elliniko boultoza

Επειτα από μήνες εμπλοκής και αφού ουκ ολίγες φορές κινδύνεψε να τιναχθεί στον αέρα λόγω των εμμονών του ΚΑΣ και της «υψοφοβίας» του υπ. Πολιτισμού, το Ελληνικό φαίνεται να μπαίνει στην τελική ευθεία.

Τα αρχαιολογικά ζητήματα και τα ύψη των κτιρίων στην έκταση των 6.008 στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου δεν δείχνουν να αποτελούν πλέον εμπόδιο.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) που θα περιγράφει τις χρήσεις γης, το τι θα γίνει και που, και με ποιούς όρους δόμησης, δηλαδή το master plan του Ελληνικού, βρίσκεται κοντά στη τελική έγκριση με ελάχιστες τροποποιήσεις σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, όπως προκύπτει από το κείμενο που παρουσιάζει το in.gr. 

Τουλάχιστον αυτό συνάγεται από τη χθεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης, στο οποίο συμμετέχουν όλοι οι γενικοί γραμματείες των εμπλεκόμενων υπουργείων, μεταξύ των οποίων και η κ. Μ.Βλαζάκη από το Πολιτισμού.

Το καυτό θέμα του ύψους των έξι ουρανοξυστών του Ελληνικού, 200 μέτρων έκαστος, για τους οποίους η υπ. Πολιτισμού Λ.Κονιόρδου είχε πρόσφατα κάνει πίσω, δηλώνοντας ότι η προτροπή της να επεξεταστούν, δεν είναι δεσμευτική, φαίνεται τελικά ότι ξεπερνιέται. 

Τόσο στη χθεσινή συνεδρίαση, όσο και σε εκείνη της Δευτέρας, κανένα από τα έντεκα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης, δεν απαίτησε να συμπεριληφθεί στο Προεδρικό Διάταγμα η προ μηνών εισήγηση του ΚΑΣ.

Προστέθηκε μόνο η υποχρέωση που ούτως ή άλλως προβλέπονταν από την τροποποιητική σύμβαση του 2016, μια έκταση 300 στρεμμάτων να διατεθεί στο Δημόσιο για λόγους κοινωνικής ανταποδοτικότητας ( π.χ. για μεταφορά στο πρώην αεροδρόμιο, εγκαταστάσεων κοινωφελών χρήσεων από όμορους Δήμους και περιοχές του Λεκανοπεδίου ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν πνεύμονες πρασίνου).

Εάν και στις επόμενες συνεδριάσεις δεν υπάρξουν εκπλήξεις, τότε το ΠΔ για την έγκριση του «Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά», θα πάρει το δρόμο για το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο και θα κληθεί να δώσει το αμετάκλητο «πράσινο φως» για την έναρξη της επένδυσης. Οχι δεν θα είναι το τέλος του δρόμου (εκρεμμεί ακόμη η απομάκρυνση από την έκταση φορέων, όπως το αμαξοστάσιο της ΟΣΥ, η προκήρυξη του διαγωνισμού για το καζίνο, κλπ), αλλά σίγουρα θα πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα.



Στο σχέδιο πάντως του Προεδρικού Διατάγματος του Ελληνικού περιλαμβάνονται κανονικά οι έξι ουρανοξύστες των 200 μέτρων, και τα υψηλά κτίρια ύψους 50 και 70 μέτρων, για τα οποία τόσος θόρυβος είχε γίνει τους τελευταίους μήνες.

Σύμφωνα με το σχέδιο, το έργο χωρίζεται αρχικά σε δύο γενικές περιοχές, το «τέως αεροδρόμιο», και το «παράκτιο μέτωπο», κάθε μία εκ των οποίων, «σπάει» σε πολλές μικρότερες «γειτονιές», που συνολικά φτάνουν τις 11, με διαφορετικές μεταξύ τους χρήσεις γης, όρους και περιοσιμούς δόμησης. Εξ αυτών των 11 επιμέρους γειτονιών, οι 6 είναι κυρίως περιοχές κατοικίας. 

Το τέως αεροδρόμιο και το παράκτιο μέτωπο

Η μεγαλύτερη από τις δύο γενικές περιοχές, είναι το «τέως αεροδρόμιο», έκτασης 5.249.873,49 τ.μ. που περιλαμβάνει την έκταση του πρώην αεροδρομίου, και απαρτίζεται από έξι περιοχές προς πολεοδόμηση, μια ζώνη ανάπτυξης και το Μητροπολιτικό Πάρκο. Κάθε μια από αυτές τις επιμέρους περιοχές έχει πάρει και διαφορετική ονομασία : «Γειτονιά τέως Ολυμπιακής Αεροπορίας», «Δυτική Γειτονιά του Πάρκου», «Ανατολική Γειτονιά του Πάρκου», «Γειτονιά Επιχειρηματικού Κέντρου Λεωφόρου Βουλιαγμένης», «Γειτονιά του Λόφου», «Γειτονιά των Τραχώνων», «Γειτονιά Τουρισμού-Αναψυχής και Επιχειρηματικού Πάρκου», και Μητροπολιτικό Πάρκο.

Η δεύτερη γενική περιοχή είναι αυτή του «παράκτιου μετώπου» που ανέρχεται σε 758.203 τ.μ., περιλαμβάνει την έκταση του πρώην Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοίας Αγίου Κοσμά, και την έκταση του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Νεότητας, και «σπάει» σε μια περιοχή προς πολεοδόμηση και δύο ζώνες ανάπτυξης. Αθροιστικά μιλάμε για 6.008.076,49 τ.μ. (6.008 στρ).

Εδω έχουμε την «Γειτονιά Παραλίας Αγίου Κοσμά», την «Γειτονιά Μαρίνας Αγίου Κοσμά«, και την «Γειτονιά Ενυδρείου Αγίου Κοσμά».

Γειτονιά τέως Ολυμπιακής Αεροπορίας

Εχει ως κυρίαρχη χρήση τη κατοικία, σε ποσοστό όχι κάτω του 60% της επιτρεπόμενης δόμησης. Ξενοδοχεία μέχρι 100 κλίνες και ξενώνες μπορούν να καλύπτουν το υπόλοιπο 20%, εμπορικά καταστήματα το 10% (με εξαίρεση υπεραγορές και πολυκαταστήματα), και εστιατόρια-αναψυκτήρια το εναπομέιναν 10%. Επιφάνειας 321.474,73 τ.μ, η συγκεκριμένη γειτονιά μπορεί να καλυφθεί μόνο κατά 40%, αφού κατ’ ελάχιστον το 50% πρέπει να είναι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι. Σαν μέγιστος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης έχει οριστεί το 0,72. Κατ’ εξαίρεση του οικοδομικού κανονισμού επιτρέπεται η κατασκευή κτιρίων ύψους μέχρι 70 μέτρων.

Δυτική Γειτονιά του Πάρκου

Σήμα κατατεθέν της, ότι θα φιλοξενεί έναν από τους έξι ουρανοξύστες του Ελληνικού, μέγιστου ύψους 200 μέτρων. Το κτίριο θα αφορά σε μεγάλο βαθμό κατοικίες (promenade residential tower), με τους ορόφους να έχουν το ελάχιστο δυνατό βάθος και μεγάλα ανοίγματα, προκειμένου να μην περιορίζεται η θέα στο Μητροπολιτικό Πάρκο και στη θάλασσα.



