ellhniko ajiopoiisi

Επενδύσεις στις υποδομές της πρωτεύουσας φέρνει το νέο σχέδιο, που προτείνει συγκοινωνιακή ένωση του Ελληνικού με το αεροδρόμιο, κάτι που ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση νέου αυτοκινητοδρόμου μήκους περίπου 15 χιλιομέτρων.

«Ευέλικτο και φιλικό προς τις επενδύσεις» χαρακτηρίζεται το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας που σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος θα είναι έτοιμο μέσα στον Μάρτιο. Τότε θα ξεκινήσει η δημόσια διαβούλευση επί του τελικού κειμένου προκειμένου το σχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή τον Απρίλιο προς ψήφιση.

Το νέο σχέδιο, σύμφωνα με πληροφορίες επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία και διαδικασίες εξπρές στη συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ προβλέπει την «κατ' εξαίρεση επέκταση θεσμοθετημένων επιχειρηματικών υποδοχέων», άλλα και την πολεοδομική και χωροταξική διευκόλυνση επενδύσεων σε δημόσια ακίνητα.

Σύμφωνα με το νέο ρυθμιστικό, η Αττική θα αποκτήσει έναν νέο μητροπολιτικό οικονομικό κέντρο. Τον άξονα Φαλήρου-Ελληνικού που χαρακτηρίζεται ως «αναπτυξιακός πόλος» και πριμοδοτείται από μια σειρά νέων χρήσεων, άλλα και μεγάλων συγκοινωνιακών έργων που θα ενώνουν την περιοχή με το αεροδρόμιο, το λιμάνι και τις εξόδους της Αττικής.

Το σχέδιο προτείνει την συγκοινωνιακή ένωση του Ελληνικού απευθείας με το νέο αεροδρόμιο, κάτι που ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση νέου αυτοκινητοδρόμου μήκους περίπου 15 χλμ. που θα διαπερνά με σήραγγα τον Υμηττό.

Όπως αναφέρει η Hμερησία, το νέο ρυθμιστικό προτείνει ακόμη την ολοκλήρωση του δακτυλίου αυτοκινητοδρόμων στην Αττική, ανοίγοντας τον δρόμο για κατασκευή οδικού άξονα και κατά μήκος της παραλίας και ένωσης του αεροδρομίου και της περιοχής Φαλήρου – Ελληνικού με το λιμάνι και τη δυτική έξοδο της Αττικής.

Όσο αυξάνεται η ρύπανση της ατμόσφαιρας, τόσο μεγαλώνει η δυσαρέσκεια και η δυστυχία των πολιτών, καθώς και όσο πιο δυστυχείς νιώθουν οι άνθρωποι, τόσο περισσότερο αυξάνεται η ρύπανση του αέρα.

Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν ερευνητές του πανεπιστημίου του Τρεντ στο Οντάριο του Καναδά, οι οποίοι μελέτησαν στοιχεία από δεκατέσσερις ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες ανέλυσαν τα στοιχεία για την ανά κεφαλή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα, που θεωρείται αντιπροσωπευτική για το γενικότερο επίπεδο ρύπανσης του αέρα σε μια χώρα, καθώς πηγάζει από την καύση των ορυκτών καυσίμων. Στη συνέχεια, συσχέτισαν τα στοιχεία αυτά με το επίπεδο ευτυχίας των πολιτών, όπως αυτό προκύπτει από σχετικές έρευνες κοινής γνώμης με ερωτηματολόγια.
 
Η έρευνα κατέδειξε την ύπαρξη σχέσης ανάμεσα στη ρύπανση και στην ψυχική διάθεση των πολιτών, χωρίς ωστόσο να εξηγεί μέσω ποιού μηχανισμού προκύπτει αυτή η αλληλεπίδραση.
 
Οι χώρες που μελετήθηκαν ήταν οι Ελλάδα, Βέλγιο, Βρετανία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ισπανία και Ρωσία.
 
Η λήψη μέτρων από τις αρμόδιες αρχές για μείωση της ρύπανσης αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις στη ψυχική διάθεση των πολιτών, επισημαίνουν οι ερευνητές, προσθέτοντας ότι η λήψη μέτρων από τις κυβερνήσεις, τα οποία θα βελτιώνουν την καθημερινή ζωή και ικανοποίηση των πολιτών, μπορούν, με τη σειρά τους να οδηγήσουν στη μείωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας. 
 
Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο διεθνές περιοδικό «International Journal of Green Economics» και είναι διαθέσιμη εδώ (με συνδρομή). 
 
ΑΜΠΕ

elliniko

Με τρεις ενδιαφερόμενους επενδυτές, τις εταιρείες Lamda Development, Elbit Cochin Ltd και London & Regional Properties προχωράει το εγχείρημα της αξιοποίησης του Ελληνικού, με το Qatar Investment Authority να έχει αποσύρει το ενδιαφέρον του για την έκταση του πρώην διεθνούς αεροδρομίου.

Πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ, ανέφεραν ότι οι λόγοι αποχώρησης του Κατάρ οφείλονται σε απαιτήσεις που ήγειρε το Κατάρ σχετικά με το διαδικαστικό σκέλος της αξιοποίησης.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι Καταριανοί επιθυμούσαν εξαρχής διακρατική συμφωνία. Μέσω αυτής της συμφωνίας επιδίωκαν να πετύχουν άμεση στήριξη της κυβέρνησης, τόσο φορολογικά (εξαιρέσεις και μειωμένοι συντελεστές) όσο και στην ανάπτυξη – χρήση της έκτασης. Επιδίωκαν δηλαδή μεταφορά στο Ελληνικό της κεντρικής κυβέρνησης, υπουργείων και υπηρεσιών, καθώς και επιδότηση νέων κατοικιών για τη διαμονή δημόσιων υπαλλήλων. Ζητούσαν, επίσης, πλήρη κυριότητα για όλο το ακίνητο και όχι για το 30% της έκτασης.

«Είναι προφανές ότι μια τέτοιου είδους ανάπτυξη δεν συνιστά land mark development ούτε είναι σύμφωνη με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Έτσι, όπως επισημαίνουν, η δεύτερη φάση του διαγωνισμού προχώρησε με τους υπόλοιπους τρεις συμμετέχοντες που υπέγραψαν έγκαιρα Non Disclosure Agreement (Συμφωνία Εμπιστευτικότητας) για να πάρουν τα τεύχη του διαγωνισμού.

Το Κατάρ, που δεν είχε υπογράψει το NDA και δεν είχε επίσημα ενημερώσει για το θέμα, είχε ειδοποιηθεί ότι ο διαγωνισμός προχωρά και του ζητήθηκε εκ νέου να ενημερώσει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για τις προθέσεις του, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες.

Την ίδια στιγμή, πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε το «Κεφάλαιο» του περασμένου Σαββάτου, οι Καταριανοί είχαν λάβει αποστάσεις τον τελευταίο καιρό από το project της αξιοποίησης των 5.300 στρεμμάτων του πρώην διεθνούς αεροδρομίου, όπως, εξάλλου, διεφάνηκε στη συνάντηση που είχε το Δεκέμβριο ελληνική αντιπροσωπεία με το Κατάρ.

Το Κατάρ θεωρεί ότι το project του Ελληνικού είναι ακόμη «ανώριμο», επιλέγοντας να επενδύσει σε άλλους τομείς, με μεγαλύτερες προοπτικές απόδοσης. Ταυτόχρονα, η κωλυσιεργία αναφορικά με την χορήγηση άδειας παραμονής σε αλλοδαπούς επενδυτές, -περιλαμβάνεται στο νέο επενδυτικό νόμο που ακόμη δεν έχει συζητηθεί και ψηφιστεί από τη Βουλή- φέρεται να αποτέλεσε ένα ακόμη αρνητικό στοιχείο που προστέθηκε στο «κάδρο» του Ελληνικού.

Υπό το πρίσμα των εξελίξεων αυτών, ο Αντώνης Σαμαράς δεν πραγματοποίησε το σχεδιαζόμενο ταξίδι στο Κατάρ, για τα μέσα του Ιανουαρίου, ύστερα από τη «ρήξη» ΤΑΙΠΕΔ-Κατάρ που υπήρξε στην συνάντηση του Δεκεμβρίου.

Τα εύρωστα κεφάλαια του Κατάρ επιλέγουν να τοποθετηθούν σε projects, όπως η ενέργεια (π.χ. σχεδιάζουν την κατασκευή τερματικού σταθμού LNG στα τουρκικά παράλια στο Αιγαίο), οι οδικοί άξονες (έχουν ήδη χρηματοδοτήσει την υλοποίηση οδικών αξόνων σε χώρες των Βαλκανίων) ή η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου.

