dania parking prasino
 
Η πρωτεύουσα της Δανίας είναι μια πυκνοκατοικημένη αστική πόλη, που περιμένει επιπλέον 100.000 κατοίκους μέχρι το 2015. Αλλά αν δεν υπάρχει αρκετός χώρος για όλους, τότε τα πάρκινγκ θα μπορούσαν να έχουν πολλαπλή χρήση...

Όλες οι μεγάλες πόλεις του κόσμου προσελκύουν την πλειοψηφία του πληθυσμού μιας χώρας. Το ίδιο συμβαίνει και με την Κοπεγχάγη, που αποτελεί ένα αστικό κέντρο που περιμένει να αυξηθεί ο πληθυσμός του με επιπλέον 100.000 κατοίκους μέχρι το 2025!

Οι αρχές της πόλης έχουν ήδη έτοιμα τα σχέδια για δύο νέους οικισμούς δίπλα στην Κοπεγχάγη για να υποδεχτούν τους νέους κατοίκους: το Orestad και το Nordhavn.

image (© c)

Στο Nordhavn τώρα αρχίζουν να δημιουργούνται οι κατάλληλες υποδομές και το αρχιτεκτονικό γραφείο Jaja Architects, κέρδισε τον διαγωνισμό για τον σχεδιασμό της νέας «πόλης» και την πολεοδόμησή της για να κατασκευαστούν στα κατάλληλα σημεία πάρκα, πλατείες, χώροι στάθμευσης και ό,τι άλλο είναι απαραίτητο για να μπορέσει η πόλη να υποδεχτεί τους 40.000 κατοίκους που υπολογίζεται ότι θα διαβιώσουν σε αυτή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αρχιτέκτονες του Jaja Architects ακόμα και ένα χώρο στάθμευσης στο Nordhavn τον μεταμόρφωσαν σε πολυχώρο, με γυμναστήριο, κρεμαστούς κήπους και στον υψηλότερο όροφο μια παιδική χαρά!

Η μετακίνηση στους διάφορους ορόφους του κτηρίου θα γίνεται με κυλιόμενες σκάλες. Στη «διαδρομή» έχουν τοποθετηθεί ρολόγια, για να τσεκάρουν οι επισκέπτες την ώρα, αναρριχώμενα φυτά, που θα κάνουν το κτήριο να δείχνει ομορφότερο και όμορφα γραφικά σχέδια, που θα κάνουν ευχάριστη την επίσκεψη των επισκεπτών στο πρωτότυπο γκαράζ.

Οι υπεύθυνοι αρχιτέκτονες δηλώνουν με χιούμορ ότι τα φυτά στο κτήριο θα είναι πολλά, αλλά όχι τόσα που να κρύβουν τον χώρο του πάρκινγκ από τους ενδιαφερόμενους οδηγούς!

pr thema, msn

YMMHTOS KATHARISMOS

Ο Σύνδεσμος Προστασίας & Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ) ολοκλήρωσε μέσα στον Ιούνιο τον καθαρισμό περισσότερων από 3.000 στρέμματα εύφλεκτης βιομάζας (αποψίλωση ξηρών χόρτων) κατά μήκος 250 χιλιόμετρων δασικών δρόμων και την αποκομιδή άνω των 5.500 κυβικών μέτρων ή τόνων σκουπιδιών και μπαζών, σε όλο το βουνό.

Ειδικότερα ανά Δήμο-μέλος καθαρίστηκαν οι παρακάτω ποσότητες:

Αγία Παρασκευή: 87,00 στρέμματα κατά μήκος 12,30km – Κυβικά σκουπιδιών : 700,00

Παπάγου-Χολαργός 268,00 στρέμματα κατά μήκος 18,60km – Κυβικά σκουπιδιών : 800,00

Καισαριανή: Σύνολο στρεμμάτων : 196,00 κατά μήκος10,40km – Κυβικά σκουπιδιών : 945,00

Βύρωνας: 343,00 στρέμματα κατά μήκος 19,50km – Κυβικά σκουπιδιών : 600,00

Ηλιούπολη: 342,00 στρέμματα κατά μήκος 26,80km – Κυβικά σκουπιδιών : 630,00

Ελληνικό-Αργυρούπολη 358,00 στρέμματα κατά μήκος 17,80km – Κυβικά σκουπιδιών : 560,00

Γλυφάδα: 399,00 στρέμματα κατά μήκος 24,75km – Κυβικά σκουπιδιών : 400,00

Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη 399,00 στρέμματα κατά μήκος 31,00km – Κυβικά σκουπιδιών : 400,00