Χωροθετημένος στην κατάληξη του διαδρόμου περιπάτου (που συνδέει τη Λεωφόρο Ποσειδώνος με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης), ο ουρανοξύστης θα βρίσκεται πολύ κοντά στον οδικό άξονα που διατρέχει το Πάρκο και συνδέει τις δυτικές με τις ανατολικές γειτονιές. Φιλοδοξεί επομένως να λειτουργεί ως σημείο προσανατολισμού για όσους χρησιμοποιούν το Πάρκο και επιθυμούν να μετακινηθούν προς το παράκτιο μέτωπο και αντίστροφα.

Πέραν του ουρανοξύστη, η κυρίαρχη χρήση της γειτονιάς είναι η κατοικία, σε ποσοστό όχι μικρότερο του 60% της συνολικής δόμησης. Ξενοδοχεία μέχρι 100 κλίνες και ξενώνες, εμπορικά καταστήματα (με εξαίρεση υπεραγορές και πολυκαταστήματα), και γραφεία-τράπεζες-κοινωφελείς οργανισμοί, μπορούν να καλύπτουν από 10%, ενώ εστιατόρια-αναψυκτήρια το 5%. Επιτρέπεται όπως και στην προηγούμενη περιοχή, η ανέγερση κτιρίων ύψους 70 μέτρων.

Η δυτική γειτονιά του πάρκου έχει έκταση 555.914 τ.μ, της οποίας μπορεί να καλυφθεί μόνο το 40%, ενώ τουλάχιστον το 50% πρέπει να είναι κοινόχρηστοι χώροι. Οσο για τον ανώτατο συντελεστή δόμησης ορίζεται στο 0,75.

Ανατολική Γειτονιά του Πάρκου

Τεσσερις χρήσεις προβλέπονται σε αυτή τη γειτονιά, και συγκεκριμένα κατοικία (τουλάχιστον 70% της δόμησης), εμπορικά καταστήματα (10%), γραφεία-τράπεζες-κοινωφελείς οργανισμοί (10%), και εστιατόρια-αναψυκτήρια (20%). Επιφάνεια της γειτονιάς είναι τα 318.007 τ.μ, της οποίας μπορεί να καλυφθεί το 40%, ενώ τουλάχιστον το 50% προορίζεται για κοινόχρηστους χώρους. Κατ’ εξάιρεση του οικοδομικού κανονισμού μπορούν να ανεγερθούν κτίρια ύψους ως 50 μέτρα, ενώ ο μέγιστος συντελεστής δόμησης είναι το 0,72.



Γειτονιά Επιχειρηματικού Κέντρου Λεωφόρου Βουλιαγμένης

Δύο ουρανοξύστες, ένα κτίριο γραφείων (office tower) και ένα ξενοδοχείο (hotel tower), φιλοξενούνται στη συγκεκριμένη γειτονιά, συνολικής επιφάνειας 775.284 τ.μ. Αρχιτεκτονικά τα δύο κτίρια σηματοδοτούν την «πύλη εισόδου» προς το Μητροπολιτικό Πάρκο. Λειτουργικά τα δύο κτίρια συνδυάζονται μεταξύ τους.

Εν προκειμένω το ξενοδοχείο 4 αστέρων στοχεύει να «τραβήξει» πελάτες τόσο από τις εκδηλώσεις που θα φιλοξενούνται στο Πάρκο, όσο και από τον επαγγελματικό τουρισμό, που θα προκαλέσει το «συγγενές» κτίριο γραφείων, όπως και το σύνολο των επιχειρήσεων που θα φιλοξενηθούν στην περιοχή.

Στη γειτονιά, που θα έχει κάλυψη το πολύ 40%, και κοινόχρηστους χώρους τουλάχιστον 50%, επιτρέπονται οι χρήσεις της κατηγορίας «πολεοδομικό κέντρο», όπως εμπορικό κέντρο, ενώ λογικά οι κατοικίες περιορίζονται (τουλάχιστον 10% της συνολικής δόμησης). Οσο για το μέγιστο επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης, είναι το 0,89.

Γειτονιά του Λόφου

Επιφάνειας 379.744 τ.μ. αυτή η γειτονιά είναι μια ακόμη περιοχή κυρίως κατοικίας, η οποία πρέπει να καλύπτει τουλάχιστον το 60% της δόμησης, με τις υπόλοιπες χρήσεις να «σπάνε» σε ξενοδοχεία έως 100 κλίνες (10%), εστιατόρια-αναψυκτήρια (20%), εμπορικά καταστήματα (15%), και γραφεία-τράπεζες-κοινωφελείς οργανισμοί (15%). Στο τμήμα της περιοχής που βλέπει στο Μητροπολιτικό Πάρκο επιτρέπονται κτίρια έως 50 μέτρα. Οπως και στις υπόλοιπες περιοχές, έτσι και σε αυτήν η κάλυψη δεν μπορεί να ξεπερνά το 40%, και οι κοινόχρηστοι χώροι πρέπει να είναι τουλάχιστον το 50%. Ο μέγιστος συντελεστής δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,43.

Γειτονιά των Τραχώνων

Αλλη μια περιοχή κατοικίας είναι οι Τράχωνες. Τα ποσοστά της κατοικίας δεν μπορεί να είναι μικρότερα του 70%, με ξενοδοχεία, εμπορικά καταστήματα (εκτός από υπεραγορές-πολυκαταστήματα), γραφεία-τράπεζες-κοινωφελείς οργανισμοί, και εστιατόρια-αναψυκτήρια, να καλύπτουν από 10% η κάθε κατηγορία. Επιτρέπεται η κατασκευή κτιρίων έως 50 μέτρα, ο μέγιστος συντελεστής δόμησης είναι 0,61, και από τα 264.735 τ.μ. επιτρέπεται να καλυφθεί μόνο το 40%, αφού τουλάχιστον το 50% είναι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι.



Γειτονιά Τουρισμού -Αναψυχής-Επιχειρηματικού Πάρκου

Στην περιοχή χωροθετείται ο ουρανοξύστης που θα φιλοξενήσει το θέρετρο 5 αστέρων, το οποίο θα περιλαμβάνει καζίνο και συνεδριακό κέντρο. Μια πεζογέφυρα θα συνδέει την περιοχή του πρώην αεροδρομίου με το παράκτιο μέτωπο. 

Ρόλος του παραπάνω συγκροτήματος είναι να αποτελέσει προορισμό παγκόσμιου βεληνεκούς, ενισχύοντας την επισκεψιμότητα όλου του Ελληνικού, άρα αναμένεται ότι η αρχιτεκτονική του σχεδίαση θα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Ο ουρανοξύστης θα βρίσκεται σε άμεση επαφή με χώρους πρασίνου, ενώ θα επικοινωνεί με τη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά. Επιφάνειας 634.145 τ.μ η συγκεκριμένη γειτονιά, δεν μπορεί να έχει κάλυψη άνω του 30%, και μέγιστο συντελεστή το 0,40. Ειδικά για τη χρήση καζίνο, η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη δεν μπορεί να ξεπερνά τα 15.000 τ.μ.
Μητροπολιτικό Πάρκο




Επιφάνειας 2.000.569 τ.μ, με χρήσεις αναψυχής, ελεύθερων χώρων, αθλητισμού, πολιτισμού, θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης (το Hyde Park στο Λονδίνο έχει έκταση 2.530 στρέμματα, και το Park de la Villete στο Παρίσι, 550 στρέμματα).

