foroi tsipras skitso

Ο μισός μισθός των εργαζομένων χάνεται ήδη σε εισφορές και φόρους, ενώ έρχονται και νέες επιβαρύνσεις με το φορολογικό και το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που θα διευρύνουν τις απώλειες αυτές.

Ειδικότερα εκτιμάται ότι με τα νέα μέτρα που συζητά η κυβέρνηση με τους δανειστές στο πλαίσιο της αξιολόγησης, τα 6 στα 10 ευρώ του μισθού θα τα τρώνε οι φόροι και οι εισφορές.

Ενδεικτικό είναι ότι με βάση τα στοιχεία του 2014 (ΟΟΣΑ), ένας εργαζόμενος με δύο παιδιά πλήρωνε για φόρους και εισφορές το 43,4% του μισθού του. Για το 2016 οι επιβαρύνσεις από τη φορολογία εισοδήματος αναμένεται να διευρυνθούν περαιτέρω, καθώς σύμφωνα με τα τελευταία σενάρια του υπουργείου Οικονομικών, εισοδήματα πάνω από 9.100 ευρώ θα πληρώσουν περισσότερο φόρο, ενώ πιο βαριά θα είναι και η έκτακτη εισφορά.

Υψηλότερες αναμένεται να είναι και οι ασφαλιστικές εισφορές για τους εργαζομένους, αν περάσει τελικά η κυβερνητική πρόταση για αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών για τις επικουρικές συντάξεις. Ετσι, η συνολική επιβάρυνση από εισφορές και φόρους θα αυξηθεί σε επίπεδο που προσεγγίζει το 60% του μισθού, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις.

Σύμφωνα με τα Νέα, η κυβέρνηση μέσω του νέου του ασφαλιστικού νομοσχεδίου επιμένει στην πρόταση για αύξηση των εισφορών κατά μία, ή ακόμη και κατά μισή μονάδα, καθώς διαφορετικά δεν καλύπτεται το έλλειμμα του ΕΤΕΑ (σήμερα 650 εκατ. ευρώ) το οποίο υπολογίζεται ότι θα φθάσει σε δυσθεώρητα ύψη το διάστημα 2018 - 2024.

Παράλληλα, με το νέο νομοσχέδιο επιβάλλεται εισφορά 20% στο εισόδημα των επαγγελματιών, των επιστημόνων και των αγροτών (από 1.1.2017). Η εισφορά αυτή θα επιβληθεί σταδιακά έως το 2021 για τους αγρότες (με δυνατότητα επιλογής συντελεστή 16% για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες με αντίτιμο, όμως, χαμηλότερη μελλοντική σύνταξη). Οι επιστήμονες με εισόδημα έως 55.000 ευρώ θα έχουν έκπτωση έως 50%. Στους νέους επιστήμονες θα επιβληθεί συντελεστής 14% για τα πρώτα δύο χρόνια άσκησης του επαγγέλματός τους και 17% για τα τρία επόμενα χρόνια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ποσοστά κρατήσεων αναδεικνύουν ήδη από το 2014 τη χώρα μας σε παγκόσμια πρωταθλήτρια κρατήσεων.

Σύμφωνα με αυτά:

Το υψηλό ποσοστό από τον μισθό εργαζομένου με δύο παιδιά που πάει σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές έφερε και πάλι στο προσκήνιο το θέμα των φορολογικών συντελεστών στη χώρα μας. Η στατιστική του ΟΟΣΑ ανέδειξε την ελληνική παγκόσμια πρωτιά: ο έλληνας εργαζόμενος με δύο παιδιά πληρώνει το 43,4% του μισθού του σε κρατήσεις, ποσοστό που είναι και το υψηλότερο μεταξύ των χωρών του Οργανισμού.

Την ώρα, μάλιστα, που η κυβέρνηση συζητάει την αύξηση του ανώτατου συντελεστή, η στατιστική του ΟΟΣΑ αποδεικνύει ότι οι έχοντες τα υψηλότερα εισοδήματα στην Ελλάδα είναι ούτως ή άλλως οι βαρύτερα φορολογούμενοι.