Κορωπί: 364,00 στρέμματα κατά μήκος 57,40km – Κυβικά σκουπιδιών : 540,00

Παιανία: 251,00 στρέμματα κατά μήκος 32,40km – Κυβικά σκουπιδιών : 92,00

Δάφνη-Υμηττός: 50 στρέμματα σε αστικά πάρκα

ΔΗΛΩΣΗ ΧΑΡΔΑΛΙΑ

Όπως δήλωσε , ο Πρόεδρος του ΣΠΑΥ, Νίκος Χαρδαλιάς, Δήμαρχος Βύρωνα , «οι καθαρισμοί της εύφλεκτης βιομάζας όπως και η αποκομιδή των σκουπιδιών μειώνουν σημαντικά τους κινδύνους ανάφλεξης και πυρκαγιάς. Αποτελούν μια από τις σημαντικότερες εργασίες πρόληψης που πραγματοποιεί κάθε χρόνο ο ΣΠΑΥ, παράλληλα με τις αγορές-συντήρηση των δεξαμενών υδροδότησης και πυροπροστασίας, τη συντήρηση των υδραυλικών συστημάτων, τις αγορές ή συντηρήσεις παρατηρητηρίων, την παροχή εξοπλισμού στις εθελοντικές ομάδες δασοπροστασίας των Δήμων-μελών μας. Οι εργασίες αυτές γίνονται με δασοτεχνικές μελέτες, λαμβάνοντας υπόψη τις υποδείξεις του Πυροσβεστικού Σώματος και τα αιτήματα των Δήμων-μελών μας»

elliniko anat aer

Υπό διπλή διερεύνηση βάζει η Ευρωπαική Επιτροπή την σύμβαση πώλησης του Ελληνικού, με βάση απάντηση που έδωσε ο Επίτροπος Αλμούνια σε κοινοβουλευτική ερώτηση του ευρωβουλευτή Κρίτων Αρσένη.

Όπως επισημαίνει ο επίτροπος Αλμούνια, «η Επιτροπή δίνει ιδιαίτερη προσοχή στα δημοσιεύματα βάσει των οποίων συγκεκριμένη συμφωνία μεταξύ της εταιρείας Lamda Development και του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) τελεί υπό την επιφύλαξη ότι το ελληνικό κράτος θα χορηγήσει άδεια λειτουργίας καζίνου σε εκτάσεις που θα ανήκουν στην εταιρεία Lamda Development.»

Επίσης η Επιτροπή τονίζει την άγνοιά της για τους όρους της συμφωνίας, που θα όφειλαν να γνωστοποιηθούν πριν αυτή υπογραφεί: «Η εν λόγω συμφωνία δεν είχε προηγουμένως τεθεί σε γνώση των υπηρεσιών της Επιτροπής, οι οποίες, στο παρόν στάδιο, δεν διαθέτουν επαρκείς πληροφορίες για να εκτιμήσουν κατά πόσο αυτή θα μπορούσε να συνιστά κρατική ενίσχυση προς την εταιρεία Lamda Development. Απαιτείται, ως εκ τούτου, περαιτέρω διερεύνηση του θέματος. »

Η απάντηση αυτή ήρθε λίγες ημέρες αφού η Επιτροπή απάντησε σε 2η ερώτηση του Κρίτων Αρσένη επισημαίνοντας την άγνοιά της για τις παράνομες φοροαπαλλαγές που δίνονται από την ελληνική κυβέρνηση στον αγοραστή με την αγορά της περιοχής του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και του Αγίου Κοσμά.

Συγκεκριμένα ο Κρίτων Αρσένης είχε θέσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτημα σχετικά με το άρθρο 42 του νόμου 3943/2011, με το οποίο ο αγοραστής απαλλάσσεται από την καταβολή οποιουδήποτε φόρου σχετίζεται με την εκμετάλλευση και ιδιοκτησία της έκτασης που πωλείται.

Επιπλέον, ο ευρωβουλευτής είχε θέσει ζήτημα αδιαφάνειας στις διαδικασίες επιλογής του αγοραστή, αλλαγής των όρων του διαγωνισμού και παραβίασης της ευρωπαϊκής οδηγίας 2004/18 ΕΚ σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις.

