elliniko anat aer

Μεγάλη καθυστέρηση - Απαράδεκτη η σημερινή κατάσταση

Η λειτουργία του αεροδρομίου του Ελληνικού σταμάτησε οριστικά το 2001. Η μεταφορά του βασικού αεροδρομίου της πρωτεύουσας στα Σπάτα κόστισε δισεκατομμύρια ευρώ στους Ευρωπαίους και στους Έλληνες φορολογούμενους και θα έπρεπε λογικά να υπήρχε από τότε ένα σχέδιο για την ανάπτυξη του Ελληνικού, προκειμένου να ενισχυθούν τα δημόσια οικονομικά.

Το ενδιαφέρον των τότε κυβερνήσεων περιοριζόταν στον εκσυγχρονισμό της υποδομής, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση για την αξιοποίηση του «φιλέτου» του Ελληνικού. Το 2004 κατασκευάστηκαν αθλητικές εγκαταστάσεις για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου, στη συνέχεια η κυβέρνηση Καραμανλή-Σουφλιά δεσμεύτηκε να το μετατρέψει στο μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο της Ευρώπης και το 2010-2011 ο τότε πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου τάχθηκε υπέρ της fast track αξιοποίησης του Ελληνικού, με στόχο την άμεση είσπραξη από το Δημόσιο 5 δισ. ευρώ, προκειμένου να αγοραστεί πολλαπλάσιο χρέος του ελληνικού Δημοσίου στη δευτερογενή αγορά.

Τίποτα από τα παραπάνω δεν έγινε και τα 6.200 στρέμματα του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού παραμένουν μια υποβαθμισμένη έκταση, στην οποία κυριαρχούν η άσφαλτος και το τσιμέντο.

Το βασικό ερώτημα είναι, εάν πρόκειται να αλλάξει στο άμεσο μέλλον η σημερινή απαράδεκτη από πάσης πλευράς κατάσταση και να μετατραπεί η περιοχή του πρώην αεροδρομίου σε καταλύτη ανάπτυξης για την εθνική οικονομία.

 

Μικρό τίμημα

Το πρώτο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί είναι το σχετικά μικρό τίμημα που προσφέρεται στο διαγωνισμό. Μετά την επανάσταση οικονομικών προσδοκιών που προκάλεσε η κυβέρνηση Παπανδρέου, ένα τίμημα της τάξης μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ θα αντιμετωπιστεί εχθρικά από την τοπική κοινωνία και το μεγαλύτερο μέρος του πολιτικού συστήματος.

Με την καταβολή του τιμήματος, ο επενδυτής που θα πλειοδοτήσει θα εξασφαλίσει τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε. Αυτή θα έχει στην κατοχή της το 70% της συνολικής έκτασης με τη μορφή της μακροχρόνιας μίσθωσης για 99 χρόνια και στην πλήρη κατοχή της το υπόλοιπο 30%, όπου θα χτιστούν οι κατοικίες οι οποίες θα πουληθούν σε ιδιώτες.

Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ναυτεμπορική» (Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014), εκτός από το αρχικό τίμημα, το Δημόσιο θα μπορεί να εισπράττει, αφού συμπληρωθεί μία επταετία από την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου, το 30% των ετήσιων κερδών της Ελληνικό Α.Ε. Προϋπόθεση είναι να έχει επιτύχει ο ανάδοχος ένα επίπεδο κερδοφορίας που προσδιορίζεται από τη σύμβαση. Το διαχειριστικό παρελθόν του ελληνικού Δημοσίου μάς διδάσκει ότι τέτοιου είδους μακροχρόνιες δεσμεύσεις σπάνια τηρούνται και ότι παρακάμπτονται με τη βοήθεια του ιδιώτη επενδυτή και στο πλαίσιο της διαρκούς παρασκηνιακής διαπραγμάτευσης κυβερνητικών παραγόντων με τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Επομένως, το βασικό κριτήριο πρέπει να είναι ποια θα είναι τα έσοδα του Δημοσίου «εδώ και τώρα» από την ιδιωτικοποίηση της Ελληνικό Α.Ε.

 

Προσθήκη το… καζίνο

Η προώθηση της επένδυσης στο πρώην αεροδρόμιο στο Ελληνικό γίνεται πιο δύσκολη εξαιτίας της συνεχούς αλλαγής των προδιαγραφών. Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα παρουσιάσουν επενδυτικά σχέδια για τις τρεις επόμενες πενταετίες. Οι προτάσεις τους θα πρέπει να κινηθούν στο γενικό πλαίσιο που έχουν αποδεχτεί. Μεταξύ των άλλων συμπεριλαμβάνει την κατασκευή ενός πάρκου που θα καταλαμβάνει έκταση 2.000 στρεμμάτων και θα έχει ένα κόστος της τάξης των 50 εκατ. ευρώ έως 100 εκατ. ευρώ, την οικιστική αξιοποίηση του 30% της έκτασης, την ξενοδοχειακή, τουριστική ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου, τη δημιουργία μεγάλου εμπορικού κέντρου, συνεδριακού κέντρου, κτιρίων γραφείων και εγκαταστάσεων για την ψυχαγωγία των επισκεπτών.

Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Lamda Development κ. Αθανασίου, οι άμεσες επενδύσεις στο Ελληνικό μπορεί να φτάσουν τα 6-7 δισ. ευρώ σε βάθος χρόνου. Δεν υπάρχουν εγγυήσεις για την υλοποίηση και την κερδοφορία τους, γι’ αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να χρησιμοποιήσει ένα μείγμα κινήτρων και αντικινήτρων, ώστε οι επενδυτές να ανταποκριθούν στις προσδοκίες.

Στο σχεδιασμό της ανάπτυξης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού προστέθηκε πρόσφατα και η λειτουργία ενός καζίνο, που θα μπορούσε να προκύψει από τη μεταφορά αυτού που λειτουργεί στην Πάρνηθα. Υποτίθεται ότι η άδεια για το καζίνο θα αποτελέσει αντικείμενο άλλου διαγωνισμού, προκειμένου να εξασφαλιστούν πρόσθετα έσοδα για το Δημόσιο, είναι φανερό όμως ότι το πέρασμα από το… μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο της Ευρώπης στο… μεγαλύτερο καζίνο της Ευρώπης θα προκαλέσει κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις. Σύμφωνα με το αποκλειστικό δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής», οι επενδυτές που δεν θα είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα που θα αναλογούν στο 30% των προγραμματισμένων επενδύσεων που δεν θα υλοποιηθούν.

Εάν, για παράδειγμα, προβλέπονται επενδύσεις 3 δισ. ευρώ την πρώτη πενταετία και πραγματοποιηθούν επενδύσεις μόνο 2 δισ. ευρώ, θα επιβληθεί πρόστιμο της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Η εμπειρία διδάσκει ότι τέτοιου είδους ρήτρες σπάνια αποδίδουν τα αναμενόμενα και το πιθανότερο είναι ότι θα δοθεί χρονική παράταση στους επενδυτές για να ολοκληρώσουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα, που έχει βάθος 15ετίας. Ακόμη και στην περίπτωση που δεν μπορέσουν να τιμήσουν τις υποχρεώσεις τους, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να εισπράξει το Δημόσιο πρόστιμο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από εταιρείες που αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα.

 

Πολιτικά ευάλωτη

Η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό, έτσι όπως εξελίσσεται, είναι πολιτικά ευάλωτη. Η δραστική μείωση του αρχικού τιμήματος θα προκαλέσει δικαιολογημένες αντιδράσεις, όπως και η προσθήκη της λειτουργίας ενός καζίνο στο αρχικό σχέδιο. Η επένδυση είναι πολιτικά ευάλωτη εξαιτίας και της μεγάλης διάρκειάς της. Για 15 χρόνια η εταιρεία που θα πλειοδοτήσει θα πρέπει να συνεννοείται με την κυβέρνηση, την τοπική αυτοδιοίκηση και την περιφερειακή αυτοδιοίκηση για να προχωρήσουν οι αναγκαίες ρυθμίσεις που θα εξασφαλίσουν την κερδοφορία της επένδυσης. Είναι βέβαιο ότι θα προκληθούν πολιτικές αντιπαραθέσεις γύρω από το φορολογικό καθεστώς της επένδυσης, την επιδότησή της από το ΕΣΠΑ και απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, τις χωροταξικές ρυθμίσεις, την προστασία του περιβάλλοντος, την ελεύθερη πρόσβαση των κατοίκων της πρωτεύουσας σε διάφορες εγκαταστάσεις κ.λπ.

Η ελληνική πολιτική τάξη και η δημόσια διοίκηση έχουν αποτύχει σε πολύ λιγότερο φιλόδοξα σχέδια και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορούν να δημιουργήσουν ευνοϊκό περιβάλλον για μια τόσο σύνθετη επένδυση. 

Από τον Βοτανικό και τη Λ. Αλεξάνδρας μέχρι τον Φαληρικό Όρμο υπάρχουν μια σειρά φιλόδοξα επενδυτικά, αναπτυξιακά έργα που έπεσαν θύματα της γραφειοκρατικής αδράνειας και των πολιτικών αντιπαραθέσεων. Το Ελληνικό μπορεί τελικά να είναι το μεγαλύτερο από αυτά.

freesunday

elliniko-το-σχεδιο-της-lamda

Στην αποτίμηση των επιδράσεων στην ελληνική οικονομία από την παραχώρηση και την αξιοποίηση της περιοχής του Ελληνικού επικεντρώνεται μελέτη του ΙΟΒΕ η οποία εκτιμά ότι την περίοδο 2014-2025 μπορούν να δημιουργηθούν σταδιακά 35.000 νέες θέσεις εργασίας χωρίς να συνυπολογίζονται οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Παράλληλα, σε όλη την περίοδο κατασκευής του έργου θα παρατηρηθεί σημαντική επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας με αποτέλεσμα στο τέλος της περιόδου εκτίμησης (έτος 2025) το ΑΕΠ να είναι κατά 1,2% υψηλότερο από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε παραχωρηθεί και αξιοποιηθεί η περιοχή.

Τα αποτελέσματα αυτά θα είναι ασφαλώς πιο ισχυρά και διακριτά ειδικότερα για την οικονομία της περιφέρειας της Αττικής. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι το επίπεδο της ιδιωτικής κατανάλωσης καθώς και το επίπεδο των συνολικών επενδύσεων θα είναι κατά 2,2% και 1,8% αντίστοιχα υψηλότερα στο τέλος της περιόδου.

