tram

Διακοπή της κυκλοφορίας των συρμών του τραμ, στο τμήμα Καλλιθέα - Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, θα υπάρξει από το Σάββατο 18 Νοεμβρίου έως την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου, λόγω των εργασιών επέκτασης της γραμμής προς τον Πειραιά.

Κατά το διάστημα αυτό η κυκλοφορία θα διεξάγεται στα τμήματα Σύνταγμα - Καλλιθέα, Ασκληπιείο Βούλας - Καλλιθέα και Σύνταγμα - Ασκληπιείο Βούλας.

Οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετούνται στο τμήμα Καλλιθέα - Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (με το ίδιο εισιτήριο) από τις λεωφορειακές γραμμές  Α1: Βούλα- Πειραιάς- Βούλα,  Β1: Άνω Γλυφάδα- Πειραιάς- Ανω Γλυφάδα, 040: Σύνταγμα- Πειραιάς- Σύνταγμα, 130: Ν. Σμύρνη, Πειραιάς- Ν. Σμύρνη και 217: Σταθμός Δάφνη- Πειραιάς- Σταθμός Δάφνη.

ellinikon master plan

Ορατό είναι πλέον το ενδεχόμενο η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό να μείνει μόνο στις… μακέτες. Όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή η Lamda Development, η επένδυση δεν είναι δυνατόν να ευοδωθεί με τις συνεχείς ανατροπές και τα εμπόδια που προβάλλουν η κυβέρνηση και το Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς «αλλοιώνουν το σχέδιο ανάπτυξης με τρόπους που δεν προβλέπονται από τη σύμβαση».

Αναλυτικά η ανακοίνωση

«Με βάση τις πρόσφατες αποφάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού περί οριοθέτησης αρχαιολογικού χώρου και επιβολής δεκαέξι (16) όρων για την έγκριση του Σχεδίου Ανάπτυξης, η Lamda Development S.A. (η Εταιρία) τοποθετείται ως εξής:

Ως προς το θέμα του αρχαιολογικού χώρου

Όλα τα αρχαιολογικά ευρήματα εντός της έκτασης είχαν γνωστοποιηθεί στους εννέα (9) υποψήφιους επενδυτές στα πλαίσια του διεθνούς διαγωνισμού που προκηρύχθηκε το 2011. Αυτά τα ευρήματα ήταν το αποτέλεσμα των εργασιών που είχαν γίνει μέχρι τότε, τόσο κατά την κατασκευή του Αεροδρομίου, όσο και κατά την υλοποίηση των έργων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το Τραμ και το Μετρό.

Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η οριοθέτηση αρχαιολογικού χώρου μόνο στην περιοχή του Αγίου Κοσμά. Η Εταιρία τα έλαβε υπόψη της κατά το σχεδιασμό της ανάπτυξης με ιδιαίτερη μέριμνα για την ανάδειξή τους, όπως επιβάλλεται σε μια τέτοιας εμβέλειας επένδυση. Παράλληλα, η – επικυρωμένη από τη Βουλή τον Σεπτέμβριο του 2016 – Σύμβαση περιλαμβάνει συγκεκριμένες ρυθμίσεις για την περίπτωση εύρεσης νέων αρχαιοτήτων, ενώ, ούτως ή άλλως, εξακολουθούν να ισχύουν καθ’ ολοκληρία και όσα προβλέπουν οι αρχαιολογικοί νόμοι.

Παρ’ όλα αυτά και παρά το γεγονός ότι δεν προέκυψε κανένα νέο εύρημα, το Υπουργείο Πολιτισμού κήρυξε νέο αρχαιολογικό χώρο.

Κατά συνέπεια και παρ’ ότι έχουν μεσολαβήσει η υπογραφή της αρχικής Σύμβασης (Νοέμβριος 2014), η υπογραφή της Τροποποιητικής Σύμβασης (Ιούλιος 2016) και η κύρωση των δύο ανωτέρω Συμβάσεων από τη Βουλή (Σεπτέμβριος 2016), η Εταιρία βρίσκεται αντιμέτωπη με αιφνιδιαστική ανατροπή των συμφωνημένων, με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην υλοποίηση του Σχεδίου Ανάπτυξης.

Η ανατροπή αυτή επηρεάζει σημαντικό τμήμα του σχεδιασμού του έργου, αυξάνει σημαντικά και με τρόπο μη προβλέψιμο τους κινδύνους από τη γραφειοκρατία, ενώ δυσχεραίνει σημαντικά την προώθηση των επιμέρους επενδύσεων.