Σίγουρα θα πρόκειται για μακράν το μεγαλύτερο στην Ελλάδα, με το Πάρκο «Αντώνης Τρίτσης» να έχει έκταση 1.200 στρέμματα, το Αλσος Συγγρού 900 στρ, και το Πεδίον του Αρεως 270 στρ. Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων στο Πάρκο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 10 μέτρα, με μέγιστο αριθμό ορόφων τους 2. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στο Πάρκο δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 351.390 τ.μ.

Γειτονιά Παραλίας Αγίου Κοσμά

Ορατός από τη θάλασσα και τον αέρα, ο ουρανοξύστης του Αγίου Κοσμά φιλοδοξεί να είναι η πρώτη εικόνα των επισκεπτών της Αθήνας. Σκοπός του σχεδιασμού, που θα γίνει από αρχιτέκτονα διεθνούς φήμης, θα είναι να αποτελέσει ο ουρανοξύστης ένα σύμβολο-τοπόσημο, διασφαλίζοντας παράλληλα ανοικτό ορίζοντα για κατοίκους και επισκέπτες.

Πέραν της θέας που θα έχουν οι κατοικίες προς το Μητροπολιτικό Πάρκο, τη μαρίνα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, το σχέδιο του επενδυτή υπόσχεται η κατασκευή να αποτελέσει μια εντελως πρωτότυπη πρόταση σε σύγκριση με το μέχρι σήμερα κτιριακό απόθεμα της Αττικής. Επιφάνειας 300.383 τ.μ η συγκεκριμένη γειτονιά, δεν θα καλύπτεται παρά κατά 40%, αφού τουλάχιστον το 50% θα είναι κοινόχρηστοι χώροι.

Η κατοικία θα καλύπτει τουλάχιστον το 80% της συνολικής δόμησης, και με εξαίρεση τον ουρανοξύστη, το μέγιστο ύψος των υπολοίπων κτιρίων δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τα 11 μέτρα. Ο επιτρεπόμενος συντελεστής θα είναι χαμηλός, στο 0,30.



Γειτονιά Μαρίνας Αγίου Κοσμά

Επιφάνειας 334.855 τ.μ, η γειτονιά είναι τουριστική, με την υφιστάμενη μαρίνα να διατηρείται και να εκσυγχρονίζεται. Το ύψος των κτιρίων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 16 μέτρα, ο συντελεστής το 0,20, και η επιτρεπόμενη κάλυψη το 30%.

Γειτονιά Ενυδρείου Αγίου Κοσμά

Το τοπόσημο αυτής της γειτονιάς είναι ένα πρότυπο ενυδρείο- κέντρο θαλασσίων ερευνών σε πρόσχωση σε αυτή την περιοχή επιφάνειας 122.965 τ.μ. Το ύψος των κτιρίων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 16 μέτρα, ο συντελεστής το 0,20, και η επιτρεπόμενη κάλυψη το 30% μιας περιοχής μικρότερης απ' όλες τις προυγούμενες, αφού η επιφάνειά της δεν ξεπερνά τα 122.965 τ.μ.

Τα χαρακτηριστικά της επένδυσης

  • 2.679.940 τ.μ, θα είναι η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση. Σε αυτήν περιλαμβάνονται τόσο τα υφιστάμενα διατηρητέα κτίρια, όσο και οι διατηρούμενες κοινωφελείς χρήσεις και εγκαταστάσεις υποδομές.
  • 35% του συνόλου της έκτασης, θα είναι η μεγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη. Στην περιοχή του παράκτιου μέτωπου, η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15%, ενώ στο Μητροπολιτικό Πάρκο η μέγιστη κάλυψη δεν θα υπερβαίνει το 10%.
  • 2.600.000 τ.μ., η έκταση του Μητροπολιτικού Πάρκου.
  • 7 δισ ευρώ, το ύψος της επένδυσης
  • 10.000 οι θέσεις εργασίας με την έναρξη της επένδυσης, ενώ θα φτάσουν τις 70.000 όσο θα προχωρούν οι επενδυσεις σε βάθος 15ετίας

Γιώργος Φιντικάκης

elliniko sxedio

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης στη Βουλή

«Τον Ιούνιο του 2018 θα παραχωρηθεί το Ελληνικό στον επενδυτή» τόνισε μιλώντας στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος επιπλέον επέρριψε στους ίδιους τους επενδυτές την ευθύνη για την καθυστέρηση της μετεγκατάστασης του αμαξοστασίου της ΟΣΥ (σσ: Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ), που καλύπτει έκταση 80.000 τμ και φιλοξενεί 370 λεωφορεία.

«Καμία καθυστέρηση δεν υπάρχει από πλευράς κυβέρνησης για το Ελληνικό. Σε ό,τι αφορά την μετεγκατάσταση της ΟΣΥ, ο επενδυτής κατέθεσε το σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης το καλοκαίρι του 2017 και με καθυστέρηση 7 μηνών» είπε ο κ. Σπίρτζης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου.

«Αν οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία είχε τέτοια καθυστέρηση, καταλαβαίνετε τι θα γινόταν. Χωρίς σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης, δεν μπορούσε να γίνει καμία μελέτη για τη μεταφορά του αμαξοστασίου» υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε ότι «η παράδοση του Ελληνικού, όπως προβλέπει η συμφωνία, πρέπει να γίνει εντός τριών μηνών μετά την παράδοση των μετοχών».

Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντινόπουλος αντέτεινε ότι υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση της συμφωνίας, όταν -όπως είπε- ο ίδιος ο αρμόδιος υπουργός Επικρατείας, Αλέκος Φλαμπουράρης, διαβεβαίωνε ότι έως τέλος του έτους θα έμπαιναν οι μπουλντόζες στο Ελληνικό.

«Αν ο επενδυτής είχε προχωρήσει σε αυτά που όφειλε, θα μπορούσε μέχρι τέλος του έτους να προχωρήσουν οι εργασίες και να μπουν οι μπουλντόζες» απάντησε ο κ. Σπίρτζης και κατέληξε: «Η ΟΣΥ έχει προχωρήσει σε όλες τις ενέργειες και δραστηριότητες για να μεταφερθούν σε άλλα αμαξοστάσια τα λεωφορεία της και να ευχηθούμε να μην υπάρχει καμία άλλη καθυστέρηση από πλευράς επενδυτή για να προχωρήσει η επένδυση».

tram

Διακοπή της κυκλοφορίας των συρμών του τραμ, στο τμήμα Καλλιθέα - Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, θα υπάρξει από το Σάββατο 18 Νοεμβρίου έως την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου, λόγω των εργασιών επέκτασης της γραμμής προς τον Πειραιά.