 

Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης του ΙΟΒΕ:

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της μελέτης, η αξιοποίηση της περιοχής αναμένεται να συμβάλλει ώστε στην περίοδο 2014-2025 να δημιουργηθούν σταδιακά 35.000 νέες θέσεις εργασίας χωρίς να συνυπολογίζονται οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα (σημ: αυτό ισοδυμανεί με ποσοστό μείωσης της ανεργίας κατά 3-4%!!).

Παράλληλα, σε όλη την περίοδο κατασκευής του έργου θα παρατηρηθεί σημαντική επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας οφειλόμενη στη συνδυασμένη επίδραση της αυξημένης επενδυτικής ζήτησης και ιδιωτικής κατανάλωσης, με αποτέλεσμα στο τέλος της περιόδου εκτίμησης (έτος 2025) το ΑΕΠ να είναι κατά 1,2% υψηλότερο από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε παραχωρηθεί και αξιοποιηθεί η περιοχή.

Τα αποτελέσματα αυτά θα είναι ασφαλώς πιο ισχυρά και διακριτά ειδικότερα για την οικονομία της περιφέρειας της Αττικής. Η μελέτη περιλαμβάνει αναλυτικά αποτελέσματα για τις επιδράσεις σε όλα τα βασικά μακροοικονομικά μεγέθη στην περίοδο 2014-2025 Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι το επίπεδο της ιδιωτικής κατανάλωσης καθώς και το επίπεδο των συνολικών επενδύσεων θα είναι κατά 2,2% και 1,8% αντίστοιχα υψηλότερα στο τέλος της περιόδου.

 

Απειλή η μη παραχώρηση

Επιπλέον, εφόσον δεν παραχωρηθεί η περιοχή του Ελληνικού, η αναγκαία ισοδύναμη δημοσιονομική πολιτική που θα πρέπει να εφαρμοστεί για την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους και την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, θα οδηγήσει σε υποχώρηση του ΑΕΠ κατά 0,3% τα δυο πρώτα χρόνια.

Παράλληλα, με βάση τα παραπάνω, η μη παραχώρηση της περιοχής θα έχει ως αποτέλεσμα μια απώλεια περίπου 14.500 θέσεων εργασίας την περίοδο 2014-2015. Επομένως, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η εκχώρηση δεν έχει μόνο στενούς ταμειακούς δημοσιονομικούς στόχους αλλά έχει παράλληλα και ευεργετικές επιπτώσεις στη δραστηριότητα και την απασχόληση.

Η αξιοποίηση της περιοχής θα συμβάλλει επίσης και στη μόνιμη ενίσχυση του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών με την εισροή κεφαλαίων κατά το στάδιο των κατασκευαστικών εργασιών αλλά και μακροχρόνια από τη μεταφορά εισοδημάτων (όπως ενδεικτικά από την προσέλκυση ενδεχομένως κατοίκων του εξωτερικού, ή έσοδα πολιτιστικών εκδηλώσεων, εκθέσεων κλπ.).

Με την επίτευξη της σταθεροποίησης της οικονομίας και την εξισορρόπηση των δίδυμων ελλειμμάτων, το μεγάλο ζητούμενο σήμερα είναι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας για τον περιορισμό της ανεργίας.

Η αναπτυξιακή συνιστώσα της συγκεκριμένης παρέμβασης στο Ελληνικό έχει άμεση και μόνιμη επίδραση στη δραστηριότητα και κυρίως μπορεί να διεγείρει όλη την αναπτυξιακή διαδικασία για την έξοδο της χώρας από την κρίση μέσω της εισροής των αναγκαίων πόρων και τη διαμόρφωση θετικών προσδοκιών. Η εκκίνηση των εργασιών για την αξιοποίηση θα δώσει ένα ισχυρό σήμα στις διεθνείς αγορές ότι, η Ελλάδα αλλάζει και είναι πλέον χώρα ανοικτή στις διεθνείς επενδύσεις και τη διεθνή επιχειρηματικότητα ενισχύοντας περαιτέρω την εισροή πόρων.

aftodioikisi

konst xatz kontra 1

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση στην εκπομπή "ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ" του τηλεοπτικού σταθμού «Ε» με θέμα το παραλιακό μέτωπο των νοτίων προαστίων συμμετείχαν το βράδυ της Δευτέρας (11/3) οι δήμαρχοι Π. Φαλήρου, κ. Δ. Χατζηδάκης, Αλίμου, κ. Θ. Ορφανός  και ο υποψήφιος δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης και επικεφαλής της ΕΝΩΜΕΝΗΣ ΠΟΛΗΣ, κ. Γ. Κωνσταντάτος. 

Ο κ. Δ. Χατζηδάκης  περιέγραψε τα οφέλη που έχει αποκομίσει ο Δήμος  Π. Φαλήρου από την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της περιοχής του, στα οποία περιλαμβάνονται 1.500 θέσεις εργαζομένων του δήμου του, ετήσια έσοδα για το ταμείο του δήμου ύψους ~500.000 ευρώ , εκτός των υπολοίπων αντισταθμιστικών ωφελημάτων που εξασφάλισε ο Δήμος.

