elliniko sxedio

Δεν είναι δασικά τα 37 στρέμματα στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό απεφάνθη, σύμφωνα με πληροφορίες, η δευτεροβάθμια επιτροπή της αποκεντρωμένης διοίκησης. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση ελήφθη κατά πλειοψηφία.

Το Συμβούλιο Ενστάσεων της Περιφέρειας Πειραιά κατά πλειοψηφία έκρινε υπέρ της αίτησης που κατέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ και η Ελληνικό Α.Ε. Στη σχετική αίτηση οι δύο φορείς ζητούσαν τον αποχαρακτηρισμό 37 στρεμμάτων εντός του ακινήτου ως δασική έκταση.

Υπενθυμίζεται ότι ΤΑΙΠΕΔ και Ελληνικό ΑΕ είχαν κινηθεί κατά σχετικής πράξης του δασάρχη Πειραιά, ο οποίος, με απόφασή του, χαρακτήρισε δασική μια μικρή αλλά καίρια για τη σχεδιαζόμενη επένδυση, έκταση στον χώρο του παλιού αεροδρομίου. Η απόφαση αφορούσε επιφάνεια 37 στρεμμάτων ή περί το 0,6% του συνολικού ακινήτου.

Ωστόσο, βρισκόταν πολύ κοντά στην παραλιακή ζώνη όπου έχει σχεδιαστεί η κατασκευή πολυόροφου κτιρίου που σχεδιάζεται να φιλοξενήσει και το καζίνο

Το ενδιαφέρον τώρα επικεντρώνεται στην αυριανή συνεδρίαση του ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο).

Νέα εμπλοκή από οικολογικές οργανώσεις;

Νέα εμπλοκή για την επένδυση στο Ελληνικό σηματοδοτεί η προσφυγή από δύο οικολογικές οργανώσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι οικολογικές οργανώσεις επικεντρώνονται στη μη υπαγωγή του μεγαλύτερου τμήματος της επίμαχης περιοχής (6.168.759 τ.μ.) στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, αλλά και σε σχέση με τη θεώρηση του δασικού χάρτη της περιοχής.

Ειδικότερα, στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο προσέφυγαν τα Σωματεία Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων και Οικολογική Συνεργασία και στρέφονται κατά της συντονιστικής αποκεντρωμένης διοίκησης Αττικής και του Δασάρχη Πειραιά. Μάλιστα, υπέβαλαν αίτημα η αίτηση ακύρωσής του να συζητηθεί ενώπιον της Ολομέλεια του ΣτΕ.

Τα οικολογικά Σωματεία υποστηρίζουν ότι οι προσβαλλόμενες αποφάσεις είναι αντισυνταγματικές, μη νόμιμες και ακυρωτέες, καθώς διακόπηκε η διαδικασία ανάρτησης και κύρωσης του δασικού χάρτη της επίμαχης περιοχής (των Δήμων Αργυρούπολης, Βούλας, Γλυφάδας, Βουλιαγμένης, Αλίμου, Ελληνικού, Καλλιθέας, Μοσχάτου, Παλαιού Φαλήρου και Πειραιά).

paralia

Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού, απαγορεύεται η κολύμβηση σε τμήματα των ανατολικών ακτών της Σαλαμίνας, του Πειραιά και στην ακτογραμμή από τον Άλιμο μέχρι και τη Γλυφάδα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση, απαγορεύεται το μπάνιο στις εξής παραλίες ανά δήμο:

- Σαλαμίνας: Στον όρμο Λιμνιώνα κατά μήκος της ακτής εκατέρωθεν του πέτρινου θεάτρου Σεληνίων, μπροστά από τον ιστιοπλοϊκό όμιλο Σεληνίων και κατά μήκος της ακτογραμμής επί της οδού Ακτής Θεμιστοκλέους μέχρι την εκκλησία του Αγίου Νικολάου

- Πειραιά: Από την ακτή κολύμβησης που βρίσκεται κοντά στη σχολή Ναυτικών Δοκίμων (Ακτή Θεμιστοκλέους 334) μέχρι και την παραλία της Φρεαττύδας, καθώς και στις ακτές κολύμβησης της περιοχής «Βοτσαλάκια»

- Αλίμου: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

- Παλαιού Φαλήρου: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

Ελληνικού - Αργυρούπολης: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

- Γλυφάδας: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

Σύμφωνα με την απόφαση, οι παραλίες έχουν υποστεί φαινόμενα βραχυπρόθεσμης ρύπανσης και μέχρι την αποκατάστασή τους απαγορεύεται η κολύμβηση, ενώ σημειώνεται ότι, επειδή το φαινόμενο είναι δυναμικό, η απόφαση θα τροποποιείται ανάλογα με τις διαμορφούμενες συνθήκες των ακτών κολύμβησης.

elliniko ependysi

Η νέα αναβολή αρχίζει να διαιωνίζει ένα πρόβλημα που ανέκυψε το καλοκαίρι του 2016, όταν οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ανήγειραν θέμα αρχαιολογίας.

Παρατείνεται και κλιμακώνεται η αβεβαιότητα σχετικά με την κήρυξη ή μη μεγάλου τμήματος της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό ως αρχαιολογικού χώρου, καθώς αναβλήθηκε εκ νέου η προγραμματισμένη για σήμερα συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για το θέμα αυτό. Και ενώ ο επενδυτής, η Hellinikon Global, που έχει υπογράψει σύμβαση με το Δημόσιο από τον Νοέμβριο του 2014, έχει ξεκαθαρίσει πως χρειάζεται «καθαρή λύση» στο ζήτημα, ώστε να μπορεί να προχωρήσει στην ανάπτυξη της έκτασης, θα χρειαστεί τώρα να περιμένει εκ νέου προκειμένου να διαπιστώσει τι μέλλει γενέσθαι.

Πηγές με γνώση των σχετικών διεργασιών αναφέρουν πως η αναβολή επιδιώχθηκε από την κυβέρνηση, καθώς οι ενδείξεις παρέπεμπαν σε σχηματισμό πλειοψηφίας μεταξύ των μελών του ΚΑΣ υπέρ της κήρυξης του χώρου ως αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Μια απόφαση η οποία, εφόσον ληφθεί, απειλεί με «ξαφνικό θάνατο» μια από τις πλέον εμβληματικές επενδύσεις στη χώρα, που η κυβέρνηση εκτιμά πως σε βάθος χρόνου μπορεί να αγγίξει τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ συμπεριλαμβανομένου του εφάπαξ τιμήματος των 910 εκατομμυρίων και της οποίας η ολοκλήρωση έχει καταστεί και μνημονιακή υποχρέωση.

Οπως πριν από μια εβδομάδα το ΚΑΣ διέκοψε τη συνεδρίασή του ύστερα από οκτώ ώρες συζήτησης, έτσι και χθες το βράδυ εικοτολογείται πως ανέβαλε τη συνεδρίασή του έπειτα από παρέμβαση κορυφαίου μέλους της κυβέρνησης που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το θέμα του συντονισμού των ενεργειών του Δημοσίου για το Ελληνικό.

