pinakides
 
Θεσμοθετούνται τα τέλη κυκλοφορίας εφέτος με τον μήνα, καθώς με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, δίδεται η δυνατότητα, εξαιρετικά για το 2018, καταβολής αναλογικών τελών κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται έως το τέλος του έτους, από ενδιαφερόμενους κατόχους ΙΧ οχημάτων, αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών, τα οποία είτε έχουν τεθεί από αυτούς σε εκούσια ακινησία είτε βρίσκονται για άλλους λόγους σε κατάσταση αναγκαστικής ακινησίας.

Σύμφωνα με την απόφαση (σε εφαρμογή του άρθρου 144 του ν. 4537/2018 {Α΄84}), στην περίπτωση εκούσιας ακινησίας, οι κάτοχοι δύνανται να άρουν την ακινησία αυτή καταβάλλοντας τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με την διάρκεια κυκλοφορίας και σύμφωνα με τις επιλογές που δίδονται με τα οριζόμενα στις περιπτώσεις α) έως γ) του εν λόγω άρθρου. Ειδικότερα:

α) για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 1 μηνός, καταβάλλονται τα 2/12 των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας

β) για άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 3 μηνών, καταβάλλονται τα 4/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας

γ) για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους και έως το τέλος αυτού (31/12/2018), καταβάλλονται τα δωδέκατα του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας που απομένουν από την ημερομηνία της άρσης έως και το τέλος του έτους συν 2/12 των αναλογούντων ετήσιων τελών.

Στην περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας, οι κάτοχοι μπορούν να καταβάλλουν αναλογικά τα τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται έως το τέλος του 2018. Η καταβολή αυτή για να είναι εμπρόθεσμη πρέπει να γίνει εντός 15 ημερών από την ημερομηνία που έλαβε χώρα το γεγονός που ήρε την ακινησία, π.χ. από την ημερομηνία απόδοσης του οχήματος στον ιδιοκτήτη ή κάτοχο στην περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας λόγω κλοπής ή υπεξαίρεσης, από την ημερομηνία εισόδου του οχήματος στην Ελλάδα στην περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας λόγω κυκλοφορίας του στο εξωτερικό κ.λπ.

Η υποχρέωση καταβολής των αναλογικών τελών κυκλοφορίας, στην περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας υφίσταται, ανεξαρτήτως εάν ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος στη συνέχεια επιλέξει να θέσει το όχημα σε εκούσια ακινησία.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ – ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΗΣ ΣΤΗ Δ.Ο.Υ.

Η άρση της ακινησίας γίνεται κατόπιν εγγράφου αιτήματος του κατόχου του οχήματος, το οποίο τηρείται στο αρχείο της Δ.Ο.Υ.
Προκειμένου για τον υπολογισμό του ποσού των τελών κυκλοφορίας, ο μήνας που γίνεται η άρση της ακινησίας λογίζεται ως ολόκληρος μήνας, ανεξάρτητα από την ημερομηνία της άρσης εάν δηλαδή αυτή γίνεται στην αρχή ή στο τέλος του μήνα.

Παραδείγματα άρσης ακινησίας:

Παράδειγμα 1 : Για επιβατικό ΙΧ 1000 κ.εκ., τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας είναι 120€. Έστω ότι φορολογούμενος αιτείται εγγράφως άρσης ακινησίας στις 20 Ιουνίου 2018:
– εάν επιλέξει την άρση για 1 μήνα τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται ως εξής: 120€ x (2/12) = 20€. Τα στοιχεία κυκλοφορίας στην περίπτωση αυτή επιστρέφονται, εμπρόθεσμα, στη Δ.Ο.Υ. την πρώτη εργάσιμη για τη Φορολογική Διοίκηση ημέρα ήτοι έως και την 2α Ιουλίου, δεδομένου ότι η καταληκτική ημερομηνία επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη, ήτοι η 30η Ιουνίου, συμπίπτει με μη εργάσιμη ημέρα. Στην περίπτωση αυτή, ο μήνας Ιούνιος λογίζεται ολόκληρος για τις ανάγκες υπολογισμού των τελών.
– εάν επιλέξει την άρση για 3μήνες τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας θα είναι 120€ x (4/12) = 40€. Τα στοιχεία κυκλοφορίας στην περίπτωση αυτή επιστρέφονται, εμπρόθεσμα, στη Δ.Ο.Υ. έως την 31η Αυγούστου (τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη, η οποία είναι εργάσιμη ημέρα).
– εάν επιλέξει την άρση για το υπόλοιπο του έτους δηλαδή μέχρι 31-12-2018 (τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη, η οποία είναι εργάσιμη ημέρα), θα καταβληθούν τέλη κυκλοφορίας για 7 μήνες συν 2/12 ως εξής: 120€ x (7/12) + 120€ x (2/12) = 70€ + 20€ = 90€.