Η δημιουργούμενη αβεβαιότητα από τα ανωτέρω επιδεινώνεται από το γεγονός ότι, βάσει της Υπουργικής Απόφασης, αναιρείται το πρόσφατα υπογραφέν Μνημόνιο, το οποίο είχε προηγουμένως εγκριθεί από έντεκα (11) Υπουργούς στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Ως προς το θέμα της επιβολής δεκαέξι (16) όρων στο Σχέδιο Ανάπτυξης

Στην κυρωμένη από τη Βουλή Σύμβαση προβλέπεται ρητά ως όρος για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης η έγκριση του ΣΟΑ «ουσιωδώς στη μορφή στην οποία υποβλήθηκε» από την Εταιρία στα πλαίσια του διαγωνισμού. Η Υπουργική Απόφαση επιβάλει δεκαέξι (16) νέους όρους. Συνεπώς, δημιουργούνται ανατροπές, κενά και ασάφειες, τα οποία προετοιμάζουν το έδαφος για νέες μελλοντικές αυθαίρετες ερμηνείες, από όπου κι αν αυτές προέλθουν.
Είναι προφανές, ότι η Επένδυση δεν είναι δυνατόν να ευοδωθεί, όσο συνεχείς ανατροπές και νέα εμπόδια οδηγούν σε αλλοίωση του Σχεδίου Ανάπτυξης με τρόπους που δεν προβλέπονται από τη Σύμβαση.

Ειδικότερα, τίθεται περιορισμός στα ύψη των κτιρίων. Συγκεκριμένα, ενώ ο Νόμος με βάση τον οποίο σχεδιάστηκε η Ανάπτυξη, έθετε τους όρους βάσει των οποίων μπορεί να υλοποιηθεί μεγάλος αριθμός υψηλών κτιρίων, χωρίς περιορισμό ύψους, η Υπουργική Απόφαση θέτει ως όρο την επανεξέταση του ύψους των κτιρίων, αλλοιώνοντας έτσι τη δέσμευση των νόμων απέναντι στους Επενδυτές. Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα υψηλά κτίρια της σχεδιαζόμενης ανάπτυξης, αποτελούν ένα από τα πλέον εμβληματικά στοιχεία της, με στόχο την ενδυνάμωση της Αθήνας ως σύγχρονου τουριστικού προορισμού.

Όπως είναι φυσικό, το σύνολο αυτών των ανατροπών και ανακολουθιών, αλλά και η πρακτική της συνεχούς έγερσης νέων εμποδίων, διαρρηγνύουν το αναγκαίο κλίμα εμπιστοσύνης. Ταυτόχρονα, δημιουργούν έντονο προβληματισμό ως προς τη δυνατότητα υλοποίησης της επένδυσης, της οποίας η αναγκαιότητα διακηρύσσεται με τον πιο επίσημο τρόπο από την Ελληνική Πολιτεία, ενώ η κρισιμότητά της είναι αδιαμφισβήτητη από όλες τις πλευρές.

Εν κατακλείδι, η Εταιρία παραμένει από την πρώτη στιγμή προσηλωμένη στα συμβατικά κείμενα που έχει υπογράψει με την Ελληνική Πολιτεία. Η Εταιρία δεν έχει άλλη επιλογή παρά να απαιτήσει το ίδιο και από τα λοιπά συμβαλλόμενα μέρη, καθ’ ότι αυτό αποτελεί τη μόνη ασφαλή οδό για την επιτυχή πλήρωση όλων των αιρέσεων και την έναρξη του έργου.
 
Συνεχής ανατροπή του συμφωνηθέντος και κυρωθέντος από τη Βουλή πλαισίου ή συνεχής έγερση νέων εμποδίων, δημιουργεί κλίμα αέναης και ανολοκλήρωτης διαπραγμάτευσης, διαρρηγνύει το αναγκαίο κλίμα εμπιστοσύνης και εγείρει πολλαπλά και εύλογα ερωτηματικά για πολλά ζητήματα».
 

elliniko google

Το Υπουργείο Πολιτισμού δημοσίευσε την Παρασκευή την απόφασή του, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με την οποία οριοθετεί 280 στρέμματα ως αρχαιολογικό χώρο, στην έκταση του Ελληνικού.

Ειδικότερα, το ΦΕΚ της απόφασης για τον αρχαιολογικό χώρο αναφέρει: «Κηρύσσουμε και οριοθετούμε ως αρχαιολογικό χώρο περιοχή (...), για λόγους προστασίας και ανάδειξης των εγκείμενων αρχαιοτήτων, που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς έως τους μεταβυζαντινούς χρόνους.

Η ανωτέρω έκταση περιλαμβάνει ικανό αριθμό αρχαίων μνημείων (οικιστικά και ταφικά κατάλοιπα, ιερά, τμήματα αρχαίων οδών, εργαστηριακές εγκαταστάσεις, θέατρα κ.ά.) εντός των γεωγραφικών ορίων των αρχαίων αττικών δήμων του Αλιμούντος και του Ευωνύμου. Η ένταξη των μνημείων στην οριοθέτηση, βάσει έρευνας πεδίου, επιτρέπει την προστασία και ανάδειξή τους σε ιστορική, αισθητική και λειτουργική ενότητα».

Αν και η οριοθέτηση και δημοσίευση του τοπογραφικού δεν κρύβει κάποια περαιτέρω έκπληξη και αφορά τα περίπου 300 στρέμματα που είχαν αρχικά περιγραφεί, μένουν ακόμα πολλά να ξεκαθαριστούν, σημειώνει σε άρθρο της η «Καθημερινή».