Ολα αυτά, παρά το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφτηκε μεταξύ υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Ελληνικό Α.Ε., που προσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα εμπλέκεται η Αρχαιολογική Υπηρεσία στα έργα και το οποίο έχει εγκριθεί και από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Η νέα αναβολή διαιωνίζει ένα πρόβλημα που ανέκυψε το καλοκαίρι του 2016, όταν οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ανήγειραν θέμα αρχαιολογίας. Ακόμα και εάν δεν ξανασυνεδριάσει το ΚΑΣ για το θέμα, όπως ορισμένες πλευρές φέρονται να προκρίνουν, οι κίνδυνοι για την επένδυση είναι μεγάλοι και η «καθαρή λύση» απομακρύνεται: χωρίς τη σχετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ θεωρείται απίθανο το Συμβούλιο της Επικρατείας το οποίο θα ελέγξει το σχέδιο προεδρικού διατάγματος που θα νομιμοποιεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) να το εγκρίνει, αναφέρουν άριστα πληροφορημένες πηγές στην «Κ».

Ομως το αρχαιολογικό ζήτημα δεν είναι το μόνο. Νωρίτερα, σήμερα Τετάρτη και συγκεκριμένα στις εννέα και μισή το πρωί είναι προγραμματισμένη να γίνει η συζήτηση της ένστασης επί του δασικού θέματος.

Η συζήτηση έρχεται σε συνέχεια της απόφασης του Δασαρχείου Πειραιά με την οποία χαρακτηρίζεται δασική μια μικρή αλλά καίρια έκταση στον χώρο του παλιού αεροδρομίου (η προστασία αφορά επιφάνεια 37 στρεμμάτων), λιγότερο από το 0,6% του ακινήτου, αλλά βρίσκεται πολύ κοντά στην παραλιακή ζώνη όπου έχει σχεδιαστεί η κατασκευή πολυώροφου κτιρίου, το οποίο θα διαθέτει ειδικό χώρο για καζίνο. Κατά της απόφασης αυτής έχει καταθέσει ένσταση το ΤΑΙΠΕΔ και η εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. που έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης της έκτασης και είναι αυτή που εξαγοράζει ο επενδυτής.

Η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων εμφανίζεται να μη θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο οι δασικές υπηρεσίες να επιμείνουν στη σχετική εισήγηση του δασάρχη.

kathimerini

elliniko apo xwmateri se ribiera

Σήμερα το Ελληνικό παρουσιάζει μια εικόνα που δεν τιμά κανέναν. Δείτε πώς η επένδυση-μαμούθ θα μετατρέψει τη σημερινή «χωματερή» στην Ριβιέρα της Αττικής

Εντυπωσιακές εικόνες που καταγράφουν τη σχεδιαζόμενη “μεταμόρφωση” της σημερινής “χωματερής” του Ελληνικού σε μια ελληνική Ριβιέρα και έναν πνεύμονα πρασίνου που θα αποτελεί ένα ζωντανό κύτταρο ανάπτυξης σε όλη την Αθήνα περιλαμβάνει το master plan του έργου που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση την προηγούμενη εβδομάδα. 

Μετά από πολυετείς καθυστερήσεις, «μπρος- πίσω», αμφιθυμίες και αστοχίες το έργο μπαίνει πλέον στις ράγες. Εκεί όπου σήμερα παραμένουν τεράστια κουφάρια τσιμέντου από το παλιό αεροδρόμιο και διάσπαρτες χωματερές, θα συντελεστεί η μεγαλύτερη επένδυση αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη στην οποία «παντρεύονται» με απόλυτη ισορροπία όλες οι δραστηριότητες μιας σύγχρονης κοινωνίας.

Στο φωτορεπορτάζ που ακολουθεί, το TheTOC επιχειρεί να αποτυπώσει το ερειπωμένο “σήμερα’ και το ελπιδοφόρο “αύριο” του Ελληνικού, με τη ριζική μεταμόρφωση της περιοχής που θα φέρει η αξιοποίηση και η ανάπλαση σύμφωνα με τα σχέδια της Lamda Development.

Εικόνες από  το Ελληνικό - χωματερή του «χθες»  

Τα κτίρια του παλιού αεροδρομίου εγκαταλελειμμένα...
Τα κτίρια του παλιού αεροδρομίου εγκαταλελειμμένα...
...έχουν μετατραπεί σε "κουφάρια"
...έχουν μετατραπεί σε "κουφάρια"
Μια τεράστια έκταση που θυμίζει νεκρό τοπίο
Μια τεράστια έκταση που θυμίζει νεκρό τοπίο
Μπάζα, τσιμέντο, σκουπίδια. Αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα
Μπάζα, τσιμέντο, σκουπίδια. Αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα

Εικόνες από το «αύριο»    

Κατοικίες, καταστήματα, τεράστιοι χώροι πρασίνου, θεματικά πάρκα, μουσεία, κέντρα τέχνης και πολιτισμού, ξενοδοχεία, μια υπερσύγχρονη μαρίνα και μια παραλία μήκους 1 χιλιομέτρου διαθέσιμη στους πολίτες, περιλαμβάνονται στο ολοκληρωμένο σχέδιο επένδυσης από την Lamda Development, που αγγίζει τα 8 δισ. ευρώ.     

Στο Ελληνικό του «αύριο» θα αναπτυχθεί ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα παγκοσμίως συνολικής έκτασης  2.000 στρεμμάτων, με 9 διακριτές θεματικές ενότητες στις οποίες αναπτύσσονται διαφορετικές λειτουργίες αστικού πάρκου. Για να υπάρχει μια αίσθηση του μεγέθους του νέου πνεύμονα πρασίνου αρκεί να γίνει σύγκριση με τους υφιστάμενους χώρους πρασίνου του Φιλοπάππου, του Αττικού 'Αλσους και του Πάρκου Αντώνη Τρίτση.    

Σχέδιο διαμόρφωσης του νέου μητροπολιτικού πάρκου και κατανομή των επιμέρους περιοχών
Σχέδιο διαμόρφωσης του νέου μητροπολιτικού πάρκου και κατανομή των επιμέρους περιοχών

Η αποτύπωση του χώρου πρασίνου σε σχέση με τις υπόλοιπες ζώνες οικιστικής και οικονομικής δραστηριότητας δίνουν καθαρή απάντηση σε όσους εκφράζουν «ανησυχίες» για το μέγεθος των υποδομών και των κτιρίων.

Η αστική ανάπλαση που προβλέπεται είναι πρότυπη με πολύ χαμηλό μέσο συντελεστή δόμησης, μικρότερο του 0,5 συντελεστή κάλυψης μικρότερο του 30% και εισφορά σε γη.

Οπως συμβαίνει με όλα τα μεγάλα projects παντού στον κόσμο η  Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι και πλήρης και πολύ αυστηρή.    

