kaysima lathreborio

Χωρίς κανενα ουσιαστικό έλεγχο παραμένει η πολύπαθη αγορά καυσίμων, καθώς σειρά παραλείψεων και ολιγωριών καθιστά το πολυδιαφημισμένο σύστημα εισροών - εκροών εν πολλοίς ανεφάρμοστο.

Όπως αναφέρει η "Καθημερινή", πέντε χρόνια μετά από τη θέσπιση του εν λόγω συστήματος δεν έχουν καν εκδοθεί όλες οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις, ενώ, όπως καταγγέλλουν στην "Καθημερινή" στελέχη της αγοράς, το σύστημα παραμένει ευάλωτο σε εξωτερικές παρεμβάσεις. Λόγω του λαθρεμπορίου καυσίμων, υπολογίζεται ότι μόνο το Δημόσιο χάνει κάθε χρόνο 300 εκατ. ευρώ, πόσο ίσο με την περικοπή του ΕΚΑΣ (Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων) το 2018.

Τελευταίο κρούσμα προχειρότητας είναι η έκδοση πρόσφατα Κοινής Υπουργικής Απόφασης, η οποία υποτίθεται ότι υπεγράφη με στόχο τη διόρθωση ασαφειών άλλης απόφασης του 2015. Στην πρόσφατη απόφαση...... "ξέχασαν" να συμπεριλάβουν το κάθε άλλο παρά ασήμαντο παράρτημα που η αρχική περιείχε και αφορούσε τη δημιουργία μητρώου δεξαμενών στις οποίες αποθηκεύονται πετρελαιοειδή και ενεργειακά προϊόντα.

Αποτέλεσμα; Ούτε πριν είχε δημιουργηθεί μητρώο δεξαμενών, διότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση δεν εφαρμοζόταν λόγω ασαφειών, ούτε τώρα, διότι πλέον έχει αφαιρεθεί το σχετικό παράρτημα με τις λεπτομέρειες για την καταχώριση των στοιχείων των δεξαμενών.

Με άλλα λόγια, ενώ ουκ ολίγες φορές η αγορά καταγγέλλει την ύπαρξη παράνομων δεξαμενών-εστιών λαθρεμπορίου καυσίμων, το κράτος δεν γνωρίζει ούτε καν πόσες και πού βρίσκονται οι νόμιμες, καθώς δεν έχει πραγματοποιηθεί απογραφή σε κεντρική βάση.

Τροποποίηση ΚΥΑ

Σύμφωνα με την "Καθημερινή", η επίμαχη απόφαση δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 16 Αυγούστου 2017 και τροποποιεί Κοινή Υπουργική Απόφαση του Δεκεμβρίου του 2015 για τις διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης και λειτουργίας ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών - εκροών σε πλωτά μέσα (σλέπια κ.λπ.) μεταφοράς πετρελαιοειδών. Με την τελευταία αυτή απόφαση καθορίζεται δε ως καταληκτική προθεσμία για την εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα πλωτά μέσα η 31η Οκτωβρίου 2017.

Το ζήτημα έφερε στη δημοσιότητα χθες με σχετική ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), η οποία κάνει λόγο για ανεφάρμοστες υπουργικές αποφάσεις. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ακόμη δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται για την εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα ιδιωτικά πρατήρια (αυτά που βρίσκονται σε μεγάλες επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα στη ΔΕΗ), στις εγκαταστάσεις των μεγάλων καταναλωτών, αλλά και στις εγκαταστάσεις του στρατού.

Η ολιγωρία της δημόσιας διοίκησης ως προς την έκδοση της δευτερογενούς νομοθεσίας αποτελεί μία πηγή "διαρροών" στον έλεγχο της αγοράς καυσίμων, όχι όμως και τη μοναδική. Οπως κατήγγειλε, μιλώντας στην "Καθημερινή", ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γ. Ασμάτογλου, ακόμη και στα πρατήρια καυσίμων, το σύστημα εισροών - εκροών λειτουργεί ελλιπώς. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχει ενιαίο λογισμικό, αλλά κάθε σύστημα λειτουργεί με λογισμικό του εγκαταστάτη.