Αρχικά, η κήρυξη σημαίνει πως σε αυτόν τον χώρο, που σήμερα στο μεγαλύτερο μέρος του φιλοξενεί το αμαξοστάσιο των αστικών λεωφορείων, για να γίνει οτιδήποτε, απαιτείται άδεια από την Αρχαιολογική Υπηρεσία με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους χρόνους και τους όρους χορήγησής της.

Ακόμα περισσότερο, η οριοθέτηση μπορεί να αφορά 300 στρέμματα στην υπό παραχώρηση έκταση, αλλά δημιουργεί αβεβαιότητα και για τις γειτνιάζουσες περιοχές εντός παραχώρησης. Το πώς θα γίνεται εκεί η εκτέλεση των έργων αποτελεί για την ώρα γκρίζα περιοχή, αναφέρουν πηγές στην εφημερίδα, σε άμεση σχέση με τις διεργασίες μεταξύ επενδυτή και εμπλεκόμενων φορέων του Δημοσίου σχετικά για την ολοκλήρωση της παραχώρησης.

«Το ζήτημα δεν είναι ποσοτικό αλλά ποιοτικό», εξηγούν οι πηγές αυτές, υπενθυμίζοντας πως στον καθεαυτό αρχαιολογικό χώρο το σχέδιο ανάπτυξης προβλέπει την κατασκευή κτιρίων γραφείων, κέντρου έρευνας και ανάπτυξης και ένα κομμάτι οικιστικό.

Επιπλέον, σύμφωνα με την εφημερίδα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο φέρεται να συνέστησε «να εξεταστεί μείωση του ύψους των κτιρίων» για να μην επισκιάζουν αισθητικά την Ακρόπολη, η οποία υψώνεται στα 140 μέτρα, προκειμένου να μην αλλοιωθούν η οριζοντογραμμή και ο χαρακτήρας του αστικού τοπίου. Δεν έχει όμως συστήσει συγκεκριμένα ύψη.

news247

koniordoy

Η απόφαση του ΚΑΣ υπηρετεί και το δημόσιο συμφέρον και την προστασία των αρχαιοτήτων...

Η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για το Ελληνικό υπηρετεί ισορροπημένα τόσο το...
δημόσιο συμφέρον όσο και την προστασία των αρχαιοτήτων, δηλώνει από τη Γερμανία, σε αποκλειστική συνέντευξή της στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου και επισημαίνει ότι με το μνημόνιο που έχει υπογραφεί, τμήμα του οποίου ενσωματώθηκε στην απόφαση του ΚΑΣ, υλοποιείται ο αρχαιολογικός νόμος από την πρώτη μέρα των εργασιών, υπό την αυστηρή μάλιστα παρακολούθηση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ.

Η κ. Κονιόρδου εκφράζει τη βαθιά της εκτίμηση για το έργο των Ελλήνων αρχαιολόγων και τονίζει ότι δεν θα έκανε ποτέ κάτι που θα υπέσκαπτε τη μεγάλη προσφορά τους και την κληρονομιά που υπηρετεί σε όλη της τη ζωή με το έργο της.

Αναφέρεται μάλιστα στις ακραίες, όπως λέει, φωνές, οι οποίες με το πρόσχημα της προστασίας των αρχαιοτήτων προσπαθούν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη, ενώ είναι δηλωμένα αντίθετες στις προτεραιότητες της κυβέρνησης για ανάπτυξη και δημιουργία θέσεων εργασίας.

Η υπουργός Πολιτισμού απορρίπτει κατηγορηματικά την κριτική που δέχθηκε επειδή απουσίασε από την Αθήνα κατά την κρίσιμη συνεδρίαση του ΚΑΣ, διαβεβαιώνει ότι δεν υπήρξε καμία αμέλεια στην άσκηση των καθηκόντων της και κάνει λόγο για «εποχή με έντονες πολώσεις», κατά την οποία ασκείται βιαστικά κριτική, χωρίς να διασταυρώνονται οι πληροφορίες και να εκτιμάται η ουσία.

Κατά το επίμαχο διάστημα η κ. Κονιόρδου συμμετείχε στην πολυσυζητημένη παράσταση του Ρόμπερτ Γουίλσον «Luther dancing with the Gods» (Ο Λούθηρος χορεύει με τους Θεούς), που ανέβηκε στην αίθουσα «Πιερ Μπουλέζ» του Βερολίνου, με αφορμή τα 500 χρόνια από την θυροκόλληση των 95 Θέσεων από τον Μαρτίνο Λούθηρο στον Καθεδρικό Ναό της Βιρτεμβέργης, στις 31 Οκτωβρίου του 1517.