Παράδειγμα 2: Για επιβατικό ΙΧ με εκπομπές 100γρ CO2/χλμ, τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας είναι : 100 x 0,90 = 90€. Έστω ότι φορολογούμενος αιτείται (εγγράφως) άρσης ακινησίας στις 20 Ιουνίου 2018:
– εάν επιλέξει την άρση για 1 μήνα τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται ως εξής: 90€ x (2/12 ) = 15€. Τα στοιχεία κυκλοφορίας στην περίπτωση αυτή επιστρέφονται, εμπρόθεσμα, στη Δ.Ο.Υ. την πρώτη εργάσιμη για τη Φορολογική Διοίκηση ημέρα ήτοι έως και την 2α Ιουλίου, δεδομένου ότι η καταληκτική ημερομηνία επιστροφής των στοιχείων κυκλοφορίας για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη, ήτοι η 30η Ιουνίου, συμπίπτει με μη εργάσιμη ημέρα. Στην περίπτωση αυτή, ο μήνας Ιούνιος λογίζεται ολόκληρος για τις ανάγκες υπολογισμού των τελών.- εάν επιλέξει την άρση για 3μήνες τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας θα είναι 90€ x (4/12) = 30€. Τα στοιχεία κυκλοφορίας στην περίπτωση αυτή επιστρέφονται, εμπρόθεσμα, στη Δ.Ο.Υ. έως την 31η Αυγούστου (τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη, η οποία είναι εργάσιμη ημέρα).
– εάν επιλέξει την άρση για το υπόλοιπο του έτους μέχρι 31-12-2018 (τελευταία ημέρα της περιόδου κυκλοφορίας για την οποία έχουν καταβληθεί τα τέλη, η οποία είναι εργάσιμη ημέρα), θα καταβληθούν τέλη κυκλοφορίας για 7 μήνες συν 2/12, δηλαδή 90€ x [(7/12) + (2/12)] = 90€ x (9/12) = 67,5€.

Αυτονόητο είναι ότι δεν απαιτείται η επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας στη Δ.Ο.Υ. όταν η άρση γίνεται για το υπόλοιπο του έτους που περιλαμβάνει και τον τελευταίο μήνα του έτους 2018 (Δεκέμβριο), εφόσον καταβληθούν εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας του 2019.

Παράδειγμα άρσης αναγκαστικής ακινησίας: Έστω ΕΙΧ όχημα 1000.κ.εκ. που είχε τεθεί σε αναγκαστική ακινησία λόγω κυκλοφορίας του στο εξωτερικό και το οποίο εισήλθε στην Ελλάδα στις 23 Αυγούστου. Με τη νέα διάταξη ο ιδιοκτήτης καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι τέλος του έτους, ήτοι για 5 μήνες (συμπεριλαμβανομένου του Αυγούστου). Η καταβολή για να είναι εμπρόθεσμη πρέπει να γίνει έως και 7 Σεπτεμβρίου, δηλ. 120€*(5/12)=50€.

forologika

Μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες δικαιούνται έκπτωση φόρου 1.900 έως 2.100 ευρώ που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο εισοδήματος. Για να κατοχυρώσουν την έκπτωση φόρου θα πρέπει να εμφανίσουν συναλλαγές με κάρτες ή ηλεκτρονικό χρήμα ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός τους.