Δεύτερον, το σύστημα δίνει το ίδιο σήμα συναγερμού στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων είτε επιχειρείται αποσύνδεση σκόπιμα είτε λόγω απρόοπτης διακοπής ρεύματος.

Και τα δύο αυτά στοιχεία έχουν ως αποτέλεσμα, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα υποστηρίζουν οι ίδιοι οι άνθρωποι της αγοράς, εκτός από τις "πειραγμένες" αντλίες, να υπάρχουν τουλάχιστον ενδείξεις και για "πειραγμένα" συστήματα εισροών - εκροών.

Αλλοι παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν, τέλος, ότι ακόμη και αν τα πρατήρια καυσίμων αποστέλλουν κανονικά και με συνέπεια τα στοιχεία, οι αρμόδιοι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν διαθέτουν ούτε την υποδομή ούτε το απαιτούμενο προσωπικό έτσι ώστε να μπορούν να διασταυρώνουν τα στοιχεία και εν γένει να τα αξιοποιούν στην κατεύθυνση της πάταξης του λαθρεμπορίου.

 

ΝΔ: Μείωσε τους ελέγχους λαθρεμπορίου καυσίμων η κυβέρνηση

Στην ανικανότητα αλλά και στη διαπλοκή με τα συμφέροντα αποδίδει η ΝΔ, την μείωση των ελέγχων λαθρεμπορίου καυσίμων από την κυβέρνηση και την κατηγορεί από στερεί εκατομμύρια ευρώ από τα δημόσια ταμεία.

Συγκεκριμένα με ανακοίνωση του, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σημειώνει:

«Την ώρα που οι πολίτες στενάζουν από την υπερφορολόγηση, που κόβονται μισθοί, συντάξεις και κοινωνικά επιδόματα.

Την ώρα που κοινωνικές δομές καταρρέουν, που καρκινοπαθείς αποκλείονται από θεραπείες, πυροσβεστικά και ασθενοφόρα παραμένουν καθηλωμένα λόγω έλλειψης χρημάτων για τη συντήρησή τους.

Την ίδια ώρα, η Κυβέρνηση χαρίζει εκατοντάδες εκατομμύρια επειδή αρνείται να εφαρμόσει ψηφισμένους νόμους για τον έλεγχο αγοράς καυσίμων.

Υποσχέθηκαν 1,5 δις ευρώ έσοδα από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Από αυτά, υποτίθεται θα χρηματοδοτούσαν τις ψεύτικες υποσχέσεις τους.

Εισπράττουν λιγότερα από 3.000.000 ευρώ το χρόνο!

Κάνουν 10 φορές λιγότερους ελέγχους και έχουν πολύ λιγότερα έσοδα σε σχέση με την προηγούμενη Κυβέρνηση.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, είτε λόγω ανικανότητας, είτε επειδή διαπλέκεται πιο γρήγορα από τη σκιά της, βλάπτει τη χώρα και τα συμφέροντα των Ελλήνων.

Η Νέα Δημοκρατία ως η επόμενη Κυβέρνηση, θα αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα εφαρμόζοντας τις πολιτικές που εξασφαλίζουν τη διαφάνεια σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων».

capital, aftodioikisi

fysiko aerio

Πάνω από το 55% των κονδυλίων του προγράμματος επιδότησης για εγκατάσταση συστημάτων θέρμανσης με φυσικό αέριο, που εφαρμόζει η Εταιρία Διανομής Αερίου Αττικής έχουν ήδη διατεθεί και με τους ρυθμούς υποβολής των αιτήσεων εκτιμάται ότι τα κονδύλια θα εξαντληθούν πιθανότατα μέσα στο μήνα.

Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη της ΕΔΑ που επικαλείται το ΑΠΕ/ΜΠΕ, τα 2,5 εκατ. ευρώ (από τα 4,7 που είναι ο συνολικός προϋπολογισμός) που έχουν δεσμευθεί, σημαίνουν ότι τον επόμενο χειμώνα θα χρησιμοποιούν φυσικό αέριο 5.500 επιπλέον νοικοκυριά στην Αττική, ενώ συνολικά εκτιμάται ότι θα ωφεληθούν πάνω από 10.000 νοικοκυριά.