Ζώνες πολεοδόμησης, ανάπτυξης και μητροπολιτικού πάρκου
Ζώνες πολεοδόμησης, ανάπτυξης και μητροπολιτικού πάρκου

Η θεωρητικά σήμερα ελεύθερη πρόσβαση στην παραλία (παρεμβάλλονται χωράφια, χωματερές, γραμμές τραμ, και συρματοπλέγματα) θα αποκτήσει πραγματική έννοια. Το σχέδιο ανάπτυξης περιλαμβάνει ελεύθερη πρόσβαση σε μια νέα παραλία μήκους μεγαλύτερης του 1χλμ. 

Στη μια άκρη της οποία θα βρίσκεται η εκσυγχρονισμένη μαρίνα και στην άλλη ένα διεθνούς εμβέλειας ενυδρείο. 

Η εγκαταλελειμμένη περιοχή μετά την ανάπλαση
Η εγκαταλελειμμένη περιοχή μετά την ανάπλαση

Το υγρό στοιχείο θα υπάρχει όμως και εντός του πάρκου καθώς θα διαμορφωθούν υδροβιότοποι ιδανικοί για βόλτες και αναψυχή.     

Αποψη της διαμόρφωσης των υδροβιότοπων
Αποψη της διαμόρφωσης των υδροβιότοπων
Αποψη της διάταξης της περιοχής αστικής καλλιέργειας
Αποψη της διάταξης της περιοχής αστικής καλλιέργειας

Τα έμμεσα και άμεσα οικονομικά οφέλη της επένδυσης  

Το έργο του Ελληνικού έχει χαρακτηριστεί και αναγνωριστεί από τους αρμόδιους οικονομικούς φορείς ως καταλύτης και για την οικονομία της χώρας που διάγει τον 7ο χρόνο υστέρησης και δύσκολων προοπτικών αν δεν υπάρξει μια θεαματική εκκίνηση της ανάπτυξης.

Ο ΙΟΒΕ σε μελέτη του επισημαίνει πως η επένδυση στο Ελληνικό θα ενισχύσει κατά 2% του ΑΕΠ της χώρας και θα δημιουργήσει 70.000 νέες θέσεις εργασίας.

Η ολοκλήρωση του θα συμβάλει στην αύξηση της τουριστικής κίνησης στη χώρα κατά περίπου 1 εκ. τουρίστες σε ετήσια βάση στην Αττική. 

Την ίδια στιγμή, τα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο κατά την 25ετή επενδυτική δραστηριότητα του έργου (κατασκευή και λειτουργία), που υπολογίζονται σε σύνολο φόρων (εισοδήματος, εταιρικών, ασφαλιστικές εισφορές, φόροι ακινήτων, ΦΠΑ), ανέρχονται σε περισσότερα από 14 δισ. ευρώ.

Επιπλέον έσοδα που θα έχει το ελληνικό Δημόσιο από τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης του καζίνο, καθώς και από τους φόρους παιγνίων σε ετήσια βάση.

Δείτε τις εντυπωσιακές εικόνες από το "μέλλον" του Ελληνικού: 

 toc

Με «άρωμα» Μανχάταν και ενός πολύ μεγάλου πνεύμονα πρασίνου το νέο Ελληνικό

glyfada rypansi
Μήνυση κατέθεσαν σήμερα από κοινού ενώπιον του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου σχετικά με τη θαλάσσια ρύπανση και όλες τις προεκτάσεις της, οι δήμαρχοι Γλυφάδας, Γ. Παπανικολάου και Αλίμου, Α. Κονδύλη.

Στη μήνυση τους κάνουν λόγο για ανυπολόγιστη καταστροφή, αφήνουν αιχμές για την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού, μιλούν για τεράστια οικονομική καταστροφή καταστημάτων και δημοτικών επιχειρήσεων, ενώ ζητούν την παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της μηνυτήριας αναφοράς είναι το ακόλουθο:

Αξιότιμε κε Εισαγγελεύ,

Όπως ενημερωθήκαμε από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στις 2:45 τα ξημερώματα της Κυριακής, 10.09.2017, βυθίστηκε, ενώ ήταν αγκυροβολημένο, νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης, στον Σαρωνικό Κόλπο, το δεξαμενόπλοιο «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ», κατασκευής έτους 1972, με χωρητικότητα 3.205 τόνων, ολικό μήκος 92,3 μέτρα και πλάτος 13,7 μέτρα. Κατά το χρόνο της βύθισης το δεξαμενόπλοιο ήταν φορτωμένο με μεγάλη ποσότητα πετρελαίου, το οποίο αμέσως μετά τη βύθιση απελευθερώθηκε στη θάλασσα.

Τα αίτια του ναυαγίου δεν έχουν γίνει γνωστά, ενώ, όπως μάθαμε, το Λιμενικό Σώμα ενημερώθηκε για το συμβάν από παραπλέον φορτηγό πλοίο, το οποίο ανέφερε ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε πάρει επικίνδυνη κλίση.

Από την πρώτη στιγμή παρατηρήθηκε η εμφάνιση πετρελαιοκηλίδων στο σημείο όπου βυθίστηκε το δεξαμενόπλοιο, ενώ, όπως έγινε γνωστό, το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά ζήτησε άμεσα από την πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου να γνωστοποιήσει την ποσότητα καυσίμων που μετέφερε το πλοίο στις δεξαμενές του και να αναθέσει σε εταιρεία αντιρρύπανσης τη διαχείριση του συμβάντος. Παράλληλα, πλωτό σκάφος του λιμενικού που βρέθηκε στην περιοχή πόντισε γύρω από το σημείο του ναυαγίου για προληπτικούς λόγους φράγμα αντιρρύπανσης.

Δυστυχώς, όμως, η διαρροή πετρελαίου στη θάλασσα δεν κατέστη εφικτό -άγνωστο σε εμάς για ποιο λόγο- να περιοριστεί τοπικά στην περιοχή του ναυαγίου, αλλά αντίθετα έχει εξαπλωθεί σε τόσο μεγάλο βαθμό, έχοντας φτάσει μέχρι τις παραλίες της Γλυφάδας, ώστε να είμαστε σήμερα, πέντε (5) ημέρες μετά το ναυάγιο, στη δυσάρεστη θέση να μιλάμε, για μία ανυπολόγιστη περιβαλλοντική ζημιά.

Ειδικότερα, τα πετρελαιοειδή που διέρρευσαν τα ξημερώματα της Κυριακής, 10.09.2017, στην ευρύτερη περιοχή της Σαλαμίνας εξαπλώθηκαν εκτός του θαλάσσιου χώρου Σαλαμίνας. Το απόγευμα της Τρίτης, 12.09.2017, η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στη Φρεαττύδα και την Πειραϊκή, ενώ το μεσημέρι της Τετάρτης, 13.09.2017, πετρελαιοκηλίδα εμφανίστηκε στον Άγιο Κοσμά. Την ίδια περίπου ώρα μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδες έφτασαν και στους Δήμους μας, δημιουργώντας ένα μεγάλης έντασης και σοβαρότητας πρόβλημα εκτεταμένης ρύπανσης και έντονης οσμής σε όλο το παραλιακό μέτωπο των πόλεών μας.