Εκτός από τους συγκεκριμένους φορολογούμενους, το ποσό του φόρου που προκύπτει, ανεξαρτήτως της κατηγορίας εισοδήματος που αποκτάται, μειώνεται κατά ποσοστό 10%:

α) επί των ποσών που καταβάλλονται για δωρεές (κωδ. 059-060), εφόσον αυτές υπερβαίνουν το ποσό των 100 ευρώ στη διάρκεια του φορολογικού έτους. Το συνολικό ποσό των δωρεών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5% του φορολογητέου εισοδήματος του δωρητή .

β) επί των ποσών που καταβάλλονται ως ιδιωτική χρηματοδότηση σε πολιτικά κόμματα ή συνασπισμοί κομμάτων ή σε υποψήφιους ή και αιρετούς αντιπρόσωπους της Βουλής των Ελλήνων και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Μείωση φόρου 200 ευρώ

Επίσης, το ποσό του φόρου που προκύπτει, ανεξαρτήτως της κατηγορίας εισοδήματος που αποκτάται, μειώνεται κατά 200 ευρώ για τον φορολογούμενο και για καθένα από τα εξαρτώμενα μέλη του (με την προσκόμιση των προβλεπόμενων δικαιολογητικών), εφόσον είναι:

– πρόσωπα με τουλάχιστον 67% ποσοστό αναπηρίας,

– ανάπηροι αξιωματικοί και οπλίτες, οι οποίοι έχουν αποστρατευθεί ή/και αξιωματικοί που υπέστησαν τραύμα ή νόσημα που επήλθε λόγω κακουχιών σε πολεμική περίοδο,

– θύματα πολέμου ή τρομοκρατικών ενεργειών που δικαιούνται να λαμβάνουν σύνταξη από πολεμική αιτία, συμπεριλαμβανομένων μελών των οικογενειών αξιωματικών και οπλιτών που απεβίωσαν κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας, τα οποία δικαιούνται να λαμβάνουν σύνταξη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό,

– πρόσωπα που δικαιούνται σύνταξης από το δημόσιο ταμείο ως ανάπηροι ή θύματα εθνικής αντίστασης ή εμφυλίου πολέμου.

madata

eyro metrhta

Τον Αύγουστο, θα εκδοθούν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ με την πληρωμή του φόρου να διενεργείται σε πέντε μηνιαίες δόσεις έως το τέλος του έτους.

Ίσως για τελευταία φορά. Από το 2019, εάν τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών γίνουν τελικά πράξη, ο ΕΝΦΙΑ μπορεί να χτυπά την πόρτα των φορολογουμένων κάθε μήνα, ώστε να «σπάσουν» οι επιβαρύνσεις σε διάστημα δώδεκα μηνών και η εξόφληση του φόρου να γίνει ευκολότερη.

Στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης για την πληρωμή των φορολογικών υποχρεώσεων σε δώδεκα μηνιαίες δόσεις με τη χρήση μάλιστα ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. 

Αρμόδιες πηγές εκτιμούν πως η αρχή θα μπορούσε να γίνει με τον ΕΝΦΙΑ, αν και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι αυτή η οποία θα λάβει τις τελικές αποφάσεις, τόσο για το χρόνο έναρξης εφαρμογής του μέτρου, όσο και για τους φόρους που θα ενταχθούν σε αυτό το σύστημα εξόφλησης.

Το σκεπτικό είναι απλό. Ας υποθέσουμε ότι σε έναν ιδιοκτήτη ακινήτων βεβαιώνεται φόρος ύψους 600 ευρώ, ο οποίος με τα σημερινά δεδομένα καταβάλλεται είτε σε πέντε μηνιαίες δόσεις των 120 ευρώ, είτε σε έξι μηνιαίες δόσεις των 100 ευρώ. 