Στην απάντηση του αρμόδιου επιτρόπου Χοακιν Αλμούνια είχε πεισημάνει ότι η Ελλάδα δεν έχει κοινοποιήσει το αναφερόμενο μέτρο φορολογικής απαλλαγής και ότι θα ζητηθεί από την Ελλάδα να παράσχει διευκρινήσεις επί του θέματος, προκειμένου να διερευνηθούν παραβιάσεις της Ευρωπαικής νομοθεσίας.

rasel ket gia elliniko

Ο κόσμος χρειάζεται και έναν άλλον λόγο, πέρα από τις αρχαιότητες, για να έρθει 

«Η πρόκληση για την Αθήνα τα τελευταία χρόνια είναι πώς θα κάνει τον κόσμο να έρθει ξανά» λέει ο κ. Κετ. «Δεν μπορείς ξαφνικά να ανακαλύψεις νέες αρχαιότητες και ο κόσμος που έρχεται χρειάζεται έναν ακόμα λόγο για να επισκεφθεί την περιοχή. Το Ελληνικό είναι μέρος αυτής της διαδικασίας» σημειώνει στη συντάκτρια του «Βήματος» ο κ. Ράσελ Κετ, πρόεδρος της HVS Λονδίνου, εταιρείας συμβούλων στον τομέα της φιλοξενίας
 
Το Ελληνικό θα ανατρέψει το στερεότυπο ότι η Αθήνα είναι μόνο οι αρχαιότητες. Αυτό είναι και ένα από τα ζητούμενα για τον κ. Ράσελ Κετ, πρόεδρο της HVS Λονδίνου, εταιρείας συμβούλων στον τομέα της φιλοξενίας.

«Το Ελληνικό θα φέρει πρώτα απ' όλα μια μοναδική ανάπτυξη» 
δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Κετ. Αν και φειδωλός στη χρήση της λέξης «μοναδικός», στην περίπτωση αυτή υπογραμμίζει ότι «ταιριάζει απόλυτα». Και αυτό γιατί «πρόκειται για έναν συνδυασμό διαφορετικών τουριστικών υποδομών σε ένα μέρος. Αυτό το αναβαθμίζει από το να αποτελεί μια συνηθισμένη τουριστική ανάπτυξη σε ένα πολύ όμορφο σημείο του κόσμου. Από μόνο του αποτελεί έναν κυρίαρχο πόλο έλξης επισκεπτών και είναι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο κάποιοι μπορεί να επισκεφθούν την Αθήνα, πέρα από όσα άλλα προσφέρει η πόλη».

Στις προσδοκίες της αγοράς
Βρέθηκε στην ελληνική πρωτεύουσα ως ένας από τους συνεργάτες της Lamda Development για το έργο ύψους 7 δισ. ευρώ που σχεδιάζει να υλοποιήσει η εταιρεία μέσω του επενδυτικού σχήματος Global Investment Group.

«Είμαστε υπεύθυνοι για όλη την απαραίτητη πληροφόρηση στην οποία η Lamda και οι υπόλοιποι επενδυτές θα βασιστούν για να κάνουν το έργο στο Ελληνικό πιο βιώσιμο, αλλά και εναρμονισμένο στις προσδοκίες της αγοράς» 
εξηγεί. Το έργο, που φιλοδοξεί να γίνει διεθνής προορισμός, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τουριστικές υποδομές, με πέντε ξενοδοχεία δυναμικότητας 2.000 κλινών και εκτιμάται ότι θα προσελκύσει 1 εκατ. επιπλέον τουρίστες, προσφέροντας 3 εκατ. περισσότερες διανυκτερεύσεις κάθε χρόνο στην Αθήνα, επεκτείνοντας τη μέση διάρκεια παραμονής στην πόλη από 1,9 νύχτες σε 2,5.

«Η πρόκληση για την Αθήνα τα τελευταία χρόνια είναι πώς θα κάνει τον κόσμο να έρθει ξανά» 
λέει ο κ. Κετ. «Δεν μπορείς ξαφνικά να ανακαλύψεις νέες αρχαιότητες και ο κόσμος που έρχεται χρειάζεται έναν ακόμη λόγο για να επισκεφθεί την περιοχή. Το Ελληνικό είναι μέρος αυτής της διαδικασίας» σημειώνει.

«Η άλλη πτυχή είναι ότι θέλουμε να είναι προορισμός για όλο τον χρόνο, κάτι που ήδη αποτελεί ζητούμενο για την Αθήνα, όταν ο κόσμος συσσωρεύεται τους μήνες του καλοκαιριού» 
προσθέτει και υπογραμμίζει ότι η συνεδριακή υποδομή που θα δημιουργηθεί μπορεί να βάλει την πόλη στον παγκόσμιο συνεδριακό χάρτη, «όπως πολύ επιτυχημένα έκαναν η Βαρκελώνη και η Κωνσταντινούπολη».

Δεν αναπαράγονται τα αξιοθέατα
Το έργο συμβάλλει επίσης στο «να ωριμάσει το ελληνικό τουριστικό προϊόν σε μια νέα φάση» υποστηρίζει ο κ. Κετ.
 