Οι Δήμοι μας σε συνεργασία με το Λιμεναρχείο Σαρωνικού ήταν από το πρωί της Τετάρτης, 13.09.2017, και είναι διαρκώς έως και σήμερα σε επαγρύπνηση, ενώ παράλληλα προσπαθούμε υπό τις υποδείξεις και οδηγίες του Λιμενικού Σώματος να συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων.

Παρά τις προσπάθειές μας, όμως, το μέγεθος της ζημιάς είναι ανυπολόγιστο δεδομένου ότι οι παραλίες από τη Σαλαμίνα και την Πειραϊκή έως τον Άγιο Κοσμά και τη Γλυφάδα έχουν γίνει κατάμαυρες, με αποτέλεσμα να έχει επηρεαστεί ανεπανόρθωτα η οικονομική και εμπορική δραστηριότητα (καταστήματα, ξενοδοχεία, αλιείς) και να έχουν αποκλειστεί από τις παραλίες οι λουόμενοι και οι επισκέπτες.

Στην Γλυφάδα, ειδικά κατά τη φετινή περίοδο τις παραλίες επισκέφτηκαν εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου, καθότι φέτος για πρώτη φορά μία παραλία της πόλης βραβεύτηκε για την εξαιρετική ποιότητα των υδάτων της με τη γαλάζια σημαία, διάκριση η οποία όμως πλέον έχει καταστεί άνευ σημασίας. Επίσης, σημαντικά έχουν πληγεί οι δραστηριότητες των παράκτιων αλιέων της πόλης, οι οποίοι πρέπει να αναζητήσουν προσωρινά άλλες περιοχές για την ανάπτυξη της δραστηριότητάς τους.

Εξάλλου, η δραστηριότητα παράκτιων Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος και ξενοδοχείων παρουσιάζει πρωτόγνωρη κάμψη. Σημαντική επιβάρυνση έχουν επιπλέον υποστεί οι εγκαταστάσεις του Αθλητικού Ναυτικού Ομίλου Γλυφάδας (ΑΝΟΓ), ο οποίος φιλοξενεί στις αθλητικές του εγκαταστάσεις ένα μεγάλο αριθμό αθλουμένων, αλλά και οι εγκαταστάσεις για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας που βρίσκονται στην 3η μαρίνα της Γλυφάδας.

Ζημιά έχουν υποστεί και άλλες δημόσιες και δημοτικές υποδομές που βρίσκονται στην παραλία, όπως επί παραδείγματι, η ειδική υποδομή που έχει τοποθετήσει ο Δήμος Γλυφάδας στην παραλία που διευκολύνει στην είσοδο στη θάλασσα ατόμων με αναπηρία (sea-track). Στον Άλιμο, ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι το πετρέλαιο έχει καλύψει ακόμη και τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Αθλητικού Συλλόγου Ε.Ν.Ο.Α., όπου προπονούνται πολλές δεκάδες παιδιών και αθλητών, καθώς και Ολυμπιονίκες του ναυταθλητισμού. Την ίδια στιγμή, τόσο οι Δήμοι μας όσο και το Λιμενικό Σώμα καλούμε τους πολίτες να μην πλησιάζουν στις παραλίες, διότι υπάρχει κίνδυνος μολύνσεων ή έκτακτων περιστατικών υγείας λόγω των οσμών και των αναθυμιάσεων, οι οποίες γίνονται αισθητές ακόμα και σε απόσταση ενός χιλιομέτρου από τις ακτές.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι ο χειρισμός της συγκεκριμένης κρίσης εγείρει επιπλέον ερωτήματα αναφορικά με πράξεις ή παραλείψεις στελεχών της κρατικής μηχανής ή και ιδιωτών οι οποίοι εκλήθησαν να διαχειριστούν την κατάσταση και να πετύχουν την αποτροπή της επέκτασης της ρύπανσης των υδάτων, πράξεις και παραλείψεις οι οποίες πρέπει να διερευνηθούν, δεδομένου του ότι η επέκταση της ρύπανσης σε μία τεράστια γεωγραφικά περιοχή καταδεικνύει ότι δεν ελήφθησαν τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή -ή έστω τον περιορισμό- της ρύπανσης.

Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι μολονότι είχαν δημιουργηθεί πετρελαιοκηλίδες εξαιτίας της βύθισης του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήδη από την Κυριακή, και παρά το γεγονός ότι οι πετρελαιοκηλίδες αυτές κατευθύνονταν προς τα νότια παράλια της Αττικής λόγω των ανέμων και των θαλασσίων ρευμάτων, οι Δήμοι μας ενημερώθηκαν για την ανάγκη λήψης μέτρων και συνδρομής στην προσπάθεια περιορισμού της ρύπανσης μόλις το πρωί της Τετάρτης 13.07.2017, δηλαδή τέσσερις ολόκληρες ημέρες μετά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου.

Αποτέλεσμα των ανωτέρω αναφερόμενων πράξεων και παραλείψεων είναι η ανυπολόγιστη περιβαλλοντική ζημιά που υπέστη ολόκληρος ο Σαρωνικός, από τη Σαλαμίνα μέχρι τα νότια παράλια της Αττικής, εξαιτίας της διαρροής πετρελαίου στο σημείο της βύθισης και της μεταφοράς του σε μία τεράστια γεωγραφική περιοχή.