Οι ασφαλιστικές εισφορές είναι από τις υψηλότερες μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Ο μέσος όρος διαμορφώνεται στο 9,9% (στοιχεία 2014), με την Ελλάδα να βρίσκεται στο 16%. Στην κατάταξη των χωρών - μελών καταλαμβάνουμε την 6η υψηλότερη θέση, καθώς μας ξεπερνούν μόνο η Σλοβενία, η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Αυστρία και η Πολωνία. 

airetos

vouli yperforologisi skitos

Η χώρα παραμένει όμηρος μιας αυξανόμενης υπέρμετρης φορολογικής επιδρομής, υπογραμμίζει στο εβδομαδιαίο σχόλιό του για την οικονομία ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.

Εξ όσων διαρρέουν στα ΜΜΕ, σημειώνει ο ΣΕΒ, το οικονομικό επιτελείο έχει απωλέσει πλέον την αίσθηση του μέτρου και επιδίδεται σε ασκήσεις επί χάρτου, αλλάζοντας φορολογικούς συντελεστές κατά το δοκούν, χωρίς να λαμβάνει σοβαρά υπόψη την επίδραση στη λειτουργία της οικονομίας και την επίπτωση στο οικονομικό κλίμα και την επιχειρηματική εμπιστοσύνη.

Φαίνεται επίσης, όπως συνεχίζει ο ΣΕΒ, ότι οι τεχνοκράτες της τρόικας συμπλέουν με τις κυβερνητικές προτάσεις για ακόμη μεγαλύτερη φορολόγηση, στο πλαίσιο σεβασμού των επιλογών μίας κυρίαρχης κυβέρνησης, ανήμποροι (έως μοιραίοι) να αντιδράσουν στην καταστροφή του παραγωγικού ιστού της χώρας που συντελείται.

Προκρίνεται η επιβολή νέων μέτρων για την είσπραξη πρόσθετων φορολογικών εσόδων, στο πλαίσιο στήριξης της απόδοσης των μέτρων των €5,7 δισ. που έχουν συμφωνηθεί για το 2016 (εκ των οποίων €3,2 δισ. σε νέους φόρους).

Προφανώς, το δημοσιονομικό κενό προκύπτει ως αποτέλεσμα αδυναμίας περικοπής δαπανών (π.χ. Άμυνα, άχρηστοι οργανισμοί δημοσίου) και εξεύρεσης εσόδων (π.χ. τυχερά παιγνίδια, καθολική χρήση πλαστικού χρήματος για την είσπραξη του ΦΠΑ κ.ο.κ.).

Έτσι, καταλήγουμε να ξαναφορολογηθούν τα συνήθη υποζύγια των μισθωτών και συνταξιούχων και των συνεπών φορολογουμένων, με πρόσθετα μέτρα ύψους €1,5 δισ. περίπου.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, τείνει να υποβαθμίζεται η σημασία οποιασδήποτε συζήτησης για την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, η ενίσχυση των οποίων τα τελευταία χρόνια φαίνεται να φτάνει στο τέλος της.

Ετσι, σε συνδυασμό με ένα εχθρικό προς τη λειτουργία της οικονομίας περιβάλλον, είναι ίσως επιτακτικότερη από ποτέ η ανάγκη αναβάθμισης του κοινωνικού διαλόγου για τις προοπτικές των εισοδημάτων και της απασχόλησης.

Εργαζόμενοι και εργοδότες καλούνται να διαμορφώνουν κοινό σχέδιο στήριξης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, που είναι και ο μόνος δρόμος για την ανάπτυξη και την ευημερία στην χώρα.

Να συνδεθεί το αφορολόγητο με κοινωνικά κριτήρια

Ο ΣΕΒ προτείνει μεταξύ άλλων σύνδεση του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος με κοινωνικά κριτήρια.