Η εφαρμογή του νέου συστήματος προβλέπει ότι από τον ερχόμενο Ιανουάριο, αφού έχει ολοκληρωθεί η εξόφληση του φετινού ΕΝΦΙΑ, ξεκινά η πληρωμή του φόρου για το 2019. 

Το 600αρι σπάει σε 12 μηνιαίες δόσεις των 50 ευρώ και με την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ 2019, το καλοκαίρι του επομένου έτους, οι εναπομείνασες δόσεις επαναπροσδιορίζονται. 

Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα euro2day.gr, θα παραμείνουν αμετάβλητες στο 50άρικο εάν ο φόρος του επομένου έτους είναι ο ίδιος, θα αυξηθούν ή θα μειωθούν εάν έχει μεταβληθεί η περιουσιακή κατάσταση του φορολογούμενου ή εάν έχουν γίνει κάποιες προσαρμογές στον ΕΝΦΙΑ.

Αντίστοιχα, θα μπορούσε να εφαρμοστεί το νέο σύστημα και στους φόρους εισοδήματος με μεγαλύτερη ευκολία σε μισθωτούς και συνταξιούχους όπου επί της ουσίας εάν δεν υπάρχουν πρόσθετα εισοδήματα αυτό ισχύει ήδη μέσω της μηνιαίας παρακράτησης φόρου και πιο δύσκολα για τους ελεύθερους επαγγελματίες, τουλάχιστον στο μέτρο που αφορά την απευθείας παρακράτηση του φόρου.

Η απευθείας παρακράτηση των φόρων εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ φυσικών προσώπων δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα οδηγούσε σε αύξηση της εισπραξιμότητας, φρενάροντας παράλληλα το ρυθμό αύξησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορολογουμένων. 

Από την άλλη θα καθιστούσε μόνιμο «σύντροφό» μας την εφορία, την ώρα όπου η υπερφορολόγηση έχει ρίξει βαθιές ρίζες απαιτώντας μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές έως και περισσότερα από τα μισά των μειωμένων δραστικά στα χρόνια της κρίσης μηνιαίων αποδοχών.

euro2day

forolotaria

Χίλιους τυχερούς που κερδίζουν από 1.000 ευρώ έκαστος ανέδειξε η σημερινή κλήρωση της λοταρίας αποδείξεων που διενήργησε η Ανεξάρτητη Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Η πληρωμή του χρηματικού επάθλου στους 1.000 τυχερούς θα διενεργείται μέσω τραπεζικών ή λοιπών πιστωτικών ιδρυμάτων. Αν για κάποιο λόγο ο νικητής δεν έχει ήδη δηλώσει κάποιο λογαριασμό, θα δίνεται προθεσμία τριών μηνών από την αποστολή του προσωποιημένου μηνύματος προκειμένου να δηλώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο επιθυμούν να πιστωθεί το χρηματικό έπαθλο, στην εφαρμογή προσωποποιημένης πληροφόρησης του Taxisnet.

Οι λαχνοί έχουν ήδη ανέβει και μπορείτε να τους δείτε ΕΔΩ

Συγκεκριμένα, οι φορολογούμενοι μπορούν να ενημερώνονται στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, στη διεύθυνση http://www.aade.gr/menoy/meniaies-synallages-kai-lachnoi, για να δουν αν είναι ανάμεσα στους τυχερούς.

Η πίστωση του ποσού που αντιστοιχεί στο χρηματικό έπαθλο θα γίνεται ατόκως, μετά τη δήλωση του τραπεζικού λογαριασμού. Το έπαθλο είναι αφορολόγητο, δεν αποτελεί εισόδημα και δεν υπόκειται σε καμιά κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου.

Σε περίπτωση που δεν δηλωθεί τραπεζικός λογαριασμός εντός της ως άνω προθεσμίας, το χρηματικό ποσό που αντιστοιχεί στο έπαθλο καταβάλλεται στον 1ο, 2ο κ.ο.κ. δικαιούχο, κάτοχο του 1ου, 2ου κ.ο.κ. αναπληρωματικού λαχνού της συγκεκριμένης κλήρωσης.

