
Δεκαέξι χρόνια πλήρους εγκατάλειψης
Η λειτουργία του αεροδρομίου του Ελληνικού σταμάτησε οριστικά το 2001. Η μεταφορά του βασικού αεροδρομίου της πρωτεύουσας στα Σπάτα κόστισε δισεκατομμύρια ευρώ στους Ευρωπαίους και στους Έλληνες φορολογούμενους και θα έπρεπε λογικά να υπήρχε από τότε ένα σχέδιο για την ανάπτυξη του Ελληνικού, προκειμένου να ενισχυθούν τα δημόσια οικονομικά.
Το ενδιαφέρον των τότε κυβερνήσεων περιοριζόταν στον εκσυγχρονισμό της υποδομής, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση για την αξιοποίηση του «φιλέτου» του Ελληνικού.
Το 2004 κατασκευάστηκαν αθλητικές εγκαταστάσεις για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου, στη συνέχεια η κυβέρνηση Καραμανλή-Σουφλιά δεσμεύτηκε να το μετατρέψει στο μεγαλύτερο Μητροπολιτικό Πάρκο της Ευρώπης χωρίς υπολογισμό του κόστους της δημιουργίας και, κυρίως, της συντήρησης ενός τέτοιου ουτοπικού στην ουσία – λόγω της ανάλογης κακής ελληνικής εμπειρίας - εγχειρήματος.
Το 2010-2011 ο τότε πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου τάχθηκε υπέρ της «fast track» αξιοποίησης του Ελληνικού, με στόχο την άμεση είσπραξη από το Δημόσιο 5 δισ. ευρώ, προκειμένου να αγοραστεί πολλαπλάσιο χρέος του ελληνικού Δημοσίου στη δευτερογενή αγορά.

Τίποτα από τα παραπάνω δεν έγινε και τα 6.200 στρέμματα του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού παραμένουν εδώ και 16 χρόνια μια πλήρως υποβαθμισμένη έκταση, στην οποία κυριαρχούν η άσφαλτος, το τσιμέντο, οι ερειπωμένες κτιριακές εγκαταστάσεις και η πλήρης εγκατάλειψη.

Το ερώτημα είναι εάν πρόκειται να αλλάξει στο άμεσο μέλλον αυτή η κατάσταση και να μετατραπεί η περιοχή του πρώην αεροδρομίου σε καταλύτη ανάπτυξης για την εθνική οικονομία.
Υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης και Ανάπτυξης
Το Νοέμβριο 2014 υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης για το έργο της αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό μεταξύ του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και της αναδόχου εταιρεία Lamda Development.
Η Lamda Development, κατέθεσε εγγυητική επιστολή ύψους 30 εκατ. ευρώ ενώ σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, στο τίμημα των 915 εκατ. ευρώ προστίθεται και επιπλέον ποσό ύψους 1,2 δισ. ευρώ που δεσμεύεται να καταβάλλει η εταιρεία για την υλοποίηση των απαραιτήτων έργων σε επίπεδο υποδομών.

Μετά την έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, θα ακολουθήσει η καταβολή του ποσού και η μεταβίβαση του 100% των μετοχών στον αγοραστή, ο οποίος θα εκμεταλλεύεται για 99 χρόνια τα περίπου 6.200 στρέμματα του πρώην αεροδρομίου.
Εκτιμάται ότι η ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πάρκου 2.000 στρεμμάτων θα κοστίσει περί τα 300 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα 950 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν για τη δημιουργία των υποδομών.
Το μέγεθος της συνολικής επένδυσης θα ξεπεράσει τα € 7δισ., προερχόμενο 100% από ιδιωτικά κεφάλαια και θα αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο το σύνολο των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας. Αποτελεί έργο σημαντικής περιβαλλοντικής και πολιτιστικής αξίας, που θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής και της Αττικής γενικότερα.
Η Lamda Development S.A. και το Global Investment δεσμεύτηκε να παρουσιάσουν αναλυτικά το έργο και θα συζητήσουν εποικοδομητικά με τις τοπικές κοινωνίες και με τους κοινωνικούς εταίρους, προκειμένου ο τελικός σχεδιασμός και ο τρόπος υλοποίησής του κολοσσιαίου αυτού έργου να μεγιστοποιεί τα οφέλη, τόσο για την ελληνική όσο και τις τοπικές κοινωνίες και να ικανοποιεί στον ανώτατο βαθμό τις εθνικές προτεραιότητες, που συνδέονται με αυτό.