Δ. Δελεβέγκου

 

aithalomixlh

Τι αναφέρει νέο δημοσίευμα της Wall Street Journal για το φαινόμενο της αιθαλομίχλης στις μεγάλες πόλεις της χώρας

Εικόνες μίας πρωτεύουσας σκεπασμένης στην αιθαλομίχλη που προκαλούν τα τζάκια και οι ξυλόσομπες που καίνε κάθε είδους καύσιμο αντίκρισαν και πάλι οι Αθηναίοι το βράδυ της Παρασκευής. Το θέμα απασχόλησε και πάλι το διεθνή Τύπο με τη WSJ να το κάνει μάλιστα, κεντρικό της θέμα.

Η Wall Street Journal σε σχετικό άρθρο παραθέτει τις απόψεις ακτιβιστών που προσπαθούν να προστατέψουν το δασικό πλούτο αλλά και την δημόσια Υγεία από το φαινόμενο.

Όπως αναφέρει, ενώ περιπολούσε νύχτα στο όρος Αιγάλεω, ο Γρηγόρης Γουρδομιχάλης έπιασε έναν νεαρό να κόβει παράνομα δέντρο σε δημόσια έκταση. Λίγες στιγμές μετά, ο άνδρας ξέσπασε σε κλάματα, λέγοντας ότι είναι άνεργος και χρειάζεται την ξυλεία για να θερμάνει το σπίτι όπου ζει με την γυναίκα και τα τέσσερα παιδιά του, καθώς δεν μπορεί να αγοράσει πετρέλαιο θέρμανσης.

"Ήταν δύσκολη απόφαση, αλλά τον άφησα να φύγει", είπε ο ακτιβιστής, που ηγείται του τοπικά χρηματοδοτούμενου Περιβαλλοντικού Συνδέσμου των Δήμων Αθήνας - Πειραιά, ο οποίος στοχεύει στην προστασία των δασών γύρω από το Αιγάλεω.

 

Κόβουν τα δέντρα από πάρκα και δάση

Ήδη δεκάδες χιλιάδες δέντρα έχουν εξαφανιστεί από πάρκα και δάση αυτό το Χειμώνα σε όλη την Ελλάδα, παραδέχονται οι Αρχές. Με την έλευση του ψύχους, η κλιμάκωση της χρήσης ξύλων για θέρμανση προκάλεσε σοβαρή περιβαλλοντική ζημιά, με τους πρόποδες των λόφων να αποψιλώνονται και την αιθάλη από τα τζάκια να σκεπάζει την Αθήνα και άλλες πόλεις, απειλώντας τη δημόσια Υγεία.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος παραδέχεται άλμα των περιπτώσεων παράνομης υλοτόμησης πέρυσι και έχει προχωρήσει σε πάνω από 3.000 αγωγές και κατάσχεση άνω των 13.000 τόνων παράνομα υλοτομημένης ξυλείας.

Η πρακτική αυτή καταγράφηκε για τελευταία φορά στην Ελλάδα κατά την βάρβαρη γερμανική κατοχή τη δεκαετία του '40, γεγονός που αναδεικνύει το πώς πέντε χρόνια ύφεσης και λιτότητας έχουν προκαλέσει δραματικές αλλαγές στην χώρα.

 

Θυμίζει Λονδίνο του '53 η Αθήνα

Η αιθαλομίχλη είναι κάποιες ημέρες ορατή με γυμνό μάτι και αντιληπτή με την όσφρηση, καθώς μυρίζει χαρακτηριστικά καμμένο ξύλο. Τα Χριστούγεννα στο Μαρούσι καταγράφηκαν διπλάσια ποσά σωματιδίων σε σχέση με το ανώτερο αποδεκτό όριο στην ΕΕ.

"Ο μέσος Έλληνας θα ρίξει οτιδήποτε εύφλεκτο στο τζάκι, από παλιά έπιπλα με βερνίκι, μέχρι παλιά βιβλία με μελάνι, προκειμένου να ζεσταθεί", υπογραμμίζει ο Στέφανος Σαμπατάκης, περιβαλλοντολόγος σε θέματα υγείας του ΚΕΕΛΠΝΟ.

Όπως λέει, η αιθαλομίχλη απειλεί ευπαθείς ομάδες, όπως ηλικιωμένους, παιδιά και άτομα με άσθμα. Παρομοιάζει μάλιστα την σημερινή Αθήνα με το μεταπολεμικό Λονδίνο, όταν το Δεκέμβριο του 1953 επί πέντε ημέρες "μαύρισε ο ουρανός" από τα τζάκια και τις σόμπες κάρβουνου. Τότε καταγράφηκαν πάνω από 4.000 θάνατοι και οι Αρχές απαγόρευσαν την καύση ξύλων στην πόλη.