«Είναι να απορεί κανείς που η κυβέρνηση δεν εξετάζει καν την περίπτωση το αφορολόγητο να δίνεται μετά από ένα όριο με κοινωνική στόχευση σε αυτούς που πραγματικά το έχουν ανάγκη λόγω οικογενειακής κατάστασης, πολύ χαμηλού οικογενειακού εισοδήματος ή μεγάλης ηλικίας. Και ακόμα μεγαλύτερη είναι η απορία γιατί δεν έχει θέσει η Τρόικα τη συζήτηση σε αυτές τις βάσεις, αφήνοντας μια νέα φοροθύελλα οριζόντιων μέτρων να ξεσπάσει σε μια ημιθανή από τις προηγούμενες φοροκαταιγίδες οικονομία», αναφέρει ο ΣΕΒ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει, η «έκπτωση φόρου» σε μισθούς και συντάξεις άνω των 5.000 ευρώ απαλλάσσει μισθωτούς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και συνταξιούχους από την καταβολή φόρων αξίας 6,4 δισ. ευρώ.

Συγκριτικά, η αξία της υφιστάμενης εισφοράς αλληλεγγύης επί όλων των δηλωμένων εισοδημάτων είναι 650 εκατ. ευρώ και το επιπλέον έσοδο του κράτους από την προτεινόμενη αύξηση του οριακού συντελεστή άνω των 30.000 ευρώ είναι 100 εκατ. ευρώ.

«Συνεπώς, υποστηρίζει ο ΣΕΒ, αντί μιας ιδεοληπτικής συζήτησης για την ακόμα πιο εντατική υπερφορολόγηση των ελάχιστων «πλουσίων» μισθωτών και συνταξιούχων που έχουν απομείνει στη χώρα, θα ήταν πολύ πιο χρήσιμη μια συζήτηση για το πότε το αφορολόγητο πράγματι δικαιολογείται από την οικογενειακή κατάσταση, πότε η υπερβολική αύξηση των συντελεστών δεν αποδίδει πλέον στα κρατικά έσοδα και πώς η συνολική επιβάρυνση από φόρους και εισφορές στη μισθωτή εργασία στον ιδιωτικό τομέα μπορεί να μειωθεί σε όλα τα εισοδηματικά κλιμάκια».

Σημειώνει ακόμη ότι «προτάσεις που κυκλοφορούν για αύξηση της φορολογίας μερισμάτων, που χαϊδεύουν τα αυτιά του λαϊκισμού και αδειάζουν τις τσέπες των επενδυτών, είναι τελείως ανεδαφικές καθώς δημιουργούν αντικίνητρο για τη διακράτηση μετοχών και εισάγουν άνιση μεταχείριση μεταξύ ξένων και ελλήνων επενδυτών, με αποτέλεσμα να καθίσταται προβληματική η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων και η συνεργασία ξένων με έλληνες επενδυτές».

foros ekatharistiko

Εισοδήματα από μετοχές, τόκους ή εκποίηση περιουσιακών στοιχείων που αποκτήθηκαν πριν από το 2010 (οικονομικό 2011), ακόμη και αν δηλωθούν εκ των υστέρων δεν βαρύνονται με εισφορά αλληλεγγύης.

Αυτό προβλέπει απόφαση που εξέδωσε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής και η οποία «ανοίγει τα μάτια» σε φορολογουμένους που δεν γνώριζαν πως μπορούν να επικαλεστούν συγκεκριμένα εισοδήματα παρελθόντων ετών για να καλύψουν τεκμήρια, χωρίς να κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με έκτακτες εισφορές.

Η απόφαση αναφέρει πως με βάση τους νόμους 3986/2011 και 4305/2014 επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ των φυσικών προσώπων που προέκυψαν κατά τις διαχειριστικές χρήσεις 2010 έως και 2014 και δηλώνονται με τις δηλώσεις των αντίστοιχων οικονομικών ετών 2011-2015, αλλά και στα εισοδήματα που αποκτώνται κατά τα φορολογικά έτη 2015 και 2016.