Αν πάλι, για οποιοδήποτε λόγο ένα χρηματικό έπαθλο δεν αποδοθεί σε κανέναν από τους δικαιούχους συμπεριλαμβανομένων και των αναπληρωματικών, το μη καταβαλλόμενο ποσό παραμένει ως αδιάθετο στο λογαριασμό του Δημοσίου 200 «Ελληνικό Δημόσιο - Συγκέντρωση Εισπράξεων - Πληρωμών».

Ο νόμος καλύπτει ακόμη και αυτούς που δεν θέλουν να συμμετέχουν στις κληρώσεις γιατί φοβούνται για παράδειγμα την διαρροή ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Αυτοί μπορούν να αποποιηθούν το έπαθλο που κέρδισαν σε συγκεκριμένη κλήρωση εντός τριών μηνών από τη διενέργειά της, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στην ΑΑΔΕ.

Σε περίπτωση αποποίησης του επάθλου, αυτό διατίθεται στον 1ο, 2ο κ.ο.κ. δικαιούχο, κάτοχο του αντίστοιχου αναπληρωματικού λαχνού της συγκεκριμένης κλήρωσης.

Σε κάθε περίπτωση, οι συμμετέχοντες στις κληρώσεις έχουν δικαίωμα ενημέρωσης, πρόσβασης και αντίρρησης στη συλλογή των προσωπικών στοιχείων τους.

cnn

taxis

Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να είναι συνεπείς για να γλιτώσουν πρόστιμα και προσαυξήσεις

Με γοργούς ρυθμούς τρέχει ο χρόνος για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Οι φορολογούμενοι έχουν προθεσμία μέχρι τέλος Ιουνίου να υποβάλλουν τις δηλώσεις τους.

Συνολικά 1.701.662 φορολογικές δηλώσεις έχουν υποβληθεί στο Taxisnet , εκ των οποίων έχουν εκκαθαριστεί οι 1.691.159 δηλώσεις. Ο ρυθμός υποβολής των δηλώσεων έχει αυξηθεί σημαντικά και πλέον σε καθημερινή βάση μπαίνουν στο σύστημα περίπου 100.000 δηλώσεις.

Από αυτές οι 574.700 είναι χρεωστικές και αντιστοιχούν σε φόρο 411 εκατ. ευρώ. Πιο απλά ο μέσος φόρος ανά εκκαθαριστικό διαμορφώνεται στα 716 ευρώ.

Ανεξάρτητα από το χρόνο υποβολής της δήλωσης, ο φορο-λογαριασμός για όσους έχουν χρεωστικό εκκαθαριστικό σημείωμα θα αρχίσει να εξοφλείται από το τέλος Ιουλίου.

Η πληρωμή του φόρου

Η πληρωμή του φόρου εισοδήματος θα γίνει σε τρεις ισόποσες διμηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των μηνών Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου, από την προθεσμία υποβολής της δήλωσης.

Οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το φόρο τους σε περισσότερες δόσεις κάνοντας χρήση είτε της πιστωτικής τους κάρτας είτε της πάγιας ρύθμισης στην οποία πλέον μπορούν να ενταχθούν ακόμα και οφειλές που δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες.

Οι επιλογές
Ειδικότερα:

Σε τρεις ίσες διμηνιαίες δόσεις. Κάθε δόση μπορεί να εξοφληθεί: στο ταμείο της τράπεζας (επιβαρύνεται με προμήθεια έως 3 ευρώ) ή μέσω e-banking ή με κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) απευθείας μέσω του προσωπικού λογαριασμού του φορολογούμενου στο Taxis (χωρίς διευκόλυνση δόσεων).

Σε έως 12 άτοκες μηνιαίες δόσεις με την πιστωτική κάρτα.

Σε έως 12 μηνιαίες δόσεις με βάση την πάγια ρύθμιση της εφορίας

eforiakoi grafeio
Διευκρινήσεις από τη φορολογική διοίκηση αναμένουν φοροτεχνικοί και πολίτες για τις νέες δηλώσεις. Σειρά αλλαγών που έχουν γίνει στα σχετικά έντυπα δημιουργούν απορίες για τη σωστή συμπλήρωσή τους. Σημειώνεται ότι η κατάθεσή τους θα γίνει φέτος πριν το τέλος Απριλίου – όταν πέρυσι η υποβολή ήταν ανοικτή από τις αρχές του μήνα (6 Απριλίου).