Οπως σημειώνει «το ελληνικό τουριστικό προϊόν έχει γίνει λίγο ίδιο σε πολλές περιοχές. Εγινε κάποια αναβάθμιση με νέες μονάδες που άνοιξαν, μπουτίκ ξενοδοχεία και υψηλών κατηγοριών, στην ουσία όμως οι ελληνικές διακοπές για πολλούς ανθρώπους σημαίνουν το να είναι ξαπλωμένοι στην παραλία ή γύρω από μια πισίνα, έχοντας τα πάντα να τους προσφέρονται, στο μέτρο που μπορούν να τα πληρώσουν, σε οποιαδήποτε βαθμίδα. Αυτό αναπαράγεται σε πολλές περιοχές στη χώρα» περιγράφει.«Ορισμένες φορές μπορεί να υπάρχουν και κάποια νέα αξιοθέατα, αλλά δεν γίνεται να αναπαραχθούν τα ιστορικά αξιοθέατα της Αθήνας. Μπορείς όμως να προσελκύσεις κόσμο με διαφορετικά πράγματα» τονίζει.

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι «υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αναβαθμιστεί η Ελλάδα στο τουριστικό σκηνικό». Ενας από αυτούς είναι «να προσφέρει ένα τουριστικό προϊόν που θέλει ο κόσμος. Σε πολλές χώρες, σε μεγάλο μέρος του ξενοδοχειακού αποθέματος η επένδυση δεν είναι επαρκής και πλέον, όταν ο κόσμος αποφασίζει για το ταξίδι του, κοιτά πέρα από το φυλλάδιο του ταξιδιωτικού οργανισμού». 
 
Συμβουλεύεται το Trip Advisor και παρόμοια websites και διαβάζει τις εμπειρίες των προηγούμενων πελατών. Ετσι επηρεάζεται θετικά ή αρνητικά. Γι' αυτό «η ποιότητα της προσφοράς, σε οποιαδήποτε τιμή, θα πρέπει να είναι value for money. Από το πιο πολυτελές ως το πιο βασικό θα πρέπει να παρέχει αυτά που υπόσχεται η τιμή του» τονίζει. Ενας άλλος τρόπος είναι «να προσφέρεις στον κόσμο έναν λόγο για να επιθυμεί να επιστρέψει». Οπως «η ζεστασιά της ελληνικής φιλοξενίας» γιατί«είναι αυθεντική» επισημαίνει. «Αλλά δεν είναι όλοι εκπαιδευμένοι για να κάνουν τη δουλειά τους με αυτόν τον τρόπο.
 
Και όταν οι καιροί δυσκολεύουν, γίνονται περικοπές και στην εκπαίδευση του προσωπικού. Ισως τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή ο ιδιωτικός τομέας να δώσει βαρύτητα στο προσωπικό και την εκπαίδευσή του» προτείνει ο κ. Κετ.

Τα «κουρασμένα ξενοδοχεία»
Το κράτος από την πλευρά του μπορεί «να δώσει έμφαση στη δημιουργία νέων υποδομών αν χρειάζονται ή την αναβάθμιση των παλαιών, αν αυτό κριθεί πιο κατάλληλο»υποστηρίζει.

«Αν οι επιχειρηματίες δεν έχουν τα χρήματα για ανακαίνιση, τότε η ποιότητα της επένδυσης φθίνει και κάποια στιγμή θα ενταχθεί σε μια κατηγορία "κουρασμένων ξενοδοχείων". Οταν δε η επένδυση δεν έχει καν γίνει επαρκώς, τότε είναι καλύτερα να γκρεμιστούν και να χτιστούν από την αρχή. Συνήθως όμως κανείς δεν έχει το κουράγιο ή τη δυνατότητα να το κάνει. Αν υπάρχουν πολλές τουριστικές εγκαταστάσεις που δημιουργούν αυτή την εντύπωση, τότε στην πορεία αυτό κάνει κακό στον προορισμό. Ισως λοιπόν η πολιτεία να πρέπει να προσεγγίσει το θέμα μακροπρόθεσμα και να αναγνωρίσει ότι αυτές οι υποδομές δεν προσφέρουν τίποτα στην προώθηση της χώρας» προτείνει.

ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
 
Οι Γάλλοι και οι Ιταλοί θα είχαν διπλάσιες τιμές
 
Ο Ράσελ Κετ χρησιμοποιεί συχνά μια φράση που άκουσε από έλληνα ξενοδόχο: «Αν οι Γάλλοι ή οι Ιταλοί διαχειρίζονταν τον ελληνικό τουρισμό, οι τιμές θα ήταν διπλάσιες. Ολα είναι μια ισορροπία. Αν προσφέρεις περισσότερα, τότε μπορείς να χρεώνεις περισσότερα. Αν ο κόσμος αισθάνεται ότι χρεώνεται πολλά, τότε δεν θα έχει διάθεση να ξοδέψει χρήματα»εξηγεί.