«Αγωνίσθηκα σκληρά να πείσω του διαφωνούντες, που με λοιδορούσαν και με κατηγορούσαν συνεχώς, ότι ξεπουλάω την παραλία μας. Το αποτέλεσμα όμως, δεν δικαίωσε μόνο εμένα, αλλά εξέπληξε και όλους αυτούς τους μονίμως διαφωνούντες, που τώρα εκθειάζουν το αποτέλεσμα που πετύχαμε», είπε.

«Στη θέση της εγκαταλελειμμένου  και άθλιου παραλιακού μετώπου που παραλάβαμε, δημιουργήσαμε με τη βοήθεια του ιδιωτικού τομέα τη μεγαλύτερη και πιο σύγχρονη μαρίνα της ανατολικής Μεσογείου, μεγάλο πάρκο πρασίνου και μια ελεύθερη παραλία με πολλά καταστήματα και εγκαταστάσεις αναψυχής και αθλητισμού, που απολαμβάνουν, όχι μόνο οι δημότες μας, αλλά χιλιάδες Αθηναίοι που συρρέουν καθημερινά στον δήμο μας» τόνισε χαρακτηριστικά και συνέχισε λέγοντας:

«Καμία παραλία δεν ξεπουλήσαμε, όπως τόνιζαν σκόπιμα και συνεχώς οι φωνασκούντες. Παραχωρήθηκε μόνο η χρήση της για 40 χρόνια στον ιδιώτη που έκανε τις  επενδύσεις , τις οποίες ο δήμος μόνος του ήταν αδύνατο να κάνει, ενώ  η ιδιοκτησία της ανήκει και παραμένει στο κράτος.

Θέλω πάντως να υπενθυμίσω  και να τονίσω, κάτι που γνωρίζουν πλέον όλοι: Το κράτος δεν μπορεί να κάνει τον επιχειρηματία και όπου το έκανε απέτυχε παταγωδώς ».

Σημειώνεται ότι για το έργο του αυτό ο κ. Δ. Χατζηδάκης, τιμήθηκε το 2013 με το 2ο βραβείο του πιο επιτυχημένου δημάρχου των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης!

Ο κ. Θ Ορφανός, φάνηκε να βρέθηκε σε αδυναμία να απαντήσει πιστικά στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, για το πώς ένα τεράστιο Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό  θα φέρει ανάπτυξη με τα αντίσοιχα οφέλη της, για το πως θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, καθώς κια για το πώς και από πού θα εξασφαλισθούν τα κονδύλια για τη δημιουργία του, καθώς και για τη διαρκή καλή συντήρηση του και την αποτελεσματική φύλαξή του.

Ο κ. Γιάννης Κωνσταντάτος, αναφερόμενος στο ίδιο θέμα, υπογράμμισε το ιδιαίτερο φυσικό κάλος  της περιοχής του δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης, που όπως τόνισε συνδυάζει  με αρμονικό  τρόπο τη θάλασσα με το βουνό, που όμως παραμένει εγκαταλελειμμένο, απτοσπέλαστο και αναξιοποίητο για τους κατοίκους. 

Σε αντίθεση με την αναχρονιστική και αντιαναπτυξιακή λογική, όπως ανέφερε, της σημερινής διοίκησης του δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης, υπογράμμισε την ανάγκη για ουσιαστική οικολογική ανάπτυξή του χώρου του π. αεροδρομίου με παράλληλη δημιουργία πάρκου και πρασίνου στο μεγαλύτερο μέρος του, καθώς και πολλών θέσεων εργασίας για τους δημότες Ελληνικού-Αργυρούπολης, για τους κάτοικους του Λεκανοπεδίου, αλλά και για να αποκομίσει και ο Δήμος τα σχετικά οφέλη  από την εκχώρηση από το κράτος της χρήσης αυτού του χώρου.  

Επίσης, δήλωσε την κατηγορηματική αντίθεσή του στην εκδίωξη των φορέων που στεγάζονται στον π. αεροδρόμιο, χωρίς προηγούμενη εξασφάλιση γι αυτούς  άλλων κατάλληλων εγκαταστάσεων, καθώς και στην επιχωμάτωση και καταστροφή του παραλιακού μετώπου, το οποίο, όπως τόνισε, πρέπει να είναι ελεύθερο και προσβάσιμο από όλους , όπως συμβαίνει και στο Π. Φάληρο.

 

poeodomikos xartis

ΜΕΣΩ του υπολογιστή ή του κινητού τηλεφώνου ο πολίτης μπορεί σε ολόκληρη την Αττική να εντοπίσει μία έκταση, από έναν ολόκληρο ορεινό όγκο μέχρι μία μικρή ιδιοκτησία και να πάρει αυτομάτως όλες τις θεσμικές πληροφορίες για τις επιτρεπόμενες χρήσεις, τους όρους δόμησης, το καθεστώς προστασίας της.

Αυτή η δυνατότητα, που εξυπηρετεί αυτομάτως ελεύθερα και δωρεάν όσους ενδιαφέρονται για αγοραπωλησίες ακινήτων και επενδύσεις αλλά και εκείνους, φυσικά πρόσωπα και φορείς, που πασχίζουν να προστατέψουν από οργανωμένα συμφέροντα, επιτήδειους και καταπατητές ευαίσθητες εκτάσεις, όπως δάση, πάρκα, αρχαιολογικούς χώρους και αιγιαλούς, δεν είναι προαναγγελία για το μέλλον.

