polykatoikies

Η κυβέρνηση αθετεί πάλι προεκλογικές εξαγγελίες της

Τα «ψιλά γράμματα» του νέου αναπτυξιακού νόμου προβλέπουν έσοδα από τον φόρο επί των ακινήτων -που θα τον αντικαθιστούσε ο ΣΥΡΙΖΑ το αργότερο μέχρι του χρόνου- για μια 15ετία ακόμη.

Η κυβέρνηση «κάνει γαργάρα» τις όποιες προεκλογικές εξαγγελίες για κατάργηση του «άδικου» φόρου, του περιβόητου πλέον Ειδικού Φόρου Ιδιοκτησίας, του ΕΝΦΙΑ και αντί της άρσης του μέσα στην επόμενη χρονιά, ή έστω της αντικατάστασής του με κάποιον άλλο φόρο ή τέλος, προχωρά ακάθεκτη στην παγίωσή του και μάλιστα σε ορίζοντα άνω της 15ετίας!

Για του λόγου το αληθές στην ανάλυση των πιθανών πηγών εσόδων από τον νέο αναπτυξιακό νόμο ρητά προβλέπεται πως από τις άμεσες ξένες επενδύσεις θα δημιουργηθούν φορολογικά έσοδα τα οποία θα αγγίξουν τα 301,2 εκατ. ευρώ, από τον ΦΠΑ άλλα  572,5 εκατ. ευρώ,  από τις Ασφαλιστικές Εισφορές 522,1 εκατ. ευρώ και τα 54,4 εκατ. ευρώ. από την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ, ο οποίος διατηρείται τουλάχιστον έως το 2031!

katathlipsi

Υψηλοί φορολογικοί συντελεστές που δεν συνοδεύονται από αντίστοιχα υψηλά φορολογικά έσοδα χαρακτηρίζουν το ελληνικό σύστημα επισημαίνει σε έρευνά της η PwC.

Παράλληλα, «ενώ έχει περίπου σταθερά συνολικά ετήσια έσοδα εμφανίζει υψηλή μεταβλητότητα των φορολογικών παραμέτρων και διάφορες παραμορφώσεις», επισημαίνεται σε έρευνα της PwC.

Στην Ελλάδα οι φορολογικοί συντελεστές σ' όλες τις κατηγορίες είναι από τους υψηλότερους, αλλά η συγκομιδή φόρων παραμένει στον μέσο όρο ή και υπολείπεται αυτού. Οι συνεχείς μεταβολές των φορολογικών παραμέτρων δεν μοιάζει να έχουν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα πάνω στην εισπραξιμότητα των φόρων.

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, η συνεισφορά του ΦΠΑ και λοιπών έμμεσων φόρων παρέμεινε σταθερή, ενώ "κατέρρευσε" η συνεισφορά των φόρων εισοδήματος νομικών προσώπων και αυξήθηκε η συνεισφορά του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και των φόρων ακίνητης περιουσίας, αναφέρει η μελέτη.

Τα κύρια συμπεράσματα της μελέτης είναι:

  • Τα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα στηρίζονται κατά μέγιστο λόγο (94%) στους φόρους κατανάλωσης (ΦΠΑ, έμμεσοι φόροι), στους φόρους φυσικών προσώπων (φόρος εισοδήματος, ειδική εισφορά αλληλεγγύης, φόρος πολυτελείας), αλλά και στους φόρους ακίνητης περιουσίας.
  • Γενικά δεν υπάρχουν ενδείξεις υπερφορολόγησης στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες, με εξαίρεση τους έμμεσους φόρους και τους φόρους ακίνητης περιουσίας.
  • Η φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα ήταν έντονη την τελευταία πενταετία και τα έσοδα εκτοξεύθηκαν κατά 2,5 - 3 δισ.ευρώ, συμβάλλοντας στην πτώση των τιμών κατοικιών και την αποεπένδυση της αγοράς
  • Τα έσοδα από το ΦΠΑ και τους έμμεσους φόρους δεν είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στις μεταβολές του ΑΕΠ σε σχέση με τα έσοδα από τη φορολόγηση ακίνητης περιουσίας και από τη φορολόγηση των επιχειρήσεων.
  • Το φορολογικό σύστημα είναι παραμετροποιημένο κατά τέτοιο τρόπο που δεν διευκολύνει τη συλλογή φόρων. Τιμωρεί τα μεσαία εισοδήματα και διογκώνει τα αδήλωτα εισοδήματα.
  • Τα απόλυτα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα μειώνονται με τον χρόνο, αν και αυξάνονται ως ποσοστό του ΑΕΠ, υποδηλώνοντας την αδυναμία άντλησης πρόσθετων φόρων σε συνθήκες παρατεταμένης κρίσης.
  • Το έλλειμμα ΦΠΑ στην Ελλάδα εκτιμάται σε 34%καταδεικνύοντας την σημαντική απώλεια εσόδων, εξαιτίας της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής αλλά και της αναποτελεσματικότητας των φοροεισπρακτικών μηχανισμών
  • Η ανάπτυξη αποτελεί μονόδρομο για τη δημοσιονομική ανάταση. Ενδεικτικά, αύξηση του ΑΕΠ κατά 10% θα αύξανε το σύνολο των φόρων κατά 11,3% .

Ο συνολικός επανασχεδιασμός του φορολογικού συστήματοςστην κατεύθυνση της απλοποίησης, της μείωσης των συντελεστών και της αύξησης των αφορολόγητων ορίων εμφανίζεται ως η βασική απαίτηση εξορθολογισμού και επαναζυγίσματός του φορολογικού συστήματος, ώστε το τελευταίο να καταστεί οικονομικά αποτελεσματικότερο διευκολύνοντας την ανάπτυξη.

Η Μαίρη Ψύλλα εταίρος της PwC και Επικεφαλής του Φορολογικού τμήματος της PwC στην Ελλάδα δήλωσε ότι «είναι αναγκαία η παρέμβαση στο φορολογικό σύστημα. 

Οι επιδόσεις του είναι γενικά κάτω του ευρωπαϊκού μέσου όρου και οι παραμορφώσεις του δυσκολεύουν την αύξηση της συλλογής των φόρων.

Η πολυπλοκότητά του μαζί με την αναποτελεσματικότητα των φοροεισπρακτικών μηχανισμών αποτελούν εμπόδια τόσο στην βελτίωση των δημοσιονομικών όσο και στην ανάπτυξη».

eforiakoi grafeio

Σε επανεκκαθάριση θα προχωρήσει το υπουργείο Οικονομικών στις περιπτώσεις εκείνες των φορολογικών δηλώσεων που υποβλήθηκαν πριν ενσωματωθούν στο σύστημα εκκαθάρισης οι απαλλακτικές διατάξεις που αφορούν τους μισθωτούς με μπλοκάκι και άλλους φορολογούμενους με πολύ χαμηλά εισοδήματα.

Από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι στις δηλώσεις αυτές εμφανίστηκε αυξημένος φόρος γιατί υπήρξε καθυστέρηση στην εφαρμογή στο σύστημα TAXIS της διάταξης με την οποία οι μισθωτοί με μπλοκάκι θα φορολογούνται με βάση την κλίμακα των μισθωτών και όχι ως ελεύθεροι επαγγελματίες, όπως και φορολογούμενοι με πολύ χαμηλά εισοδήματα (ενοίκια κτλ).

Για τον λόγο αυτόν η αρχική εκκαθάριση των δηλώσεων τους έδειξε αυξημένο φόρο όπως και υποχρέωση προκαταβολής φόρου εισοδήματος καθώς φορολογήθηκαν με τις διατάξεις που ισχύουν για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών αποδίδουν το πρόβλημα αυτό σε λόγους καθυστέρησης στην εφαρμογή των διατάξεων και καθησυχάζουν τους φορολογούμενους ότι θα αποκατασταθεί με νέα εκκαθάριση που θα πραγματοποιηθεί.