Ειδικότερα και το παραλιακό μέτωπο των πόλεών μας έχει υποστεί ανυπολόγιστη ζημιά, καθώς σήμερα, έξι μέρες μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου κοντά στη Σαλαμίνα, υπάρχουν ακόμα στις παραλίες μας μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, τις οποίες αντλούμε από τη θάλασσα και καθαρίζουμε από την ακτή. Περαιτέρω έχει πληγεί καίρια η εμπορική και εν γένει οικονομική δραστηριότητα (π.χ. παραλιακά καταστήματα, αλιείς κλπ), ενώ στην ουσία έχει καταστεί απαγορευτική η επίσκεψη των κατοίκων και των επισκεπτών των πόλεών μας στη θάλασσα ή στα παραθαλάσσια καταστήματα και ξενοδοχεία, ο περίπατος στην παραλία, όπως και το μπάνιο των λουομένων. Η ζημιά δε που έχουν υποστεί οι παραλίες μας, δυστυχώς, είναι πολύ δύσκολο να αποκατασταθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπως δύσκολο είναι να αποκατασταθεί και ο ψυχολογικός φόρτος, όλων όσων κατοικούν στις πόλεις μας και οι οποίοι έχουν γίνει μάρτυρες της άνευ προηγουμένου περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Ε π ε ι δ ή κατά το άρθρο 13 του κωδικοποιημένου νόμου 743/1977 «Περί προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων», που εξακολουθεί να ισχύει, ως ειδικός, κατά το άρθρο 32 παρ. 1 του Ν. 1650/1986 (ΑΠ 247/2000), οι παραβάτες του παρόντος Νόμου αυτού, της «Διεθνούς Σύμβασης του 1973 για την πρόληψη ρύπανσης της θάλασσας» και των Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων που εκδίδονται σε εκτέλεση αυτών τιμωρούνται ποινικά: (i) Αυτοί που με πρόθεση προκαλούν σοβαρή ρύπανση με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών. Αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος ζημίας ή βλάβης σε πρόσωπα ή πράγματα, τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, (ii) Αυτοί που από αμέλεια γίνονται υπαίτιοι των παραπάνω πράξεων τιμωρούνται με φυλάκιση. Αυτοί μπορούν να απαλλάσσονται από κάθε ποινή, αν με δική τους πρωτοβουλία εξουδετερώσουν τη ρύπανση ή αποτρέψουν κάθε βλάβη ή ζημία που μπορεί να επέλθει ή αν με γρήγορη αναγγελία προς τις Αρχές συντελέσουν στην εξουδετέρωση της ρύπανσης, καταβάλλοντας ταυτόχρονα και τις συναφείς δαπάνες.

Ε π ε ι δ ή, εξάλλου, στο άρθρο 11 του ως άνω νόμου ορίζονται τα εξής: «1. Σε περίπτωση ρύπανσης ή πιθανού κινδύνου πρόκλησης αυτής, ο πλοίαρχος και ο εκπρόσωπος του πλοίου, ο προϊστάμενος ή διευθυντής της εγκατάστασης, καθώς και οι τυχόν εντεταλμένοι υποχρεούνται να αναφέρουν αμέσως το περιστατικό στην αρμόδια Λιμενική Αρχή ή στο Υπουργείο και να λάβουν άμεσα κάθε πρόσφορο μέτρο για την αποτροπή, περιορισμό και αντιμετώπιση της ρύπανσης, ενεργώντας σύμφωνα με τα υφιστάμενα σχέδια αντιμετώπισης της ρύπανσης. Σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο αυτός που προκάλεσε τη ρύπανση, οι συνυπεύθυνοι και οι τυχόν εντεταλμένοι αδυνατούν να λάβουν τα αναγκαία μέτρα στην έκταση που απαιτείται, υποχρεούνται να αναθέτουν αμέσως τις εργασίες αυτές σε αναγνωρισμένες επιχειρήσεις αντιμετώπισης της ρύπανσης, ευθυνόμενοι επιπρόσθετα για τις συνέπειες κάθε καθυστέρησης….».

Ε π ε ι δ ή στο άρθρο 12 του ίδιου νόμου ορίζεται ότι «1. Για την αποκατάσταση ζημιών που έχουν προκληθεί από ρύπανση, καθώς και για τις δαπάνες που έχουν γίνει για την αποτροπή ή την εξουδετέρωση αυτής, υπεύθυνος είναι αυτός που προκάλεσε υπαίτια τη ρύπανση και μαζί με αυτόν ευθύνονται σε ολόκληρο και οι παρακάτω: (α) Για πλοία και δεξαμενόπλοια, ο πλοίαρχος, ο πλοιοκτήτης, ο εφοπλιστής, ο διαχειριστής του πλοίου στην Ελλάδα και για πλοία και δεξαμενόπλοια που ανήκουν σε Ανώνυμες Εταιρείες και ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και ο Διευθύνων Σύμβουλος αυτής….».

Ε π ε ι δ ή κατά το άρθρο 1 εδάφιο ι’ «Πετρέλαιο» είναι κάθε τύπος πετρελαίου που περιλαμβάνει αργό πετρέλαιο, πετρέλαιο εξωτερικής καύσης, στερεά πετρελαιοειδή κατάλοιπα, πετρελαιοειδή απορρίμματα και προϊόντα απόσταξης, καθώς και κάθε άλλος τύπος που, άσχετα από τη σύνθεση του, χαρακτηρίζεται ειδικά από τη Σύμβαση ως πετρέλαιο, κατά το εδάφιο ια’ «Πετρελαιοειδές μίγμα» είναι κάθε μίγμα που περιέχει πετρέλαιο όπως αυτό προσδιορίζεται από τον παρόντα και τη Σύμβαση και κατά το εδάφιο ιδ’ «Ρύπανση» είναι η παρουσία στη θάλασσα κάθε ουσίας, η οποία αλλοιώνει τη φυσική κατάσταση του θαλασσινού νερού ή το καθιστά επιβλαβές στην υγεία του ανθρώπου ή στην πανίδα και χλωρίδα των βυθών και γενικά ακατάλληλο για τις προβλεπόμενες κατά περίπτωση χρήσεις του.

Ε π ε ι δ ή το πότε η ρύπανση είναι σοβαρή εξαρτάται από τις ιδιαίτερες συνθήκες της συγκεκριμένης περιπτώσεως και οπωσδήποτε είναι σοβαρή όταν απ’ αυτή μπορεί να προκύψει κίνδυνος ζημίας ή βλάβης σε πρόσωπα ή πράγματα (ΑΠ 515/2016).

Ε π ε ι δ ή εν προκειμένω από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» προέκυψε σοβαρή θαλάσσια ρύπανση από πετρελαιοειδή που διέρρευσαν από το δεξαμενόπλοιο που βυθίστηκε, σύμφωνα με τις ανωτέρω αναφερθείσες ποινικές διατάξεις. Η σοβαρότητα της ρύπανσης, κατά την έννοια των διατάξεων, είναι αυταπόδεικτη, καθόσον μετά το συμβάν της βύθισης έχουν εμφανιστεί πετρελαιοκηλίδες σε έναν εξαιρετικά εκτεταμένο θαλάσσιο χώρο, μεταξύ της νήσου Σαλαμίνας και της Γλυφάδας, οι ακτές των περιοχών στις οποίες έχουν εμφανιστεί οι πετρελαιοκηλίδες έχουν γίνει κατάμαυρες, η οσμή και οι αναθυμιάσεις των πετρελαιοειδών έχουν καταστήσει αφόρητη και την απλή παρουσία κοντά στις ακτές, ενώ ήδη σήμερα ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων εργάζονται για τον καθαρισμό των ακτών.