Πρόκειται για τη βάση γεωχωρικής πληροφορίας του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ), η οποία σιωπηρά, χωρίς προμήθειες και δαπάνες αλλά εκ των ενόντων, με σχεδόν μηδενικό κόστος και συστηματική δουλειά της διοίκησης του Οργανισμού και το μεράκι υπαλλήλων και συνεργατών της, είναι ήδη στον αέρα σε πιλοτική εφαρμογή, με στόχο να τεθεί σε κανονική λειτουργία εντός του Απριλίου.

Βέβαια για αυτή την εφαρμογή, που οι χρήστες όταν την ανακαλύπτουν στην αρχή δεν πιστεύουν την ύπαρξή της και εν συνεχεία την εκθειάζουν με τα καλύτερα λόγια στο Διαδίκτυο, υπάρχει η βάσιμη ανησυχία ότι θα ακολουθήσει την τύχη του φορέα που τη δημιούργησε. Δηλαδή του ΟΡΣΑ, που με νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, το οποίο ψηφίζεται στη Βουλή, καταργείται οριστικά και μπαίνει «ταφόπλακα» συνολικά στο αναπτυξιακό έργο του Οργανισμού.

Προβλέπεται οι αρμοδιότητες του ΟΡΣΑ, που αποτελεί εδώ και 35 χρόνια αυτόνομο φορέα με καταλυτικό ρόλο στον πολεοδομικό, χωροταξικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό, όπως επίσης στην προστασία του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος της Αττικής, να διαχυθούν στα γρανάζια της υπηρεσιακής δομής του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Μνημονιακή υποταγή

Η κυβέρνηση, εκπληρώνοντας μνημονιακές υποχρεώσεις, περιλαμβάνει τον ΟΡΣΑ, όπως αντίστοιχα τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης (ΟΡΣΘ), σε 21 καταργούμενους φορείς του Δημοσίου. Με ατεκμηρίωτα επιχειρήματα, όπως περί εξοικονόμησης πόρων και ότι έχουν ολοκληρώσει την αποστολή τους, βάζει στους δύο Οργανισμούς λουκέτο.

Η εξοικονόμηση πόρων από την κατάργηση του ΟΡΣΑ θα είναι μηδενική, ενώ παράλληλα υπάρχουν μεγάλες εκκρεμότητες και αναπτυξιακά πλάνα, που μένουν στον αέρα. Χαρακτηριστικά ο βουλευτής της ΔΗΜΑΡ Γιάννης Πανούσης επισήμανε στη Βουλή ότι «ειδικά για την περιοχή της πρωτεύουσας και τον ΟΡΣΑ, καμία από τις αιτιάσεις που προβάλλει η κυβέρνηση για να αιτιολογήσει την κατάργησή του δεν ισχύει».

Απέδειξε ότι οι 25 υπάλληλοι του Οργανισμού, με τις ίδιες αποδοχές θα μετακινηθούν στο υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ τόνισε ότι στην Αττική, όπου συγκεντρώνεται το 35% του συνολικού πληθυσμού της χώρας (66 δήμοι, εκ των οποίων 8 νησιωτικοί) και παράγεται το 48% του ΑΕΠ, είναι αυτονόητη η ανάγκη άσκησης πολιτικών σε μητροπολιτικό επίπεδο, ανάγκη η οποία είναι διαρκής και απαιτεί έναν συνεχώς εξελισσόμενο προγραμματισμό.

Ο κ. Πανούσης σημείωσε ακόμη ότι «τόσο ο όγκος όσο και η σημαντικότητα των θεμάτων λογικά απαιτεί όχι την κατάργηση αλλά την αναβάθμιση του ΟΡΣΑ σε φορέα μητροπολιτικής διακυβέρνησης». Αντιθέτως, σημείωσε ότι «η κυβερνητική επιλογή είναι η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του ΟΡΣΑ σε επίπεδο διεύθυνσης υπουργείου, δομή η οποία δεν υπάρχει και άρα προκύπτει κενό με την κατάργηση του ΟΡΣΑ».

Το αναπτυξιακό έργο του ΟΡΣΑ, όπως, ανάμεσα σε πλήθος άλλα, η εφαρμογή γεωχωρικής πληροφορίας της Αττικής, γίνεται ο αδιάψευστος μάρτυρας του λανθασμένου κυβερνητικού σχεδιασμού, που όμως υπό την πίεση των μνημονιακών επιταγών οι κυβερνητικοί αρμόδιοι δεν αναλαμβάνουν την πολιτική πρωτοβουλία να αποσοβήσουν είτε να διορθώσουν.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης, προφανώς φορτωμένος με πολιτικές ενοχές, καθώς λόγω της πολιτικής του προέλευσης, της περιβαλλοντικής του διαδρομής αλλά και της επιστημονικής γνώσης του είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται το ολέθριο λάθος που συντελείται με την κατάργηση του ΟΡΣΑ, φέρεται να δηλώνει αποφασισμένος να διασώσει όχι τον Οργανισμό αλλά το έργο του στη νέα δομή του υπουργείου. Δύσκολο έως ακατόρθωτο να διασωθεί το έργο του ΟΡΣΑ, λένε όσοι γνωρίζουν όχι μόνον τα κενά που υπάρχουν στην υπηρεσιακή δομή αλλά και την αδυσώπητη γραφειοκρατική λειτουργία του υπουργείου.