Κατά το διάστημα αυτό η κυκλοφορία θα διεξάγεται στα τμήματα Σύνταγμα - Καλλιθέα, Ασκληπιείο Βούλας - Καλλιθέα και Σύνταγμα - Ασκληπιείο Βούλας.

Οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετούνται στο τμήμα Καλλιθέα - Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (με το ίδιο εισιτήριο) από τις λεωφορειακές γραμμές  Α1: Βούλα- Πειραιάς- Βούλα,  Β1: Άνω Γλυφάδα- Πειραιάς- Ανω Γλυφάδα, 040: Σύνταγμα- Πειραιάς- Σύνταγμα, 130: Ν. Σμύρνη, Πειραιάς- Ν. Σμύρνη και 217: Σταθμός Δάφνη- Πειραιάς- Σταθμός Δάφνη.

elliniko boultoza
Συνολικά δέκα συμβατικές προϋποθέσεις ώστε να ξεκινήσει το έργο ανάπλασης στο Ελληνικό θέτει το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development του ομίλου Λάτση, εκ των οποίων έχει εκπληρωθεί μόλις μία, ενώ δύο ακόμη σχετίζονται με τη δικαστική ωρίμανση του ακινήτου και τη μη βλαπτική μεταβολή των συνθηκών.

Τα προβλεπόμενα στη Σύμβαση, η αξιοποίηση του "Ελληνικού", ή ορθότερα του "Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά", θα ξεκινήσει μόλις το ΤΑΙΠΕΔ μεταβιβάσει στους Επενδυτές τις μετοχές της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., η οποία έχει το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται τον εν λόγω Μητροπολιτικό Πόλο.

Όπως αναφέρεται σε ενημερωτικό σημείωμα που συνέταξε το επενδυτικό σχήμα, η μεταβίβαση αυτή ωστόσο εξαρτάται από μια σειρά προϋποθέσεις, η πλήρωση των οποίων ουσιαστικά σηματοδοτεί το χρόνο κατά τον οποίο ο Πόλοςθα είναι "έτοιμος" προς αξιοποίηση και το Έργο θα μπορεί να ξεκινήσει χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις και ανατροπές.

Οι προϋποθέσεις αυτές είναι οι εξής:

1. Η κύρωση της Σύμβασης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο

Η κύρωση της Σύμβασης από την Ελληνική Βουλή διασφαλίζει και επιβεβαιώνει ότι η σημαντικότατη αυτή αξιοποίηση έχει την έγκριση και συναίνεση όχι μόνο της εκτελεστικής εξουσίας ή της εκάστοτε κυβέρνησης αλλά και της νομοθετικής εξουσίας και του πολιτικού κόσμου εν γένει.

Πράγματι, το Σεπτέμβριο του 2016 η Σύμβαση κυρώθηκε από τη Βουλή με ευρύτατη πλειοψηφία (με τη θετική ψήφο άνω των 260 Βουλευτών) και απέκτησε ισχύ νόμου. Ο δες κυρωτικός νόμος (Ν. 4422/2016) δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Α’181/27.09.2016) συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην ευρύτερη διαφάνεια του Έργου και την σφαιρική ενημέρωση του κοινού. 

2. Η έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης με Προεδρικό Διάταγμα

Κομβικής σημασίας για την επιτυχή έναρξη των εργασιών είναι η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου, ώστε να είναι εξ αρχής γνωστές οι δυνατότητες αξιοποίησής του αλλά και οι περιορισμοί αυτού.

Το πρώτο βήμα για την ωρίμανση αυτή είναιη έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ)με Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο προηγουμένως θα έχει επεξεργαστεί το Συμβούλιο της Επικρατείας. Μεταξύ των εγγράφων που συνοδεύουν το εν λόγω Σχέδιο είναι και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία σύμφωνα με το νόμο δημοσιεύεται και τίθεται σε δημόσια διαβούλευση. Παράλληλα, γνώμη επί του Σχεδίου υποβάλλουν η Ειδική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που προβλέπει ο Ν. 4062/2012 και το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, αποτελούμενο από τους Γενικούς Γραμματείς όλων των εμπλεκομένων Υπουργείων.

Συνεπώς, της έγκρισης του ΣΟΑ προηγείται ένας εκτεταμένος έλεγχος όλων των παραμέτρων του, τόσο από την Διοίκηση όσο και από τη Δικαστική εξουσία. Σημειώνεται ωστόσο ότι, όπως προβλέπεται στη Σύμβαση, για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση το ΣΟΑ που εν τέλει θα εγκριθεί, οφείλει να μην έχει ουσιαστικές διαφοροποιήσεις με το πολεοδομικό σχέδιο των Επενδυτών, καθ’ ότι διαφορετικά δεν θα συμβάδιζε με το αντίστοιχο Επιχειρηματικό Σχέδιο. 

Το πολεοδομικό σχέδιο των Επενδυτών είχε κατατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και είχε εγκριθεί απ’ αυτό ήδη κατά τον διαγωνισμό. Όμως το Ελληνικό Δημόσιο,μετά την υπογραφή της Σύμβασης, ζήτησε την τροποποίησή της σε επιμέρους σημεία και για επιμέρους ζητήματα που άπτονταν και πολεοδομικών θεμάτων. Έτσι, μετά την υπογραφή της Τροποποιητικής Σύμβασης τον Ιούλιο του 2016, χρειάστηκε μερικός επανασχεδιασμός. Εν τέλει, το ΣΟΑ υποβλήθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ για έλεγχο πληρότητας τον Δεκέμβριο του 2016 κι επανεγκρίθηκε τον Φεβρουάριο του 2017.

Οριστική υποβολή ωστόσο δεν ήταν δυνατή αν πρώτα δεν επιλύονταν οι διοικητικές εκκρεμότητες που ακόμη υφίσταντο κατά τον χρόνο εκείνο. Εν τέλει, προς επιτάχυνση της διαδικασίας και παρ’ ότι συγκεκριμένες εκκρεμότητες δεν είχαν επιλυθεί οριστικά, γεγονός που είναι εξαιρετικά πιθανό να έχει επιπτώσεις στη συνολική δυνατότητα υλοποίησης του προγράμματος ανάπτυξης, το ΣΟΑ κατατέθηκε προς έγκριση τον Ιούνιο του 2017, ο δε νόμος προβλέπει ότι όφειλε να εγκριθεί εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή του.

Έκτοτε έχει ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όπως και η διατύπωση απόψεων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Ωστόσο εκκρεμούν ακόμη τόσο οι γνώμες που προαναφέρθηκαν όσο και πρόταση των αρμόδιων Υπουργών και η επεξεργασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

3. Η έγκριση των πολεοδομικών μελετών δια Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων

Πρόκειται ουσιαστικά για το δεύτερο αναγκαίο βήμα προς την πολεοδομική ωρίμανση του Ακινήτου. Με την έγκριση των πολεοδομικών μελετών πλέον το Ακίνητο θα έχει πολεοδομηθεί πλήρως (σε επίπεδο Οικοδομικού Τετραγώνου) και θα είναι γνωστές όλες οι παράμετροι ανάπτυξης αλλά και οι περιορισμοί του. Για παράδειγμα με τις πολεοδομικές μελέτες ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του Πάρκου (καθορίζονται οι περιοχές πρασίνου, αλσών, υδάτινων στοιχείων, το δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων κ.α.), αποτυπώνονται οι χώροι που θα περιέλθουν σε κοινή χρήση, οι κοινωφελείς χώροι, τα οικοδομικά τετράγωνα, το οδικό δίκτυο κ.α. και όλες οι πολεοδομικές ρυθμίσεις επ’ αυτών.