Παράλληλα η θυγατρική της ΕΔΑ, ΕΠΑ (Εταιρία Παροχής Αερίου) Αττικής προχωρά στην υλοποίηση της εξαγγελίας για διάθεση ενεργειακού «πακέτου» (φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια) από τον επόμενο χειμώνα καθώς, όπως έγινε γνωστό, η εταιρία κατέθεσε στη ΡΑΕ τη σχετική αίτηση για λήψη άδειας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.

Η αίτηση αφορά την παροχή άδειας ισχύος 400 μεγαβάτ, ενώ τα επιχειρηματικά πλάνα της ΕΠΑ προς το παρόν περιορίζονται στους πελάτες φυσικού αερίου (οι οποίοι θα μπορούν να προμηθεύονται και ηλεκτρική ενέργεια από την ίδια εταιρία) και όχι στο γενικό πληθυσμό.

Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα επιδότησης, όπως επισημαίνεται από την εταιρία, σε συνδυασμό με την έκπτωση 100% στα τέλη σύνδεσης, οδηγεί σε μείωση του κόστους σύνδεσης για μια πολυκατοικία με κεντρική θέρμανση ή για ένα μεμονωμένο διαμέρισμα που θα επιλέξει αυτόνομη σύνδεση έως και κατά 50%.

Το πρόγραμμα καλύπτει δαπάνες που αφορούν τις συσκευές και τα εξαρτήματα που απαιτούνται για τη μετατροπή της υπάρχουσας εγκατάστασης θέρμανσης άλλης μορφής ενέργειας σε αντίστοιχη χρήσης φυσικού αερίου ενώ το ύψος της επιδότησης είναι κλιμακωτό και διαφοροποιείται ανάλογα με την κατηγορία σύνδεσης (κεντρική ή αυτόνομη θέρμανση) και την ισχύ του λέβητα.

benzini antlia

Την τρίτη θέση κατέχει η Ελλάδα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την ακριβότερη τιμή της βενζίνης, μετά την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του καυσίμου που τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ,που παρουσιάζει το energia.gr για τις τιμές λιανικής των υγρών καυσίμων στις 9 Ιανουαρίου που επισημαίνει ο Σκάι, το κόστος της βενζίνης στη χώρα μας (1,545 ευρώ ανά λίτρο) είναι το τρίτο υψηλότερο ανάμεσα στα 28 κράτη-μέλη και αισθητά μεγαλύτερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που διαμορφώνεται στα 1,379 ευρώ.

Η Ιταλία βρίσκεται στη δεύτερη θέση με τη βενζίνη να πωλείται μόλις 0,5 σεντ ακριβότερα (1,550 ευρώ) ανά λίτρο. Λιγότερα από 3 σεντ μάς χωρίζουν από την Ολλανδία, τη χώρα με την πιο «τσουχτερή» τιμή στην Ε.Ε., όπου η βενζίνη πωλείται 1,573 ευρώ ανά λίτρο.

Η μέση πανελλαδική τιμή είναι στα 1,545 ευρώ ανά λίτρο, που σημαίνει πως σε ορισμένους νομούς της χώρας η βενζίνη είναι αρκετά πιο ακριβή - με συνέπεια να ξεπερνά ακόμη και τη μέση τιμή στην Ολλανδία. Ο νόμος Ηρακλείου (1,604 ευρώ), ο νόμος Δωδεκανήσου (1,689 ευρώ) και ο νομός Κυκλάδων (1,759 ευρώ), είναι μερικά από τα παραδείγματα.

Το ύψος της μέσης πανελλαδικής τιμής «μεταφράζεται»σε άνοδο κατά 3,2% από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς, καθώς στις 30 Δεκεμβρίου η αντίστοιχη τιμή ήταν 1,497 ευρώ ανά λίτρο. Αν και η αύξηση προκλήθηκε και από την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου, στο διάστημα που μεσολάβησε, σημαντικότερο ρόλο έπαιξε η αύξηση του ΕΦΚ.