Ε π ε ι δ ή εξ όσων έχουν γίνει γνωστά δεν είναι σαφές αν οι υπαίτιοι της πρόκλησης της ρύπανσης προέβησαν αμέσως στις κατά Νόμο απαιτούμενες ενέργειες ενημέρωσης των Αρχών και αντιμετώπισής της, είτε διά ιδίων μέσων είτε με άμεση ανάθεση του αποκλεισμού της διαρροής σε ειδικό πιστοποιημένο φορέα διαθέτοντα κατάλληλη τεχνολογία και τεχνογνωσία για την αντιμετώπιση της ρύπανσης.
Ε π ε ι δ ή η προκληθείσα ρύπανση οφείλεται, αν όχι σε δόλο, σε κάθε περίπτωση σε εγκληματική αμέλεια των κατά Νόμο υπευθύνων προσώπων (πλοίαρχος, πλοιοκτήτης, εφοπλιστής, διαχειριστής του πλοίου στην Ελλάδα, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου ιδιοκτήτριας Ανώνυμης Εταιρείας ή/και ο Διευθύνων Σύμβουλος αυτής).

Ε π ε ι δ ή περαιτέρω ευθύνες θα πρέπει να αναζητηθούν σε όσα εντεταλμένα για τον περιορισμό της ρύπανσης πρόσωπα επιλήφθηκαν του συμβάντος (ενδεικτικά κρατικοί υπάλληλοι επιφορτισμένοι με το έργο του περιορισμού της ρύπανσης, πρόσωπα προστηθέντα από ιδιωτικές εταιρείες που ανέλαβαν τη διαχείριση της κατάστασης κλπ), προκειμένου να διαπιστωθεί αν έπραξαν κάθε τι πρόσφορο και αναγκαίο για τον περιορισμό της εξάπλωσης της ρύπανσης σε τόσο μεγάλη χωρικά έκταση, και ειδικότερα αν έλαβαν άμεσα κάθε πρόσφορο μέτρο για την αποτροπή, περιορισμό και αντιμετώπιση της ρύπανσης, ενεργώντας σύμφωνα με τα υφιστάμενα σχέδια αντιμετώπισής της και αν εν γένει έλαβαν όλα τα αναγκαία μέτρα στην έκταση που απαιτείται ή αν υπαίτια παρέλειψαν να προβούν σε ενέργειες, οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει ή έστω περιορίσει την οικολογική καταστροφή.

Ε π ε ι δ ή ενόψει των ανωτέρω προκύπτουν σαφέστατες ενδείξεις τέλεσης από πλευράς προσώπων, των οποίων την ταυτότητα δεν είμαι σε θέση να καταδείξω, η οποία όμως θα προκύψει από την προανακριτική έρευνα που θα διεξαχθεί, σοβαρότατων αδικημάτων, τα οποία στρέφονται κατά του περιβάλλοντος, της ζωής και της υγείας των πολιτών, της περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά και ιδιωτικής περιουσίας πολιτών.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Και με ρητή επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματός μας.

ΖΗΤΑΜΕ την άσκηση της νόμιμης ποινικής δίωξης και την παραδειγματική τιμωρία οποιουδήποτε υπεύθυνου για την τέλεση των αναφερόμενων ανωτέρω ή άλλων ποινικών αδικημάτων, των οποίων η τέλεση θα προκύψει από την ανακριτική ή την εισαγγελική έρευνα.

Προς απόδειξη των ισχυρισμών μου προσάγουμε και επικαλούμαστε, επιφυλασσόμενοι να προσκομίσουμε και να καταθέσουμε και κάθε άλλο έγγραφο που τυχόν μας ζητηθεί, τα κάτωθι:

elliniko ependysi

«Ναι» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων για την επένδυση στο Ελληνικό! Το συμβούλιο, προχώρησε στην εξέταση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επένδυση στο Ελληνικό! Ένα σημαντικό βήμα στον δρόμο ολοκλήρωσης της επένδυσης, που μετά την διακοπή της οκτάωρης συνεδρίασης της Τρίτης, του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) αντιμετωπίζει νέες καθυστερήσεις.

 Απίστευτο αλλά παράλληλα και πολύ… ελληνικό! Η μεγαλύτερη επένδυση της «ελληνικής Ριβιέρα», ένα έργο  ανάπτυξης και μεγάλης πνοής, όχι μόνο για την Αθήνα αλλά και για ολόκληρη τη χώρα, έχει κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και της αδιαλλαξίας μέρους της αρχαιολογικής κοινότητας.

 Την ώρα που η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στην προσέλκυση νέων επενδύσεων, το σχέδιο ίσως για την μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει σε αυτόν τον κλάδο, που αναμένεται να τονώσει το ΑΕΠ σε όλη τη διάρκεια του επενδυτικού προγράμματος (2016-2041) κατά 7,4 δισ. ευρώ (2,4%) και να δημιουργήσει συνολικά πάνω από 90.οοο θέσεις εργασίας, πάει από συμβούλιο σε συμβούλιο, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος και να στέλνεται το λάθος μήνυμα στην παγκόσμια επενδυτική κοινότητα.

Μόνο τα φορολογικά έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τη λειτουργία των επιμέρους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αναμένεται να πλησιάσουν τα 14,1 δις ευρώ (25ετία).

Τα νεώτερα μνημεία

Τα μνημεία χωρίζονται σε τρεις ενότητες. Η πρώτη είναι το κτήριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου Αθηνών, έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Έερο Σααρίνεν, που χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2006, γιατί ανήκει σε μια ειδική κατηγορία οικοδομημάτων με ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά και είναι σημαντικό για τη μελέτη της ιστορίας της αρχιτεκτονικής. Σύμφωνα με το σχέδιο, το κτήριο προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί για εκθεσιακούς σκοπούς.

Τα τρία υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας χαρακτηρίστηκαν το 2009, διότι αποτελούν ειδικές κατασκευές, σημαντικές για τη μελέτη της ιστορίας της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στη χώρα μας και της ιστορίας της Ελληνικής Αεροπορίας, στην οποία θα είναι αφιερωμένο το Ιστορικό Μουσείο της Αεροπορίας που θα στεγαστεί σε αυτά. Ο ανατολικός αεροσταθμός και τα τρία υπόστεγα θα βρίσκονται εντός της υπό σχεδιασμό περιοχής του Μητροπολιτικού Πάρκου.

Η Παγόδα

Η Παγόδα, είναι ένα αγγλικό υπόστεγο το οποίο χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2016, διότι αποτελεί μοναδικό κτίσμα αυτής της μορφής και κατασκευής για τον ελληνικό χώρο. Χωροθετείται εντός μίας από τις ζώνες πολεοδόμησης (γειτονιά επιχειρηματικού κέντρου Βουλιαγμένης). Η χρήση της Παγόδας δεν έχει αποσαφηνιστεί, ωστόσο η αρμόδια Εφορεία αναμένεται να καταθέσει πρόταση για χρήση της ως εκθεσιακού χώρου.

Αίσωπος:  «Στοίχημα που θα το δούμε» τα ψηλά κτήρια της επένδυσης

Τα μέλη του Συμβουλίου απασχόλησε, επίσης, η πρόταση χωροθέτησης έξι υψηλών κτήρίων έως 200 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας, που προβλέπεται στο ΣΟΑ. Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιάννης Αίσωπος, έκανε λόγο για ένα «στοίχημα που θα το δούμε» για το αν τα υψηλά κτίρια θα δημιουργήσουν ένα νέο παράδειγμα παραθαλάσσιας ανάπτυξης σε πανελλαδικό ή μεσογειακό επίπεδο ή αν θα δημιουργηθεί «το απευκταίο σενάριο ενός νέου Ντουμπάι».

