Τρι06192018

Τελευταία ΕνημέρωσηΔευ, 18 Ιουν 2018 9pm

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Καταναλωτες Καυσιμα

Η μεγάλη κλοπή στη βενζίνη – Έφτασε σχεδόν 2 ευρώ το λίτρο – Ως και 40 λεπτά οι διαφορές στα πρατήρια

pratirio venzin is

Η τιμή της βενζίνης ανεβαίνει και μαζί κάποιοι βρήκαν όπως φαίνεται την ευκαιρία για τη... μεγάλη κλοπή στην τσέπη των καταναλωτών.

Η αφορμή δόθηκε από τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου που πλέον κινείται πάνω από τα 70 δολάρια το βαρέλι και έτσι πλέον στην χώρα μας η τιμή στη βενζίνη έφτασε ακόμη και τα 1,970 ευρώ!

Το φαινόμενο των ανατιμήσεων ακόμη και μέσα σε μερικές ώρες άρχισε να χτυπάει ξανά την τσέπη του καταναλωτή με αυξήσεις ως και τέσσερα λεπτά το λίτρο…

Παράλληλα εμφανίζονται μέσα στην ίδια περιοχή διαφορές από μερικά λεπτά ως και 20 ή ακόμη και 40 λεπτά το λίτρο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρατήριο στο Περιστέρι η αμόλυβδη πωλούνταν στα 1,486 και την ίδια ώρα ένας οδηγός θα έβλεπε τιμή 1,559 στα Πατήσια και 1,684 στη Μεταμόρφωση.

Σε περιοχές όπου ούτως ή άλλως οι τιμές είναι αυξημένες, όπως στα νησιά, οι τιμή της βενζίνης κυριολεκτικά έχει γίνει απαγορευτική καθώς στα πρατήρια αναγράφονται τιμές όπως 1,94 ευρώ στην Ανάφη, 1,96 στην Αμοργό ή 1,97 στην Κίμωλο.

Από την αρχή του χρόνου και παρά το γεγονός ότι η τιμή του ευρώ έναντι του δολαρίου αυξάνεται, αυξάνεται και η τιμή του βαρελιού του πετρελαίου και έτσι ενώ στις αρχές Ιανουαρίου η μέση τιμή στη χώρα ξεκίνησε από τα 1,53 ευρώ πλέον έχει εκτιναχθεί στα 1,593 ευρώ.

Μάλιστα οι τελευταίες τιμές των διεθνών αγορών δεν έχουν “μπει” ακόμη και έτσι μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται και νέα ανατίμηση.

newsit

Στα ύψη οι τιμές των καυσίμων, εξαιτίας Ιράν και Βενεζουέλας

pratirio venzin is

Οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται στα επίπεδα που είχαν καταγράψει το Νοέμβριο 2014 ενόψει της απόφασης των ΗΠΑ για την συμφωνία σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και τις ανησυχίες για την παραγωγή πετρελαίου στη Βενεζουέλα λόγω της οικονομικής κρίσης σύμφωνα με ξένους αναλυτές.

Η παραγωγή πετρελαίου της Βενεζουέλας έχει μειωθεί στο μισό, περίπου 1,5 εκ. βαρέλια ημερησίως, από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Η αμερικανική εταιρεία ConocoPhillips έχει κινηθεί για να αποκτήσει περιουσιακά στοιχεία της κρατικής εταιρείας πετρελαίου της Βενεζουέλας PDVSA, εκτελώντας δικαστική απόφαση λόγω οφειλών.

Οι τιμές του πετρελαίου τύπου Brent, αυξήθηκε κατά 63 σεντς ή 0,84% στα 75,48 δολάρια το βαρέλι ενώ η τιμή του αμερικανικού αργού πετρελαίου αυξήθηκε κατά 61 σεντς ή 0,87% στα 70,33 δολάρια το βαρέλι.

Οι αναλυτές προειδοποιούν πως η επιδείνωση της κρίσης στην Βενεζουέλα, ήτοι σε έναν από τους πολύ μεγάλους εξαγωγείς μαύρου χρυσού του πλανήτη, δημιουργεί κινδύνους στην προσφορά, η οποία έχει ήδη συρρικνωθεί σημαντικά λόγω της συμφωνίας του καρτέλ ΟΠΕΚ-Ρωσίας για ταβάνι στην παραγωγή.

Στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι στην αρχή του έτους η τιμή της αμόλυβδης ήταν περίπου στο 1,50 ευρώ, μέσα σε λίγο μήνες έχει πάρει αύξηση περίπου πέντε λεπτά, ενώ σε νησιωτικές περιοχές όπως Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, αγγίζει ακόμα και το 1,85 λεπτά το λίτρο.