Συμβολή του αναπτυξιακού έργου στην ανάπτυξη και ανάκμαψη της χώρας
Η αναμενόμενη συμβολή του έργου στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν της χώρας θα είναι της τάξης του 1,2% σε ετήσια βάση έως το 2025. Πρόκειται για παραγωγή νέου εθνικού πλούτου, που θα προέλθει από όλους τους κλάδους των ελληνικών επιχειρήσεων, ως συνέπεια της αναζωογόννησης αργού παραγωγικού δυναμικού και δημιουργίας νέων επενδύσεων.
· Το έργο θα συμβάλλει στη δημιουργία κατά προσέγγιση 50.000 θέσεων εργασίας την περίοδο 2014-2025 και θα απασχολήσει εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό καθώς και προσωπικό τεχνικής κατεύθυνσης, που μαστίζεται από την ανεργία, ιδιαίτερα αυτή την εποχή λόγω της οικονομικής κρίσης.
· Τα έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο (Φ.Π.Α., Φ.Μ.Υ., φόρος εισοδήματος κ.λπ.) στην περίοδο πλήρους λειτουργίας του έργου αναμένεται να είναι της τάξης των 2 δισ. ευρώ ετησίως και θα αποτελέσουν μια υγιή και σταθερή συμβολή στην εθνική προσπάθεια για πρωτογενή πλεονάσματα και ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς.
· Η Ελλάδα και ειδικότερα, η ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, ενδυναμώνει τη θέση της ως ένας παγκόσμιος τουριστικός προορισμός, κερδίζοντας 1.000.000 επιπλέον τουρίστες ετησίως με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κίνηση της οικονομίας της.
· Η ευρύτερη νότια ζώνη της Αθήνας και οι όμοροι δήμοι θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν έναν νέο κύκλο ανάπτυξης και προόδου, συνδυαστικά και με τα άλλα μεγάλα αναπτυξιακά "projects" που θα συντελούνται στην ευρύτερη περιοχή προς όφελος των πολιτών.

Ξαφνικά, η ανάπτυξη του πρ΄αεροδρομίου «ξεκινάει» με ....σκουπίδια
Στην 47σέλιδη πρόταση συμφωνίας της Ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς στο κεφάλαιο αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνεται –μεταξύ των άλλων - και το πρ.αεροδρόμιο Ελληνικού, χωρίς όμως να ξεκαθαρίζεται το «δέον γενέσθαι».
Παρ' όλα αυτά η αναπλ. Υπουργός Ανάπτυξης, Νάντια Βαλαβάνη, ανακοίνωσε ξαφνικά τη διάθεση 12 στρεμμάτων του χώρου για τη δημιουργία χώρου επεξεργασίας των απορριμμάτων χωρίς σχέδιο και μελέτη και χωρίς την προηγούμενη διαβούλευση με τους όμορους δήμους, προκαλώντας την έντονη αντίδρασή τους.
Πως είναι δυνατόν, χωρίς η Κυβέρνηση να έχει ακόμη ξεκαθαρίσει, ως οφείλει και πρέπει, τι θα γίνει τελικά με την υπογραμμένη σύμβαση για την παραχώρηση του Ελληνικού, κάποιοι να σπεύδουν να παραχωρούν ένα τμήμα του για την επεξεργασία σκουπιδιών των όμορων δήμων; Και αν αναπτυχθεί ο χώρος του πρ.αεροδρομίου, τότε για πια και πόσα σκουπίδια θα μιλαμε και πως αυτά θα επεξεργασθούν από ένα κέντρο επεξεργασίας δεδομένης ικανότητας - χωρητικότητας;
Η εξήγηση για την ξαφνική αυτή ενέργεια της υπουργού μπορεί να αναζητηθείι στις εσωτερικές διαφωνίες και έριδες στον ΣΥΡΙΖΑ για το ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων και των ιδιωτικών επενδύσεων, ίσως και στις στενές σχέσεις της υπουργού με πρ. δήμαρχο της περιοχής, ο οποίος ήθελε να μετατρέψει - ανεπιτυχώς - το χώρο του πρ. αεροδρομίου σε... ελαιώνα και αστικό λαχανόκηπο και σίγουρα στις ιδεολογικοπολιτικές αγκυλώσεις και πιέσεις κάποιων τοπικών μειοψηφιών, που σκόπιμα αγνοούν την πλειοψηφούσα γνώμη των τοπικών κοινωνιών,όπως αυτή εκφράσιθηκε ξεκάθαρα στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές, για ανάπτυξη,πράσινο, αντισταθμιστικά οφέλη στους δήμους και - κυρίως - θέσεις εργασίας για τους πολίτες.
Για πόσο ακόμη καιρό ο χώρος αυτός θα ρημάζει, έρμαιο της κάθε είδους ασυδοσίας, της πλήρους εγκατάλειψης και της σκόπιης αγνόησης της βούλησης της μεγάλης πλειοψηφίας των πολιτών των όμορων δήμων;