elliniko ependysi

Η ανακοίνωση του επενδυτικού Ομίλιου:

«Η LAMDA DEVELOPMENT S.A. πριν τοποθετηθεί στο θέμα των αποφάσεων του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου της 3/10/2017 αναμένει την επίσημη ενημέρωση σχετικά με το ακριβές περιεχόμενό τους.

Αφού μελετήσει τις αποφάσεις αυτές και τα διαγράμματα που θα τις συνοδεύουν, θα είναι σε θέση να εκτιμήσει τις επιπτώσεις στο Master Plan και στο Επιχειρηματικό Σχέδιο, παραμένοντας προσηλωμένη στα υπογεγραμμένα και κυρωμένα από το Κοινοβούλιο συμβατικά κείμενα.

Τέλος, σημειώνεται, ότι η προσπάθεια ανάδειξης των αρχαιολογικών ευρημάτων περιλαμβάνεται από την αρχή στις δεσμεύσεις της εταιρείας και επιπλέον προβλέπεται και θεσμικά τόσο από τους σχετικούς νόμους, όσο και από το Μνημόνιο συνεργασίας με το Υπουργείο Πολιτισμού, ανεξάρτητα από τις όποιες αποφάσεις οργάνων της Πολιτείας».

elliniko google

«Κατ’ αρχάς ικανοποιημένη» εμφανίζεται η κυβέρνηση από την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για την κήρυξη 280 στρεμμάτων ως αρχαιολογικής ζώνης στο Ελληνικό.

Σε πρώτη φάση -και εν αναμονή της επίσημης τοποθέτησης του επενδυτή-, κυβερνητικές πηγές επισημαίνουν (με νόημα) ότι με τη χθεσινοβραδινή απόφαση του ΚΑΣ «γίνεται ένα μεγάλο βήμα για την υλοποίηση της επένδυσης με τήρηση του νόμου, προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η έγκριση των διαδικασιών από το ΣτΕ».

Της συνεδρίασης του Συμβουλίου είχαν προηγηθεί «διαρροές» από το κυβερνητικό στρατόπεδο για τις εναλλακτικές κινήσεις που συζητήθηκαν στο Μαξίμου, στην περίπτωση που είχαμε χθες άλλη μία αναβολή της συζήτησης ή την κατάληξη σε απόφαση που πρακτικά θα ακύρωνε την επένδυση.

Η πιο σημαντική κίνηση θα ήταν η προσφυγή του ελληνικού Δημοσίου στο ΣτΕ, με επίκληση τις «σκόπιμες κωλυσιεργίες» ή την άνευ επαρκούς αιτιολόγησης κήρυξη «γιγαντιαίας» αρχαιολογικής ζώνης.

Εντέλει, τόσο η πραγματοποίηση της συνεδρίασης όσο και η απόφαση για τα 280 στρέμματα έστειλαν στα συρτάρια τα «plans B», ενώ από τις πρώτες πληροφορίες προκύπτει ότι η κατάληξη δεν θα προσκρούσει σε αντιρρήσεις στελεχών και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ.

Πλέον, εν αναμονή της επίσημης τοποθέτησης της LAMDA Development, κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν ότι η χθεσινή απόφαση δεν παραβιάζει το περιεχόμενο του μνημονίου που υπεγράφη ανάμεσα στον επενδυτή και στο ελληνικό Δημόσιο.

Ωστόσο, εκτός από το θέμα της αρχαιολογικής ζώνης, η οποία τελικά ήταν πολύ μικρότερη σε σύγκριση με τις αρχικές προτάσεις των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού, το ΚΑΣ εξέφρασε χθες ενστάσεις και για το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Ελληνικού.

Οι παρατηρήσεις του εστιάζονται στους όρους δόμησης της παραλιακής ζώνης του Αγίου Κοσμά, στο ύψος των κτιρίων που σχεδιάζονται κ.λπ.

Το ΚΑΣ ενέκρινε το σχέδιο και τη ΣΜΠΕ, υπό τον όρο πως θα μείνει αδόμητη η κορυφή Χασανίου καθώς και ο αρχαιολογικός χώρος του Αγίου Κοσμά, το λατομείο καθώς και ο ταφικός περίβολος που μεταφέρεται εντός του μητροπολιτικού πάρκου.

Παράλληλα προχώρησε σε σύσταση για μείωση του ύψους στα ψηλά κτίρια στο σύνολο του ακινήτου. Τόσο το επενδυτικό σχήμα, όσο και η υπόλοιπη αγορά που παρακολουθούσε τις τελευταίες εβδομάδες «τη μάχη του ΚΑΣ» αναμένουν, βέβαια, την τελική απόφαση που θα υπογράφει η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου.

Η υπόθεση των αρχαίων δεν είναι εξάλλου η μοναδική εκκρεμότητα του Ελληνικού καθώς ακόμα και σήμερα είναι άγνωστη η τύχη της προσπάθειας μετεγκατάστασης του αμαξοστασίου της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ), της αποχώρησης άλλων νόμιμων ή παράνομων χρηστών κ.α.