Η μεγαλύτερη αύξηση του ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης,που τέθηκε επίσης σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου, προκάλεσε την εκτίναξη της τιμής του καυσίμου κατά 7,9% στην εγχώρια αγορά. Έτσι, από τα 1,186 ευρώ ανά λίτρο που πουλιόταν το πετρέλαιο κίνησης στις 30 Δεκεμβρίου, έφτασε να πωλείται στα 1,280 ευρώ ανά λίτρο στις 6 Ιανουαρίου, σύμφωνα με το δελτίο του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

enikonomia

venzini pratir

Τριπλό.... «χαστούκι» θα φάνε οι καταναλωτές μέσα στις επόμενες ημέρες.

Ήδη τα καύσιμα άρχισαν να παίρνουν φωτιά λόγω της αύξησης των τιμών σε διεθνές επίπεδο. Οι τιμές πρατηρίου ήδη αυξάνονται τις τελευταίες ημέρες, με τη βενζίνη να «τσιμπάει» 2 και 3 λεπτά το λίτρο. Οι ανατιμήσεις αυτές είναι όμως μόνο η αρχή.

Από την αρχή του νέου χρόνου βάζει το χεράκι του και το υπουργείο Οικονομικών και έτσι οι ανατιμήσεις λόγω της αύξησης στον ειδικό φόρο κατανάλωσης να αυξάνουν ακόμη 6 με 7 λεπτά το λίτρο τη μέση τιμή, αν κανείς συνυπολογίσει το γεγονός ότι ο ΦΠΑ στα καύσιμα είναι στο 24%.

Αναλυτικά οι τιμές τις βενζίνης ανά νομό όπως υπολογίζονται από 1/1/2017

Times_Kausima02

Αναλυτικά οι τιμές του πετρελαίου κίνησης ανά νομό όπως υπολογίζονται από 1/1/2017

Times_Kausima03

antlia

Έξαρση παρατηρείται στο λαθρεμπόριο καυσίμων, στη νοθεία και στις πειραγμένες αντλίες, καθώς έχουν μειωθεί οι έλεγχοι το τελευταίο διάστημα.

Αιτία φέρεται να είναι η περικοπή του μπόνους των ελεγκτών, με τον αρμόδιο υπουργό να προαναγγέλλει την επαναφορά του.

Από τους 4.018 ελέγχους που έγιναν το 2014, το 2016 περιορίστηκαν σε μόλις 1.875, μείωση που φτάνει το 53%.

Από τις 40 αποφάσεις επιβολής προστίμων εκδόθηκαν το 2014, μόλις 10 εκδόθηκαν το 2016, μείωση που φτανει το... 75%.

petrelaio thermansis

Μέσα στην εβδομάδα ανοίγει το σύστημα του TAXIS για την υποβολή αιτήσεων για χορήγηση επιδόματος θέρμανσης σε αυτούς που το δικαιούται.

Η σχετική απόφαση, η οποία θα οριστικοποιήσει το τελικό σχέδιο διάθεσης του επιδόματος, θα έπρεπε να είχε εκδοθεί από την περασμένη εβδομάδα, αναμένεται όμως να υπογραφεί τις επόμενες μέρες από την αρμόδια Υπουργό Κατερίνα Παπανάτσιου, ώστε να ανοίξει η σχετική εφαρμογή.

Το επικρατέστερο σενάριο που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών, θέλει τη βασικότερη αλλαγή σε σχέση με πέρυσι, να είναι η μεταφορά νομών από τις πιο «θερμές», στις πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες. Η πληρωμή της πρώτης δόσης προγραμματίζεται για τα τέλη Ιανουαρίου.

Το συνολικό ποσό για την φετινή περίοδο Οκτωβρίου 2016 – Απριλίου 2017 ανέρχεται σε 105 εκατομμύρια ευρώ.