Κατά το νόμο, η προϋπόθεση αυτή οφείλει να έχει ολοκληρωθεί εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή των σχετικών μελετών, η οποία είναι αυτονόητο ότι δεν μπορεί να ξεκινήσει αν πρώτα δεν έχει εγκριθεί το ΣΟΑ κατά τα προαναφερθέντα. 

4.   Η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών

Η αίρεση αυτή αποτελεί ένα από τα δύο βήματα για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του Μητροπολιτικού Πόλου, οοποίος σήμερα ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο με την ΕΛΛΗΝΙΚΟ να έχει μόνο το δικαίωμα χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής του.

Με βάση το Διαγωνισμό, το Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου του Μητροπολιτικού Πόλου (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσει διανομή μεταξύ των εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτητών, ώστε τελικά αυτό το εξ αδιαιρέτου 30% να "μετατραπεί" σε πλήρες δικαίωμα κυριότητας επί αντίστοιχης έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου, ήτοι σε περίπου 1.575 στρέμματα στο Πρώην Αεροδρόμιο και 227 στρέμματα στην Παράκτια Ζώνη (εξαιρουμένων πάντοτε του αιγιαλού και της παραλίας).

Τονίζεται ότι, όπως αναφέρεται και στη Σύμβαση, η διανομή αυτή οφείλει να γίνει βάσει διαγράμματος που θα συμφωνηθεί μεταξύ των Επενδυτών, του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού Δημοσίου και αφού έχει προηγηθεί η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου κατά τα ανωτέρω.

5.  Η μεταβίβαση στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. των εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί του Ακινήτου

Πρόκειται για το δεύτερο βήμα για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του Μητροπολιτικού Πόλου. Όπως και παραπάνω, το Ελληνικό Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, με τη σύμφωνη γνώμη των Επενδυτών, δικαίωμα επιφανείας επί του συνόλου του Μητροπολιτικού Πόλου. Αφού συμβεί αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει με τη σειρά του να μεταβιβάσειόλα τα εμπράγματα δικαιώματα που πλέον θα έχει αποκτήσει, δηλαδή και το δικαίωμα επιφανείας επί του Μητροπολιτικού Πόλου και το δικαίωμα πλήρους κυριότητας κατά τα αναφερθέντα ανωτέρω στο 4 στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.  

Λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος των εμπλεκομένων στις αλλεπάλληλες αυτές συναλλαγές, τη φύση τους αλλά και τις ιδιαιτερότητες τους, όπως και τις εν γένει ιδιαιτερότητες του ακινήτου, η ιδιοκτησιακή ωρίμανση του ακινήτου εκτιμάται ως μια ιδιαίτερα απαιτητική και περίπλοκη διαδικασία, η οποία πιθανόν να απαιτήσει και περαιτέρω ενέργειες πέραν των όσων συνοπτικά αναφέρονται εν προκειμένω. 

6.   Η σύσταση ειδικού φορέα για τη διαχείριση και λειτουργία όλων των κοινόχρηστων χώρων

Με την αίρεση αυτή επιτυγχάνεται και η διοικητική ωρίμανση του Ακινήτου, το οποίο σήμερα "μοιράζεται" ανισομερώς σε τρεις διαφορετικούς Δήμους (Αλίμου, Γλυφάδας και Ελληνικού – Αργυρούπολης).

Η επιτυχία ωστόσο ενός τόσο απαιτητικού, πολύπλοκου και πολυετούς έργου απαιτεί τον διαρκή και αποτελεσματικό συντονισμό όλων των εμπλεκομένων με αυτό, τόσο κατά το στάδιο της υλοποίησης όσο και κατά το στάδιο της λειτουργίας της ανάπτυξης. Πρωταρχικής σημασίας δε για την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του Ακινήτου δεν είναι μόνο η ορθή, ταχεία και συνετή διαχείριση και συντήρηση όλων των κοινόχρηστων χώρων και υποδομών, που είναι το αυτονόητο ζητούμενο, αλλά και το ενιαίο αυτής, ώστε να μην υπάρχουν επιμέρους ή κατά τόπους διαφοροποιήσεις, διακρίσεις ή αβελτηρίες.

Προς το σκοπό αυτό έχει συμφωνηθεί να συσταθεί προ της μεταβίβασης ειδικός φορέας με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Για να αντιμετωπισθεί δε και το συχνό φαινόμενο της έλλειψης πόρων ανάλογων φορέων, προβλέπεται ρητά ότι μεταξύ των αντικειμένων αυτού θα είναι και η αποκλειστική είσπραξη και διαχείριση οποιωνδήποτε ανταποδοτικών τελών και ανάλογων χρεώσεων.

Είναι προφανές ότι μόνο η συμφωνία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων στον εν λόγω φορέα, ήτοι των Επενδυτών, του Ελληνικού Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και όλων των αρμοδίων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Αττικής, Δήμοι Αλίμου, Γλυφάδας, Ελληνικού – Αργυρούπολης) και των λοιπών σχετικών φορέων, μπορεί να οδηγήσει σε επιτυχία το συγκεκριμένο εγχείρημα. Ως εκ τούτου απαιτείται όχι απλώς η ενεργός συμμετοχή όλων των ανωτέρω, αλλά και η βαθιά κατανόηση των στόχων του Έργου και των απαιτήσεων αυτού, η δίκαιη κατανομή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και κοινό όραμα για το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

7. Η χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο εντός του Ακινήτου

Μέρος του Σχεδίου των Επενδυτών αποτελεί και η δημιουργία του πρώτου στην Ελλάδα Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος, το οποίο προβλέπεται να αποτελείται από ξενοδοχείο 5 αστέρων και να διαθέτει υποδομές για την υποδοχή επαγγελματικού τουρισμού υψηλών απαιτήσεων (εκθέσεις, συνέδρια, επαγγελματικές συναντήσεις και τουρισμός κινήτρων εν γένει, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το καζίνο) με στόχο την προσέλκυση νέων επισκεπτών στην Αθήνα.

Με δεδομένο ωστόσο ότι οι άδειες λειτουργίας καζίνο διέπονται από ειδικό καθεστώς,για να χορηγηθεί η εν λόγω άδεια απαιτείται η διενέργεια σχετικού δημόσιου διαγωνισμού, η ολοκλήρωση του οποίου αποτελεί μια ακόμη προϋπόθεση για η μεταβίβαση της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. Προκειμένου ο εν λόγω διαγωνισμός να είναι ελκυστικός για τους συμμετέχοντες και να μπορεί να οδηγήσει σε ένα επιτυχές αποτέλεσμα, το οποίο όμως θα διασφαλίζει συγχρόνως αφενός την αναγκαία διεθνή προβολή και αξίατου Τουριστικού Συγκροτήματος και αφετέρου τη συμμόρφωση με το εν γένει Επιχειρηματικό Σχέδιο των Επενδυτών και το πλαίσιο ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου, προβλέπεται ως επιπρόσθετη προϋπόθεση η αναμόρφωση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.