Στη Βόρεια Ελλάδα που έχει κλίμα περισσότερο κεντροευρωπαϊκό παρά μεσογειακό, η ανάγκη για θέρμανση οδηγεί σε σκληρές αποφάσεις. Τέλη Δεκεμβρίου μία από τις ενώσεις δασκάλων προειδοποίησε ότι σχολεία θα αναγκαστούν να κλείσουν καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα θέρμανσης των αιθουσών διδασκαλίας.

Στην Ορεστιάδα, η τοπική ομάδα κολύμβησης περνά κάθε 2-3 ημέρες στην Τουρκία για προπόνηση, καθώς ο Δήμος επέλεξε να θερμάνει τα σχολεία και όχι την πισίνα του κολυμβητηρίου. Το γειτονικό τουρκικό αθλητικό σωματείο προσκάλεσε όλους τους νέους της πόλης να κάνουν το ίδιο χωρίς χρέωση.

Στην πλέον τραγική πλευρά αυτής της κατάστασης, στη Μεσορόπη της Καβάλας χάθηκαν τρία παιδιά 5, 7 και 15 σε πυρκαγιά που ξέσπασε σε σπίτι από ξυλόσομπα μέσα στη νύχτα.

Το συμβάν σόκαρε το πανελλήνιο και έγινε "όπλο" στα χέρια της αντιπολίτευσης, που αντιτίθεται στα μέτρα λιτότητας που έχουν προκαλέσει άλμα του κόστους στο πετρέλαιο θέρμανσης και το ηλεκτρικό ρεύμα.

Όπως είπε ο Πάνος Σκουρλέτης, εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, "αναγκάζουν τους Έλληνες να επιλέξουν αν θα καούν από τις ξυλόσομπες, αν θα καταστρέψουν τα δάση, ή αν θα ζήσουν μέσα στην αιθαλομίχλη".

wsj.com

elliniko

Πού χάλασε τελικά η συμμετοχή των Αράβων στο project της πώλησης του Ελληνικού, που θεωρείται και είναι το μεγαλύτερο κρατικό, στο κομμάτι του real estate;

Στο γεγονός ότι από την πλευρά τους θεωρείται ότι η Ελλάδα δεν τήρησε τη συμφωνία που είχε γίνει επί κυβερνήσεως Γιώργου Παπανδρέου. Τι προέβλεπε; Διακρατική συμφωνία, χωρίς την πραγματοποίηση διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού, για την ανάθεση του project.

Οι Άραβες θεωρούσαν ότι η ελληνική πλευρά θα έπρεπε ουσιαστικά να τους κάνει ανάθεση το συγκεκριμένο έργο. Τουλάχιστον, αυτό φέρονται να είχαν συμφωνήσει με τον τότε υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη. Κάτι τέτοιο, όμως, εκ των πραγμάτων απαγορεύεται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, οι οποίοι εκτιμούν ότι καταστρατηγείται η αρχή της ανταγωνιστικότητας.

Γι' αυτό κι επέβαλλαν την πραγματοποίηση διαγωνισμού, απ' τον οποίο τελικώς το Κατάρ απείχε. Αν και μέχρι την τελευταία στιγμή, υπήρχε πάντα ζεστό το ενδεχόμενο να δώσουν το παρόν.

Επειδή, όμως, όπως ειπώθηκε, δεν έχουν την κουλτούρα του διαγωνισμού, τελικώς, προτίμησαν να αποσυρθούν, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

pelet kausi

Μη συμβατές βρέθηκαν οι 6 στις 10 συσκευές καύσης βιομάζας στις οποίες έκανε η έλεγχο Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας και αναμένεται να επιβληθούν πρόστιμα.

Αυτό γνωστοποίησε σε δηλώσεις του στον ΣΚΑΪ 100,3 ο γενικός γραμματέας Βιομηχανίας Σπ. Ευσταθόπουλος. Συγκεκριμένα, όπως είπε, έχουν ληφθεί δείγματα από εταιρείες και ένα ποσοστό από αυτά δεν συνάδει με την ισχύουσα νομοθεσία.