 

forologikes diloseis

Τη συνέχιση των κινητοποιήσεών τους, αλλά μέσω της νομικής οδού, αποφάσισαν οι ομοσπονδίες των λογιστών-φοροτεχνικών με το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του επιμελητηρίου: "Με δεδομένη την υπερψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου, εξετάζεται, πλέον, να αναληφθούν και να εξαντληθούν όλες οι πιθανές νομικές πρωτοβουλίες.

Στο ίδιο πλαίσιο, η αποχή από την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, που είχε παραταθεί μέχρι σήμερα, δεν θα συνεχιστεί".

katathlipsi

Το μεγαλύτερο βάρος στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αναμένεται να επιφέρει η αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% σε είδη ευρείας κατανάλωσης

Μπορεί στην κυβέρνηση ακόμα να ψάχνουν και άλλα «ισοδύναμα» νέα μέτρα, σήμερα όμως ο υπουργός Οικονομικών κύριος Ευκλείδης Τσακαλώτος θα παρουσιάσει στους Ευρωπαίους ομολόγους του τα πολύ σκληρά μέτρα που ήδη ψηφίστηκαν και είναι νόμος του κράτους.

Ο λογαριασμός των 5,4 δισ. απλώνεται σε βάθος τριετίας, κάτι που σημαίνει ότι φέτος θα επιβληθεί περίπου το 1/3 των μέτρων (1,5-1,8 δισ. ευρώ), το 2017 θα προστεθεί άλλο 1/3 (και συνολικά μέτρα 3,5 δισ. στη διετία) ενώ το έτος 2018 θα εισπραχθούν ταυτόχρονα όλα τα νέα μέτρα, δηλαδή άλλα 5,4 δισ. ευρώ.

Συνολικά σε 18 μήνες, ως το τέλος του 2018, θα έχουν εξανεμιστεί εισόδημα 9 δισ. ευρώ από την φοροκαταιγίδα των νέων μέτρων που τώρα αρχίζουν να ξεδιπλώνονται.

Μέσα στην παραζάλη,από το τέλος της εβδομάδας θα έχουν εκδοθεί και οι πρώτες αποφάσεις που για να ξεκινήσει η οικονομική νέα αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Το μεγαλύτερο βάρος στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αναμένεται να επιφέρει η αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% σε είδη ευρείας κατανάλωσης (τυποποιημένα τρόφιμα, εισιτήρια, ενδύματα και υποδήματα). Η επιβάρυνση μπορεί να ανέλθει σε 60 ευρώ μηνιαίως, με βάση τη μέση μηνιαία δαπάνη ενός νοικοκυριού, που υπολογίζεται στα 1.460 ευρώ. Με άλλα λόγια, το μέσο νοικοκυριό χάνει περίπου και άλλο μισό μηνιάτικο (720 ευρώ το χρόνο που θα τα «κόψει» από τα 1.460 που δαπανά τη μήνα), χωρίς να υπολογίζονται οι επιπτώσεις από την ύφεση, την παραοικονομία ή και τυχόν πρόσθετα νέα μέτρα, αν ξεσπάσει κύμα φοροδιαφυγής ή, λόγω αδυναμίας, δεν θα εισπραχθούν οι φόροι που έχουν προϋπολογιστεί.

Με εγκυκλίους που θα εκδοθούν θα ορίζεται ότι άμεσα αυξάνεται ο ΦΠΑ σε όλη τη χώρα, από 23% σε 24%.

Στο 24% (από 16%) εκτινάσσεται ο ΦΠΑ και σε ακόμη 11 νησιά του Αιγαίου, λόγω της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Εκεί θα αυξηθούν και οι μεσαίοι συντελεστές ΦΠΑ κατά περίπου 50%, ΄δηλαδή από 4% σε 6% ο χαμηλός και από 9% σε 135 ο μεσαίος.