Η Ιταλία και η Γαλλία «έχουν καταφέρει να κρατήσουν τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα και θεωρώ ότι αυτό οφείλεται και σε μια μεγαλύτερη πρόβλεψη τουριστικής υποδομής και συναφών εγκαταστάσεων, οι οποίες απευθύνονται σε μεμονωμένους ταξιδιώτες.

Οταν έχεις μια τουριστική οικονομία που βασίζεται σε μεγάλο μέρος στους tour operators, τότε ο ταξιδιωτικός οργανισμός είναι αυτός που οδηγεί και ο ξενοδόχος δεν είναι στην πραγματικότητα σε θέση να πετύχει μια αύξηση στις τιμές, η οποία θα του εξασφαλίσει περαιτέρω επένδυση.

Αυτό που συμβαίνει είναι ότι ορισμένοι ξενοδόχοι σκέφτονται ότι έχουν υποδομές που θα μπορούσαν να προσελκύσουν τους μεμονωμένους ταξιδιώτες χάρη στο Διαδίκτυο»
.

Προϋπόθεση βέβαια είναι ότι θα υπάρχει αεροπορική σύνδεση με τον προορισμό και πρόσβαση στο ξενοδοχείο, κάτι στο οποίο οι ταξιδιωτικοί οργανισμοί διατηρούν πλεονέκτημα συνδέοντας την αεροπορική εταιρεία με το ξενοδοχείο. Με αυτό ως δεδομένο «μπορεί να αναπτυχθεί μια πιο ανεξάρτητη αγορά. Αλλά αυτή είναι μια σταδιακή διαδικασία» καταλήγει.
 
Χρ. Πουτέτση, tovima

viosimi astiki anaptyxi

Με το άρθρο αυτό ολοκληρώνεται το αφιέρωμα στα νέα εργαλεία, που μπορούν να αξιοποιήσουν οι δήμοι και προβλέπονται στο ΕΣΠΑ 2014-2020. Η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη (ΒΑΑ) απευθύνεται, όπως προκύπτει και από τον τίτλο της, σε αστικούς δήμους.

Το πρόβλημα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι δήμοι που επιθυμούν να συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση αυτού του προγράμματος είναι ότι και αυτή η πολιτική, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, καλύπτεται ακόμα από μεγάλη ασάφεια και παράλληλα είναι άκρως ανταγωνιστική. Στην περίπτωση μάλιστα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, η προετοιμασία γίνεται ακόμα πιο ασαφής και πολύπλοκη γιατί μπερδεύεται με την Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων (ΤΑΠΤΟΚ) και τις Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ).

Το παρακάτω κείμενο ακολουθεί τη διάρθρωση των προηγούμενων. Στην αρχή γίνεται μία συνοπτική παρουσίαση του προγράμματος, με βάση τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης, μετά ακολουθεί μία κριτική από την πλευρά των δήμων και κλείνει υπενθυμίζοντας κάποιες «αναγκαίες» κινήσεις που έχουν εντοπιστεί σε προηγούμενα άρθρα και θα μπορούσαν σήμερα να πραγματοποιήσουν οι δήμοι.

Σε ποιες περιοχές απευθύνεται η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη

Για την επιλογή των περιοχών εφαρμογής της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ), προκρίθηκαν οι παρακάτω κατηγορίες περιοχών:

Περιοχές εφαρμογής Ρυθμιστικού Σχεδίου ή περιοχές που έχουν προσδιοριστεί ως περιοχές παρεμβάσεων αστικής ανασυγκρότησης στα Περιφερειακά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, στα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια ή σε Σχέδια Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης, κατά την κείμενη ελληνική νομοθεσία.
Περιοχές που ορίζονται με βάση τα όρια Δημοτικής Ενότητας ή όρια Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου ή Ρυθμιστικού Σχεδίου και ο πληθυσμός τους ξεπερνά τους 10.000 κατοίκους.
Περιοχές που αντιμετωπίζουν έντονες προκλήσεις: οικονομικές / περιβαλλοντικές / κλιματικής αλλαγής / δημογραφικές / λειτουργικής οργάνωσης της πόλης.
Περιοχές που περιλαμβάνουν ζώνες αποβιομηχάνισης, που δοκιμάζονται περισσότερο από την οικονομική κρίση με τα συνακόλουθα φαινόμενα αστικής φτώχειας και υψηλών ποσοστών ανεργίας και κοινωνικού αποκλεισμού, ή περιοχές αλλαγών χρήσεων γης και αυθαίρετης δόμησης. 
Ποια είναι η σχέση της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης με την Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων (ΤΑΠΤΟΚ) και τις Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ)