Νέο ρεκόρ: Την 6η πιο ακριβή βενζίνη στον κόσμο έχει η Ελλάδα

benzini antlia
Την έκτη θέση παγκοσμίως, στην κατάταξη με την ακριβότερη βενζίνη στον κόσμο, καταλαμβάνει η Ελλάδα μαζί με την Ιταλία, καθώς σύμφωνα με τον σχετικό πίνακα η μέση τιμή του λίτρου αγγίζει το 1,57 ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το globalpetrolprices.com, στις 29 Ιανουαρίου του 2018 η πιο ακριβή μεταξύ 166 χωρών είναι η Ισλανδία με μέση τιμή βενζίνης τα 1,68 ευρώ το λίτρο.

Ακολουθεί στη δεύτερη θέση η Νορβηγία με 1,66 ευρώ, στην τρίτη και τέταρτη θέση Μονακό και Χονγκ Κονγκ με 1,65 ευρώ, Ολλανδία με 1,59 ευρώ ενώ στη 6η θέση βρίσκεται η Ελλάδα μαζί με την Ιταλία.

Δείτε τον σχετικό πίνακα: 

Φουλάρει…η ακρίβεια στην Ελλάδα

pratir vinzin

"Χρυσή" πληρώνουν τη βενζίνη στην Ελλάδα οι πολίτες, με την αμόλυβδη βενζίνη μάλιστα να βρίσκεται στα υψηλότερα ευρωπαϊκά επίπεδα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τις τιμοληψίες με ημερομηνία δημοσίευσης στο Παρατηρητήριο της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν την 26η Φεβρουαρίου, η Ελλάδα έχει την υψηλότερη τιμή σε σχέση με τα υπόλοιπα 27 κράτη - μέλη της ΕΕ.

Κατά μέσο όρο διαμορφώθηκε στα 1,55 ευρώ το λίτρο και βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο ύψος με εκείνο της Ολλανδίας (1,554 ευρώ ανά λίτρο).

Η υψηλές τιμές της βενζίνης είναι αποτέλεσμα της υψηλής φορολόγησης που έχει επιβληθεί στο καύσιμο για την επίτευξη των μνημονιακών στόχων.

Όπως προκύπτει από την κοστολογική ανάλυση της τελικής τιμής πώλησης, από τα 1,55 ευρώ που πληρώνουν οι οδηγοί ανά λίτρο, πάνω από το 1 ευρώ κατευθύνεται σε φόρους, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις.

Με πιο απλά λόγια, το 65,22% της αξίας διαμορφώνεται από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, τον ΦΠΑ 24%, την εισφορά του Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών, το Ειδικό Τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Εργασιών και το Ανταποδοτικό Τέλος υπέρ της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Το 27,51% της τελικής τιμής που καταβάλλουν νοικοκυριά κι επιχειρήσεις για το φουλάρισμα του ρεζερβουάρ των οχημάτων τους πάει στα διυλιστήρια, ενώ το υπόλοιπο 7,27% αφορά το μεικτό περιθώριο κέρδους εμπορίας και πρατηριούχων.

 

«Φωτιές» ανάβει η άνοδος των τιμών στα καύσιμα

kaysima antlia

Ανησυχία προκαλεί σε πολλούς κλάδους της οικονομίας που εξαρτώνται άμεσα από το πετρέλαιο η άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Ειδικότερα σε τομείς όπως οι μεταφορές, ή η ακτοπλοΐα, όπου τα τελευταία μάλιστα χρόνια κατέγραψαν οι εταιρίες λειτουργικές κερδοφορίες η κίνηση των τιμών του «μαύρου  χρυσού» έρχεται  φέρει «πονοκέφαλο».

Ειδικότερα σε τομείς όπως οι μεταφορές, ή η ακτοπλοΐα, όπου τα τελευταία μάλιστα χρόνια κατέγραψαν οι εταιρίες λειτουργικές η κίνηση των τιμών του «μαύρου  χρυσού» έρχεται  φέρει «πονοκέφαλο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο «μαύρος χρυσός» από τα 107 δολάρια το βαρέλι στις 15 Ιανουαρίου 2014 έπεσε τον Ιανουάριο του 2015 στα 46,49 ευρώ. Ωστόσο από  τις αρχές του 2015 καταγράφεται άνοδος της τιμής του πετρελαίου έως 50% γεγονός που φέρνει στο προσκήνιο τους παλιούς «εφιάλτες».

Έτσι την Παρασκευή 12  Ιανουαρίου 2018 το brent  ήταν στα 68,12 δολάρια το βαρέλι  και μία ημέρα πριν ήταν στα 69,26 δολάρια. Τον Ιανουάριο του 2015 η τιμή του brent ήταν στα  46,49 δολάρια το βαρέλι έχοντας μέσα σε ένα χρόνο πέσει 56% από τα επίπεδα των 107 δολαρίων. Η τιμή της αμόλυβδής  ήταν στο 1,38 ευρώ το λίτρο, η σουπερ στο 1,64 ευρώ , του πετρελαίου κίνησης  στο 1,12 ευρώ και του θέρμανσης στα 0,087 ευρώ.