Το κόστος διαβίωσης θα εκτιναχθεί όμως όταν επιβληθούν οι αυξήσεις στα καύσιμα, τα οποία θα επιβαρυνθούν και από την αύξηση του ΦΠΑ στο 24%, πέρα από τις αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Ιδιαίτερα η αύξηση φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης από 15 Οκτωβρίου απειλεί κυρίως τα φτωχά νοικοκυριά που δεν έχουν τα χρήματα να επενδύσουν σε πραγματικά οικονομικές μορφές θέρμανσης, ενώ από 1.1.2017 οι αυξήσεις στο ντίζελ κίνησης απειλούν να βάλουν κυριολεκτικά «μπουρλότο» σε ολόκληρη την αγορά, από τις υπηρεσίες μέχρι και τα οπωροκηπευτικά που επιβαρύνονται με υψηλά μεταφορικά κόστη.

Για εκατομμύρια Έλληνες όμως, έρχονται και αυξήσεις στα τσιγάρα (0,50 ευρώ το πακέτο), και αυξήσεις στη μπύρα (20%), και στον καφέ (0,30 ευρώ), ενώ επιβάλλεται νέο τέλος 5% στη σταθερή τηλεφωνία και το ίντερνετ, όπως και νέο τέλος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση.

Πέραν των έμμεσων φόρων, περισσότεροι από 600.000 ιδιοκτήτες ακινήτων θα πληρώσουν αυξημένο ΕΝΦΙΑ, μετά την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του συμπληρωματικού φόρου.

ix telh

Αλλάζει το σύστημα υπολογισμού φόρων και τελών κυκλοφορίας που επιβάλλονται στα αυτοκίνητα.

Από τούδε και στο εξής οι φόροι και τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων θα προσδιορίζονται από την αξία του αυτοκινήτου και όχι τα κυβικά εκατοστά της μηχανής, που εκτιμάται ότι σήμερα προκαλούν αρκετές στρεβλώσεις.

Και αυτό καθώς σε πολλές περιπτώσεις η φορολογία φθηνότερων αυτοκινήτων αλλά με μεγάλο κυβισμό έφθανε να ξεπερνά την αντίστοιχη ακριβών αυτοκινήτων αλλά με μικρότερα κυβικά, τα οποία πχ «συμπιέστηκαν» στους νέας τεχνολογίας κινητήρες.

Ωστόσο τα τελευταία χρόνια οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ έχουν δείξει ότι δεν είναι λίγες οι αυτοκινητοβιομηχανίες και εισαγωγικές εταιρείες που πουλούσαν αυτοκίνητα στην ελληνική αγορά με μειωμένη εργοστασιακή τιμή απ' αυτή που είχαν στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, με αποτέλεσμα να προσδιορίζονται πιο χαμηλά και οι σχετικοί δασμοί.

Σε κάθε περίπτωση εφόσον αποφασιστεί ο τρόπος που θα λειτουργεί το σύστημα, και λάβει τη σύμφωνη γνώμη και του Κουαρτέτου ώστε να διασφαλίζονται τα φορολογικά έσοδα, η ενεργοποίηση του αναμένεται στο τέλος της χρονιάς. Και αυτό προκειμένου οι νέες αλλαγές να ισχύσουν απ' το 2017.

 

Syntaxeis
 
Ένα εκρηκτικό μείγμα πρόσθετων φόρων και περικοπής μισθών και συντάξεων του δημοσίου θα τεθεί προς ψήφιση στις αμέσως προσεχείς ημέρες.
 
Αφενός ο «δημοσιονομικός Κόφτης» απειλεί μισθούς και συντάξεις στο Δημόσιο και αφετέρου έρχεται «τσουνάμι» αυξημένων έμμεσων φόρων για αφαίμαξη 1,8 δισεκ. ευρώ από τα ελληνικά νοικοκυριά, με τα δύο σχετικά νομοσχέδια να προετοιμάζονται για μέσα στον Μάιο.

Ειδικότερα, στην κλίνη του Προκρούστη μπαίνουν μισθοί και συντάξεις με τον αυτόματο δημοσιονομικό «κόφτη» που αναμένεται να θεσμοθετήσει μέσα στις επόμενες ημέρες η ελληνική κυβέρνηση.