Στις περιοχές αυτές η προσέγγιση της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης θα εφαρμοστεί μέσω του εργαλείου της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ). Για περιοχές μικρότερης κλίμακας (υποβαθμισμένες κεντρικές περιοχές, ζώνες αλλαγών χρήσεων και αστικής διάχυσης, ζώνες άναρχης αστικής δόμησης, θύλακες φτώχειας και συγκέντρωσης ομάδων που εκτίθενται σε υψηλό κίνδυνο διακρίσεων και αποκλεισμού, ζώνες με ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα εκπομπών διοξειδίου άνθρακα και ανάγκη προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή κλπ) η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη δύναται να εφαρμοστεί και στο πλαίσιο της Τοπικής Ανάπτυξης με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων (ΤΑΠΤΟΚ).

Στόχοι της ΒΑΑ

Ως Στόχοι που αφορούν στην εφαρμογή της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και συνάδουν με τους θεματικούς στόχους του ΕΣΠΑ, ορίζονται κατ’ αρχάς κατά σειρά προτεραιότητας για την τελική επιλογή των προτεινόμενων στρατηγικών από τις Διαχειριστικές Αρχές, οι ακόλουθοι:

  1. βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και του γεωργικού τομέα και του τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας.
  2. προώθηση της κοινωνικής ένταξης και καταπολέμηση της φτώχειας·
  3. προώθηση της απασχόλησης και υποστήριξη της κινητικότητας της εργασίας·
  4. προώθηση των βιώσιμων μεταφορών και άρση των προβλημάτων σε βασικές υποδομές δικτύων·
  5. προστασία του περιβάλλοντος και προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων·
  6. βελτίωση της πρόσβασης, της χρήσης και της ποιότητας των τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών.

Η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη είναι δυνατόν, κατά περίπτωση, να επεκτείνεται σε μεγαλύτερο αριθμό Θεματικών Στόχων και Επενδυτικών Προτεραιοτήτων, που καλύπτουν εκείνους τους τύπους δράσεων που η εκάστοτε στρατηγική τεκμηριωμένα θα υποδεικνύει ως αναγκαίους και κατάλληλους.

Οι προκλήσεις που σχεδιάζεται να αντιμετωπιστούν μέσω της ΒΑΑ

Ως κύριες προκλήσεις για τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη εντοπίζονται:

ü   Η ολοκληρωμένη και στοχευμένη αναπτυξιακή παρέμβαση στα αστικά κέντρα με στόχο την αποκατάσταση του οικονομικού τους ιστού και τη λειτουργία τους ως κινητήριες δυνάμεις στην ευρύτερη περιοχή επιρροής τους.

ü   Η αντιστροφή της κοινωνικής και περιβαλλοντικής υποβάθμισης των αστικών περιοχών, ιδίως των περιοχών συγκέντρωσης μειονεκτικών κοινωνικών ομάδων, των υποβαθμισμένων εμπορικών κέντρων των μεγάλων πόλεων (ιδίως στα μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης) και των εγκαταλελειμμένων βιομηχανικών / βιοτεχνικών / επαγγελματικών ζωνών.

ü   Η άμεση αντιμετώπιση των κοινωνικών συνεπειών της κρίσης, με την αναζωογόνηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δημιουργούν θέσεις απασχόλησης και την ανασυγκρότηση των κοινωνικών υποδομών.

ü   Η προώθηση της σύνδεσης καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στο αστικό περιβάλλον, με αιχμή τη στρατηγική της έξυπνης εξειδίκευσης.

ü   Η αντιστροφή της αστικής διάχυσης μέσω της προώθησης της αρχής της «συμπαγούς πόλης» και παράλληλα, η ένταξη του κεντρικού πυρήνα, της περιαστικής ζώνης, των περιμετρικών περιοχών και της άμεσα επηρεαζόμενης υπαίθρου σε ενιαίες τοπικές στρατηγικές ανάκαμψης, αναβάθμισης και ανάπτυξης.

ü   Η ανάκτηση του δημόσιου χώρου και η ανάπτυξη δομών κοινωνικής οικονομίας και στέγασης με την ενεργό συμμετοχή των πολιτών.