Ακολούθως ξεκαθαρίζει πως εισοδήματα παλαιότερων ετών, που αποκτήθηκαν πριν από την επιβολή της εισφοράς και δεν ήταν υποχρεωτικό να δηλωθούν, δύνανται να δηλώνονται εκπρόθεσμα στο πρώτο μη παραγεγραμμένο έτος, που σήμερα είναι η χρήση 2010 (οικονομικό 2011), στου οποίου τα εισοδήματα άρχισε να επιβάλλεται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

Όπως διευκρινίζεται, η δυνατότητα αυτή έχει δοθεί, διότι κάποια εισοδήματα που δεν είχαν υποχρέωση να δηλωθούν και συνεπώς δεν καθιστούν παράβαση για τον φορολογούμενο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ληφθούν υπόψη κατά το σχηματισμό κεφαλαίων προηγούμενων ετών. Συγκεκριμένα πρόκειται για εισοδήματα από μερίσματα, πώληση μετοχών, τόκους, αλλά και ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα αλλά καλύπτουν τεκμήρια, όπως η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων.

Να σημειωθεί πως τα παραπάνω εισοδήματα όχι μόνον δεν βαρύνονται με τις προαναφερθείσες έκτατες εισφορές, αλλά μπορούν και να χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν τεκμήρια, γλυτώνοντας έτσι τους φορολογουμένους από την πληρωμή υπέρογκων φόρων εισοδήματος.

Το μόνο που χρειάζεται είναι ο φορολογούμενος να δηλώσει τα εισοδήματα αυτά ως «αναλωθέν κεφάλαιο παρελθόντων ετών» στον πίνακα 6 της φορολογικής δήλωσης και με τον τρόπο αυτό να υπερκαλύψει την πρόσθετη διαφορά τεκμαρτού εισοδήματος που προκύπτει με βάση τα τεκμήρια.

eyro 500

Αποκαλυπτικά στοιχεία για την πρωτοφανή υπερχρέωση και οικονομική εξαθλίωση που υπέστησαν εκατομμύρια ελληνικά νοικοκυριά εξαιτίας της υπερ-φορολόγησης την εποχή των Μνημονίων προκύπτουν από την έκθεση απολογισμού δράσεων των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων για το έτος 2015, η οποία δημοσιοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής στο Διαδίκτυο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, που δημοσιεύει σήμερα ο «Ελεύθερος Τύπος», οι Ελληνες φορολογούμενοι που έχουν φορτωθεί με ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο έφθασαν τα 4.305.153 άτομα την 1η-1-2016, υπερβαίνοντας πλέον το 50% του συνόλου των ενήλικων πολιτών που είναι υπόχρεοι υποβολής φορολογικών δηλώσεων!

Το συνολικό ποσό ληξιπρόθεσμων χρεών που οφείλουν οι 4.305.153 φορολογούμενοι έφθασε τα 86,298 δισ. ευρώ, χωρίς στο ποσό αυτό να υπολογίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα τελωνεία.

Είναι προφανές ότι τα αλλεπάλληλα φοροεισπρακτικά μέτρα που επιβλήθηκαν την περίοδο 2010-2015, με την εφαρμογή των Μνημονίων, οδήγησαν περισσότερα από 4,3 εκατομμύρια Ελληνες στην υπερ-χρέωση και τους έφεραν στο σημείο να μην μπορούν να πληρώσουν εμπρόθεσμα τους φόρους τους.

Μάλιστα ένας στους πέντε πολίτες έχει ήδη υποστεί κατάσχεση σε καταθέσεις, μισθούς, συντάξεις ή ενοίκια.

tsipras foroi tsoynami

Μεγάλες αυξήσεις φόρων έρχονται σε καύσιμα, αυτοκίνητα, ακίνητα, υπηρεσίες τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης προκειμένου να καλυφθεί δημοσιονομικό κενό 1% του ΑΕΠ ή περίπου 1,75 δισ. ευρώ.