Σύμφωνα με τον κ. Ευσταθόπουλο, οι έρευνες θα συνεχιστούν, ενώ πολύ σύντομα θα υπάρξουν ανακοινώσεις και ενδεχομένως και ανακλήσεις από την αγορά.

 

Μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις καυσόξυλων

Η κρίση και η εκτόξευση των τιμών του πετρελαίου οδήγησαν σε μεγάλη άνοδο τις πωλήσεις καυσόξυλων και -κατά συνέπεια- και των εταιρειών που τα εμπορεύονται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, για πρώτη φορά, αυτές οι επιχειρήσεις το 2012 έχουν αυξηθεί κατά 100% σε σχέση με το 2011, ενώ σε σύγκριση με το 2010 έχουν οκταπλασιαστεί.

Όπως σχολιάζεται από το Επιμελητήριο: «είναι ίσως ο μοναδικός κλάδος που παρουσιάζει τέτοια αύξηση, σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει στην πλειοψηφία των επαγγελματικών κλάδων όπου καταγράφεται τα τελευταία τρία χρόνια μια συνεχής μείωση μελών, δείγμα της εξαιρετικά δύσκολης κατάστασης που βιώνει το σύνολο του ελληνικού πληθυσμού».

Με βάση τα στοιχεία, οι νέες εγγραφές ανά έτος ήταν 5 το 2010, 19 το 2011 και 38 το 2012 και ο αριθμός μελών του κλάδου ανά έτος από 133 μέλη το 2011 έφτασε τα 170 το 2012.

kaminada stegi

Το βράδυ της Τετάρτης καταγράφηκε μεταξύ 22.00 και 24.00 μέγιστη συγκέντρωση 300 μg/m3

Στα υψηλά των μετρήσεων κινήθηκαν και την Πέμπτη τα επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία αιωρούμενα σωματίδια (PM - Particulate matter) στην ατμόσφαιρα της Αττικής.

Οι μέσες τιμές για τα PM10 (σωματίδια με διάμετρο μικρότερη των 10 μικρομέτρων) έφτασαν στη Λυκόβρυση τα 158 μg/m3 (μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο), στο Μαρούσι τα 117 μg/m3, στην Αριστοτέλους τα 102 μg/m3 και στον Πειραιά τα 75 μg/m3. Να θυμίσουμε ότι η οριακή τιμή για τα PM10 είναι τα 50 μg/m3 και δεν πρέπει να σημειώνεται υπέρβαση περισσότερες από 35 ημέρες ανά έτος.

Ωστόσο, οι πρώτες μετρήσεις που έχει ξεκινήσει το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και ο «Δημόκριτος» στο πλαίσιο προγράμματος για το κλίμα, έχουν δείξει ότι οι συγκεντρώσεις σωματιδίων τις βραδινές ώρες - οπότε γίνεται χρήση τζακιού και σόμπας και ευνοείται ο εγκλωβισμός τους κοντά στο έδαφος λόγω των ατμοσφαιρικών συνθηκών - είναι 5 με 10 φορές μεγαλύτερες. Ειδικότερα, το βράδυ της περασμένης Τετάρτης, οι επιστήμονες κατέγραψαν μεταξύ 22.00 και 24.00 μέγιστη συγκέντρωση 300 μg/m3.

Μάλιστα, οι χημικές αναλύσεις των επιστημόνων έδειξαν ότι αυτές οι αυξημένες τιμές οφείλονταν σε μεγάλο ποσοστό σε καύση ξυλείας στα τζάκια.

Την ίδια στιγμή, τους υπόλοιπους επιστημονικούς φορείς ακολουθεί και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας) το οποίο στην ιστοσελίδα του προειδοποιεί για τους κινδύνους από την απελευθέρωση στην ατμόσφαιρα, αλλά και μέσα στο σπίτι επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία ουσιών. Συστήνει μάλιστα στους πολίτες να κάνουν χρήση μόνο των καυσίμων για τα οποία είναι σχεδιασμένος ο λέβητας, να χρησιμοποιούν εγκεκριμένη και καλής ποιότητας καύσιμη ύλη (ξερά ξύλα τα οποία έχουν κοπεί τουλάχιστον έναν χρόνο πριν) και να αποφεύγουν τη χρήση βαμμένων ή βερνικωμένων ξύλων, προϊόντων επιπλοποιίας, χαρτιών, πλαστικών, υφασμάτων, σκουπιδιών, καλωδίων, ελαστικών κτλ.

tovima