Ετσι, ανάμεσα σε άλλα και παρά τις καλές προθέσεις είναι αβέβαιο αν η νέα ηλεκτρονική εφαρμογή του ΟΡΣΑ, που για να ζήσει θέλει διαρκή παρακολούθηση, επικαιροποίηση των δεδομένων, συνεχή διεύρυνση της βάσης των πληροφοριών σε συνεργασία με όλο το φάσμα των φορέων της κεντρικής κυβέρνησης, των οργανισμών και την αυτοδιοίκηση, τελικά θα ζήσει ή πριν καν γεννηθεί θα πνιγεί στο μαύρο σκοτάδι.

Η βάση δεδομένων

Η βάση γεωχωρικής πληροφορίας του ΟΡΣΑ, όπως πληροφορούμαστε από στελέχη του ΟΡΣΑ και παράγοντες του ΠΕΚΑ, με πρωτοβουλίες της πρόεδρου Βιβής Μπάτσου και της αντιπροέδρου του ΟΡΣΑ Δάφνης Μπαρμπαγιανέρη, άρχισε να υλοποιείται εδώ και περίπου 8 μήνες, με τρεις βασικούς στόχους.

Ο πρώτος ήταν να πάψει να ακούγεται το επιχείρημα των πολλών τελευταίων ετών, που αποτέλεσε πρόσχημα και για πάρα πολλές παρεμβάσεις και αυθαιρεσίες, ότι «στην Αττική δεν είναι ρυθμισμένος ο χώρος». Οι άλλοι δύο στόχοι ήταν να εναρμονιστεί ο Οργανισμός με το νόμο και την Κοινοτική Οδηγία (ν. 3882/2010 περί ΕΥΓΕΠ και 2007/2/ΕΚ inspire) για τα ανοιχτά γεωχωρικά δεδομένα που πρέπει να έχουν όλοι οι φορείς του Δημοσίου και να προσφέρουν δωρεάν στους πολίτες και με το νόμο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση (ν. 3979/11).

Σε πρακτικό επίπεδο διεκπεραιώθηκε ένας πολύ μεγάλος όγκος εργασίας, ψηφιακής καταχώρησης των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, των Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου, των Προεδρικών Διαταγμάτων Προστασίας της Αττικής και πλήθος άλλες θεσμικές πληροφορίες για τα χωροταξικά, πολεοδομικά και περιβαλλοντικά δεδομένα της Αττικής, που είναι διαχρονικά θεσμοθετημένα από την πολιτεία. Η διαδικτυακή εφαρμογή παράλληλα με την ψηφιακή καταχώριση και τις θεσμικές πληροφορίες προσφέρει στο χρήστη και τη δυνατότητα πλοήγησης στο χώρο.

Πολλές αποκλίσεις

Από την επεξεργασία των στοιχείων προέκυψαν πάρα πολλές αποκλίσεις, που υπήρχαν λόγω των ασύμβατων μεταξύ τους τεχνολογιών και καταχωρίσεων, οι οποίες διορθώθηκαν. Για παράδειγμα τα συμβατικά σχεδιαγράμματα που προσδιόριζαν τη ΖΟΕ Λαυρεωτικής δεν απέκλειαν αποκλίσεις που να επέτρεπαν η πολεοδομία να δώσει άδεια δόμησης σε έκταση, η οποία όμως βρίσκεται σε ζώνη προστασίας. Βρέθηκαν οι αποκλίσεις και τα σφάλματα και διορθώθηκαν οι αλληλεπικαλύψεις, με υπόβαθρο τους ορθοφωτοχάρτες της εταιρείας του Κτηματολογίου.

Χαρακτηριστικά λοιπόν με τη νέα εφαρμογή του ΟΡΣΑ ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να βρει την πολεοδομική ταυτότητα του ακινήτου που τον ενδιαφέρει.

Να δει τις χρήσεις γης, τους όρους δόμησης, να εντοπίσει σε ποιες περιοχές μπορεί να γίνει π.χ. βιομηχανία ή οποιαδήποτε άλλη επενδυτική δραστηριότητα ή να διαλέξει περιοχή αμιγούς κατοικίας για τη διαμονή του.

Να γνωρίσει σε ποιες περιοχές έχουν αδειοδοτηθεί ενεργειακές επενδύσεις ή να δει τις επιτρεπόμενες χρήσεις σε όλους τους σταθμούς, υφιστάμενους και μελλοντικούς, του μετρό κ.ά.

ενετ

elliniko-το-σχεδιο-της-lamda

Σε επόμενη συνεδρίασή του, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην αποσφράγιση του φακέλου της οικονομικής προσφοράς...

Μετά από εισήγηση των τεχνικών του συμβούλων, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι έκρινε τη μία και μοναδική τεχνική προσφορά της Lamda Development για την ανάπτυξη της έκτασης στο Ελληνικό, σύμφωνη με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού και καταρχήν συμβατή με το σχετικό νομικό πλαίσιο αξιοποίησης. Συνεπώς την έκανε αποδεκτή.

Σε επόμενη συνεδρίασή του, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην αποσφράγιση του φακέλου της οικονομικής προσφοράς, αφού προηγουμένως έχει αποσφραγίσει το φάκελο αποτίμησης του Ανεξάρτητου Αποτιμητή.