Σημειωτέον ότι από τον ως άνω διαγωνισμό το Ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει περαιτέρω τίμημα και έσοδα, καθ’ ότι ο διαγωνισμός προκηρύσσεται από το Υπουργείο Οικονομικών και δε σχετίζεται με την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. ή τους Επενδυτές.

Προς το παρόν, με τον Ν. 4446/2016 επιτράπηκε η χορήγηση της σχετικής άδειας εντός του Πόλου. Εκκρεμούν ωστόσο τόσο η αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου όσο και η χορήγηση της άδειας μέσω του δημόσιου διαγωνισμού. 

8. Η παράδοση του Ακινήτου ελεύθερου

Ουσιαστικά πρόκειται για την ωρίμανση της πραγματικής κατάστασης του Ακινήτου. Κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού στο Ακίνητο στεγάζονταν, εξήντα εννέα (69) διαφορετικοί φορείς, από τους οποίους σαράντα τέσσερις (44) ήταν του δημοσίου τομέα και είκοσι πέντε (25) του ιδιωτικού. Μάλιστα κάποιοι απ’ αυτούς είχαν καταλάβει τους χώρους, στους οποίους βρίσκονταν, αυθαίρετα. Είναι προφανές ότι ανυπαρξία ρύθμισης της συγκεκριμένης κατάστασης θα οδηγούσε σε ουσιαστική αδυναμία υλοποίησης της ανάπτυξης.

Ο ειδικός νόμος για το Ακίνητο, ο οποίος έχει ψηφιστεί ήδη από το 2012, προβλέπει ρητά τη μετεγκατάσταση των φορέων που είναι εγκατεστημένοι στο Ελληνικό με τη συνδρομή μάλιστα ειδικής επιτροπήςπου θα ρυθμίσει την ομαλή μετεγκατάσταση αλλά και την παραμονή συγκεκριμένων φορέων, όπου προφανώς ο νομοθέτης έκρινε ότι η μετεγκατάσταση θα ήταν πράγματι ασύμφορη (αμαξοστάσιο Τραμ, Κέντρο Ελέγχου ΥΠΑ). Εξάλλου στη Σύμβαση προβλέφθηκαν κι άλλοι φορείς που δικαιούνται να παραμείνουν στο Ακίνητο μετά τη μεταβίβαση, όπως. π.χ.  διάφορα σωματεία ΑΜΕΑ, όπου μάλιστα αναλήφθηκε και η υποχρέωση στέγασής τους, οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά οι οποίες έχει συμφωνηθεί να παραμείνουν μέχρις ολοκληρώσεως αντίστοιχων εγκαταστάσεων εντός του Πάρκου, η ΕΜΥ και προσωρινά (για δέκα ακόμη μήνες) συγκεκριμένες υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος.

Παρότι έχουν παρέλθει πέντε έτη από τη νομοθέτηση του 4062/2012 και σχεδόν τρία έτη από την υπογραφή της Σύμβασης, στο Ακίνητο παραμένει πλήθος φορέων, πολλοί από τους οποίους καταλαμβάνουν εκτεταμένους χώρους (π.χ. αμαξοστάσιο ΟΑΣΑ, Υπηρεσίες ΥΠΑ) χωρίς να είναι γνωστό αν έχουν εκπονηθεί σχέδια μετεγκατάστασής τους και υπό ποιες προϋποθέσεις.

9.    Η δικαστική ωρίμανση του Ακινήτου

Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που εμφανίζονται σε όλα τα μεγάλα έργα είναι οι δικαστικές εκκρεμότητες που τα ακολουθούν πολλές φορές για χρόνια. Οι εκκρεμότητες αυτές είτε καθυστερούν σημαντικά την ολοκλήρωση των έργων είτε εμποδίζουν την προσέλκυση αυξημένου επενδυτικού ενδιαφέροντος λόγω του κινδύνου που συνεπάγονται. Για το λόγο αυτό, ήδη από το Διαγωνισμό είχε προβλεφθεί ότι πριν την έναρξη του Έργου θα πρέπει:

-    Να έχουν εκδοθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας απορριπτικές αποφάσεις επί συγκεκριμένων αιτήσεων ακύρωσης, που εκκρεμούσαν κατά τη διενέργεια του Διαγωνισμού και στρέφονταν κατά των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων που οδήγησαν στην διενέργεια του Διαγωνισμού και

-  Να μην υπάρχουν εκκρεμείς αιτήσεις ακύρωσης οποιασδήποτε διοικητικής πράξης που σχετίζεται με τις προϋποθέσεις των παρ. 3-5 πιο πάνω. 

Πράγματι, ήδη από το 2014 έχουν απορριφθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας όλες οι αιτήσεις ακύρωσης που είχαν στραφεί κατά των ως άνω αποφάσεων της ΔΕΑΑ. Το δεύτερο τμήμα της συγκεκριμένης αίρεσης θα μπορεί να κριθεί μετά την έκδοση των εν λόγω διοικητικών πράξεων. 

10.  Η μη βλαπτική μεταβολή των συνθηκών

Τελευταία προϋπόθεση είναι να μην έχουν συντρέξει μέχρι τη μεταβίβαση συγκεκριμένα γεγονότα (π.χ. γεγονότα ανωτέρας βίας), που να έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση κατά ποσοστό άνω του 5% της δομήσιμης εντός του Μητροπολιτικού Πόλου επιφάνειας, όπως αυτή θα έχει προκύψει κατά την πολεοδομική ωρίμανση.

elliniko boultoza

«Είμαστε έτοιμοι, να ξεκινήσουμε το εμβληματικό έργο του Ελληνικού, το οποίο θα συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στην ανάπτυξη της χώρας, καθιστώντας την επενδυτικό, τουριστικό και πολιτισμικό προορισμό, δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας άμεσα, καθώς και το μεγαλύτερο παράκτιο μέτωπο στον κόσμο», ανέφερε , με αφορμή την δημοσιοποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρίας.

Αναφορικά με τα αποτελέσματα, σημειώνεται το νέο ρεκόρ κερδοφορίας που σημειώθηκε το ενιάμηνο του 2017 για την Lamda Development. Η λειτουργική κερδοφορία των τριών εμπορικών κέντρων (EBITDA) κινήθηκε ανοδικά, παρουσιάζοντας αύξηση 11,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 και ανήλθε σε 35,7 εκατ.ευρώ, κυρίως λόγω της εξαγοράς του υπόλοιπου ποσοστού 50% του εμπορικού κέντρου The Mall Athens. Χωρίς την πραγματοποιηθήσα εξαγορά, η αύξηση θα ήταν 2,2%.