Πώς θα χρηματοδοτηθούν οι ΒΑΑ

Η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη θα χρηματοδοτηθεί μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) με τη συμπλήρωση πόρων που θα διαθέσουν στις Περιφέρειες, ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, τα Επιχειρησιακά Προγράμματα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία».

Στη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη, η οποία θα εφαρμοστεί κατά κύριο λόγο μέσω ΟΧΕ και εφόσον κριθεί σκόπιμο μέσω ΤΑΠΤΟΚ, αναμένεται να αποδοθούν ενδεικτικά 6% των πόρων των Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ). Από τους πόρους αυτούς, τουλάχιστον – και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τους κανονισμούς – το 5% των πόρων του ΕΤΠΑ θα επενδυθεί στο πλαίσιο Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων Αστικής Ανάπτυξης. Ως γενική κατεύθυνση προκρίνεται η κατά το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή του ΕΚΤ, ιδιαίτερα στις περισσότερο ανεπτυγμένες και στις μεταβατικές Περιφέρειες. Ενδεικτικά αναμένεται 8% των πόρων του ΕΚΤ να αποτελέσει τμήμα ολοκληρωμένων δράσεων αστικής ανάπτυξης.

Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες του προγράμματος

Προτεραιότητα δίνεται σε στρατηγικές που προωθούν ολοκληρωμένο μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, σύμφωνα με την αρχή της «συμπαγούς πόλης» και προωθούν την ολοκληρωμένη ένταξη της σε ενιαίο σχεδιασμό (μικτών) χρήσεων γης και μετακινήσεων, την ενεργοποίηση του οικιστικού δυναμικού για παραγωγικές δραστηριότητες ή κατοικία και την εξοικονόμηση ενέργειας, τη μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου, τη στοχευμένη καταπολέμηση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και τις κοινωνικές λειτουργίες και εξυπηρετήσεις. Η αύξηση του αστικού πρασίνου και των ανοιχτών χώρων συγκέντρωσης, η διάσωση του οικιστικού αποθέματος και η αξιοποίηση της αρχιτεκτονικής στο σχεδιασμό αποτελούν επιπλέον ενδεικτικές δράσεις.

Η ανάπτυξη πράσινων υποδομών (green infrastructure) με την ένταξη περιβαλλοντικών στοιχείων στο αστικό περιβάλλον, καθώς και η προώθηση σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, συνιστούν επιπρόσθετες σημαντικές επιλογές οικονομικής αστικής ανάπτυξης, ιδίως μέσω της λειτουργίας μικρών -μεσαίων επιχειρήσεων οικολογικής καινοτομίας.

Πως θα γίνει η επιλογή

Η χρηματοδότηση θα γίνει προς ενιαίες Ολοκληρωμένες Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης. Η επιλογή, έγκριση και χρηματοδότηση των στρατηγικών βιώσιμης αστικής ανάπτυξης θα γίνει στο πλαίσιο ανταγωνιστικής διαδικασίας, με κριτήρια που θα αφορούν στην καταλληλότητα της στρατηγικής, στη συμβολή τους στην επίτευξη των αποτελεσμάτων του Προγράμματος, και στη διαχειριστική επάρκεια, την τεχνική ετοιμότητα και την ικανότητα μόχλευσης πόρων του φορέα.

 Ράλλης Γκέκας

ymittos katharo dasyllio

Ο Σύνδεσμος Προστασίας & Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ) ολοκλήρωσε μέσα στον Ιούνιο τον καθαρισμό περισσότερων από 3.000 στρέμματα εύφλεκτης βιομάζας (αποψίλωση ξηρών χόρτων) κατά μήκος 250 χιλιόμετρων δασικών  δρόμων και την αποκομιδή άνω των 5.500 κυβικών μέτρων ή τόνων σκουπιδιών και μπαζών, σε όλο το βουνό.

Ειδικότερα ανά Δήμο-μέλος καθαρίστηκαν οι παρακάτω ποσότητες:

•Αγία Παρασκευή:  87,00 στρέμματα κατά μήκος 12,30km  - Κυβικά σκουπιδιών : 700,00

•Παπάγου-Χολαργός 268,00 στρέμματα κατά μήκος 18,60km - Κυβικά σκουπιδιών : 800,00

•Καισαριανή: Σύνολο στρεμμάτων : 196,00 κατά μήκος10,40km - Κυβικά σκουπιδιών : 945,00

•Βύρωνας: 343,00 στρέμματα κατά μήκος 19,50km - Κυβικά σκουπιδιών : 600,00

•Ηλιούπολη: 342,00 στρέμματα κατά μήκος 26,80km - Κυβικά σκουπιδιών : 630,00

•Ελληνικό-Αργυρούπολη 358,00 στρέμματα κατά μήκος 17,80km - Κυβικά σκουπιδιών : 560,00