Το Διοικητικό Συμβούλιο διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει βελτιωμένη οικονομική προσφορά.

Στη συνέχεια, οι Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι (Citigroup, Piraeus Bank) με τη συνδρομή του διεθνώς εξειδικευμένου συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Happold Consulting, θα προχωρήσουν στην αξιολόγηση του δικαίου και ευλόγου της οικονομικής προσφοράς για το ΤΑΙΠΕΔ, με βάση διεθνώς αποδεκτές διαδικασίες και πρότυπα αξιολόγησης ("fairness opinion").

Τέλος, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ λαμβάνοντας υπόψη του όλα τα ανωτέρω, καθώς και την εισήγηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων, θα αποφασίσει για την ανακήρυξη ή μη Προτιμητέου Επενδυτή.

Η διαδικασία αξιολόγησης της οικονομικής προσφοράς, σύμφωνα με τα πιο αυστηρά διεθνή πρότυπα και διασφαλίσεις πλήρους διαφάνειας, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Μαρτίου 2014.

Η συνολική επένδυση, σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου της δειθνούς κοινοπραξίας LAMDA DEVELOPMENT , στην οποία μετέχουν κολλοσοί της Κίνας και των ΗΑΕ, θα ανέλθει σε περίπου 10 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 7 δισ. ευρώ θα επενδυθούν από μισθωτές του Ελληνικού και τα υπόλοιπα τρία δισ. ευρώ θα επενδυθούν από αγοραστές, μισθωτές και υποπαραχωρησιούχους ακινήτων στο εσωτερικό της τεράστιας έκτασης.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Lamda, η δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου έκτασης 2.000 στρεμμάτων, από τα μεγαλύτερα του κόσμου, θα απαιτήσει 100.000 δένδρα και 2 εκατομμύρια θαμνώδη δέντρα.

Από την άλλη πλευρά, οι κοινόχρηστες υποδομές (δρόμοι, πλατείες, παιδικές χαρές κ.λπ.) θα καλύψουν περί τα 1.600 στρέμματα. Σύμφωνα με την πρόταση που έχει κατατεθεί, η ανάπτυξη του Ελληνικού θα περιλάβει 150 παιδικές χαρές και 47 χλμ. ποδηλατοδιαδρομών.

Τέλος, σύμφωνα με την πρόταση της Lamda από το Ελληνικό θα αποξηλωθούν περίπου 3 εκατ. κ.μ. μπετόν και ασφάλτου. Τα μόνα κτίρια που θα παραμείνουν είναι το κτίριο του πρώην ανατολικού αερολιμένα, ο πύργος ελέγχου και κάποια hangers (υπόστεγα) αεροσκαφών, ενώ θα δημιουργηθούν άμεσα 10.000 θέσεις εργασίας που στην πορεία του έργου θα φθασουν μέχρι 50.000..

)

boyno dendrofyteysh spay

Aρκετοί πολίτες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης και του Συνδέσμου Προστασίας & Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ), και στις 9 Μαρτίου, φύτεψαν περί τα 1.000 φυτά και δένδρα στο περαστικό δάσος της Δημοτικής Ενότητας Αργυρούπολης, όπισθεν του γηπέδου της Λαύρας και στο παλιό ανθηστήριο.

Το «παρών» έδωσαν μεταξύ άλλων, ο Δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης Χρήστος Κορτζίδης και ο Πρόεδρος του ΣΠΑΥ και Δήμαρχος Βύρωνα, Νίκος Χαρδαλιάς, οι όποιοι φύτεψαν από κοινού, συμβολικά, ένα δένδρο.

Για την επιτυχία της αναδάσωσης, ο ΣΠΑΥ εκπονεί μελέτη ποτίσματος των νέων δένδρων μέσα στο καλοκαίρι όπως σε κάθε αναδάσωση όπου συμμετέχει, ενώ οι υδατοδεξαμενές στις δυο τοποθεσίες της αναδάσωσης έχουν συντηρηθεί.

Για το λόγο αυτό ελπίζουμε, ότι τα φυτά αυτά δεν θα ξεραθούν, όπως έγινε με τα δεκέδες δενδρύλια ελιάς που πλήρωσαν οι δημότες και τα φύτεψε "πανηγυρικά" ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης Χρ. Κορτζίδης στο π. αεροδρόμιο, αλλά μετά, δυστυχώς, τα άφησε να ... ξεραθούν! 

boyno dendrofyteysi kortzids xardalias

 

Περισσότεροι από 8 στους 10 πολίτες (85,4%) των δήμων Ελληνικού, Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Αλίμου και Παλαιού Φαλήρου, συμφωνούν με την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία MRB.

Ο διαγωνισμός για το Ελληνικό βρίσκεται στην τελική ευθεία καθώς θα πρέπει μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές από τις τρεις διεκδικήτριες εταιρείες και συγκεκριμένα την Lamda Development, την ισραηλινή Elbit και την βρετανική London & Regional Properties.