Το βασικό σχέδιο που επεξεργάζονται κυβέρνηση και θεσμοί προβλέπει εξοικονομήσεις 1% του ΑΕΠ από τις συντάξεις, 1% από τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος και 1% από λοιπά μέτρα. Η αύξηση των εσόδων κατά 1% του ΑΕΠ από τις λοιπές παρεμβάσεις είναι αυτό το οποίο στην παρούσα φάση συγκεντρώνει τα μεγαλύτερα δημοσιονομικά προβλήματα.

Οι εναλλακτικές κινούνται στη κατεύθυνση της έμμεσης φορολογίας, αφού στους άμεσους φόρους οι πρόσθετες επιβαρύνσεις έχουν ξεπεράσει ήδη τα επιτρεπτά επίπεδα. Οι αυξήσεις στους φόρους και στα τέλη που συνδέονται με τα αυτοκίνητα, την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα (σε βενζίνη και ντίζελ), την αύξηση του τέλους κινητής τηλεφωνίας και την επιβολή τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης είναι τα μέτρα πρώτης γραμμής.

Σημειώνεται πως η Ελλάδα έχει την πέμπτη μεγαλύτερη φορολογία στην ΕΕ στα καύσιμα, ενώ πιθανή αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο φυσικό αέριο θα φέρει τα πάνω κάτω σε οικιακούς και βιομηχανικούς καταναλωτές.

Ομοίως, τα επιχειρηματικά πλάνα των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας θα ανατραπούν από την αύξηση του ειδικού τέλους κινητής τηλεφωνίας, όταν μάλιστα η Ελλάδα έχει την υψηλότερη φορολογία στην ευρωζώνη στο συγκεκριμένο τομέα. Στην ίδια βάση η επιβολή ειδικού τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση θα αναστείλει τις σημαντικές επενδύσεις που γίνονται στον κλάδο αυτό και θα ευνοήσει ξένες ιντερνετικές πλατφόρμες.

Πρόσθετα έσοδα αναμένονται από το νέο ΕΝΦΙΑ, ο οποίος θα πρέπει να αποδώσει 2,650 δισ. ευρώ το 2016, παρά τις αλλαγές στις αντικειμενικές. Μετά τη μείωση των αντικειμενικών αξιών από 5% έως και 20%, τα έσοδα τα οποία βεβαιώνονται με βάση τον ΕΝΦΙΑ συρρικνώθηκαν κατά περίπου 350 εκατ. ευρώ. Για να μην υπάρξει ταμειακό θέμα η κυβέρνηση ήδη εξετάζει αύξηση επιβαρύνσεων για περιουσίες αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ.

cnngr

foroi tsipras skitso

«Βεβαίως θα υπάρχει φορολογική επιβάρυνση στα εισοδήματα του 2016, αλλά θα είναι δίκαιη και αναλογική και θα είναι από ένα ύψος και πάνω», δήλωσε χαρακτηριστικά, στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρου Τριανταφυλλίδη.

Ταυτόχρονα, διαβεβαίωσε ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων για το 2015 και, όπως είπε, ούτε υπάρχει, ούτε θα υπάρξει, αναδρομικά, κανένα νέο μέτρο.

Ο κ. Αλεξιάδης έκανε λόγο για υπερβολές και υποκρισία των ΜΜΕ σε ό,τι αφορά επιβαρύνσεις και περικοπές σε μισθούς 1.500 και 2.000 ευρώ, ενώ λίγο αργότερα, απαντώντας σε άλλη ερώτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ, Δημήτρη Καμένου, συντάχθηκε με την άποψη ότι το φορολογικό σύστημα έχει πολλές αδικίες.

«Είναι σαφέστατο ότι το υπάρχον φορολογικό σύστημα δεν είναι αυτό που μπορεί να βοηθήσει την κοινωνία και την οικονομία να αναπτυχθεί. Υπάρχει πίεση, λόγω των συμφωνιών που έχουν γίνει, προσπαθούμε να κάνουμε πιο λογικές τις διατάξεις, που είναι σε πολλές περιπτώσεις παράλογες και άδικες» είπε χαρακτηριστικά.