Στις εκκρεμότητες περιλαμβάνεται και η προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση άδειας καζίνο εντός του πρώην αεροδρομίου κ.ά. Σε κάθε περίπτωση είναι αδύνατο να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση των διαδικασιών μέχρι το τέλος του χρόνου, ώστε να γίνει και το περίφημο «οικονομικό κλείσιμο» και να εισπραχθεί η πρώτη δόση του τιμήματος.

Το επενδυτικό σχήμα εξακολουθεί να διατηρεί χαμηλούς τόνους, καθώς θα πρέπει τώρα να αξιολογήσει τις επιπτώσεις από τις προτάσεις του ΚΑΣ και, φυσικά, να περιμένει την τελική απόφαση της υπουργού Πολιτισμού.

Η απόφαση είναι απαραίτητη, ώστε να προχωρήσει το υπό έγκριση σχέδιο ανάπτυξης του Ελληνικού στο επόμενο στάδιο, δηλαδή να κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε τελικά να εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα.

euro2day

Γνωμοδότηση ΚΑΣ: Αρχαιολογικός χώρος 280 στρέμματα στο Ελληνικό

Το "Ελληνικό" σαράκι του φθόνου

 

elliniko sxedio

Δεν είναι δασικά τα 37 στρέμματα στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό απεφάνθη, σύμφωνα με πληροφορίες, η δευτεροβάθμια επιτροπή της αποκεντρωμένης διοίκησης. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η απόφαση ελήφθη κατά πλειοψηφία.

Το Συμβούλιο Ενστάσεων της Περιφέρειας Πειραιά κατά πλειοψηφία έκρινε υπέρ της αίτησης που κατέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ και η Ελληνικό Α.Ε. Στη σχετική αίτηση οι δύο φορείς ζητούσαν τον αποχαρακτηρισμό 37 στρεμμάτων εντός του ακινήτου ως δασική έκταση.

Υπενθυμίζεται ότι ΤΑΙΠΕΔ και Ελληνικό ΑΕ είχαν κινηθεί κατά σχετικής πράξης του δασάρχη Πειραιά, ο οποίος, με απόφασή του, χαρακτήρισε δασική μια μικρή αλλά καίρια για τη σχεδιαζόμενη επένδυση, έκταση στον χώρο του παλιού αεροδρομίου. Η απόφαση αφορούσε επιφάνεια 37 στρεμμάτων ή περί το 0,6% του συνολικού ακινήτου.

Ωστόσο, βρισκόταν πολύ κοντά στην παραλιακή ζώνη όπου έχει σχεδιαστεί η κατασκευή πολυόροφου κτιρίου που σχεδιάζεται να φιλοξενήσει και το καζίνο

Το ενδιαφέρον τώρα επικεντρώνεται στην αυριανή συνεδρίαση του ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο).

Νέα εμπλοκή από οικολογικές οργανώσεις;

Νέα εμπλοκή για την επένδυση στο Ελληνικό σηματοδοτεί η προσφυγή από δύο οικολογικές οργανώσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι οικολογικές οργανώσεις επικεντρώνονται στη μη υπαγωγή του μεγαλύτερου τμήματος της επίμαχης περιοχής (6.168.759 τ.μ.) στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, αλλά και σε σχέση με τη θεώρηση του δασικού χάρτη της περιοχής.

Ειδικότερα, στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο προσέφυγαν τα Σωματεία Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων και Οικολογική Συνεργασία και στρέφονται κατά της συντονιστικής αποκεντρωμένης διοίκησης Αττικής και του Δασάρχη Πειραιά. Μάλιστα, υπέβαλαν αίτημα η αίτηση ακύρωσής του να συζητηθεί ενώπιον της Ολομέλεια του ΣτΕ.

Τα οικολογικά Σωματεία υποστηρίζουν ότι οι προσβαλλόμενες αποφάσεις είναι αντισυνταγματικές, μη νόμιμες και ακυρωτέες, καθώς διακόπηκε η διαδικασία ανάρτησης και κύρωσης του δασικού χάρτη της επίμαχης περιοχής (των Δήμων Αργυρούπολης, Βούλας, Γλυφάδας, Βουλιαγμένης, Αλίμου, Ελληνικού, Καλλιθέας, Μοσχάτου, Παλαιού Φαλήρου και Πειραιά).

glyfada rypansi
Μήνυση κατέθεσαν σήμερα από κοινού ενώπιον του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου σχετικά με τη θαλάσσια ρύπανση και όλες τις προεκτάσεις της, οι δήμαρχοι Γλυφάδας, Γ. Παπανικολάου και Αλίμου, Α. Κονδύλη.