Τα σενάρια που εξετάζονται για δικαιότερη διάθεση του επιδόματος

- Μετακίνηση κάποιων νομών στις γεωγραφικές ζώνες β’ και α’, όπου επικρατούν πιο χαμηλές θερμοκρασίες και το συνολικό ποσό επιδόματος είναι μεγαλύτερο για κάθε δικαιούχο, αλλά παράλληλα με ταυτόχρονη μείωση των ορίων ετήσιου εισοδήματος ή και συνολικής αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι εάν ορισμένοι νομοί της γ’ ζώνης μεταφερθούν στη β’ ζώνη (δηλαδή η επιδότηση από 8 λίτρα/τ.μ. να καλύπτει 15 λίτρα/τ.μ.), τότε το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξηθεί κατά περίπου 87% για τους δικαιούχους των συγκεκριμένων νομών.

Από την άλλη πλευρά αν νομοί της β’ ζώνης μεταφερθούν στην α’ ζώνη (δηλαδή η επιδότηση από τα 15 λίτρα/τ.μ. αυξηθεί στα 25 λίτρα/τ.μ.), τότε το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξηθεί κατά περίπου 66%.

Στο σενάριο φυσικά αυτό θα υπάρχουν και αλλαγές στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, ώστε να καλυφθούν οι απώλειες από τις «μετατοπίσεις» περιοχών.

-Θέσπιση αντικειμενικότερων γεωγραφικών κριτηρίων, προκειμένου οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών να λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά επιδόματος από τους κατοίκους των πεδινών και λοιπών περιοχών των ίδιων νομών, που σημαίνει ότι ορισμένοι νομοί θα «σπάσουν» σε δυο ζώνες.

-Θέσπιση ενός σύνθετου συστήματος και «μεταφοράς» και «σπασίματος» νομών.

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι για τους δικαιούχους στις περισσότερες περιοχές της χώρας τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια παραμένουν και φέτος αμετάβλητα, γεγονός που σημαίνει ότι δικαιούχος επιδόματος θέρμανσης είναι όποιος:

α) Είναι άγαμος, είχε κατά το προηγούμενο έτος ετήσιο εισόδημα έως 12.000 ευρώ και κατείχε ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 100.000 ευρώ.

β) Είναι έγγαμος χωρίς παιδιά με ετήσιο εισόδημα έως 20.000 ευρώ και με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ.

γ) Είναι έγγαμος με 1 παιδί και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 22.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ.

δ) Είναι έγγαμος με 2 παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 24.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ.

ε) Είναι έγγαμος με 3 παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 26.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ.

στ) Είναι έγγαμος με 4 παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 28.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ.

ζ) Είναι έγγαμος με 5 παιδιά και πέρυσι είχε ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ κ.ο.κ. (για κάθε επιπλέον παιδί ισχύει πρόσθετο όριο εισοδήματος 2.000 ευρώ).

Θα πρέπει εξάλλου να αναφερθεί ότι οι δικαιούχοι επιδοτούνται ως εξής:

-500 ευρώ για τον άγαμο και 625 ευρώ για τον έγγαμο στην Α’ ζώνη, όπου περιλαμβάνονται οι νομοί Γρεβενών, Δράμας, Ευρυτανίας, Καστοριάς, Κοζάνης, Σερρών και Φλώρινας, όπου το επίδομα χορηγείται για ποσότητα 25 λίτρων πετρελαίου.

-300 ευρώ για τον άγαμο και 375 ευρώ για τον έγγαμο στη Β’ ζώνη, όπου περιλαμβάνονται οι νομοί Αρκαδίας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Μαγνησίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας, Ροδόπης, Τρικάλων και Χαλκιδικής. Επιδοτούνται 15 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας.

-160 ευρώ για τον άγαμο και 200 ευρώ για τον έγγαμο στην Γ’ ζώνη, όπου περιλαμβάνονται οι νομοί Αιτωλοακαρνανίας, Άρτας, Αττικής (εκτός Κυθήρων και νησιών Σαρωνικού), Αχαΐας, Βοιωτίας, Ευβοίας, Ηλείας, Θεσπρωτίας, Κέρκυρας, Κορινθίας, Λέσβου, Λευκάδας, Πρέβεζας, Φθιώτιδας, Φωκίδας και Χίου Στους νομούς αυτούς επιδοτούνται μέχρι 8 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας.