Με τον τρόπο αυτόν ο ίδιος κατήγγειλε μια σειρά αντιλήψεων της Καθολικής Εκκλησίας και κυρίως την πρακτική με τα συγχωροχάρτια και την άφεση αμαρτιών. Αυτές οι 95 Θέσεις έβαλαν τα θεμέλια της Προτεσταντικής Εκκλησίας. Η υπουργός Πολιτισμού και καταξιωμένη ηθοποιός άνοιγε το έργο με αποσπάσματα από τη Γένεση και τις επιστολές του Αποστόλου Παύλου στα ελληνικά,- γλώσσα στην οποία άλλωστε στηρίχθηκε η μετάφραση της Βίβλου από τον Λούθηρο στα γερμανικά.

Η παρουσία της υπουργού στη Γερμανία και η συμμετοχή της στην παράσταση του Γουίλσον δεν πέρασε απαρατήρητη από τα γερμανικά ΜΜΕ. «Παρότι σημασιολογικά ακατανόητη για το γερμανόφωνο κοινό, η πρώτη προσέγγιση στην κληρονομιά και στη σκέψη του Λούθηρου, η προσέγγιση στην κεντρική άποψη του Λούθηρου ότι "Εν αρχή ην ο Λόγος", τροφοδοτείται στο έργο εύλογα από την αφηρημένα γεμάτη σημασία μιας ακατανόητης γλώσσας», γράφει χαρακτηριστικά η Berliner Morgenpost, αναφερόμενη στον ρόλο της Λυδίας Κονιόρδου και στη σημασία του για το έργο του Γουίλσον.

«Με την διπλή μου ιδιότητα υπηρετώ τον ελληνικό Πολιτισμό», λέει η ίδια και αναφέρεται τόσο στην παρουσία της στην παράσταση όσο και στη συνάντηση που είχε με τη Γερμανίδα ομόλογό της Μόνικα Γκρούτερς και στην συμμετοχή της σε συνάντηση και ανταλλαγή απόψεων με θέμα την ανανέωση της Ευρώπης μέσω του Πολιτισμού με Ευρωπαίους ομολόγους της που διοργάνωσε η Γαλλίδα υπουργός Πολιτισμού Φρανσουάζ Νυσσέν στο πλαίσιο της Έκθεσης Βιβλίου της Φρανκφούρτης.

elliniko boultoza
Συνολικά δέκα συμβατικές προϋποθέσεις ώστε να ξεκινήσει το έργο ανάπλασης στο Ελληνικό θέτει το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development του ομίλου Λάτση, εκ των οποίων έχει εκπληρωθεί μόλις μία, ενώ δύο ακόμη σχετίζονται με τη δικαστική ωρίμανση του ακινήτου και τη μη βλαπτική μεταβολή των συνθηκών.

Τα προβλεπόμενα στη Σύμβαση, η αξιοποίηση του "Ελληνικού", ή ορθότερα του "Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά", θα ξεκινήσει μόλις το ΤΑΙΠΕΔ μεταβιβάσει στους Επενδυτές τις μετοχές της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., η οποία έχει το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται τον εν λόγω Μητροπολιτικό Πόλο.

Όπως αναφέρεται σε ενημερωτικό σημείωμα που συνέταξε το επενδυτικό σχήμα, η μεταβίβαση αυτή ωστόσο εξαρτάται από μια σειρά προϋποθέσεις, η πλήρωση των οποίων ουσιαστικά σηματοδοτεί το χρόνο κατά τον οποίο ο Πόλοςθα είναι "έτοιμος" προς αξιοποίηση και το Έργο θα μπορεί να ξεκινήσει χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις και ανατροπές.

Οι προϋποθέσεις αυτές είναι οι εξής:

1. Η κύρωση της Σύμβασης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο

Η κύρωση της Σύμβασης από την Ελληνική Βουλή διασφαλίζει και επιβεβαιώνει ότι η σημαντικότατη αυτή αξιοποίηση έχει την έγκριση και συναίνεση όχι μόνο της εκτελεστικής εξουσίας ή της εκάστοτε κυβέρνησης αλλά και της νομοθετικής εξουσίας και του πολιτικού κόσμου εν γένει.

Πράγματι, το Σεπτέμβριο του 2016 η Σύμβαση κυρώθηκε από τη Βουλή με ευρύτατη πλειοψηφία (με τη θετική ψήφο άνω των 260 Βουλευτών) και απέκτησε ισχύ νόμου. Ο δες κυρωτικός νόμος (Ν. 4422/2016) δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Α’181/27.09.2016) συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην ευρύτερη διαφάνεια του Έργου και την σφαιρική ενημέρωση του κοινού. 

2. Η έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης με Προεδρικό Διάταγμα

Κομβικής σημασίας για την επιτυχή έναρξη των εργασιών είναι η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου, ώστε να είναι εξ αρχής γνωστές οι δυνατότητες αξιοποίησής του αλλά και οι περιορισμοί αυτού.

Το πρώτο βήμα για την ωρίμανση αυτή είναιη έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ)με Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο προηγουμένως θα έχει επεξεργαστεί το Συμβούλιο της Επικρατείας. Μεταξύ των εγγράφων που συνοδεύουν το εν λόγω Σχέδιο είναι και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία σύμφωνα με το νόμο δημοσιεύεται και τίθεται σε δημόσια διαβούλευση. Παράλληλα, γνώμη επί του Σχεδίου υποβάλλουν η Ειδική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που προβλέπει ο Ν. 4062/2012 και το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, αποτελούμενο από τους Γενικούς Γραμματείς όλων των εμπλεκομένων Υπουργείων.