Tα συνολικά ενοποιημένα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) του ομίλου προ αποτιμήσεων, ανήλθαν σε 30,1 εκατ.ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 12,7% σε σχέση με το ενιάμηνο του 2016.

Η μέση πληρότητα των εμπορικών κέντρων της εταιρίας αγγίζει το 99%, με έντονο να παραμένει το ενδιαφέρον από νέους εμπόρους.

Ο συνδυασμός του δύσκολου οικονομικού περιβάλλοντος, αλλά και της αποχώρησης εμπόρου λιανικής με σημαντική έκθεση καταστημάτων στα εμπορικά κέντρα της εταιρίας, επηρέασαν παροδικά, όπως αποτυπώνεται σε κάποιους εμπορικούς δείκτες.

Ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων, παρουσίασε μείωση 2,7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο το 2016, ενώ η συνολική επισκεψιμότητα των εμπορικών κέντρων κατά την ίδια χρονική περίοδο κατέγραψε μικρή μείωση της τάξεως του 0,8%. Σημειωτέο όμως, ότι το γ’ τρίμηνο 2017 καταγράφηκε αναστροφή της τάσης αυτής, σημειώνοντας αύξηση 0,5% και 2,6% των πωλήσεων και της επισκεψιμότητας αντίστοιχα.

Κονιόρδου: «Το ύψος των κτιρίων ως όρος της σύμβασης για την επένδυση στο Ελληνικό δεν έχει χαρακτήρα δεσμευτικό, αλλά “ευκτικό”»

Στη συζήτηση που έγινε σήμερα στη Βουλή ύστερα από την επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Κωνσταντινόπουλος για την επένδυση στο Ελληνικό υπενθύμισε τη σημασία της άμεσης υλοποίησης του έργου καθώς θα δημιουργηθούν 75.000 νέες θέσεις εργασίας και έσοδα 8,2 δις ευρώ.

Ο Βουλευτής Αρκαδίας και επικεφαλής του Τομέα Ανάπτυξης της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης υπενθύμισε στην Υπουργό Πολιτισμού κα Κονιόρδου τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η ίδια η Κυβέρνηση με την επενδύτρια εταιρία «Lamda development» καθώς και τα νέα κωλύματα που προκύπτουν ύστερα και από την έκθεση της εταιρίας σχετικά με τους χώρους που χαρακτηρίζονται ως αρχαιολογικοί καθώς και το ύψος των κτιρίων.

Στην απάντησή της η Υπουργός δήλωσε ότι το ύψος των κτιρίων δεν είναι δεσμευτικό, αλλά έχει απλώς «ευκτικό» χαρακτήρα και ότι το θέμα του ύψους δεν είναι αρμοδιότητα του Υπ. Πολιτισμού, αλλά του Υπουργείου Περιβάλλοντος το οποίο εκδίδει και το Προεδρικό διάταγμα. Διαβεβαίωσε μάλιστα ότι δεν υπάρχει καμία ανατροπή των όρων της σύμβασης και ότι η επένδυση συνεχίζεται ομαλά.

Ο κύριος Κωνσταντινόπουλος επέμεινε ότι θα καταθέσει ερώτηση και προς το Υπ. Περιβάλλοντος, ενώ επεσήμανε ότι το Προεδρικό διάταγμα δε μπορεί να υπογραφεί το Δεκέμβριο γεγονός που σημαίνει ότι το έργο θα καθυστερήσει μαζί με ό,τι θετικό συνεπάγεται.

ellinikon master plan

Ορατό είναι πλέον το ενδεχόμενο η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό να μείνει μόνο στις… μακέτες. Όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή η Lamda Development, η επένδυση δεν είναι δυνατόν να ευοδωθεί με τις συνεχείς ανατροπές και τα εμπόδια που προβάλλουν η κυβέρνηση και το Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς «αλλοιώνουν το σχέδιο ανάπτυξης με τρόπους που δεν προβλέπονται από τη σύμβαση».

Αναλυτικά η ανακοίνωση

«Με βάση τις πρόσφατες αποφάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού περί οριοθέτησης αρχαιολογικού χώρου και επιβολής δεκαέξι (16) όρων για την έγκριση του Σχεδίου Ανάπτυξης, η Lamda Development S.A. (η Εταιρία) τοποθετείται ως εξής:

Ως προς το θέμα του αρχαιολογικού χώρου

Όλα τα αρχαιολογικά ευρήματα εντός της έκτασης είχαν γνωστοποιηθεί στους εννέα (9) υποψήφιους επενδυτές στα πλαίσια του διεθνούς διαγωνισμού που προκηρύχθηκε το 2011. Αυτά τα ευρήματα ήταν το αποτέλεσμα των εργασιών που είχαν γίνει μέχρι τότε, τόσο κατά την κατασκευή του Αεροδρομίου, όσο και κατά την υλοποίηση των έργων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το Τραμ και το Μετρό.

Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η οριοθέτηση αρχαιολογικού χώρου μόνο στην περιοχή του Αγίου Κοσμά. Η Εταιρία τα έλαβε υπόψη της κατά το σχεδιασμό της ανάπτυξης με ιδιαίτερη μέριμνα για την ανάδειξή τους, όπως επιβάλλεται σε μια τέτοιας εμβέλειας επένδυση. Παράλληλα, η – επικυρωμένη από τη Βουλή τον Σεπτέμβριο του 2016 – Σύμβαση περιλαμβάνει συγκεκριμένες ρυθμίσεις για την περίπτωση εύρεσης νέων αρχαιοτήτων, ενώ, ούτως ή άλλως, εξακολουθούν να ισχύουν καθ’ ολοκληρία και όσα προβλέπουν οι αρχαιολογικοί νόμοι.

Παρ’ όλα αυτά και παρά το γεγονός ότι δεν προέκυψε κανένα νέο εύρημα, το Υπουργείο Πολιτισμού κήρυξε νέο αρχαιολογικό χώρο.

Κατά συνέπεια και παρ’ ότι έχουν μεσολαβήσει η υπογραφή της αρχικής Σύμβασης (Νοέμβριος 2014), η υπογραφή της Τροποποιητικής Σύμβασης (Ιούλιος 2016) και η κύρωση των δύο ανωτέρω Συμβάσεων από τη Βουλή (Σεπτέμβριος 2016), η Εταιρία βρίσκεται αντιμέτωπη με αιφνιδιαστική ανατροπή των συμφωνημένων, με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην υλοποίηση του Σχεδίου Ανάπτυξης.

Η ανατροπή αυτή επηρεάζει σημαντικό τμήμα του σχεδιασμού του έργου, αυξάνει σημαντικά και με τρόπο μη προβλέψιμο τους κινδύνους από τη γραφειοκρατία, ενώ δυσχεραίνει σημαντικά την προώθηση των επιμέρους επενδύσεων.