Στη μήνυση τους κάνουν λόγο για ανυπολόγιστη καταστροφή, αφήνουν αιχμές για την ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού, μιλούν για τεράστια οικονομική καταστροφή καταστημάτων και δημοτικών επιχειρήσεων, ενώ ζητούν την παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της μηνυτήριας αναφοράς είναι το ακόλουθο:

Αξιότιμε κε Εισαγγελεύ,

Όπως ενημερωθήκαμε από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, στις 2:45 τα ξημερώματα της Κυριακής, 10.09.2017, βυθίστηκε, ενώ ήταν αγκυροβολημένο, νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης, στον Σαρωνικό Κόλπο, το δεξαμενόπλοιο «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ», κατασκευής έτους 1972, με χωρητικότητα 3.205 τόνων, ολικό μήκος 92,3 μέτρα και πλάτος 13,7 μέτρα. Κατά το χρόνο της βύθισης το δεξαμενόπλοιο ήταν φορτωμένο με μεγάλη ποσότητα πετρελαίου, το οποίο αμέσως μετά τη βύθιση απελευθερώθηκε στη θάλασσα.

Τα αίτια του ναυαγίου δεν έχουν γίνει γνωστά, ενώ, όπως μάθαμε, το Λιμενικό Σώμα ενημερώθηκε για το συμβάν από παραπλέον φορτηγό πλοίο, το οποίο ανέφερε ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε πάρει επικίνδυνη κλίση.

Από την πρώτη στιγμή παρατηρήθηκε η εμφάνιση πετρελαιοκηλίδων στο σημείο όπου βυθίστηκε το δεξαμενόπλοιο, ενώ, όπως έγινε γνωστό, το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά ζήτησε άμεσα από την πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου να γνωστοποιήσει την ποσότητα καυσίμων που μετέφερε το πλοίο στις δεξαμενές του και να αναθέσει σε εταιρεία αντιρρύπανσης τη διαχείριση του συμβάντος. Παράλληλα, πλωτό σκάφος του λιμενικού που βρέθηκε στην περιοχή πόντισε γύρω από το σημείο του ναυαγίου για προληπτικούς λόγους φράγμα αντιρρύπανσης.

Δυστυχώς, όμως, η διαρροή πετρελαίου στη θάλασσα δεν κατέστη εφικτό -άγνωστο σε εμάς για ποιο λόγο- να περιοριστεί τοπικά στην περιοχή του ναυαγίου, αλλά αντίθετα έχει εξαπλωθεί σε τόσο μεγάλο βαθμό, έχοντας φτάσει μέχρι τις παραλίες της Γλυφάδας, ώστε να είμαστε σήμερα, πέντε (5) ημέρες μετά το ναυάγιο, στη δυσάρεστη θέση να μιλάμε, για μία ανυπολόγιστη περιβαλλοντική ζημιά.

Ειδικότερα, τα πετρελαιοειδή που διέρρευσαν τα ξημερώματα της Κυριακής, 10.09.2017, στην ευρύτερη περιοχή της Σαλαμίνας εξαπλώθηκαν εκτός του θαλάσσιου χώρου Σαλαμίνας. Το απόγευμα της Τρίτης, 12.09.2017, η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στη Φρεαττύδα και την Πειραϊκή, ενώ το μεσημέρι της Τετάρτης, 13.09.2017, πετρελαιοκηλίδα εμφανίστηκε στον Άγιο Κοσμά. Την ίδια περίπου ώρα μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδες έφτασαν και στους Δήμους μας, δημιουργώντας ένα μεγάλης έντασης και σοβαρότητας πρόβλημα εκτεταμένης ρύπανσης και έντονης οσμής σε όλο το παραλιακό μέτωπο των πόλεών μας.

Οι Δήμοι μας σε συνεργασία με το Λιμεναρχείο Σαρωνικού ήταν από το πρωί της Τετάρτης, 13.09.2017, και είναι διαρκώς έως και σήμερα σε επαγρύπνηση, ενώ παράλληλα προσπαθούμε υπό τις υποδείξεις και οδηγίες του Λιμενικού Σώματος να συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων.

Παρά τις προσπάθειές μας, όμως, το μέγεθος της ζημιάς είναι ανυπολόγιστο δεδομένου ότι οι παραλίες από τη Σαλαμίνα και την Πειραϊκή έως τον Άγιο Κοσμά και τη Γλυφάδα έχουν γίνει κατάμαυρες, με αποτέλεσμα να έχει επηρεαστεί ανεπανόρθωτα η οικονομική και εμπορική δραστηριότητα (καταστήματα, ξενοδοχεία, αλιείς) και να έχουν αποκλειστεί από τις παραλίες οι λουόμενοι και οι επισκέπτες.

Στην Γλυφάδα, ειδικά κατά τη φετινή περίοδο τις παραλίες επισκέφτηκαν εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου, καθότι φέτος για πρώτη φορά μία παραλία της πόλης βραβεύτηκε για την εξαιρετική ποιότητα των υδάτων της με τη γαλάζια σημαία, διάκριση η οποία όμως πλέον έχει καταστεί άνευ σημασίας. Επίσης, σημαντικά έχουν πληγεί οι δραστηριότητες των παράκτιων αλιέων της πόλης, οι οποίοι πρέπει να αναζητήσουν προσωρινά άλλες περιοχές για την ανάπτυξη της δραστηριότητάς τους.