Συνεπώς, της έγκρισης του ΣΟΑ προηγείται ένας εκτεταμένος έλεγχος όλων των παραμέτρων του, τόσο από την Διοίκηση όσο και από τη Δικαστική εξουσία. Σημειώνεται ωστόσο ότι, όπως προβλέπεται στη Σύμβαση, για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση το ΣΟΑ που εν τέλει θα εγκριθεί, οφείλει να μην έχει ουσιαστικές διαφοροποιήσεις με το πολεοδομικό σχέδιο των Επενδυτών, καθ’ ότι διαφορετικά δεν θα συμβάδιζε με το αντίστοιχο Επιχειρηματικό Σχέδιο. 

Το πολεοδομικό σχέδιο των Επενδυτών είχε κατατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και είχε εγκριθεί απ’ αυτό ήδη κατά τον διαγωνισμό. Όμως το Ελληνικό Δημόσιο,μετά την υπογραφή της Σύμβασης, ζήτησε την τροποποίησή της σε επιμέρους σημεία και για επιμέρους ζητήματα που άπτονταν και πολεοδομικών θεμάτων. Έτσι, μετά την υπογραφή της Τροποποιητικής Σύμβασης τον Ιούλιο του 2016, χρειάστηκε μερικός επανασχεδιασμός. Εν τέλει, το ΣΟΑ υποβλήθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ για έλεγχο πληρότητας τον Δεκέμβριο του 2016 κι επανεγκρίθηκε τον Φεβρουάριο του 2017.

Οριστική υποβολή ωστόσο δεν ήταν δυνατή αν πρώτα δεν επιλύονταν οι διοικητικές εκκρεμότητες που ακόμη υφίσταντο κατά τον χρόνο εκείνο. Εν τέλει, προς επιτάχυνση της διαδικασίας και παρ’ ότι συγκεκριμένες εκκρεμότητες δεν είχαν επιλυθεί οριστικά, γεγονός που είναι εξαιρετικά πιθανό να έχει επιπτώσεις στη συνολική δυνατότητα υλοποίησης του προγράμματος ανάπτυξης, το ΣΟΑ κατατέθηκε προς έγκριση τον Ιούνιο του 2017, ο δε νόμος προβλέπει ότι όφειλε να εγκριθεί εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή του.

Έκτοτε έχει ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όπως και η διατύπωση απόψεων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Ωστόσο εκκρεμούν ακόμη τόσο οι γνώμες που προαναφέρθηκαν όσο και πρόταση των αρμόδιων Υπουργών και η επεξεργασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

3. Η έγκριση των πολεοδομικών μελετών δια Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων

Πρόκειται ουσιαστικά για το δεύτερο αναγκαίο βήμα προς την πολεοδομική ωρίμανση του Ακινήτου. Με την έγκριση των πολεοδομικών μελετών πλέον το Ακίνητο θα έχει πολεοδομηθεί πλήρως (σε επίπεδο Οικοδομικού Τετραγώνου) και θα είναι γνωστές όλες οι παράμετροι ανάπτυξης αλλά και οι περιορισμοί του. Για παράδειγμα με τις πολεοδομικές μελέτες ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του Πάρκου (καθορίζονται οι περιοχές πρασίνου, αλσών, υδάτινων στοιχείων, το δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων κ.α.), αποτυπώνονται οι χώροι που θα περιέλθουν σε κοινή χρήση, οι κοινωφελείς χώροι, τα οικοδομικά τετράγωνα, το οδικό δίκτυο κ.α. και όλες οι πολεοδομικές ρυθμίσεις επ’ αυτών.

Κατά το νόμο, η προϋπόθεση αυτή οφείλει να έχει ολοκληρωθεί εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή των σχετικών μελετών, η οποία είναι αυτονόητο ότι δεν μπορεί να ξεκινήσει αν πρώτα δεν έχει εγκριθεί το ΣΟΑ κατά τα προαναφερθέντα. 

4.   Η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών

Η αίρεση αυτή αποτελεί ένα από τα δύο βήματα για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του Μητροπολιτικού Πόλου, οοποίος σήμερα ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο με την ΕΛΛΗΝΙΚΟ να έχει μόνο το δικαίωμα χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής του.

Με βάση το Διαγωνισμό, το Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου του Μητροπολιτικού Πόλου (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσει διανομή μεταξύ των εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτητών, ώστε τελικά αυτό το εξ αδιαιρέτου 30% να "μετατραπεί" σε πλήρες δικαίωμα κυριότητας επί αντίστοιχης έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου, ήτοι σε περίπου 1.575 στρέμματα στο Πρώην Αεροδρόμιο και 227 στρέμματα στην Παράκτια Ζώνη (εξαιρουμένων πάντοτε του αιγιαλού και της παραλίας).