Πιο συγκεκριμένα τα σημεία όπου επικεντρώνονται οι απορίες είναι το νέο έντυπο Ε3 που αφορά 1,5 εκατ. περίπου ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.

Στο νέο έντυπο προβλέπεται η καταγραφή των μετόχων των Ανωνύμων Εταιρειών που είναι μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, αλλά και των στοιχείων των επαγγελματικών λογαριασμών, των POS και των ιστοσελίδων που έχουν επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες. Στο νέο έντυπο έχουν προστεθεί πίνακες, όπου αναλύονται οικονομικές πληροφορίες της επιχείρησης, όπως αγορές, πωλήσεις, έξοδα κ.λπ., με στόχο την αποκάλυψη εικονικών δαπανών που μειώνουν το φορολογητέο εισόδημα.

Επίσης στο Ε1 εκτιμάται ότι θα υπάρξουν δυσκολίες στο πεδίο με τον κωδικό 049 που αφορά τις δαπάνες που εξασφαλίζουν σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες την έκπτωση φόρου. Αν δεν συμπληρωθεί το ποσό για το χτίσιμο του αφορολόγητου προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το 22% του φόρου ( συντελεστής πρώτου κλιμακίου) για το ποσό που δεν έχει συμπληρωθεί. Επίσης έχει προστεθεί και ο κωδικός 050 ο οποίος αφορά τις δαπάνες με ηλεκτρονικό χρήμα που πραγματοποίησε το 2017 η σύζυγος.

Ο κωδικός 049-050 δεν θα είναι κλειδωμένος και οι φορολογούμενοι θα μπορούν να παρέμβουν και να προσθέσουν δαπάνες, οι οποίες ενδεχομένως δεν θα εμφανίζονται. Πάντως οι τράπεζες μέχρι στιγμής δεν έχουν στείλει στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων τα στοιχεία για τις συναλλαγές με πλαστικό χρήμα που είχαν πέρυσι οι φορολογούμενοι προκειμένου να φορτωθούν στο Taxisnet. Σημειώνεται ότι οι αποδείξεις των δύο συζύγων ή όσων έχουν συνάψει σύμφωνα συμβίωσης, θα πρέπει να συμπληρωθούν ξεχωριστά.

Για πρώτη φορά στο νέο έντυπο της φορολογικής δήλωσης, το γνωστό Ε1 εμφανίζεται ένας νέος κωδικός 007-008 στον πίνακα 2 των πληροφοριακών στοιχείων. Στον κωδικό αυτό οι φορολογούμενοι θα κληθούν να δηλώσουν αν φιλοξενούν στην κατοικία τους πρόσωπα που είναι υπόχρεα σε φορολογική δήλωση εκτός εκείνων που δηλώνονται στον πίνακα 8 είναι δηλαδή εξαρτώμενα μέλη του φορολογούμενου (παιδιά, γονείς, παππούδες, ανήλικοι συγγενείς μέχρι το τρίτο βαθμό, άγαμοι ή χήροι ή διαζευγμένοι αδερφοί και αδερφές, με αναπηρία 67% και άνω).

Γιώργος Αλεξάκης

enfia tafos

Eξοντωτικό είναι το φορολογικό βάρος για τις οικογένειες με παιδιά στην Ελλάδα όπως προκύπτει από την έκθεση Going for Growth του ΟΟΣΑ.

Μια οικογένεια με μέσο μισθό που ανέρχεται σε περίπου 900 ευρώ, καλείται πληρώνει το 38,2% του εισοδήματός της στην εφορία όταν ο μέσος όρος στα κράτη-μέλη του οργανισμού δεν ξεπερνά το 30% ενώ π.χ. στην Ιρλανδία βρίσκεται στο 13,6%.