-100 ευρώ για τον άγαμο και 125 ευρώ για τον έγγαμο στην Δ’ ζώνη, όπου περιλαμβάνονται οι νομοί Αργολίδας, Δωδεκανήσου, Ζακύνθου, Ηρακλείου, Κυκλάδων, Λασιθίου, Μεσσηνίας, Λακωνίας, Κεφαλληνίας και Ιθάκης, Ρεθύμνου, Σάμου, Χανίων, τα Κύθηρα και τα νησιά του Σαρωνικού, όπου επιδοτούνται μέχρι 5 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας.

antenna

petrelaio eyro

Το ενδεχόμενο περιορισμού του αριθμού των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης μέσω παρέμβασης στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια χορήγησής του εξετάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.

Στόχος είναι να λαμβάνουν το επίδομα αυτό σημαντικά αυξημένο όσοι φορολογούμενοι το έχουν πραγματικά ανάγκη, επειδή έχουν πενιχρά εισοδήματα και πολύ μικρής αξίας ακίνητη περιουσία.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει αποφασίσει να διαθέσει και για την περίοδο 2016-2017 το ποσό των 105 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης, αλλά ταυτόχρονα σχεδιάζει να αλλάξει ριζικά τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, προκειμένου να γίνει δικαιότερη κατανομή του διαθέσιμου ποσού των 105 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται τρία εναλλακτικά σενάρια:

1. Η μετακίνηση κάποιων νομών στις γεωγραφικές ζώνες β’ και α’, τις λεγόμενες και πιο «ψυχρές», επειδή σ’ αυτές θεωρείται ότι επικρατούν οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες κατά την περίοδο Οκτωβρίου - Απριλίου -όπου επιδοτούνται με επίδομα περισσότερα λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας, οπότε το συνολικό ποσό επιδόματος είναι μεγαλύτερο για κάθε δικαιούχο-, αλλά με ταυτόχρονη μείωση των ορίων ετησίου εισοδήματος ή και συνολικής αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας.

Εξετάζεται, συγκεκριμένα, κάποιοι νομοί που περιλαμβάνονται στη γεωγραφική ζώνη γ’, όπου η επιδότηση μέσω του επιδόματος καλύπτει ποσότητα 8 λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας, να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη β’ όπου η επιδότηση με επίδομα θέρμανσης καλύπτει ποσότητα 15 λίτρων ανά τ.μ. κύριας κατοικίας, ώστε το συνολικό ποσό επιδόματος για ίδιας έκτασης κατοικία να καλύπτει μεγαλύτερη συνολική ποσότητα λίτρων πετρελαίου θέρμανσης και εν τέλει να είναι υψηλότερο.

Σε μια τέτοια περίπτωση το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξηθεί κατά 87,5% για τους κατοίκους των νομών που θα μεταφερθούν από τη γ’ στη β’ ζώνη.

Επιπλέον, κάποιοι νομοί που σήμερα είναι ενταγμένοι στη γεωγραφική ζώνη β’, όπου η επιδότηση καλύπτει 15 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας, εξετάζεται να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη α’, όπου η επιδότηση καλύπτει 25 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας. Για τους κατοίκους που διαμένουν στους νομούς αυτούς, το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξηθεί κατά 66%.

Για να αντισταθμιστεί η πρόσθετη δαπάνη που θα προκύψει λόγω αύξησης των ποσών των επιδομάτων σε αρκετούς νομούς μελετάται να μειωθεί ο αριθμός των δικαιούχων σε όλη τη χώρα μέσω παρεμβάσεων στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Εξετάζεται δηλαδή η μείωση των ανωτάτων ορίων ετησίου εισοδήματος ή και αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας τα οποία δεν πρέπει να υπερβαίνουν οι δικαιούχοι.

2. Η θεσμοθέτηση δικαιότερων γεωγραφικών κριτηρίων, χωρίς μετακινήσεις νομών σε πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες, ώστε οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών πολλών νομών της χώρας να λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά επιδόματος από τους κατοίκους των πεδινών και λοιπών περιοχών των ίδιων νομών.