Η δημιουργούμενη αβεβαιότητα από τα ανωτέρω επιδεινώνεται από το γεγονός ότι, βάσει της Υπουργικής Απόφασης, αναιρείται το πρόσφατα υπογραφέν Μνημόνιο, το οποίο είχε προηγουμένως εγκριθεί από έντεκα (11) Υπουργούς στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Ως προς το θέμα της επιβολής δεκαέξι (16) όρων στο Σχέδιο Ανάπτυξης

Στην κυρωμένη από τη Βουλή Σύμβαση προβλέπεται ρητά ως όρος για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης η έγκριση του ΣΟΑ «ουσιωδώς στη μορφή στην οποία υποβλήθηκε» από την Εταιρία στα πλαίσια του διαγωνισμού. Η Υπουργική Απόφαση επιβάλει δεκαέξι (16) νέους όρους. Συνεπώς, δημιουργούνται ανατροπές, κενά και ασάφειες, τα οποία προετοιμάζουν το έδαφος για νέες μελλοντικές αυθαίρετες ερμηνείες, από όπου κι αν αυτές προέλθουν.
Είναι προφανές, ότι η Επένδυση δεν είναι δυνατόν να ευοδωθεί, όσο συνεχείς ανατροπές και νέα εμπόδια οδηγούν σε αλλοίωση του Σχεδίου Ανάπτυξης με τρόπους που δεν προβλέπονται από τη Σύμβαση.

Ειδικότερα, τίθεται περιορισμός στα ύψη των κτιρίων. Συγκεκριμένα, ενώ ο Νόμος με βάση τον οποίο σχεδιάστηκε η Ανάπτυξη, έθετε τους όρους βάσει των οποίων μπορεί να υλοποιηθεί μεγάλος αριθμός υψηλών κτιρίων, χωρίς περιορισμό ύψους, η Υπουργική Απόφαση θέτει ως όρο την επανεξέταση του ύψους των κτιρίων, αλλοιώνοντας έτσι τη δέσμευση των νόμων απέναντι στους Επενδυτές. Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα υψηλά κτίρια της σχεδιαζόμενης ανάπτυξης, αποτελούν ένα από τα πλέον εμβληματικά στοιχεία της, με στόχο την ενδυνάμωση της Αθήνας ως σύγχρονου τουριστικού προορισμού.

Όπως είναι φυσικό, το σύνολο αυτών των ανατροπών και ανακολουθιών, αλλά και η πρακτική της συνεχούς έγερσης νέων εμποδίων, διαρρηγνύουν το αναγκαίο κλίμα εμπιστοσύνης. Ταυτόχρονα, δημιουργούν έντονο προβληματισμό ως προς τη δυνατότητα υλοποίησης της επένδυσης, της οποίας η αναγκαιότητα διακηρύσσεται με τον πιο επίσημο τρόπο από την Ελληνική Πολιτεία, ενώ η κρισιμότητά της είναι αδιαμφισβήτητη από όλες τις πλευρές.

Εν κατακλείδι, η Εταιρία παραμένει από την πρώτη στιγμή προσηλωμένη στα συμβατικά κείμενα που έχει υπογράψει με την Ελληνική Πολιτεία. Η Εταιρία δεν έχει άλλη επιλογή παρά να απαιτήσει το ίδιο και από τα λοιπά συμβαλλόμενα μέρη, καθ’ ότι αυτό αποτελεί τη μόνη ασφαλή οδό για την επιτυχή πλήρωση όλων των αιρέσεων και την έναρξη του έργου.
 
Συνεχής ανατροπή του συμφωνηθέντος και κυρωθέντος από τη Βουλή πλαισίου ή συνεχής έγερση νέων εμποδίων, δημιουργεί κλίμα αέναης και ανολοκλήρωτης διαπραγμάτευσης, διαρρηγνύει το αναγκαίο κλίμα εμπιστοσύνης και εγείρει πολλαπλά και εύλογα ερωτηματικά για πολλά ζητήματα».
 

elliniko google

Το Υπουργείο Πολιτισμού δημοσίευσε την Παρασκευή την απόφασή του, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με την οποία οριοθετεί 280 στρέμματα ως αρχαιολογικό χώρο, στην έκταση του Ελληνικού.

Ειδικότερα, το ΦΕΚ της απόφασης για τον αρχαιολογικό χώρο αναφέρει: «Κηρύσσουμε και οριοθετούμε ως αρχαιολογικό χώρο περιοχή (...), για λόγους προστασίας και ανάδειξης των εγκείμενων αρχαιοτήτων, που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς έως τους μεταβυζαντινούς χρόνους.

Η ανωτέρω έκταση περιλαμβάνει ικανό αριθμό αρχαίων μνημείων (οικιστικά και ταφικά κατάλοιπα, ιερά, τμήματα αρχαίων οδών, εργαστηριακές εγκαταστάσεις, θέατρα κ.ά.) εντός των γεωγραφικών ορίων των αρχαίων αττικών δήμων του Αλιμούντος και του Ευωνύμου. Η ένταξη των μνημείων στην οριοθέτηση, βάσει έρευνας πεδίου, επιτρέπει την προστασία και ανάδειξή τους σε ιστορική, αισθητική και λειτουργική ενότητα».

Αν και η οριοθέτηση και δημοσίευση του τοπογραφικού δεν κρύβει κάποια περαιτέρω έκπληξη και αφορά τα περίπου 300 στρέμματα που είχαν αρχικά περιγραφεί, μένουν ακόμα πολλά να ξεκαθαριστούν, σημειώνει σε άρθρο της η «Καθημερινή».

Αρχικά, η κήρυξη σημαίνει πως σε αυτόν τον χώρο, που σήμερα στο μεγαλύτερο μέρος του φιλοξενεί το αμαξοστάσιο των αστικών λεωφορείων, για να γίνει οτιδήποτε, απαιτείται άδεια από την Αρχαιολογική Υπηρεσία με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους χρόνους και τους όρους χορήγησής της.

Ακόμα περισσότερο, η οριοθέτηση μπορεί να αφορά 300 στρέμματα στην υπό παραχώρηση έκταση, αλλά δημιουργεί αβεβαιότητα και για τις γειτνιάζουσες περιοχές εντός παραχώρησης. Το πώς θα γίνεται εκεί η εκτέλεση των έργων αποτελεί για την ώρα γκρίζα περιοχή, αναφέρουν πηγές στην εφημερίδα, σε άμεση σχέση με τις διεργασίες μεταξύ επενδυτή και εμπλεκόμενων φορέων του Δημοσίου σχετικά για την ολοκλήρωση της παραχώρησης.

«Το ζήτημα δεν είναι ποσοτικό αλλά ποιοτικό», εξηγούν οι πηγές αυτές, υπενθυμίζοντας πως στον καθεαυτό αρχαιολογικό χώρο το σχέδιο ανάπτυξης προβλέπει την κατασκευή κτιρίων γραφείων, κέντρου έρευνας και ανάπτυξης και ένα κομμάτι οικιστικό.

Επιπλέον, σύμφωνα με την εφημερίδα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο φέρεται να συνέστησε «να εξεταστεί μείωση του ύψους των κτιρίων» για να μην επισκιάζουν αισθητικά την Ακρόπολη, η οποία υψώνεται στα 140 μέτρα, προκειμένου να μην αλλοιωθούν η οριζοντογραμμή και ο χαρακτήρας του αστικού τοπίου. Δεν έχει όμως συστήσει συγκεκριμένα ύψη.

news247

Περισσότερα Άρθρα...