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της «Καθημερινή»,  η Ελλάδα έχει τον τρίτο υψηλότερο ανώτατο συντελεστή, γεγονός που καταδεικνύει ότι και οι πολίτες με μεσαία και υψηλά εισοδήματα πληρώνουν τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερους φόρους (στοιχεία Eurostat).

Αντίθετα, στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ αλλά και της Ευρωζώνης τα τελευταία χρόνια μειώνονται οι φορολογικοί συντελεστές, τόσο για τα φυσικά πρόσωπα όσο και για τις επιχειρήσεις, ενώ αυξάνονται τα προνοιακά επιδόματα.

Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει πως η Ελλάδα στη φορολογία θυμίζει τις σκανδιναβικές χώρες, ενώ στην εκπαίδευση και στα επιδόματα μοιάζει με μια βαλκανική χώρα. Ειδικότερα:

1. Η Ελλάδα για το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έχει τον τέταρτο υψηλότερο συντελεστή φυσικών προσώπων στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα ο ανώτατος συντελεστής μαζί με την ειδική εισφορά αλληλεγγύης ανέρχεται στο 55%. Σε υψηλότερη θέση είναι η Σουηδία με τον συντελεστή να διαμορφώνεται στο 57,1%, η Δανία με 55,8% και η Πορτογαλία με 56,2%.

Αντίθετα, η Βουλγαρία από το 2008 μέχρι και σήμερα διατηρεί σταθερό τον συντελεστή στο 10%. Στη χώρα μας, σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., ο συντελεστής φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων αυξάνεται σταδιακά και συγκεκριμένα από 40% που ήταν το 2008 έχει φθάσει στο 55%.

Από το 2017 ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής έχει φθάσει στο 45% και για τα εισοδήματα άνω των 200.000 ευρώ επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης με συντελεστή 10%.

2. Ιδιαίτερα αυξημένη είναι και η φορολογία για τις οικογένειες με παιδιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, ένα ζευγάρι με μέσο μισθό (ο οποίος με βάση τα στοιχεία της Ε.Ε. ανέρχεται περίπου στα 850-800 ευρώ) και δύο παιδιά πληρώνει το 38,2% του εισοδήματός του στην εφορία. Αντίθετα, στην Ιρλανδία οι φορολογικές επιβαρύνσεις ανέρχονται στο 13,6%, ενώ ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ δεν ξεπερνά το 30%.

3. Ακόμα χειρότερη είναι για τους ανέργους και δη για τους μακροχρόνια. Στην Ελλάδα ένας άνεργος θα λάβει κατά μέσον όρο επιδόματα που ανέρχονται στο 40% του εισοδήματος που λάμβανε ως εργαζόμενος. Το αντίστοιχο ποσό στη Τσεχία και στην Ιταλία ανέρχεται στο 72,8% του εισοδήματος, στην Ολλανδία στο 78,9% και στο Λουξεμβούργο στο 90,8%.

Μετά πέντε χρόνια στην Ελλάδα ο άνεργος δεν λαμβάνει επίδομα ανεργίας και συγκεκριμένα μετά την παρέλευση του πρώτου χρόνου. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορα επιδόματα (τέκνων, πετρελαίου θέρμανσης) που μπορεί να πάρει από το ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, ύστερα από πέντε χρόνια ένας άνεργος παίρνει σχεδόν το 6,6% του εισοδήματος που λάμβανε πριν απολυθεί. Αντίθετα, στην Τσεχία συνεχίζει να παίρνει το 54,8 του εισοδήματος, στο Λουξεμβούργο το 67,9% και στην Ολλανδία το 66,87%.

4. Η κακή εικόνα της Ελλάδας εμφανίζεται και στον χώρο της εκπαίδευσης. Στην έκθεση επισημαίνεται πως η Ελλάδα έχει μεν υψηλή αναλογία αποφοίτων λυκείου και πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά έχει πάρα πολύ χαμηλές επιδόσεις σε σύγκριση με άλλα κράτη στην ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος (με βάση τον δείκτη PIZA).

kathimerini

Περισσότερα Άρθρα...