δεν εφαρμόζονται για φυσικά πρόσωπα που έχουν τη φορολογική τους κατοικία στο εξωτερικό. Επίσης δεν εφαρμόζονται οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (π.χ. δαπάνη αγοράς ακινήτου, αυτοκινήτου, σκάφους, απόσβεση δανείων, κ.λπ.), προκειμένου για φυσικά πρόσωπα που έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην αλλοδαπή εφόσον δεν αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα. Στην περίπτωση που ο κάτοικος εξωτερικού αποκτά πραγματικό εισόδημα (ανεξαρτήτως κατηγορίας εισοδήματος) στην Ελλάδα, πιάνεται στην παγίδα των τεκμηρίων.

5. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλονται μόνο για εισοδήματα που αποκτούν στην Ελλάδα οι κάτοικοι εξωτερικού.

euro2day

Περισσότερα Άρθρα...