Η πρόταση που απέστειλε στους θεσμούς ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος προς τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, και στην οποία περιγράφεται ο τρόπος λειτουργίας του μηχανισμού εκτάκτων μέτρων, δεν εξαιρεί τους μισθούς και τις συντάξεις, καθιστώντας έτσι ομήρους εκατοντάδες χιλιάδες υπαλλήλους και συνταξιούχους του δημόσιου τομέα.

Αυτοί θα δουν τις αποδοχές τους να συρρικνώνονται τον Μάιο του 2017 και του 2018 αν έχουν σημειωθεί αποκλίσεις στο πρωτογενές πλεόνασμα που έχει συμφωνηθεί σε 12μηνη βάση το προηγούμενο έτος, με βάση τα στοιχεία που θα έχει ανακοινώσει τον αντίστοιχο Απρίλιο η ΕΛΣΤΑΤ.

Την ίδια ώρα, εκτός από τους νέους φόρους στο εισόδημα που θα αφορούν στις αποδοχές του 2016, οι φορολογούμενοι θα επιβαρυνθούν με αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% από την 1η Ιουλίου, με αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε τσιγάρα, βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης, υγραέριο, φυσικό αέριο και κηροζίνη από την 1η Ιουνίου και με επιβολή φόρων στις συνδέσεις στο διαδίκτυο, στις ευρυζωνικές συνδέσεις, στη συνδρομητική τηλεόραση, στον καφέ, στα ηλεκτρονικά τσιγάρα και στις διανυκτερεύσεις των ξενοδοχείων.

Ειδικά όσον αφορά στον περιβόητο «κόφτη» αυτός δεν εξαιρεί τις βασικές κρατικές δαπάνες, μεταξύ των οποίων μισθούς και συντάξεις, αλλά μόνο ελάχιστες κατηγορίες κοινωνικών δαπανών (όπως για παράδειγμα για την υγεία και τα επιδόματα ανεργίας) την παιδεία και την άμυνα.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι όλες οι άλλες κρατικές δαπάνες θα μειώνονται αναλόγως, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η διόρθωση της δημοσιονομικής απόκλισης. Με βάση την πρόταση του υπουργείου Οικονομικών ο απολογισμός των όποιων αποκλίσεων θα γίνεται με βάση τα αποτελέσματα της ΕΛΣΤΑΤ για την προηγούμενη χρονιά και κάθε 30 Απριλίου το υπουργείο θα συντάσσει με την απόκλιση μεταξύ του στόχου και του αποτελέσματος του έτους.

Η όποια απόκλιση πάντως δεν θα υπολογίζει επιπτώσεις ανωτέρας βίας (παραμένει να επιβεβαιωθεί εάν θα περιλαμβάνεται και το κόστος του προσφυγικού) και απόκλιση του ΑΕΠ, όταν θα είναι δηλαδή το ονομαστικό ΑΕΠ μικρότερο των προβλέψεων.

Οι αυξήσεις έμμεσων φόρων

Αναφορικά με τα νέα μέτρα, από την 1η Ιουνίου, αυξάνονται οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης στη βενζίνη, στο πετρέλαιο κίνησης, στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο υγραέριο, στην κηροζίνη και στο φυσικό αέριο.

Από την 1η Ιουλίου, αυξάνεται ο ΦΠΑ από το 23% στο 24%

Από 1η Ιουνίου θα εφαρμοστούν νέοι συντελεστές υπολογισμού των τελών ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα με βάση υπολογισμού τις αγοραίες αξίες τους.

Από την 1η Ιουνίου αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στην μπύρα ενώ καταργείται το ειδικό καθεστώς (έκπτωση 50%) στις εταιρείες οινοπνευματωδών που εδρεύουν στα Δωδεκάνησα.

Από την 1η Ιουνίου αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα τσιγάρα και στον καπνό.

Από την 1η Ιανουαρίου 2017 καθιερώνεται για πρώτη φορά ειδικός φόρος κατανάλωσης στον καφέ και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα.

Από την 1η Ιανουαρίου 2017 επιβάλλεται φόρος ανά διανυκτέρευση στα ξενοδοχεία δύο αστέρων και πάνω αλλά και στα δωμάτια με δύο κλειδιά.

pressroom

Περισσότερα Άρθρα...