Εξάλλου, η δραστηριότητα παράκτιων Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος και ξενοδοχείων παρουσιάζει πρωτόγνωρη κάμψη. Σημαντική επιβάρυνση έχουν επιπλέον υποστεί οι εγκαταστάσεις του Αθλητικού Ναυτικού Ομίλου Γλυφάδας (ΑΝΟΓ), ο οποίος φιλοξενεί στις αθλητικές του εγκαταστάσεις ένα μεγάλο αριθμό αθλουμένων, αλλά και οι εγκαταστάσεις για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας που βρίσκονται στην 3η μαρίνα της Γλυφάδας.

Ζημιά έχουν υποστεί και άλλες δημόσιες και δημοτικές υποδομές που βρίσκονται στην παραλία, όπως επί παραδείγματι, η ειδική υποδομή που έχει τοποθετήσει ο Δήμος Γλυφάδας στην παραλία που διευκολύνει στην είσοδο στη θάλασσα ατόμων με αναπηρία (sea-track). Στον Άλιμο, ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι το πετρέλαιο έχει καλύψει ακόμη και τις αθλητικές εγκαταστάσεις του Αθλητικού Συλλόγου Ε.Ν.Ο.Α., όπου προπονούνται πολλές δεκάδες παιδιών και αθλητών, καθώς και Ολυμπιονίκες του ναυταθλητισμού. Την ίδια στιγμή, τόσο οι Δήμοι μας όσο και το Λιμενικό Σώμα καλούμε τους πολίτες να μην πλησιάζουν στις παραλίες, διότι υπάρχει κίνδυνος μολύνσεων ή έκτακτων περιστατικών υγείας λόγω των οσμών και των αναθυμιάσεων, οι οποίες γίνονται αισθητές ακόμα και σε απόσταση ενός χιλιομέτρου από τις ακτές.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι ο χειρισμός της συγκεκριμένης κρίσης εγείρει επιπλέον ερωτήματα αναφορικά με πράξεις ή παραλείψεις στελεχών της κρατικής μηχανής ή και ιδιωτών οι οποίοι εκλήθησαν να διαχειριστούν την κατάσταση και να πετύχουν την αποτροπή της επέκτασης της ρύπανσης των υδάτων, πράξεις και παραλείψεις οι οποίες πρέπει να διερευνηθούν, δεδομένου του ότι η επέκταση της ρύπανσης σε μία τεράστια γεωγραφικά περιοχή καταδεικνύει ότι δεν ελήφθησαν τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή -ή έστω τον περιορισμό- της ρύπανσης.

Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι μολονότι είχαν δημιουργηθεί πετρελαιοκηλίδες εξαιτίας της βύθισης του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήδη από την Κυριακή, και παρά το γεγονός ότι οι πετρελαιοκηλίδες αυτές κατευθύνονταν προς τα νότια παράλια της Αττικής λόγω των ανέμων και των θαλασσίων ρευμάτων, οι Δήμοι μας ενημερώθηκαν για την ανάγκη λήψης μέτρων και συνδρομής στην προσπάθεια περιορισμού της ρύπανσης μόλις το πρωί της Τετάρτης 13.07.2017, δηλαδή τέσσερις ολόκληρες ημέρες μετά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου.

Αποτέλεσμα των ανωτέρω αναφερόμενων πράξεων και παραλείψεων είναι η ανυπολόγιστη περιβαλλοντική ζημιά που υπέστη ολόκληρος ο Σαρωνικός, από τη Σαλαμίνα μέχρι τα νότια παράλια της Αττικής, εξαιτίας της διαρροής πετρελαίου στο σημείο της βύθισης και της μεταφοράς του σε μία τεράστια γεωγραφική περιοχή.

Ειδικότερα και το παραλιακό μέτωπο των πόλεών μας έχει υποστεί ανυπολόγιστη ζημιά, καθώς σήμερα, έξι μέρες μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου κοντά στη Σαλαμίνα, υπάρχουν ακόμα στις παραλίες μας μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, τις οποίες αντλούμε από τη θάλασσα και καθαρίζουμε από την ακτή. Περαιτέρω έχει πληγεί καίρια η εμπορική και εν γένει οικονομική δραστηριότητα (π.χ. παραλιακά καταστήματα, αλιείς κλπ), ενώ στην ουσία έχει καταστεί απαγορευτική η επίσκεψη των κατοίκων και των επισκεπτών των πόλεών μας στη θάλασσα ή στα παραθαλάσσια καταστήματα και ξενοδοχεία, ο περίπατος στην παραλία, όπως και το μπάνιο των λουομένων. Η ζημιά δε που έχουν υποστεί οι παραλίες μας, δυστυχώς, είναι πολύ δύσκολο να αποκατασταθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, όπως δύσκολο είναι να αποκατασταθεί και ο ψυχολογικός φόρτος, όλων όσων κατοικούν στις πόλεις μας και οι οποίοι έχουν γίνει μάρτυρες της άνευ προηγουμένου περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Ε π ε ι δ ή κατά το άρθρο 13 του κωδικοποιημένου νόμου 743/1977 «Περί προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων», που εξακολουθεί να ισχύει, ως ειδικός, κατά το άρθρο 32 παρ. 1 του Ν. 1650/1986 (ΑΠ 247/2000), οι παραβάτες του παρόντος Νόμου αυτού, της «Διεθνούς Σύμβασης του 1973 για την πρόληψη ρύπανσης της θάλασσας» και των Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων που εκδίδονται σε εκτέλεση αυτών τιμωρούνται ποινικά: (i) Αυτοί που με πρόθεση προκαλούν σοβαρή ρύπανση με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών. Αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος ζημίας ή βλάβης σε πρόσωπα ή πράγματα, τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, (ii) Αυτοί που από αμέλεια γίνονται υπαίτιοι των παραπάνω πράξεων τιμωρούνται με φυλάκιση. Αυτοί μπορούν να απαλλάσσονται από κάθε ποινή, αν με δική τους πρωτοβουλία εξουδετερώσουν τη ρύπανση ή αποτρέψουν κάθε βλάβη ή ζημία που μπορεί να επέλθει ή αν με γρήγορη αναγγελία προς τις Αρχές συντελέσουν στην εξουδετέρωση της ρύπανσης, καταβάλλοντας ταυτόχρονα και τις συναφείς δαπάνες.