•Γλυφάδα: 399,00 στρέμματα κατά μήκος 24,75km - Κυβικά σκουπιδιών : 400,00 •Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη 399,00 στρέμματα κατά μήκος 31,00km - Κυβικά σκουπιδιών : 400,00

•Κορωπί: 364,00 στρέμματα κατά μήκος 57,40km - Κυβικά σκουπιδιών : 540,00 •Παιανία: 251,00 στρέμματα κατά μήκος 32,40km - Κυβικά σκουπιδιών : 92,00

•Δάφνη-Υμηττός: 50 στρέμματα σε αστικά πάρκα

Ο Πρόεδρος του ΣΠΑΥ, Νίκος Χαρδαλιάς, Δήμαρχος Βύρωνα τόνισε ότι

«Οι καθαρισμοί της εύφλεκτης βιομάζας όπως και η αποκομιδή των σκουπιδιών μειώνουν σημαντικά τους κινδύνους ανάφλεξης και πυρκαγιάς. Αποτελούν μια από τις σημαντικότερες εργασίες πρόληψης που πραγματοποιεί κάθε χρόνο ο ΣΠΑΥ, παράλληλα με τις αγορές-συντήρηση των δεξαμενών υδροδότησης και πυροπροστασίας, τη συντήρηση των υδραυλικών συστημάτων, τις αγορές ή συντηρήσεις παρατηρητηρίων,  την παροχή εξοπλισμού στις εθελοντικές ομάδες δασοπροστασίας των Δήμων-μελών μας. Οι εργασίες αυτές γίνονται με δασοτεχνικές μελέτες, λαμβάνοντας υπόψη τις υποδείξεις του Πυροσβεστικού Σώματος και τα αιτήματα των Δήμων-μελών μας»

deamenes antipyrikes

Ο Σύνδεσμος Προστασίας & Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ) τοποθέτησε φέτος 18 μεταλλικές δεξαμενές υδροδότησης και πυροπροστασίας, των δέκα και πενήντα τόνων, στα όρια των Δήμων Αγίας Παρασκευής, Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης, Βύρωνα, Γλυφάδας, Ελληνικού - Αργυρούπολης, Ηλιούπολης, Καισαριανής, Κρωπίας και Παπάγου - Χολαργού στον Υμηττό, ενώ στις παραπάνω προμήθειες πρέπει να προστεθεί και η αποκατάσταση μιας τσιμεντένιας δεξαμενής 30 τόνων, στο παλαιό λατομείο Αργυρούπολης.

Οι 19 δεξαμενές έχουν συνολική χωρητικότητα 410 τόνων, ενώ ο ΣΠΑΥ έχει προγραμματίσει την προμήθεια μιας ακόμη μεταλλικής δεξαμενής 50 τόνων για τον ανεφοδιασμό των ελικοπτέρων του Πυροσβεστικού Σώματος.

Ειδικότερα, οι επενδύσεις του Συνδέσμου στις συγκεκριμένες υποδομές κατανέμονται ως εξής: 13 δεκάτονες δεξαμενές κλειστού τύπου έχουν τοποθετηθεί αντίστοιχα στα όρια της Αγίας Παρασκευής (δύο στον περιφερειακό χωματόδρομο προς Γλυκά Νερά και στο ύψος του παρατηρητηρίου Π4Α), της Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης (τρεις στο Πευκωτό Βούλας, στη συμβολή των οδών Ρόδου και Σκρα και στα Βλάχικα Βάρης), του Βύρωνα (μία στο πλάτωμα Εργάνης), της Γλυφάδας (δύο στην Αιξωνή και άνωθεν του πυροφυλακείου), της Ηλιούπολης (δύο στο ύψος του παρατηρητηρίου Η3 και της σπηλιάς Νταβέλη), της Καισαριανής (μία στο ύψος της Μονής Αστερίου) του Κορωπίου (μία στον Άγιο Θωμά) και του Παπάγου - Χολαργού (μία επί της οδού Ζησιμοπούλου).

Επίσης, πέντε δεξαμενές ελικοπτέρων 50 τόνων ανοιχτού τύπου τοποθετήθηκαν στο Κορωπί (δύο στη θέση Σέσι), στη Γλυφάδα (μία άνωθεν του πυροφυλακείου), στο Ελληνικό - Αργυρούπολη (μία στο παλιό λατομείο Αργυρούπολης) και στη Βάρη - Βούλα - Βουλιαγμένη (μία στο παρακείμενο παρατηρητήριο με το κτίριο της Πολιτικής Αεροπορίας στη Βούλα).

Περισσότερα Άρθρα...