Τονίζεται ότι, όπως αναφέρεται και στη Σύμβαση, η διανομή αυτή οφείλει να γίνει βάσει διαγράμματος που θα συμφωνηθεί μεταξύ των Επενδυτών, του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού Δημοσίου και αφού έχει προηγηθεί η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου κατά τα ανωτέρω.

5.  Η μεταβίβαση στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. των εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί του Ακινήτου

Πρόκειται για το δεύτερο βήμα για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του Μητροπολιτικού Πόλου. Όπως και παραπάνω, το Ελληνικό Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, με τη σύμφωνη γνώμη των Επενδυτών, δικαίωμα επιφανείας επί του συνόλου του Μητροπολιτικού Πόλου. Αφού συμβεί αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει με τη σειρά του να μεταβιβάσειόλα τα εμπράγματα δικαιώματα που πλέον θα έχει αποκτήσει, δηλαδή και το δικαίωμα επιφανείας επί του Μητροπολιτικού Πόλου και το δικαίωμα πλήρους κυριότητας κατά τα αναφερθέντα ανωτέρω στο 4 στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.  

Λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος των εμπλεκομένων στις αλλεπάλληλες αυτές συναλλαγές, τη φύση τους αλλά και τις ιδιαιτερότητες τους, όπως και τις εν γένει ιδιαιτερότητες του ακινήτου, η ιδιοκτησιακή ωρίμανση του ακινήτου εκτιμάται ως μια ιδιαίτερα απαιτητική και περίπλοκη διαδικασία, η οποία πιθανόν να απαιτήσει και περαιτέρω ενέργειες πέραν των όσων συνοπτικά αναφέρονται εν προκειμένω. 

6.   Η σύσταση ειδικού φορέα για τη διαχείριση και λειτουργία όλων των κοινόχρηστων χώρων

Με την αίρεση αυτή επιτυγχάνεται και η διοικητική ωρίμανση του Ακινήτου, το οποίο σήμερα "μοιράζεται" ανισομερώς σε τρεις διαφορετικούς Δήμους (Αλίμου, Γλυφάδας και Ελληνικού – Αργυρούπολης).

Η επιτυχία ωστόσο ενός τόσο απαιτητικού, πολύπλοκου και πολυετούς έργου απαιτεί τον διαρκή και αποτελεσματικό συντονισμό όλων των εμπλεκομένων με αυτό, τόσο κατά το στάδιο της υλοποίησης όσο και κατά το στάδιο της λειτουργίας της ανάπτυξης. Πρωταρχικής σημασίας δε για την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του Ακινήτου δεν είναι μόνο η ορθή, ταχεία και συνετή διαχείριση και συντήρηση όλων των κοινόχρηστων χώρων και υποδομών, που είναι το αυτονόητο ζητούμενο, αλλά και το ενιαίο αυτής, ώστε να μην υπάρχουν επιμέρους ή κατά τόπους διαφοροποιήσεις, διακρίσεις ή αβελτηρίες.

Προς το σκοπό αυτό έχει συμφωνηθεί να συσταθεί προ της μεταβίβασης ειδικός φορέας με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Για να αντιμετωπισθεί δε και το συχνό φαινόμενο της έλλειψης πόρων ανάλογων φορέων, προβλέπεται ρητά ότι μεταξύ των αντικειμένων αυτού θα είναι και η αποκλειστική είσπραξη και διαχείριση οποιωνδήποτε ανταποδοτικών τελών και ανάλογων χρεώσεων.

Είναι προφανές ότι μόνο η συμφωνία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων στον εν λόγω φορέα, ήτοι των Επενδυτών, του Ελληνικού Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και όλων των αρμοδίων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Αττικής, Δήμοι Αλίμου, Γλυφάδας, Ελληνικού – Αργυρούπολης) και των λοιπών σχετικών φορέων, μπορεί να οδηγήσει σε επιτυχία το συγκεκριμένο εγχείρημα. Ως εκ τούτου απαιτείται όχι απλώς η ενεργός συμμετοχή όλων των ανωτέρω, αλλά και η βαθιά κατανόηση των στόχων του Έργου και των απαιτήσεων αυτού, η δίκαιη κατανομή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και κοινό όραμα για το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

7. Η χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο εντός του Ακινήτου

Μέρος του Σχεδίου των Επενδυτών αποτελεί και η δημιουργία του πρώτου στην Ελλάδα Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος, το οποίο προβλέπεται να αποτελείται από ξενοδοχείο 5 αστέρων και να διαθέτει υποδομές για την υποδοχή επαγγελματικού τουρισμού υψηλών απαιτήσεων (εκθέσεις, συνέδρια, επαγγελματικές συναντήσεις και τουρισμός κινήτρων εν γένει, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το καζίνο) με στόχο την προσέλκυση νέων επισκεπτών στην Αθήνα.