Ε π ε ι δ ή, εξάλλου, στο άρθρο 11 του ως άνω νόμου ορίζονται τα εξής: «1. Σε περίπτωση ρύπανσης ή πιθανού κινδύνου πρόκλησης αυτής, ο πλοίαρχος και ο εκπρόσωπος του πλοίου, ο προϊστάμενος ή διευθυντής της εγκατάστασης, καθώς και οι τυχόν εντεταλμένοι υποχρεούνται να αναφέρουν αμέσως το περιστατικό στην αρμόδια Λιμενική Αρχή ή στο Υπουργείο και να λάβουν άμεσα κάθε πρόσφορο μέτρο για την αποτροπή, περιορισμό και αντιμετώπιση της ρύπανσης, ενεργώντας σύμφωνα με τα υφιστάμενα σχέδια αντιμετώπισης της ρύπανσης. Σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο αυτός που προκάλεσε τη ρύπανση, οι συνυπεύθυνοι και οι τυχόν εντεταλμένοι αδυνατούν να λάβουν τα αναγκαία μέτρα στην έκταση που απαιτείται, υποχρεούνται να αναθέτουν αμέσως τις εργασίες αυτές σε αναγνωρισμένες επιχειρήσεις αντιμετώπισης της ρύπανσης, ευθυνόμενοι επιπρόσθετα για τις συνέπειες κάθε καθυστέρησης….».

Ε π ε ι δ ή στο άρθρο 12 του ίδιου νόμου ορίζεται ότι «1. Για την αποκατάσταση ζημιών που έχουν προκληθεί από ρύπανση, καθώς και για τις δαπάνες που έχουν γίνει για την αποτροπή ή την εξουδετέρωση αυτής, υπεύθυνος είναι αυτός που προκάλεσε υπαίτια τη ρύπανση και μαζί με αυτόν ευθύνονται σε ολόκληρο και οι παρακάτω: (α) Για πλοία και δεξαμενόπλοια, ο πλοίαρχος, ο πλοιοκτήτης, ο εφοπλιστής, ο διαχειριστής του πλοίου στην Ελλάδα και για πλοία και δεξαμενόπλοια που ανήκουν σε Ανώνυμες Εταιρείες και ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και ο Διευθύνων Σύμβουλος αυτής….».

Ε π ε ι δ ή κατά το άρθρο 1 εδάφιο ι’ «Πετρέλαιο» είναι κάθε τύπος πετρελαίου που περιλαμβάνει αργό πετρέλαιο, πετρέλαιο εξωτερικής καύσης, στερεά πετρελαιοειδή κατάλοιπα, πετρελαιοειδή απορρίμματα και προϊόντα απόσταξης, καθώς και κάθε άλλος τύπος που, άσχετα από τη σύνθεση του, χαρακτηρίζεται ειδικά από τη Σύμβαση ως πετρέλαιο, κατά το εδάφιο ια’ «Πετρελαιοειδές μίγμα» είναι κάθε μίγμα που περιέχει πετρέλαιο όπως αυτό προσδιορίζεται από τον παρόντα και τη Σύμβαση και κατά το εδάφιο ιδ’ «Ρύπανση» είναι η παρουσία στη θάλασσα κάθε ουσίας, η οποία αλλοιώνει τη φυσική κατάσταση του θαλασσινού νερού ή το καθιστά επιβλαβές στην υγεία του ανθρώπου ή στην πανίδα και χλωρίδα των βυθών και γενικά ακατάλληλο για τις προβλεπόμενες κατά περίπτωση χρήσεις του.

Ε π ε ι δ ή το πότε η ρύπανση είναι σοβαρή εξαρτάται από τις ιδιαίτερες συνθήκες της συγκεκριμένης περιπτώσεως και οπωσδήποτε είναι σοβαρή όταν απ’ αυτή μπορεί να προκύψει κίνδυνος ζημίας ή βλάβης σε πρόσωπα ή πράγματα (ΑΠ 515/2016).