Από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ και της Ελληνικό ΑΕ ανέφεραν ότι τα υψηλά κτήρια εξυπηρετούν μια άλλη λογική συνδυασμού δόμησης και κάλυψης, ώστε να μένει ένα μεγάλο κομμάτι ελεύθερου χώρου.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ΑΠΕ,  ο Γιώργος Κοτζαγιώργης από την Ελληνικό ΑΕ επισήμανε ότι επιχειρείται, για πρώτη φορά στην Αθήνα και την Ελλάδα, να συνδυαστεί η κατοικία με τέτοια υψηλά κτίρια και πρόσθεσε ότι «θέλουμε να δώσουμε στον τοπικό αστικό σχεδιασμό κάτι καινούριο. Πρόθεση του επενδυτή είναι ο σχεδιασμός των κτηρίων να αποτελέσει αντικείμενο διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμου».

Ήθελαν να αναβάλλουν το συμβούλιο λόγω ΚΑΣ!

Η καθηγήτρια του ΕΜΠ, Ελένη Πορτάλιου, εκ μέρους της επιτροπής αγώνα του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού και του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Αττικής, ζήτησε να μην προχωρήσει σήμερα η συζήτηση του θέματος στο ΚΣΝΜ γιατί εκκρεμούν η ολοκλήρωση της συζήτησης στο ΚΑΣ και το θέμα της κήρυξης του αρχαιολογικού χώρου, η προσφυγή της Επιτροπής Κατοίκων στο Δασαρχείο για δασικές εκτάσεις εντός της επένδυσης και η προσφυγή κατοίκων στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την απόφαση μη χαρακτηρισμού από το ΥΠΠΟ άλλων νεώτερων κτιρίων.  

ΗΝάντια Βαλαβάνη, ως εκπρόσωπος των κατοίκων της περιοχής που προσέφυγαν στο ΣτΕ, ζήτησε να μην πάρει το ΚΣΝΜ την ευθύνη πριν συζητηθεί το θέμα στο ΣτΕ (4 Οκτωβρίου) να εξαλειφθούν μνημεία που θα έπρεπε να έχουν κηρυχτεί και τα οποία σήμερα δεν προστατεύονται.

«Το ΣΟΑ και η ΣΜΠΕ θα ασκήσουν επίδραση στο ζήτημα της εκκρεμοδικίας καθώς δημιουργείται ένα τετελεσμένο με κτήρια που εμφανίζονται να οικοδομούνται στο σημείο, όπου βρίσκονται τα κτίρια που ζητάμε να χαρακτηριστούν» συμπλήρωσε ο νομικός σύμβουλος της επιτροπής αγώνα, Δημήτρης Μπελαντής.

«Οι άλλες διοικητικές εκκρεμότητες δεν αποτελούν κώλυμα στο Συμβούλιό μας να γνωμοδοτήσει για τα ερωτήματα που τίθενται σε εμάς» απάντησε ο Γιώργος Γκανασούλης, που εκπροσωπεί το υπουργείο Περιβάλλοντος στο Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.

Η απόφαση

Στο τέλος, τα μέλη του Συμβουλίου υιοθέτησαν ομόφωνα την εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων που θεωρεί ότι δεν προκαλείται βλάβη στα χαρακτηρισμένα μνημεία, βάζοντας συγκεκριμένους όρους.

-Για το πρώην ανατολικό αεροδρόμιο, πρέπει να παραμείνει αδόμητος χώρος σε απόσταση 100 μέτρων από το περίγραμμα του κτιρίου, προκειμένου να αναδειχθεί.

Η Παγόδα θα πρέπει να χωροθετείται εντός αυτόνομου οικοδομικού τετραγώνου πανταχόθεν ελεύθερου και τυχόν νέα κτίσματα θα πρέπει να είναι συνοδευτικά της χρήσης της και θα πρέπει να συνάδουν με το χαρακτήρα της.

Επίσης, οι μελέτες αποκατάστασης των μνημείων και οι επεμβάσεις στο άμεσο περιβάλλον τους θα πρέπει να υποβληθούν για έγκριση στο Συμβούλιο. Τέλος για τη σύνταξη των αρχιτεκτονικών, πολεοδομικών και στατικών μελετών θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία με τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού.

Με ρυθμούς… χελώνας οι διαδικασία στο ΚΑΣ!

Μετά τα μεσάνυχτα της Τρίτης, μετά από οκτώ ώρες, το ΚΑΣ αποφάσισε να διακόψει τη συζήτηση για το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) όσον αφορά την επένδυση στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, λόγω παρέλευσης ώρας. Αποτέλεσμα, που πρόσθεσε νέα αβεβαιότητα στην προοπτική υλοποίησης του σχεδίου. Τα μέλη συμβουλίου έθεσαν ζήτημα ορθής διοικητικής πρακτικής, εάν δηλαδή έχουν γίνει όλες οι πρόδρομες διοικητικές εργασίες που απαιτούνται.

Το συμβούλιο θα συνεδριάσει εκ νέου σε δύο εβδομάδες ώστε να εξετάσει την επένδυση στο Ελληνικό. Αν μεγάλο τμήμα της έκτασης κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος, είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση της επένδυσης, καθώς θα πρέπει να λαμβάνεται ειδική άδεια από την αρχαιολογική υπηρεσία για κάθε είδους εργασίες.

Πιτσιόρλας: Μέσα στο 2018 θα δούμε μπουλντόζες στο Ελληνικό

Αισιόδοξος για την πορεία της επένδυσης στο Ελληνικό εμφανίστηκε ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ.Στ. Πιτσιόρλας

Mιλώντας στον ΣΚΑΪ, o κ. Πιτσιόρλας ανέφερε ότι οι διαδικασίες που αφορούν στην επένδυση του Ελληνικου  θα προχωρήσουν και έως το τέλος του 2017 θα έχει εκδοθεί η άδεια για Καζίνο ενώ αρχές του 2018 «θα μπουν μπουλντόζες».

 

elliniko parko hlios

Έξι κτίρια ύψους έως 200 μέτρα, τρία στο παραλιακό μέτωπο με χρήσεις κυρίως ξενοδοχείων και τρία στην υπόλοιπη έκταση με έμφαση στα γραφεία και την κατοικία, ένα ενυδρείο διεθνών προδιαγραφών, μία μεγάλη μαρίνα και ένας από τους μεγαλύτερους χώρους πρασίνου στην Ευρώπη 2.000 στρεμμάτων.