Με δεδομένο ωστόσο ότι οι άδειες λειτουργίας καζίνο διέπονται από ειδικό καθεστώς,για να χορηγηθεί η εν λόγω άδεια απαιτείται η διενέργεια σχετικού δημόσιου διαγωνισμού, η ολοκλήρωση του οποίου αποτελεί μια ακόμη προϋπόθεση για η μεταβίβαση της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. Προκειμένου ο εν λόγω διαγωνισμός να είναι ελκυστικός για τους συμμετέχοντες και να μπορεί να οδηγήσει σε ένα επιτυχές αποτέλεσμα, το οποίο όμως θα διασφαλίζει συγχρόνως αφενός την αναγκαία διεθνή προβολή και αξίατου Τουριστικού Συγκροτήματος και αφετέρου τη συμμόρφωση με το εν γένει Επιχειρηματικό Σχέδιο των Επενδυτών και το πλαίσιο ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου, προβλέπεται ως επιπρόσθετη προϋπόθεση η αναμόρφωση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.

Σημειωτέον ότι από τον ως άνω διαγωνισμό το Ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει περαιτέρω τίμημα και έσοδα, καθ’ ότι ο διαγωνισμός προκηρύσσεται από το Υπουργείο Οικονομικών και δε σχετίζεται με την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. ή τους Επενδυτές.

Προς το παρόν, με τον Ν. 4446/2016 επιτράπηκε η χορήγηση της σχετικής άδειας εντός του Πόλου. Εκκρεμούν ωστόσο τόσο η αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου όσο και η χορήγηση της άδειας μέσω του δημόσιου διαγωνισμού. 

8. Η παράδοση του Ακινήτου ελεύθερου

Ουσιαστικά πρόκειται για την ωρίμανση της πραγματικής κατάστασης του Ακινήτου. Κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού στο Ακίνητο στεγάζονταν, εξήντα εννέα (69) διαφορετικοί φορείς, από τους οποίους σαράντα τέσσερις (44) ήταν του δημοσίου τομέα και είκοσι πέντε (25) του ιδιωτικού. Μάλιστα κάποιοι απ’ αυτούς είχαν καταλάβει τους χώρους, στους οποίους βρίσκονταν, αυθαίρετα. Είναι προφανές ότι ανυπαρξία ρύθμισης της συγκεκριμένης κατάστασης θα οδηγούσε σε ουσιαστική αδυναμία υλοποίησης της ανάπτυξης.

Ο ειδικός νόμος για το Ακίνητο, ο οποίος έχει ψηφιστεί ήδη από το 2012, προβλέπει ρητά τη μετεγκατάσταση των φορέων που είναι εγκατεστημένοι στο Ελληνικό με τη συνδρομή μάλιστα ειδικής επιτροπήςπου θα ρυθμίσει την ομαλή μετεγκατάσταση αλλά και την παραμονή συγκεκριμένων φορέων, όπου προφανώς ο νομοθέτης έκρινε ότι η μετεγκατάσταση θα ήταν πράγματι ασύμφορη (αμαξοστάσιο Τραμ, Κέντρο Ελέγχου ΥΠΑ). Εξάλλου στη Σύμβαση προβλέφθηκαν κι άλλοι φορείς που δικαιούνται να παραμείνουν στο Ακίνητο μετά τη μεταβίβαση, όπως. π.χ.  διάφορα σωματεία ΑΜΕΑ, όπου μάλιστα αναλήφθηκε και η υποχρέωση στέγασής τους, οι αθλητικές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά οι οποίες έχει συμφωνηθεί να παραμείνουν μέχρις ολοκληρώσεως αντίστοιχων εγκαταστάσεων εντός του Πάρκου, η ΕΜΥ και προσωρινά (για δέκα ακόμη μήνες) συγκεκριμένες υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος.

Παρότι έχουν παρέλθει πέντε έτη από τη νομοθέτηση του 4062/2012 και σχεδόν τρία έτη από την υπογραφή της Σύμβασης, στο Ακίνητο παραμένει πλήθος φορέων, πολλοί από τους οποίους καταλαμβάνουν εκτεταμένους χώρους (π.χ. αμαξοστάσιο ΟΑΣΑ, Υπηρεσίες ΥΠΑ) χωρίς να είναι γνωστό αν έχουν εκπονηθεί σχέδια μετεγκατάστασής τους και υπό ποιες προϋποθέσεις.

9.    Η δικαστική ωρίμανση του Ακινήτου

Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που εμφανίζονται σε όλα τα μεγάλα έργα είναι οι δικαστικές εκκρεμότητες που τα ακολουθούν πολλές φορές για χρόνια. Οι εκκρεμότητες αυτές είτε καθυστερούν σημαντικά την ολοκλήρωση των έργων είτε εμποδίζουν την προσέλκυση αυξημένου επενδυτικού ενδιαφέροντος λόγω του κινδύνου που συνεπάγονται. Για το λόγο αυτό, ήδη από το Διαγωνισμό είχε προβλεφθεί ότι πριν την έναρξη του Έργου θα πρέπει:

-    Να έχουν εκδοθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας απορριπτικές αποφάσεις επί συγκεκριμένων αιτήσεων ακύρωσης, που εκκρεμούσαν κατά τη διενέργεια του Διαγωνισμού και στρέφονταν κατά των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων που οδήγησαν στην διενέργεια του Διαγωνισμού και

-  Να μην υπάρχουν εκκρεμείς αιτήσεις ακύρωσης οποιασδήποτε διοικητικής πράξης που σχετίζεται με τις προϋποθέσεις των παρ. 3-5 πιο πάνω. 