Ε π ε ι δ ή εν προκειμένω από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» προέκυψε σοβαρή θαλάσσια ρύπανση από πετρελαιοειδή που διέρρευσαν από το δεξαμενόπλοιο που βυθίστηκε, σύμφωνα με τις ανωτέρω αναφερθείσες ποινικές διατάξεις. Η σοβαρότητα της ρύπανσης, κατά την έννοια των διατάξεων, είναι αυταπόδεικτη, καθόσον μετά το συμβάν της βύθισης έχουν εμφανιστεί πετρελαιοκηλίδες σε έναν εξαιρετικά εκτεταμένο θαλάσσιο χώρο, μεταξύ της νήσου Σαλαμίνας και της Γλυφάδας, οι ακτές των περιοχών στις οποίες έχουν εμφανιστεί οι πετρελαιοκηλίδες έχουν γίνει κατάμαυρες, η οσμή και οι αναθυμιάσεις των πετρελαιοειδών έχουν καταστήσει αφόρητη και την απλή παρουσία κοντά στις ακτές, ενώ ήδη σήμερα ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων εργάζονται για τον καθαρισμό των ακτών.

Ε π ε ι δ ή εξ όσων έχουν γίνει γνωστά δεν είναι σαφές αν οι υπαίτιοι της πρόκλησης της ρύπανσης προέβησαν αμέσως στις κατά Νόμο απαιτούμενες ενέργειες ενημέρωσης των Αρχών και αντιμετώπισής της, είτε διά ιδίων μέσων είτε με άμεση ανάθεση του αποκλεισμού της διαρροής σε ειδικό πιστοποιημένο φορέα διαθέτοντα κατάλληλη τεχνολογία και τεχνογνωσία για την αντιμετώπιση της ρύπανσης.
Ε π ε ι δ ή η προκληθείσα ρύπανση οφείλεται, αν όχι σε δόλο, σε κάθε περίπτωση σε εγκληματική αμέλεια των κατά Νόμο υπευθύνων προσώπων (πλοίαρχος, πλοιοκτήτης, εφοπλιστής, διαχειριστής του πλοίου στην Ελλάδα, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου ιδιοκτήτριας Ανώνυμης Εταιρείας ή/και ο Διευθύνων Σύμβουλος αυτής).

Ε π ε ι δ ή περαιτέρω ευθύνες θα πρέπει να αναζητηθούν σε όσα εντεταλμένα για τον περιορισμό της ρύπανσης πρόσωπα επιλήφθηκαν του συμβάντος (ενδεικτικά κρατικοί υπάλληλοι επιφορτισμένοι με το έργο του περιορισμού της ρύπανσης, πρόσωπα προστηθέντα από ιδιωτικές εταιρείες που ανέλαβαν τη διαχείριση της κατάστασης κλπ), προκειμένου να διαπιστωθεί αν έπραξαν κάθε τι πρόσφορο και αναγκαίο για τον περιορισμό της εξάπλωσης της ρύπανσης σε τόσο μεγάλη χωρικά έκταση, και ειδικότερα αν έλαβαν άμεσα κάθε πρόσφορο μέτρο για την αποτροπή, περιορισμό και αντιμετώπιση της ρύπανσης, ενεργώντας σύμφωνα με τα υφιστάμενα σχέδια αντιμετώπισής της και αν εν γένει έλαβαν όλα τα αναγκαία μέτρα στην έκταση που απαιτείται ή αν υπαίτια παρέλειψαν να προβούν σε ενέργειες, οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει ή έστω περιορίσει την οικολογική καταστροφή.

Ε π ε ι δ ή ενόψει των ανωτέρω προκύπτουν σαφέστατες ενδείξεις τέλεσης από πλευράς προσώπων, των οποίων την ταυτότητα δεν είμαι σε θέση να καταδείξω, η οποία όμως θα προκύψει από την προανακριτική έρευνα που θα διεξαχθεί, σοβαρότατων αδικημάτων, τα οποία στρέφονται κατά του περιβάλλοντος, της ζωής και της υγείας των πολιτών, της περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά και ιδιωτικής περιουσίας πολιτών.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Και με ρητή επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματός μας.

ΖΗΤΑΜΕ την άσκηση της νόμιμης ποινικής δίωξης και την παραδειγματική τιμωρία οποιουδήποτε υπεύθυνου για την τέλεση των αναφερόμενων ανωτέρω ή άλλων ποινικών αδικημάτων, των οποίων η τέλεση θα προκύψει από την ανακριτική ή την εισαγγελική έρευνα.

Προς απόδειξη των ισχυρισμών μου προσάγουμε και επικαλούμαστε, επιφυλασσόμενοι να προσκομίσουμε και να καταθέσουμε και κάθε άλλο έγγραφο που τυχόν μας ζητηθεί, τα κάτωθι:

elliniko ependysi

Η «συμβιβαστική» λύση αποφασίστηκε με πλειοψηφία 15-1. Ποιες ήταν οι δύο προτάσεις...9 ώρες κράτησε η συνεδρίαση...

Σε «συμβιβαστική» λύση για το Ελληνικό, έπειτα από μια μαραθώνια συνεδρίαση, διάρκειας εννέα ωρών, κατέληξαν τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση αφορά στην κήρυξη αρχαιολογικού χώρου έκτασης 280 στρεμμάτων και ελήφθη με πλειοψηφία 15-1.