Τον Ιανουάριο  του 2016 η τιμή του brent ήταν στα 30,86 δολάρια  η αμόλυβδη στο 1,35 ευρώ ,  η σουπερ 1,59 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης στο1,01 ευρώ  και το θέρμανσης  στα 0,73 ευρώ  το λίτρο. Τον Ιανουάριο του 2017 η τιμή του brent ήταν στα 56,01 ευρώ , η τιμή  της αμόλυβδης  ήταν  στο 1,55 ευρώ το λίτρο , της σουπερ αμόλυβδης στο 1,73 ευρώ , του πετρελαίου κίνησης στο 1,29 ευρώ και του θέρμανσης στα 0,99 ευρώ  το λίτρο.

Ταυτόχρονα η κίνηση αυτή δημιουργεί συνολικό προβληματισμό για το πόσο θα επηρεάσει την οικονομία συνολικά, καθώς για το 2018 προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης 2,4%. Με βάση, μάλιστα,  έρευνα του ΙΟΒΕ, που εξετάζει διαχρονικά  τη άνοδο του των τιμών του πετρελαίου  και τις  επιπτώσεις στο ΑΕΠ , την απασχόληση  και τα έσοδα του κράτους σημειώνεται ότι όταν οι διεθνείς τιμές αυξηθούν έως 14,8% και διατηρηθούν  για μεγάλο χρονικό διάστημα  μπορεί να περιορίσουν το ΑΕΠ κατά 2 δις. ευρώ. 

Το βάρος των φόρων

Πάντως η ανοδική κίνηση των τιμών με το συνυπολογισμό των φόρων, εάν παραμείνει ως τάση, θα φέρει κύμα ανατιμήσεων. Σημειώνεται ότι το 70% της τελικής τιμής των καυσίμων είναι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ).. Σήμερα ο ΕΦΚ  στη βενζίνη είναι 70 λεπτά στο  λίτρο, στο πετρέλαιο  κίνησης  διαμορφώνεται στα 41 λεπτά του λίτρου και του πετρελαίου θέρμανσης  στα 28 λεπτά. Σύμφωνα μάλιστα με ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ)  τονίζεται ότι η αύξηση των ΕΦΚ που  νομοθετήθηκε από την κυβέρνηση με τον Ν.4389/2016, στα πετρελαιοειδή προϊόντα ήταν λάθος,

«Σήμερα, μετά και από την αύξηση των διεθνών τιμών του BRENT κοντά στα 70 δολάρια το βαρέλι, οι  υπερβολικές επιβαρύνσεις του ΕΦΚ, με βάση τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος σημειωτέον επιβαρύνεται στην Ελλάδα και με ΦΠΑ 24% σε όλα τα πετρελαιοειδή προϊόντα, είναι δυσανάλογες με τις σημερινές οικονομικές δυνατότητες των Ελλήνων» αναφέρεται και υπογραμμίζεται:

«Ο Ε.Φ.Κ. που επιβαρύνει σήμερα τα πετρελαιοειδή προϊόντα ανά λίτρο έχει ως εξής:

ΑΜΟΛΥΒΔΗ  95              0,070 Χ 24% = 0,868  Μέση τιμή λιανικής  1,543

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ  ΚΙΝ.           0,041 Χ 24% = 0,051 Μέση τιμή λιανικής   1,317

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜ.       0,028 Χ 24% = 0,035 Μέση τιμή λιανικής   1,009

Δυστυχώς οι επιβαρύνσεις των πετρελαιοειδών προϊόντων με τον υψηλό ΕΦΚ επιβάλλονται με χαρακτηριστική επιπολαιότητα, αφού δεν προηγείται από τα αρμόδια υπουργεία σχετική οικονομοτεχνική μελέτη επιπτώσεων, πιστεύοντας υποθετικά κάποιοι φωστήρες ότι με τις αυξήσεις του ΕΦΚ στα καύσιμα θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα.

Η μέση τιμή λιανικής των πετρελαιοειδών προϊόντων στις 8/1/2018 στα κράτη μέλη της Ε.Ε διαμορφώνεται ως εξής:

ΑΜΟΛΥΒΔΗ 95      ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΩΝ "28"    1,382      ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ  1,421             

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΙΝ.    ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΩΝ "28"   1,283      ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ   1,286

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜ. ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΤΩΝ "28" 0,766      ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ   0,753

Παρά τις προσδοκίες, από τις κατά καιρούς διακηρύξεις των εκάστοτε κυβερνήσεων, ότι θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα από το υψηλό ΕΦΚ, σε συνδυασμό με την πάταξη της παράνομης διακίνησης πετρελαιοειδών και ενεργειακών προϊόντων (λαθρεμπόριο κ.λπ.), το αποτέλεσμα είναι αρνητικό.

Τελικώς, ο χωρίς σχετική μελέτη επιπτώσεων υψηλός ΕΦΚ στα πετρελαιοειδή προϊόντα, ποιους εξυπηρετεί; Την εθνική οικονομία, την ανάπτυξη της οικονομίας, την αύξηση των δημοσίων εσόδων, την μείωση του κόστους των παραγόμενων βιομηχανικών, βιοτεχνικών και αγροτικών προϊόντων, την μείωση του μεταφορικού κόστους, ή τα κυκλώματα της παραοικονομίας;»

Γιώργος Αλεξάκης