Πράγματι, ήδη από το 2014 έχουν απορριφθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας όλες οι αιτήσεις ακύρωσης που είχαν στραφεί κατά των ως άνω αποφάσεων της ΔΕΑΑ. Το δεύτερο τμήμα της συγκεκριμένης αίρεσης θα μπορεί να κριθεί μετά την έκδοση των εν λόγω διοικητικών πράξεων. 

10.  Η μη βλαπτική μεταβολή των συνθηκών

Τελευταία προϋπόθεση είναι να μην έχουν συντρέξει μέχρι τη μεταβίβαση συγκεκριμένα γεγονότα (π.χ. γεγονότα ανωτέρας βίας), που να έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση κατά ποσοστό άνω του 5% της δομήσιμης εντός του Μητροπολιτικού Πόλου επιφάνειας, όπως αυτή θα έχει προκύψει κατά την πολεοδομική ωρίμανση.

elliniko ependysi

Την γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για την κήρυξη 280 στρεμμάτων στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό ως αρχαιολογικού ενδιαφέροντος υπέγραψε η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου.

Ωστόσο, αυτό είναι ένα από τα βήματα, ίσως το ευκολότερο, στη φάση που βρίσκεται η υπόθεση της επένδυσης στο Ελληνικό, καθώς εκκρεμεί η υπογραφή της υπουργού στη γνωμοδότηση του ΚΑΣ για το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (Σ.Ο.Α.) και για την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.

Το «αγκάθι» στην περίπτωση της δεύτερης γνωμοδότησης είναι το γεγονός ότι το ΚΑΣ διατυπώνει επιφυλάξεις για τα ψηλά κτήρια που έχει συμπεριλάβει ο επενδυτής στην ανάπτυξη της έκτασης. Και μπορεί, καθώς πρόκειται για γνωμοδότηση, να μην έχει τυπικά σημασία η άποψη του ΚΑΣ για τα ψηλά κτήρια, εφόσον όμως μείνει, και λάβει και την υπογραφή της υπουργού, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για πιθανές προσφυγές στη δικαιοσύνη.

Από την πλευρά του επενδυτή (Hellinikon Global με τη συμμετοχή της Lamda Development της κινεζικής Fosun και της Eagle Hills με έδρα το Abu Dhabi) τηρείται στάση αναμονής.

Ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι τα ψηλά κτήρια – τοπόσημα αποτελούν αδιαπραγμάτευτο τμήμα της επένδυσης, όπως άλλωστε μπορεί κανείς να διαπιστώσει διαβάζοντας τα βασικά σημεία και τη λογική που διέπει το Master Plan που έχει καταρτίσει ο επενδυτής...

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μέχρι αργά χθες το βράδυ επιχειρούνταν να βρεθεί μια «λεκτική διατύπωση» προκειμένου η απόφαση Κονιόρδου να παρακάμπτει το επίμαχο σημείο του ΚΑΣ και να μη θέτει περιορισμούς στη δόμηση, όπως άτυπα έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση.

Ένα τέτοιο σενάριο προβλέπει ότι η διατύπωση θα παραπέμπει τη λήψη της τελικής απόφασης για τα ύψη στα επόμενα όργανα που θα κληθούν να δώσουν και την τελική γνωμοδότηση, δηλαδή στις υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Εφόσον βρεθεί λύση, οι πληροφορίες λένε ότι η υπουργός μπορεί να εκδώσει τη δεύτερη επίμαχη απόφαση, ακόμη και σήμερα, διαφορετικά η υπόθεση θα συνεχίσει να σέρνεται, άγνωστο για πόσο καιρό ακόμη.

karamerosantiper1

Ο Aντιπεριφερειάρχης Αττικής, κ Καραμέρος.κληθείς να σχολιάσει τις τελευταίες εξελίξεις με το Ελληνικό είπε τα εξής;

Η επένδυση του Ελληνικού θα δημιουργήσει πάρα πολλές θέσεις εργασίας των 586 ευρώ.

Δεν υπάρχει αμφιβολία.  Το Ελληνικό θα είναι ένα τεράστιο οικιστικό και εμπορικό πάρκο πρασίνου τύπου Μανχάταν.

Περιβαλλοντικά θα έχει επιπτώσεις. Όχι βέβαια περισσότερες από εκείνες που είχε το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Για να είμαστε ειλικρινείς και ρεαλιστές.Αν υπάρξουν σοβαρά αντισταθμιστικά στους γύρω Δήμους και σεβασμός στη νομιμότητα το πρόσημο θα είναι θετικό, δεδομένης της δεινής θέσης που βρέθηκε η χώρα.

Περισσότερα Άρθρα...