Αυτή είναι σε πολύ αδρές γραμμές η μελλοντική εικόνα του Ελληνικού, έτσι όπως θα φαίνεται από τη θάλασσα και τον αέρα, ενός γιγάνγτιου έργου συνολικού προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ που αναμένεται να υλοποιηθεί σε τέσσερις φάσεις, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 25 έτη. 

Στον ογκωδέστατο φάκελο της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (1.132 σελίδες) του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου ο οποίος και αναρτήθηκε χθες προς δημόσια διαβούλευση, περιγράφεται τι ακριβώς θα γίνει και που στην έκταση των 5.249 στρεμμάτων. 

Ξεχωριστή αναφορά γίνεται, σύμφωνα με «ΤΑ ΝΕΑ», σε καθένα από τα έξι κτίρια ουρανοξύστες, που θα αποτελέσουν και τα υψηλότερα στην Αττική, ξεπερνώντας τον Πύργο Αθηνών, που κρατά ακόμη και σήμερα τα σκήπτρα με ύψος 103 μέτρα μέτρα, ενώ ακολουθεί το Εμπορικό Κέντρο Πειραιά (83 μέτρα).

Αναλυτική επίσης ενημέρωση παρέχεται για την οριοθέτηση των ρεμάτων, τους χάρτες γεωλογικής καταλληλότητας και το πρόγραμμα ανάπτυξης του Ελληνικού κατά φάσεις με χρονοδιαγράμματα και οικονομικά στοιχεία. 

Πρόκειται για το σχέδιο που στην τελική του μορφή θα γίνει προεδρικό διάταγμα προκειμένου να πολεοδομηθεί η περιοχή και να αρχίσουν τα πρώτα χωματουργικά έργα στο πρώην αεροδρόμιο, καλώς εχόντων των πραγμάτων μέσα στο 2018.

Αφορά ένα εξαιρετικά περίπλοκο και φιλόδοξο εγχείρημα της συνδυασμένης ανάπτυξης των ακινήτων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, του πρώην Ολυμπιακού Κέντρου Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά Αττικής και του Εθνικού Αθλητικού Κέντρου Νεότητας Αγίου Κοσμά Αττικής. 

Στο παραλιακό μέτωπο όπου και πέφτει το βάρος της ανάπτυξης, ξεχωρίζουν δύο κτίρια τοπόσημα. 

Ο ουρανοξύστης-ξενοδοχείο πέντε αστέρων με καζίνο και συνεδριακό κέντρο και το κτίριο κατοικιών στην περιοχή της μαρίνας. 

Στη χερσαία ζώνη της μαρίνας, η οποία κατασκευάστηκε για να υποστηρίξει τους ιστιοπλοϊκούς αγώνες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας 337 σκαφών, προβλέπεται να χωροθετηθούν το ξενοδοχεία της μαρίνας, αθλητικές εγκαταστάσεις (ιστιοπλοϊκός όμιλος), εμπορικά καταστήματα, χώροι αναψυχής και στάθμευσης. 

Έπειτα από μία ελεύθερη διαδρομή ενός χιλιομέτρου παραθαλάσσιου περιπάτου, χωροθετείται το ενυδρείο, που θα συνδυάζει εκπαιδευτικές ερευνητικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες και το οποίο φιλοδοξεί να συναγωνίζεται τα αντίστοιχα της Λισαβόνας, της Βαρκελώνης και της Γένοβας. 

Στην είσοδο του μητροπολιτικού πάρκου, ενός από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης, θα δεσπόζει ένα ακόμα κτίριο το πολυδύναμο κέντρο πολλαπλών λειτουργιών (εστιατόρια, χώροι εκδηλώσεων κ.λ.π.) με άμεση πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ). 

Περιμετρικά του μητροπολιτικού πάρκου αναπτύσσεται άλλη μια ζώνη κτιρίων με μέγιστο ύψος τα 70 μέτρα, διαφόρων χρήσεων. 


Η κατασκευή χωρίζεται σε τέσσερις φάσεις.

1) Κατά την πρώτη φάση ανάπτυξης του έργου, διάρκειας 1-5 ετών, θα υλοποιηθεί το 12,5% τoυ συνόλου του έργου. Εν προκειμένω θα ξεκινήσουν τα πρώτα έργα υποδομής, όπως λιμενικά, συγκοινωνιακά, ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές, διευθέτηση ρεμάτων, κατασκευή δικτύων διαχείρισης λυμάτων και αστικών αποβλήτων, διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων κ.ο.κ.

Στη φάση αυτή προβλέπεται και η υπογειοποίηση τμήματος περίπου 1.100 μέτρων της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Ταυτόχρονα, προβλέπεται να αρχίσει η διαμόρφωση σε ποσοστό 45% του μητροπολιτικού πάρκου. 

Στη φάση αυτή θα ξεκινήσει η ανάπλαση του παράκτιου μετώπου και του μητροπολιτικού πάρκου με αναβάθμιση της μαρίνας, κατασκευή του ενυδρείου και του ξενοδοχείου της μαρίνας 170 δωματίων. Ταυτόχρονα προβλέπονται η μεταφορά και ο εκσυγχρονισμός των αθλητικών εγκαταστάσεων του Αγίου Κοσμά σε ειδικό χώρο εντός του μητροπολιτικού πάρκου. 

Κατά την ίδια περίοδο, σχεδιάζεται η ολοκλήρωση της ανακαίνισης του ιστορικού κτιρίου του πρώην ανατολικού αεροσταθμού (σχεδιασμού Eero Saarinen) το οποίο και έχει κριθεί διατηρητέο.

2) Κατά τη δεύτερη φάση, από το 6ο έως το 10ο έτος των εργασιών, θα υλοποιηθεί το 23% του έργου. Εν προκειμένω, θα ανεγερθούν το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα πέντε αστέρων (καζίνο), τα δύο κτίρια ξενοδοχείων 4 αστέρων δίπλα στο μητροπολιτικό πάρκο και στην περιοχή της λεωφόρου Βουλιαγμένης θα αναπτυχθούν σημαντικές εμπορικές χρήσεις και θα ολοκληρωθεί το πρωτεύον οδικό δίκτυο μαζί με τις δευτερεύουσες οδούς. 

3) Κατά την τρίτη φάση, από το 11ο μέχρι το 15ο έτος, προβλέπονται συμπληρωματικά έργα στους τομείς των γραφείων, της διοίκησης, των εμπορικών καταστημάτων μαζί με εκπαιδευτικά και ερευνητικά κέντρα αλλά και εγκαταστάσεις ιατρικού τουρισμού. 
Στη φάση αυτή θα υλοποιηθεί το 33% του συνολικού έργου. 

4) Κατά την τελευταία φάση του έργου (16-25 έτη) προγραμματίζονται συμπληρωματικά έργα εμπορικών δραστηριοτήτων (γραφεία, διοίκηση, εμπορικά καταστήματα, αναψυχή, εκπαιδευτικά και ερευνητικά κέντρα)...
 
nonews-news

Περισσότερα Άρθρα...