Τα μέλη του ΚΑΣ κλήθηκαν να ψηφίσουν στη βάση δύο εισηγήσεων:
- Η μία προέβλεπε να κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος έκταση 700 στρεμμάτων
- Και η δεύτερη, που τελικά υιοθετήθηκε, προέβλεπε έκταση περίπου 300 στρεμμάτων (280, εν τέλει) να κηρυχθούν αρχαιολογικός χώρος.

Η ψηφοφορία έγινε επί των δύο προτάσεων, καθώς η πρόταση της Εφορείας Αρχαιοτήτων, που ζητούσε να κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος το 50% της έκτασης, απορρίφθηκε.

Σημειωτέον, ότι η παλαιότερη πρόταση αφορούσε την κήρυξη, ως αρχαιολογικού χώρου, έκτασης 3.000 στρεμμάτων.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη, κατέθεσε συμβιβαστική πρόταση, η οποία προβλέπει να κηρυχθεί ως αρχαιολογική ζώνη το 1/7 της έκτασης και χωρίς περιορισμούς δόμησης.

Οι συγκεκριμένοι χώροι αφορούν στις γραμμές του τραμ και στο αμαξοστάσιο, όπου θεωρεί ότι υφίσταται αρχαιολογικό ενδιαφέρον.

Στην υπόλοιπη περιοχή, σύμφωνα με την εισήγηση, θα εφαρμοστεί το μνημόνιο συναντίληψης που υπέγραψε το υπουργείο Πολιτισμού με τους επενδυτές και την Ελληνικό Α.Ε., το οποίο και προβλέπει τις ενέργειες που θα κάνει ο επενδυτής, σε περίπτωση που βρεθούν αρχαία...

«Είναι σίγουρα μία κακή απόφαση, μένει να δούμε πόσο κακή» σχολίαζαν κύκλοι του επενδυτή σύμφωνα με την "Καθημερινή", την ίδια ώρα που σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς η κήρυξη του αρχαιολογικού χώρου μπορεί να δημιουργεί πρόβλημα στην ακριβή υλοποίηση της σχεδιαζόμενης επένδυσης καθώς ο αρχαιολογικός χώρος συμπίπτει σε μεγάλο βαθμό με περιοχή όπου έχει χωροθετηθεί στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης η κατασκευή πολυτελών κατοικιών και εμπορικού κέντρου.

Από την κυβέρνηση, ωστόσο, εκφράστηκε μέσω διαρροής κατ’αρχήν ικανοποίηση. «Γίνεται ένα μεγάλο βήμα για την υλοποίηση της επένδυσης με τήρηση του νόμου, προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η έγκριση των διαδικασιών από το ΣτΕ» σημείωναν πηγές του Μεγάρου Μαξίμου.

Εκείνο που μένει αυτή τη στιγμή να αξιολογηθεί είναι το πού βρίσκονται αυτά τα 280 στρέμματα και εάν και σε ποιο βαθμό ενδέχεται να δυσκολέψουν την επένδυση, κάτι το οποίο θα αποσαφηνιστεί τις επόμενες ημέρες, όταν καθαρογραφεί η απόφαση του ΚΑΣ.

Πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι τα 280 στρέμματα είναι διάσπαρτα και ότι περιλαμβάνουν τμήμα του λόφου Χασάνι, τμήματα από τους όμορους δήμους καθώς και το χώρο του αμαξοστασίου του Τραμ. Yπενθυμίζεται ότι το επενδυτικό σχέδιο προβλέπει ανέγερση κατοικιών και εμπορική δραστηριότητα στη ζώνη Τραμ και χώρο πολυτελών κατοικιών στο λόφο Χασάνι.

 

paralia

Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού, απαγορεύεται η κολύμβηση σε τμήματα των ανατολικών ακτών της Σαλαμίνας, του Πειραιά και στην ακτογραμμή από τον Άλιμο μέχρι και τη Γλυφάδα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση, απαγορεύεται το μπάνιο στις εξής παραλίες ανά δήμο:

- Σαλαμίνας: Στον όρμο Λιμνιώνα κατά μήκος της ακτής εκατέρωθεν του πέτρινου θεάτρου Σεληνίων, μπροστά από τον ιστιοπλοϊκό όμιλο Σεληνίων και κατά μήκος της ακτογραμμής επί της οδού Ακτής Θεμιστοκλέους μέχρι την εκκλησία του Αγίου Νικολάου

- Πειραιά: Από την ακτή κολύμβησης που βρίσκεται κοντά στη σχολή Ναυτικών Δοκίμων (Ακτή Θεμιστοκλέους 334) μέχρι και την παραλία της Φρεαττύδας, καθώς και στις ακτές κολύμβησης της περιοχής «Βοτσαλάκια»

- Αλίμου: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

- Παλαιού Φαλήρου: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

Ελληνικού - Αργυρούπολης: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

- Γλυφάδας: Σε όλες τις ακτές κολύμβησης

Σύμφωνα με την απόφαση, οι παραλίες έχουν υποστεί φαινόμενα βραχυπρόθεσμης ρύπανσης και μέχρι την αποκατάστασή τους απαγορεύεται η κολύμβηση, ενώ σημειώνεται ότι, επειδή το φαινόμενο είναι δυναμικό, η απόφαση θα τροποποιείται ανάλογα με τις διαμορφούμενες συνθήκες των ακτών κολύμβησης.

elliniko ependysi

Η νέα αναβολή αρχίζει να διαιωνίζει ένα πρόβλημα που ανέκυψε το καλοκαίρι του 2016, όταν οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ανήγειραν θέμα αρχαιολογίας.