«Αν ήθελα να βάλω έναν τίτλο στην φορολογική ιστορία της χώρας θα ήταν, "τέλειωσαν τα άσχημα, τώρα έρχονται τα χειρότερα"», κατέληξε ο αναπληρωτής υπουργός.

ste

Μια απόφαση ανοίγει τον δρόμο σε εκατομμύρια φορολογουμένους–με τη σφραγίδα, μάλιστα, του Συμβουλίου Επικρατείας– να αμφισβητήσουν τη φορολογία των ακινήτων τους προσκομίζοντας οι ίδιοι αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία η φορολογική διοίκηση, με βάση την απόφασή του, θα πρέπει να αποδεχτεί και να συνεκτιμήσει.

Πρόκειται για την υπ’ αριθμόν 86/15 απόφαση του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, η οποία ελήφθη, μάλιστα, σε πιλοτική δίκη, η οποία, όπως εκτιμούν έμπειροι νομικοί, ανοίγει διάπλατα τον δρόμο της διεκδίκησης αποζημίωσης για τους Έλληνες πολίτες σχετικά με την εξοντωτική και εξωπραγματική φορολογία ακινήτων που πλήρωσαν τόσα χρόνια.

Η σημαντικότητα της απόφασης εδράζεται στο ότι, πλέον, η διεκδίκηση αποζημίωσης δεν θα στηρίζεται στη διαφορά στις αντικειμενικές αξίες, αλλά στην εκτίμηση ορκωτού εκτιμητή για την πραγματική αξία του ακινήτου τους. Το δικαστήριο δέχτηκε για πρώτη φορά στα χρονικά ότι δικαιούται να το πράξει ο φορολογούμενος.

Δεν δικαιούται να απορρίπτει η ΔΟΥ

Όπως εξηγεί ο δικηγόρος Γιάννης Κυριακόπουλος,η απόφαση αυτή του ΣτΕ είναι ιδιαιτέρως σοβαρή, καθώς θίγει την πεμπτουσία του προβλήματος του προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων, όχι περιστασιακά, ούτε με βάση το εάν η εκάστοτε αντικειμενική αξία οφείλει να προσαρμόζεται ή όχι, όπως έκριναν άλλες συναφείς αποφάσεις:

Αυτό που αναδεικνύεται είναι η δυνατότητα του φορολογουμένου να αμφισβητήσει τη φορολογητέα αξία ακινήτων, όπως έχει προσδιοριστεί στο εκκαθαριστικό σημείωμα-δήλωση ΦΑΠ βάσει του αντικειμενικού τρόπου προσδιορισμού αγοραίας αξίας, και, στη συνέχεια, να ζητήσει από το δικαστήριο, με προσφυγή του κατά της σχετικής απορριπτικής πράξης του προϊσταμένου της αρμόδιας ΔΟΥ, τον εκ μέρους του προσδιορισμό της, προσκομίζοντας την εκτίμηση επαγγελματία ορκωτού εκτιμητή, η οποία θα διεξαχθεί με τα κριτήρια της εκτιμητικής επιστήμης

Ισχύουν στην Ευρώπη

Οι Έλληνες φορολογούμενοι ζητούσαν, λοιπόν, από το ΣτΕ τα αυτονόητα, που ισχύουν στο διεθνές στερέωμα:Σημειωτέον ότι οι αντίστοιχες φορολογικές νομοθεσίες στο εξωτερικό (ειδικά στις ΗΠΑ και στη Γαλλία)
προβλέπουν πάντα το δικαίωμα του φορολογουμένου να αμφισβητεί την αξία που υπολόγισε η φορολογική αρχή για ένα ακίνητο.