Σύμφωνα με τη μέτρηση, οι πολίτες, στη συντριπτική της πλειοψηφία (85,4%), συμφωνούν με την αξιοποίηση του ακινήτου του Ελληνικού. Μάλιστα, το μεγαλύτερο ποσοστό συμφωνίας (94,2%) παρουσιάζεται στους νέους ηλικίας 18-24, γεγονός που καταδεικνύει και την προσμονή της νέας γενιάς στην υλοποίηση έργων που θα συμβάλλουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με την ίδια μέτρηση, οι κάτοικοι αποδέχονται σε σημαντικό ποσοστό (84,5%) σχέδιο ανάπτυξης του ακινήτου σε 2 κατευθύνσεις: α) ένα μεγάλο μέρος του ακινήτου να γίνει χώρος πρασίνου (πάρκο) με αθλοπαιδιές και άλλες χρήσεις για το κοινό, καθώς και να αναπτυχθεί το παραλιακό μέτωπο β) και ένα μέρος να δοθεί για διάφορες άλλες αναπτύξεις με στόχο την ανάπτυξη της περιοχής αλλά και ευρύτερα της ελληνικής οικονομίας και του τουρισμού.

Παράλληλα, οι πολίτες εκτιμούν ότι μέσα από την αξιοποίηση του Ελληνικού θα υπάρξουν σημαντικά οφέλη που συνδέονται κυρίως με δημιουργία νέων θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, της εκτέλεσης και της λειτουργίας της επένδυσης (93,8%) αλλά και την γενικότερη τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας στην πόλη της Αθήνας.

Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία πρόσφατης έρευνας του ΙΟΒΕ, μέσα από την προτεινόμενη αξιοποίηση της περιοχής του Ελληνικού σε συνδυασμό με τη συντονισμένη άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης και επένδυσης, η άνοδος του ΑΕΠ και η ενίσχυση της απασχόλησης μπορεί να είναι σημαντική και μόνιμη. Συγκεκριμένα, μέχρι το 2025 αναμένεται να αυξηθεί το ΑΕΠ κατά 1,2% και να δημιουργηθούν σταδιακά 35.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ περίπου ανάλογος αριθμός θέσεων εργασίας αναμένεται να δημιουργηθεί κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.

Βάσει των χαρακτηριστικών του αλλά και της γεωγραφικής του θέσης, το Ελληνικό είναι αναμφίβολα το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπτυξης αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Η ανάπτυξή του μπορεί να δώσει μια τεράστια δυναμική στην προσπάθεια ενίσχυσης του κύρους της Αθήνας και καθιέρωσής της ως ενός σημαντικού ευρωπαϊκού και παγκόσμιου προορισμού.

 Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με σημαντική έκταση πρασίνου, με νέες σύγχρονες κατοικίες, και με νέες υποδομές αναψυχής που θα συμβάλλουν στην επέκταση της τουριστικής περιόδου. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι καθ' όλη τη διάρκεια της ανάπτυξης του ακινήτου αναμένεται να υλοποιηθούν επενδύσεις ύψους περίπου €5 δισ..

Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, μια ενδεχόμενη επιλογή να γίνει μόνο πάρκο, που αποτελεί και την πρόταση κάποιων φορέων, θα σήμαινε ότι η δυναμική θα χανόταν, μαζί με τις νέες ευκαιρίες απασχόλησης που η πόλη της Αθήνας έχει τόσο ανάγκη, ειδικά για τη νέα γενιά.

Αυτό φαίνεται να αντικατοπτρίζεται και στις απόψεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών αφού σύμφωνα με τη δημοσκόπηση μόνοι οι 3 στους 10 προτιμούν να μετατραπεί η έκταση αποκλειστικά σε πάρκο. Άλλωστε, όπως εξηγούν οι ίδιοι παράγοντες, μια μονοθεματική ανάπτυξη σε πάρκο θα δημιουργούσε από τη μια ελάχιστες θέσεις εργασίας, και από την άλλη ένα τεράστιο κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Αυτό το κόστος κατά πάσα πιθανότητα θα κληθεί να πληρώνει συστηματικά το κράτος και τελικά ο Έλληνας φορολογούμενος.

Παράλληλα, με βάση την προτεινόμενη αξιοποίηση, η δόμηση προβλέπεται να είναι αρκετά πιο ήπια σε σύγκριση με τους γειτονικούς Δήμους. Πιο συγκεκριμένα, με εξαίρεση το Δήμο Αργυρούπολης, οι μέσες πυκνότητες περιοχών ομόρων Δήμων είναι κατά ποσοστό μεγαλύτερες από 28-91%, έναντι μέσης πληθυσμιακής πυκνότητας περιοχής του ακινήτου του Ελληνικού. Αντίστοιχα, οι μέσοι συντελεστές δόμησης σε όλους τους παραπάνω Δήμους είναι σχεδόν διπλάσιοι, με τα ποσοστά να κυμαίνονται από + 76 έως + 110/%.

Τέλος, η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών (70,8%) δεν φαίνεται να συμμερίζεται με τις αντιδράσεις διάφορων φορέων, αφού αναγνωρίζουν ότι οι αντιδράσεις σε ένα μεγάλο έργο είναι μεν αναμενόμενες, αλλά δεν θα πρέπει να γίνουν εμπόδιο για τη συνολική αξιοποίηση και την πορεία του σημαντικότατου έργου. Μάλιστα, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων θεωρεί ότι οι αντιδράσεις οφείλονται, κατά κύριο λόγο, σε προσωπικά, πολιτικά ή άλλα οφέλη και δεν έχουν καμία απολύτως βάση.

news24

Περισσότερα Άρθρα...