Παρατείνεται και κλιμακώνεται η αβεβαιότητα σχετικά με την κήρυξη ή μη μεγάλου τμήματος της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό ως αρχαιολογικού χώρου, καθώς αναβλήθηκε εκ νέου η προγραμματισμένη για σήμερα συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για το θέμα αυτό. Και ενώ ο επενδυτής, η Hellinikon Global, που έχει υπογράψει σύμβαση με το Δημόσιο από τον Νοέμβριο του 2014, έχει ξεκαθαρίσει πως χρειάζεται «καθαρή λύση» στο ζήτημα, ώστε να μπορεί να προχωρήσει στην ανάπτυξη της έκτασης, θα χρειαστεί τώρα να περιμένει εκ νέου προκειμένου να διαπιστώσει τι μέλλει γενέσθαι.

Πηγές με γνώση των σχετικών διεργασιών αναφέρουν πως η αναβολή επιδιώχθηκε από την κυβέρνηση, καθώς οι ενδείξεις παρέπεμπαν σε σχηματισμό πλειοψηφίας μεταξύ των μελών του ΚΑΣ υπέρ της κήρυξης του χώρου ως αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Μια απόφαση η οποία, εφόσον ληφθεί, απειλεί με «ξαφνικό θάνατο» μια από τις πλέον εμβληματικές επενδύσεις στη χώρα, που η κυβέρνηση εκτιμά πως σε βάθος χρόνου μπορεί να αγγίξει τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ συμπεριλαμβανομένου του εφάπαξ τιμήματος των 910 εκατομμυρίων και της οποίας η ολοκλήρωση έχει καταστεί και μνημονιακή υποχρέωση.

Οπως πριν από μια εβδομάδα το ΚΑΣ διέκοψε τη συνεδρίασή του ύστερα από οκτώ ώρες συζήτησης, έτσι και χθες το βράδυ εικοτολογείται πως ανέβαλε τη συνεδρίασή του έπειτα από παρέμβαση κορυφαίου μέλους της κυβέρνησης που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το θέμα του συντονισμού των ενεργειών του Δημοσίου για το Ελληνικό.

Ολα αυτά, παρά το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφτηκε μεταξύ υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Ελληνικό Α.Ε., που προσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα εμπλέκεται η Αρχαιολογική Υπηρεσία στα έργα και το οποίο έχει εγκριθεί και από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Η νέα αναβολή διαιωνίζει ένα πρόβλημα που ανέκυψε το καλοκαίρι του 2016, όταν οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ανήγειραν θέμα αρχαιολογίας. Ακόμα και εάν δεν ξανασυνεδριάσει το ΚΑΣ για το θέμα, όπως ορισμένες πλευρές φέρονται να προκρίνουν, οι κίνδυνοι για την επένδυση είναι μεγάλοι και η «καθαρή λύση» απομακρύνεται: χωρίς τη σχετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ θεωρείται απίθανο το Συμβούλιο της Επικρατείας το οποίο θα ελέγξει το σχέδιο προεδρικού διατάγματος που θα νομιμοποιεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) να το εγκρίνει, αναφέρουν άριστα πληροφορημένες πηγές στην «Κ».

Ομως το αρχαιολογικό ζήτημα δεν είναι το μόνο. Νωρίτερα, σήμερα Τετάρτη και συγκεκριμένα στις εννέα και μισή το πρωί είναι προγραμματισμένη να γίνει η συζήτηση της ένστασης επί του δασικού θέματος.

Η συζήτηση έρχεται σε συνέχεια της απόφασης του Δασαρχείου Πειραιά με την οποία χαρακτηρίζεται δασική μια μικρή αλλά καίρια έκταση στον χώρο του παλιού αεροδρομίου (η προστασία αφορά επιφάνεια 37 στρεμμάτων), λιγότερο από το 0,6% του ακινήτου, αλλά βρίσκεται πολύ κοντά στην παραλιακή ζώνη όπου έχει σχεδιαστεί η κατασκευή πολυώροφου κτιρίου, το οποίο θα διαθέτει ειδικό χώρο για καζίνο. Κατά της απόφασης αυτής έχει καταθέσει ένσταση το ΤΑΙΠΕΔ και η εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. που έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης της έκτασης και είναι αυτή που εξαγοράζει ο επενδυτής.

Η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων εμφανίζεται να μη θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο οι δασικές υπηρεσίες να επιμείνουν στη σχετική εισήγηση του δασάρχη.

kathimerini

Περισσότερα Άρθρα...