Άλλωστε, όπως εξηγεί ο κ.Κυριακόπουλος,ο υπολογισμός της αξίας των ακινήτων για τον ΕΝΦΙΑ δεν είναι ίδιος με την «αντικειμενική αξία» που εφαρμόζουν οι συμβολαιογράφοι ή οι λογιστές και στηρίζεται αποκλειστικά στις πληροφορίες που υπάρχουν στις δηλώσεις Ε9.

Αυτός ο τρόπος υπολογισμού δεν είναι διαθέσιμος στον φορολογούμενο και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να ελεγχθεί αν έχει εφαρμοστεί σωστά ο νόμος, καθώς μόνο οι υπάλληλοι των ΔΟΥ έχουν πρόσβαση στους συντελεστές, βάσει των οποίων έχει γίνει ο υπολογισμός της αξίας των ακινήτων. Σε κάθε περίπτωση,όμως, ο κάθε φορολογούμενος δικαιούται να φορολογηθεί στην πραγματική αξία του ακινήτου του.

Το σκεπτικό

Το δικαστήριο, λοιπόν, ήρθε και ξεκαθάρισε πως,πλέον, ο φορολογούμενος μπορεί να αντιλέγει βασίμως σε αυτό που θεωρεί το κράτος«αξία του ακινήτου του». Αναφέρει, στο σκεπτικό του, στο υπ’ αριθμόν 9

«Επειδή, όπως έχει παγίως κριθεί, οι ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 41 του ν. 1249/1982 δεν είναι αντίθετες με το Σύνταγμα, αφού με αυτές δεν θεσπίζεται αμάχητο τεκμήριο προσδιορισμού της αξίας των εν λόγω ακινήτων, δεδομένου ότι ο φορολογούμενος δύναται με δική του πρωτοβουλία να αποστεί από την εφαρμογή του αντικειμενικού τρόπου προσδιορισμού της αγοραίας αξίας, ζητώντας από το δικαστήριο, κατά την παράγραφο 6 της ως άνω διατάξεως, τον εκ μέρους του προσδιορισμό της.

Κατ” αναλογία, και οι διατάξεις των άρθρων 32 και 34 του ν. 3842/2010,με τις οποίες, επίσης, παρέχεται στον φορολογούμενο η δυνατότητα να αμφισβητήσει τη φορολογητέα αξία ακινήτων όπως έχει προσδιοριστεί στο εκκαθαριστικό σημείωμα-δήλωση ΦΑΠ, βάσει του αντικειμενικού τρόπου προσδιορισμού αγοραίας αξίας και, στη συνέχεια, να ζητήσει από το δικαστήριο, με προσφυγή του κατά της σχετικής απορριπτικής πράξης του προϊσταμένου της αρμόδιας ΔΟΥ, τον εκ μέρους του προσδιορισμό της, δεν είναι, κατά το μέρος αυτό, αντίθετες
με το Σύνταγμα.

Διά ταύτα, επιλύει το ζήτημα που του τέθηκε παραδεκτώς ως εξής:

Εφόσον ο φορολογούμενος, ο υποκείμενος σε φόρο ακίνητης περιουσίας, έχει τη δυνατότητα, κατά τις διατάξεις των άρθρων 32 και 34 του ν. 3842/2010, ερμηνευόμενες σε συνδυασμό με εκείνες του άρθρου 4 της κατ” εξουσιοδότηση του άρθρου 34 παρ.6 του νόμου τούτου (ν. 3842/2010) εκδοθείσης ΠΟΛ 1225/24.12.2012 απόφασης του υφυπουργού Οικονομικών (Β 3573) [όπως τροποποιήθηκε με την ΠΟΛ 1188/30.7.2013 όμοια (Β 1919)],να αμφισβητήσει με προσφυγή του στο διοικητικό δικαστήριο το ύψος της αντικειμενικής αξίας του βαρυνόμενου με τον ως άνω φόρο ακινήτου του, η ως άνω ρύθμιση δεν αντίκειται στο Σύνταγμα».

Περισσότερα Άρθρα...