Η επιλογή αυτή θα σημάνει το «σπάσιμο» αρκετών νομών σε δύο διαφορετικές γεωγραφικές ζώνες: μία που θα περιλαμβάνει τις ορεινές περιοχές του νομού, όπου επικρατούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και το επίδομα θέρμανσης θα είναι μεγαλύτερο, και μία που θα περιλαμβάνει τις υπόλοιπες, παραλιακές, πεδινές και ημιορεινές περιοχές, όπου οι θερμοκρασίες τη χειμερινή περίοδο είναι υψηλότερες απ’ ό,τι στις ορεινές περιοχές και το επίδομα θέρμανσης θα είναι ένα χαμηλότερο ποσό.

Το σενάριο αυτό προβλέπει ότι τα λοιπά κριτήρια χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης, τα οποία αφορούν το ύψος του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος και στο συνολικό ποσό της αντικειμενικής αξίας της ακίνητης περιουσίας του αιτούντος, θα παραμείνουν αμετάβλητα.

Σύμφωνα με τα κριτήρια αυτά, δικαιούχος του επιδόματος θέρμανσης είναι κάθε φορολογούμενος ο οποίος:

α) είναι άγαμος, είχε κατά το προηγούμενο έτος ετήσιο εισόδημα (τεκμαρτό ή πραγματικό) έως 12.000 ευρώ και κατείχε ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 100.000 ευρώ,

β) είναι έγγαμος χωρίς παιδιά με ετήσιο εισόδημα έως 20.000 ευρώ και με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,

γ) είναι έγγαμος με ένα παιδί και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 22.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,

δ) είναι έγγαμος με δύο παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 24.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,

ε) είναι έγγαμος με τρία παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 26.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,

στ) είναι έγγαμος με τέσσερα παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 28.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,

ζ) είναι έγγαμος με πέντε παιδιά και πέρυσι είχε ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ κ.ο.κ. (για κάθε επιπλέον παιδί ισχύει πρόσθετο όριο εισοδήματος 2.000 ευρώ).

3. Συνδυασμός των δύο πρώτων σεναρίων. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείεται να καταλήξει και σε συνδυασμό των δύο προηγούμενων σεναρίων, δηλαδή να επιλέξει και «σπάσιμο» νομών σε ορεινές και μη ορεινές ζώνες και μεταφορές νομών σε ζώνες με υψηλότερα ποσά επιδομάτων μαζί με μειώσεις στα όρια εισοδήματος και αξίας ακίνητης περιουσίας.

Διευκρινίσεις Αλεξιάδη στη Βουλή

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης (στη φωτογραφία) απάντησε προχθές το απόγευμα σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή σχετικά με το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης για το 2016. Στην απάντησή του ο αναπληρωτής υπουργός επεσήμανε ότι:

α) Φέτος θα δοθούν για επίδομα θέρμανσης 105 εκατ. ευρώ, όσα δηλαδή και τον περασμένο χρόνο.

β) Πέρυσι δόθηκε 1 εκατ. ευρώ παραπάνω (106 εκατ. ευρώ συνολικά) από πολιτική επιλογή, ώστε να καλυφθούν όλοι όσοι είχαν κάνει αίτηση.

γ) Στόχος είναι να μεταφερθούν ολόκληρες περιοχές στις πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες, ώστε να γίνει δικαιότερη η κατανομή του επιδόματος.

δ) Οι υπηρεσίες του υπουργείου ελέγχουν αν μπορούν να «σπάσουν» στα δύο κάποιες περιοχές που έχουν ψυχρότερο κλίμα στα ορεινά.

ε) Η αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορεί το υπουργείο Οικονομικών για άδικη κατανομή των περιοχών σε γεωγραφικές ζώνες, ενώ η κατανομή έχει γίνει με νομοθετική ρύθμιση του 2012, δηλαδή επί συγκυβέρνησης Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ.

nafteboriki

Περισσότερα Άρθρα...